Udskiftning af sprinklerpumpe C4
-
Tomb58
- Kontakt:
Udskiftning af sprinklerpumpe C4
Jeg har fået problemer med min sprinklerpumpe, den der leverer sprinkler til både for- og bagrude. Den fungerer ikke, der kommer ikke noget sprinkler til hverken for- eller bagrude og der er heller ikke nogen lyd fra en pumpe. Jeg har tjekket sikringen og den fejler ikke noget. Jeg troede, at den pumpe man kunne se ved at pille inderskærmen af var til for- og bagruden, men det viste sig at være til forlygterens og den fungerer. Så jeg kan umiddelbart ikke finde ud af, hvor pumpen sidder, men tror den sidder ud mod fronten, hvilket gør, at jeg umiddelbart skal have pillet fronten af for at skifte pumpen. Men er der nogen, der ved, hvor pumpen sidder på en Citroen C4 fra 2012, diesel og hvordan jeg nemmest kommer til den uden at skulle fjerne fronten.
Pft Tommy
Pft Tommy
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Udskiftning af sprinklerpumpe C4
Smid et reg. nr eller sidste 8 cifre i dit stelnummer.. Så kan du få den fineste tegning 
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
-
Tomb58
- Kontakt:
- mikhan
- Moderator
Det er så ikke entydigt.. Men det ser ud som om, at det er een og samme pumpe, som leverer væske til for/bagrude OG lygterne ????
mikhan = Mikael Hansen
- mikhan
- Moderator
Hov.. Der MÅ være 2 pumper ?? De har hvert sit varenummer ???
Sidder i samme beholder..
Rudevasker pumpen må være nederste.

Lygtevasker pumpen må være øverste ??

Sidder i samme beholder..
Rudevasker pumpen må være nederste.

Lygtevasker pumpen må være øverste ??

mikhan = Mikael Hansen
-
Tomb58
- Kontakt:
Hej Mikael.
Tak for tegningerne. Det er korrekt, at der må være 2 pumper, men jeg tror det er rudepumpen, der sidder nederst. Det passer bedst med, at det er lygterens, der stopper først med at give væske, når beholderen er ved at være tom. Det er i hvert fald det jeg oplever, når lygterens ikke virker mere, så fylder jeg på, for så varer det ikke længe, før ruderens heller ikke får væske. Men jeg tror desværre at pumpen som frygtet sidder længst frem på beholderen og så begynder det at blive besværligt. Jeg har dog talt med en mekaniker, som kan klare det på en halv time og for kr. 500, så tror jeg springer over denne gang. Men mange tak for indsatsen, jeg vil spørge herinde en anden gang, for sikken service
Tak for tegningerne. Det er korrekt, at der må være 2 pumper, men jeg tror det er rudepumpen, der sidder nederst. Det passer bedst med, at det er lygterens, der stopper først med at give væske, når beholderen er ved at være tom. Det er i hvert fald det jeg oplever, når lygterens ikke virker mere, så fylder jeg på, for så varer det ikke længe, før ruderens heller ikke får væske. Men jeg tror desværre at pumpen som frygtet sidder længst frem på beholderen og så begynder det at blive besværligt. Jeg har dog talt med en mekaniker, som kan klare det på en halv time og for kr. 500, så tror jeg springer over denne gang. Men mange tak for indsatsen, jeg vil spørge herinde en anden gang, for sikken service
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
en C4 fra 2012, og du er helt sikker på den pumpe ikke bare er dybfrossen, så den vil virke skaks varmen breder sig, dette ville i hvert fald ikke være føste gang
der er en pumpe og du tilgår den via inderskærmen, du skal ikke fjerne kofangeren
har du prøvet at overfylde beholderen med dejlig varmt vand i rigelige mængder så pumpen kan tø op
(vi er nogle nder ikke rigtig får tømt sprinkleren for sommervæske, og så lige hælder en sjat af vintertypen på, det er bare ikke nok toil at holde det frostfrit, en ting der kan hjælpe er (ud over det varme vand der jo ikke er permanent) at hælde en god portion sprit i sprinklerbeholderen så skal den nok tø op vær ikke bange for at give den en hel flaske sprit
der er en pumpe og du tilgår den via inderskærmen, du skal ikke fjerne kofangeren
har du prøvet at overfylde beholderen med dejlig varmt vand i rigelige mængder så pumpen kan tø op
(vi er nogle nder ikke rigtig får tømt sprinkleren for sommervæske, og så lige hælder en sjat af vintertypen på, det er bare ikke nok toil at holde det frostfrit, en ting der kan hjælpe er (ud over det varme vand der jo ikke er permanent) at hælde en god portion sprit i sprinklerbeholderen så skal den nok tø op vær ikke bange for at give den en hel flaske sprit
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
-
Tomb58
- Kontakt:
Hej.
Den har ikke virket siden i torsdag aften og der var ingen problemer med forlygterens. Jeg kan kun se pumpen til forlygterens, når jeg piller inderskærmen af, den sidder lige indenfor på beholderen ud mod sideskærmen. Den har jeg pillet ud, da jeg troede det var den til forruderens, men det var det desværre ikke. Jeg kan mærke noget på forsiden af beholderen, men kan slet ikke danne mig et indtryk af, om det er rudepumpen. Men den er ikke synlig, når man piller inderskærmen af.
Den har ikke virket siden i torsdag aften og der var ingen problemer med forlygterens. Jeg kan kun se pumpen til forlygterens, når jeg piller inderskærmen af, den sidder lige indenfor på beholderen ud mod sideskærmen. Den har jeg pillet ud, da jeg troede det var den til forruderens, men det var det desværre ikke. Jeg kan mærke noget på forsiden af beholderen, men kan slet ikke danne mig et indtryk af, om det er rudepumpen. Men den er ikke synlig, når man piller inderskærmen af.
- posh
- Kontakt:
https://www.youtube.com/watch?v=P3NCE3emazQ
derfor kan den jo godt være iset men mon ikke denne også virker for din bil, og hvis forlygteren virker hvad så med bagrude ?? det kunne jo være fødeslanger til forrude dyser der er lukkede, der er kun den samme pumpe
derfor kan den jo godt være iset men mon ikke denne også virker for din bil, og hvis forlygteren virker hvad så med bagrude ?? det kunne jo være fødeslanger til forrude dyser der er lukkede, der er kun den samme pumpe
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
-
Tomb58
- Kontakt:
Efter at have nærstuderet tegninger fra Mikael, så lykkedes det mig at grave mig frem til pumpen og fik den også af. Men selv med den nye pumpe er der ikke noget der kører. Jeg prøvede at måle på strømstikket, når pumpen blev aktiveret med viskerarmen, men den viste ikke noget udslag på multimeteret, så der kommer ikke strøm frem. Jeg testede først multimeter på batteriet og det slog ud på 12V, så det virker. Så pumpen var det ikke. Jeg har prøvet forskellige sikringer, men det virker heller ikke. Kan det være et relæ, der er gået og i så tilfælde, hvor sidder det henne?
- mikhan
- Moderator
Det er meget mystisk.. Sidder der 2 pumper på beholderen.. ???
Og der hvor jeg normalt kan slå et diagram op, så er det ikke tilgængeligt ???
Men NORMALT, så kan der måles plus og minus (stel) på den fælles pumpe til for/bagrude når den aktiveres. Pumpen PLEJER bare, at skifte om på plus og minus, alt efter om der vælges for eller bagrude. Den skifter NORMALT bare omløbsretning, og styres(retning) via en envejsventil ???
Og der hvor jeg normalt kan slå et diagram op, så er det ikke tilgængeligt ???
Men NORMALT, så kan der måles plus og minus (stel) på den fælles pumpe til for/bagrude når den aktiveres. Pumpen PLEJER bare, at skifte om på plus og minus, alt efter om der vælges for eller bagrude. Den skifter NORMALT bare omløbsretning, og styres(retning) via en envejsventil ???
mikhan = Mikael Hansen
-
Tomb58
- Kontakt:
Ja, der sidder 2 pumper på beholderen. Den ene med stive slanger til forlygter og den anden med gummislanger til for- og bagrude. Jeg kunne ikke måle noget udslag, da viskerarmen blev aktiveret for at spule forruden, derfor går jeg ud fra, at der ikke kommer strøm til pumpen. Burde jeg ikke kunne måle det ved at sætte plus og minus fra multimeter på stikket? Har læst et andet sted, at det kan være noget "BMS" boks, er det den boks med sikringerne? Jeg er lige væk fra computeren i nogle timer, men I er meget velkommen til at give mig gode råd, så jeg ved, hvad jeg skal forsøge i morgen. PFT.
- posh
- Kontakt:
Har du kigget nøjere på sikring F20 15A i sikringsboksen der sidder i motorrummet under det sorte dæksel
-
Tomb58
- Kontakt:
Jeg har kigget på sikring F20 15A i sikringsboksen og også prøvet at udskifte den med andre uden held. Det undrer mig dog, at der er noget hvidt ir ved flere af sikringerne i boksen og har også fjernet det fra F20 i boksen, bare for at sikre mig, at der er fuld kontakt mellem fladerne. Men er der ikke et relæ, der styrer sprinkleren. Det må der egentligt være, da væsken kommer ud af sprinkleren længere tid end jeg holder på viskerarmen, så det må vel betyde, at relæet bliver aktiveret og så er der en tidsaktivering på den. Hvis der ikke var et relæ, ville sprinkleren kun spule så lang tid jeg holder på viskerarmen og det er ikke tilfældet.
-
pug407aut
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
En tester på den, da der evt ville være en fejl, og man kan muligvis aktivere pumpen med testeren
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 732.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig
-
Tomb58
- Kontakt:
Så har jeg været på værksted med bilen og han kunne ikke hjælpe. Den tester han havde kunne ikke bruges til at finde fejl på sprinklersystemet. Men jeg havde inden målt strømstikket ved pumpen og der kom ingen strøm frem. Jeg kunne måle strøm, når jeg målte ved sikringen, så der kom strøm så langt og det tyder vel på, at der er et brud på ledningen mellem sikringen og pumpen. Mekanikeren havde ikke adgang til ledningsdiagrammet for bilen. Så nu er der ingen vej udenom, den skal forbi et Citroen værksted, for de må have ledningsdiagrammer, så de kan lokalisere fejlen og evt. skifte ledningen. Jeg har en mistanke om, at ledningen fik et brud for ca. 2 år siden, da jeg kørte ind i et stk. råvildt og fronten blev smadret, så den blev skiftet. Det er så først nu, at kobberet i ledningen har givet op.
Men tak for hjælpen herinde.

Men tak for hjælpen herinde.
- posh
- Kontakt:
jamen så har du vel prøvet at trække en ledning fra sikringen ned til pumpen så du kunne se om det var der fejlen ligger ??
- Lene0509
- Kontakt:
Hej
Jeg har også problemer med, at der ikke kommer sprinklervæske i forrudeviskerne på min Citroën Cactus AT28976. Sprinklervæske kommer til bagrudevisker.
Jeg har også problemer med, at der ikke kommer sprinklervæske i forrudeviskerne på min Citroën Cactus AT28976. Sprinklervæske kommer til bagrudevisker.
- mikhan
- Moderator
Din Cactus har fælles sprinklerpumpe til forrude og bagrude. Det virker sådan at pumpen skifter retning, alt efter om den skal forsyne for eller bag.
Ydermere så sidder der et par "envejsventiler" som bestemmer for eller bag. De ventiler ser ud til at være indbygget i pumpen ??
Så det er nok "byt til ny" sprinkler pumpe ??
Pris original 292,50 kr inkl. moms hos Citroen..
mikhan = Mikael Hansen
- Lene0509
- Kontakt:
Kan du evt maile tegning af sprinklersystemet til Cactus AT28976 til leneyyy@hotmail.dk