Termostathus på 3,0 V6 sidder fast?
-
citroenole
- Geografisk sted: 4900 Weestlolland
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Termostathus på 3,0 V6 sidder fast?
Jeg er ved at skifte til en ny termostat.
Små og de 4 store bolte er ude, men termostathuset løsner sig ikke.
Er der nogen der har skiftet en, som kender fidusen??
vh. citroenole
Små og de 4 store bolte er ude, men termostathuset løsner sig ikke.
Er der nogen der har skiftet en, som kender fidusen??
vh. citroenole
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Termostathus på 3,0 V6 sidder fast?
HVIS alle bolte er ude, skal det kunne komme af.
Lidt dask med en bolsjehammer burde kunne give udfaldet - den burde kun kunne binde omkring selve termostaten.
Med forsigtighed kan du evt. anvende et lille koben eller tilsvarende til at presse let udad på vandmanifolden - evt. i kombination med nævnte hammer. Lad være med at volde det :-)
Lidt dask med en bolsjehammer burde kunne give udfaldet - den burde kun kunne binde omkring selve termostaten.
Med forsigtighed kan du evt. anvende et lille koben eller tilsvarende til at presse let udad på vandmanifolden - evt. i kombination med nævnte hammer. Lad være med at volde det :-)
-
citroenole
- Kontakt:
Jeg har prøvet det, men ikke særligt voldsomt, det er jo ALU...SRO skrev: ↑fre 1. mar 2019 17:02HVIS alle bolte er ude, skal det kunne komme af.
kan ikke rigtigt komme til bagfra med bolsjehammer...............har du selv prøvet det?
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Nej, du kan naturligvis ikke komme til bagfra, idet manifolden jo er skruet fast på topstykkerne, men du burde kunne få et lille brækjern/stor skruetrækker ind. Du skal således slå forfra og ja, det er alu og skal ikke have tæsk, men nogle dask.
Hvis du har noget "rustopløser" kan det måske også hjælpe dig.
Alu/alu i kombination med vand kan give noget hvidt "puds"/tæringer - og det er formentlig dette som binder, hvilket kræver nogle "chok" for at blive løsnet.
Hvis du har noget "rustopløser" kan det måske også hjælpe dig.
Alu/alu i kombination med vand kan give noget hvidt "puds"/tæringer - og det er formentlig dette som binder, hvilket kræver nogle "chok" for at blive løsnet.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
PS. Ja, jeg havde bl.a. manifolden demonteret da jeg havde kværnen ude på min Activa for at skifte kobling, termostat, tætning af topstykker mv.
Jeg mindes ikke at have set et termostathus "falde af" blot fordi skruerne er fjernet - måske på en ny bil
Jeg mindes ikke at have set et termostathus "falde af" blot fordi skruerne er fjernet - måske på en ny bil
-
citroenole
- Kontakt:
Du skal have mange tak for input.
jeg går lidt mere til markronerne.........
vh.citroenole
jeg går lidt mere til markronerne.........
vh.citroenole
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Selv tak.
Enden af træskaftet på en hammer er også velegnet til at slå på alu - eller en simpel træpind :-)
Enden af træskaftet på en hammer er også velegnet til at slå på alu - eller en simpel træpind :-)