Koblingsspørgsmål
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Koblingsspørgsmål
Nu har fruen min lige fortalt at der er "noget galt med bilen".. - hun siger det er koblingen.
Hun har kunnet køre den hjem - hun siger pedalen er træg at træde og at bilen/gearkassen hyler når hun skifter gear - formodentlig er lyden når hun træder pedalen ned..- hun fortæller at den skriger al den tid pedalen er trykket ned
Hun fortæller også at pedalen er ikke så glad for at komme op igen.. den ene gang måtte hun selv løfte pedalen op
Når der er koblet ind og bilen er i gear kører den som normalt.
Bilen har kørt omkring 306.000 km - det er en 2.0 benzin stationcar X7 fra 2008 - Reg nr BV27365
Jeg tænker næppe det er noget jeg selv kan/skal fikse, men hvad siger panelet det kunne lyde som?
Når man skiller tingene ad er en komplet ny kobling vel automatisk en del af pakken - jeg kan se T Hansen har dem i alle prisklasser.. fra 1.049 til 2.229..
Hun har kunnet køre den hjem - hun siger pedalen er træg at træde og at bilen/gearkassen hyler når hun skifter gear - formodentlig er lyden når hun træder pedalen ned..- hun fortæller at den skriger al den tid pedalen er trykket ned
Hun fortæller også at pedalen er ikke så glad for at komme op igen.. den ene gang måtte hun selv løfte pedalen op
Når der er koblet ind og bilen er i gear kører den som normalt.
Bilen har kørt omkring 306.000 km - det er en 2.0 benzin stationcar X7 fra 2008 - Reg nr BV27365
Jeg tænker næppe det er noget jeg selv kan/skal fikse, men hvad siger panelet det kunne lyde som?
Når man skiller tingene ad er en komplet ny kobling vel automatisk en del af pakken - jeg kan se T Hansen har dem i alle prisklasser.. fra 1.049 til 2.229..
Citroen C5 2.0 Tourer 06/2008 X7 RFJ
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Koblingsspørgsmål
Det kunne godt lyde som om koblingen er en oplagt mulighed med de symptomer.
Det er altid tidskrævende at udskifte koblingen, men en RFJ motor er noget af det mest driftsstabile du kan opdrive og burde kunne holde den næste kobling ud, så var det min bil, ville jeg ikke være i tvivl - og alternativet er vel en anden bil?
Omvendt skal du jo nok regne med i omegnen af kr. 7000-12000 på et værksted.
Jeg køber oftest Sachs eller Valeo, hvis tilgængeligt.
Regn også med afdrejning af svinghjul, gearolie og tag stilling til om du ønsker pakdåse til krumtap udsk. (hvis tæt nu, kan du ved udskiftning introducere risiko for utæthed pga. antal kørte km, men man udskifter den ofte forebyggende, når man er "derinde" - et valg).
Føringsrør m. pakdåse til højgearsakslen er i min optik obligatorisk. Nye pakdåser til trækakslerne er også god latin.
Sig til, hvis der er noget du har behov for hjælp til.
Det er altid tidskrævende at udskifte koblingen, men en RFJ motor er noget af det mest driftsstabile du kan opdrive og burde kunne holde den næste kobling ud, så var det min bil, ville jeg ikke være i tvivl - og alternativet er vel en anden bil?
Omvendt skal du jo nok regne med i omegnen af kr. 7000-12000 på et værksted.
Jeg køber oftest Sachs eller Valeo, hvis tilgængeligt.
Regn også med afdrejning af svinghjul, gearolie og tag stilling til om du ønsker pakdåse til krumtap udsk. (hvis tæt nu, kan du ved udskiftning introducere risiko for utæthed pga. antal kørte km, men man udskifter den ofte forebyggende, når man er "derinde" - et valg).
Føringsrør m. pakdåse til højgearsakslen er i min optik obligatorisk. Nye pakdåser til trækakslerne er også god latin.
Sig til, hvis der er noget du har behov for hjælp til.
-
Lars4733
- Kontakt:
Ja, jeg mistænker lidt et udrykkerleje, men for at komme til det skal man jo alligevel skille det hele ad og så kan man jo lige så godt skifte koblingsdelene..
Men ja - det er vel reelt et spørgsmål om timepris og fortjeneste på delene der afgører om det kan svare sig eller ej..
Jeg tror dog ikke det er noget jeg går i krig med hjemme - før havde det måske været, men da vi jo kun har en bil vil jeg ikke satse
Men ja - det er vel reelt et spørgsmål om timepris og fortjeneste på delene der afgører om det kan svare sig eller ej..
Jeg tror dog ikke det er noget jeg går i krig med hjemme - før havde det måske været, men da vi jo kun har en bil vil jeg ikke satse
-
Lars4733
- Kontakt:
For man kan vel reelt set først finde ud af hvad der er galt ved at skille gearkasse fra motoren så koblingen kommer fri?
-
Lars4733
- Kontakt:
Så kom jeg hjem til bilen..
Har ikke haft startet den..
Men vi er enige om at cylindrene (hoved- og slave) drives af bremsevæske?
Standen på denne er tjekket og i orden
Prøvede at træde koblingen ned, første gang kom den ikke helt op igen, dernæst kom den fint op de næste 4-5 gange jeg prøvede
Dette uden lyde - men altså med motor slukket
Det siger vel formodentlig ikke noget om hvad der kan være galt?
Har ikke haft startet den..
Men vi er enige om at cylindrene (hoved- og slave) drives af bremsevæske?
Standen på denne er tjekket og i orden
Prøvede at træde koblingen ned, første gang kom den ikke helt op igen, dernæst kom den fint op de næste 4-5 gange jeg prøvede
Dette uden lyde - men altså med motor slukket
Det siger vel formodentlig ikke noget om hvad der kan være galt?
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Ja til bremsevæske.
Ja til at det kan være lejet - og at man normalt vil udskifte det hele.
Start den og lyt, mærk efter ved tilkobling, ryk mv. - det ville mekanikeren også gøre.
Der kan være flere årsager til at pedalen ikke vil returnere.
Ja til at det kan være lejet - og at man normalt vil udskifte det hele.
Start den og lyt, mærk efter ved tilkobling, ryk mv. - det ville mekanikeren også gøre.
Der kan være flere årsager til at pedalen ikke vil returnere.
-
Lars4733
- Kontakt:
Jeg tror jeg lader den være og giver plads til mekanikeren
Det jeg blot ville finde ud af er som jeg forventede - skift det hele hvis det åbnes..
Så er det blot at enten finde en kompetent hobbymekaniker der kan lave det billigt eller en mekaniker der kan “holde” igen på priserne..
I første omgang har vi lejet en bil mens vi afsøger mulighederne
For jeg går ud fra at det kræver specielt værktøj for at kunne tage gearkasse og kobling af og sætte det sammen igen?
Og det næppe er “sjovt” hjemme i gruset?
Det jeg blot ville finde ud af er som jeg forventede - skift det hele hvis det åbnes..
Så er det blot at enten finde en kompetent hobbymekaniker der kan lave det billigt eller en mekaniker der kan “holde” igen på priserne..
I første omgang har vi lejet en bil mens vi afsøger mulighederne
For jeg går ud fra at det kræver specielt værktøj for at kunne tage gearkasse og kobling af og sætte det sammen igen?
Og det næppe er “sjovt” hjemme i gruset?
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Det kan klares med almindeligt værktøj - en motorbro og et sæt universal koblingsdorne.
Lift er at foretrække.
Få et tilbud på opgaven og vurder så om du hellere vil "handle privat"
Lift er at foretrække.
Få et tilbud på opgaven og vurder så om du hellere vil "handle privat"
-
Lars4733
- Kontakt:
Er der nogen der ved hvor mange timer Citroen sætter af til det som standard?
-
Lars4733
- Kontakt:
Mens jeg afventer min vanlige mekanikers tilbud har jeg fået en stribe tilbud via Autobutler (ja ja - det er ikke den rette vej, men så kan man jo bedre finde forskellige værksteder..)
Og de ligger fra 7500 og opefter - med en forventet arbejdstid på 7 timer til 10 timer..
Alle sætter koblingssæt inkl leje samt et pakdåse/føringsrør med på - og så 1,8 ltr gearkasse olie og 1 ltr koncentreret kølervæske?
Sjovt nok så falder prisen hvis jeg søger ind mod Kbh? I Rødovre kan jeg få det lavet for lige godt 6000 kr på et "CarSpot" værksted..
Og de ligger fra 7500 og opefter - med en forventet arbejdstid på 7 timer til 10 timer..
Alle sætter koblingssæt inkl leje samt et pakdåse/føringsrør med på - og så 1,8 ltr gearkasse olie og 1 ltr koncentreret kølervæske?
Sjovt nok så falder prisen hvis jeg søger ind mod Kbh? I Rødovre kan jeg få det lavet for lige godt 6000 kr på et "CarSpot" værksted..
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
At koblingspedalen ikke selv kommer retur, KAN skyldes knækket/defekt returfjeder. Det er før set og nemt at tjekke og udbedre.
Selv du Lars har jo også ret til at være heldig. Til en afveksling
2 muligheder:
ELLER
Selv du Lars har jo også ret til at være heldig. Til en afveksling
2 muligheder:
ELLER
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
-
Lars4733
- Kontakt:
Men det ville vel ikke få den "skrigende" lyd frem? Det er vel kun selve pedalens vandring den har betydning for?
Og da jeg prøvede pedalen i går eftermiddags (dog med motor slukket) gik den trægt en gang og ville ikke selv op, jeg løftede den op og dernæst gik pedalen "normalt" de næste 4-5 gange jeg prøvede..
Kan det være en cylinder? Om end det vel heller ikke giver "lyd" fra sig?
Fruen min siger der ikke var noget lugt eller røg - altså brændt kobling - og den kørte som nævnt også fint når først der var koblet ind igen
Og da jeg prøvede pedalen i går eftermiddags (dog med motor slukket) gik den trægt en gang og ville ikke selv op, jeg løftede den op og dernæst gik pedalen "normalt" de næste 4-5 gange jeg prøvede..
Kan det være en cylinder? Om end det vel heller ikke giver "lyd" fra sig?
Fruen min siger der ikke var noget lugt eller røg - altså brændt kobling - og den kørte som nævnt også fint når først der var koblet ind igen
- mikhan
- Moderator
Har du tjekket bremsevæske beholderen ?? Koblingen anvender ofte også væsken fra denne.
Nogen har en ekstra sikkerhed, således at ved manglende bremsevæske i beholderen, så ryger koblingen INDEN bremserne gør.
Skrigende lyd ??? Kunne det være konen som skreg ??
Nogen har en ekstra sikkerhed, således at ved manglende bremsevæske i beholderen, så ryger koblingen INDEN bremserne gør.
Skrigende lyd ??? Kunne det være konen som skreg ??
mikhan = Mikael Hansen
-
Lars4733
- Kontakt:
Bremsevæske er kontrolleret og er næsten ved max-mærket, så den er ok
Jeg tror det var bilen, men man ved aldrig.. arrigskab kan gøre meget - og den bil hjælper godt med til det
Men lyden kom kun når pedalen var aktiveret, når den er indkoblet er der ikke nogen mislyd eller lign. - så jeg tænker det er noget inde i selve koblingsdelen - og skal den åbnes, ja så må man vel skifte det hele.
Så vidt jeg kan se kan man få "mærke" varer kobling for omkring 500-1000 kr til den bil, bla hos "Autodoc" - men at lave det hjemme på gårdspladsen uden lift er vist ikke den smarteste beslutning..
Derfor søger jeg lidt rundt pt for at se om jeg kan finde en mekaniker/et værksted der kan gøre det for en ok pris - pt har jeg som nævnt fundet et værksted i Rødovre der kan gøre det for godt 6K, men i "omtalerne" af værkstedet står der de kun taler engelsk og polsk.. tør man stole på sådan et værksted?
Optimalt skal jeg finde en mekaniker der kan skifte det, jeg er som sådan ligeglad med garanti, havde jeg forsøgt mig selv var der jo ej heller garanti for noget andet end oplevelsen..
Jeg tror det var bilen, men man ved aldrig.. arrigskab kan gøre meget - og den bil hjælper godt med til det
Men lyden kom kun når pedalen var aktiveret, når den er indkoblet er der ikke nogen mislyd eller lign. - så jeg tænker det er noget inde i selve koblingsdelen - og skal den åbnes, ja så må man vel skifte det hele.
Så vidt jeg kan se kan man få "mærke" varer kobling for omkring 500-1000 kr til den bil, bla hos "Autodoc" - men at lave det hjemme på gårdspladsen uden lift er vist ikke den smarteste beslutning..
Derfor søger jeg lidt rundt pt for at se om jeg kan finde en mekaniker/et værksted der kan gøre det for en ok pris - pt har jeg som nævnt fundet et værksted i Rødovre der kan gøre det for godt 6K, men i "omtalerne" af værkstedet står der de kun taler engelsk og polsk.. tør man stole på sådan et værksted?
Optimalt skal jeg finde en mekaniker der kan skifte det, jeg er som sådan ligeglad med garanti, havde jeg forsøgt mig selv var der jo ej heller garanti for noget andet end oplevelsen..
- mikhan
- Moderator
Forstår ikke helt, hvorfor du kun prøvede med stoppet motor. Den sprænger næppe i luften. 
Finder det fornuftigt, at du ikke selv forsøger koblingsskift. Liggende på jorden på gårdspladsen. Uden lift/grav, så skulle jeg heller ikke forsøge
Finder det fornuftigt, at du ikke selv forsøger koblingsskift. Liggende på jorden på gårdspladsen. Uden lift/grav, så skulle jeg heller ikke forsøge
mikhan = Mikael Hansen
-
Lars4733
- Kontakt:
Jeg tror da på det min hustru fortæller, så jeg følte ikke lige i skyndingen at skulle finde nøgle frem og starte, der var lige en del andre ting der skulle findes ud af, så som indkøb, finde en lejebil osv..
Men satser på nok at forsøge i eftermiddag, om end jeg ikke tænker det ændrer på opgaven- "Koblingsskift" er det vel nærmest uanset om det er leje, koblingsplade eller lign?
Men når bilen kører normalt når koblet ind og den ikke stank af brændt kobling, så er det jeg mistænker lejet og dermed håber svinghjul osv er ok
-
John59
- Kontakt:
Jeg har skiftet kobling på 4 forskellige Peugeot´er ( 306-206-207 ) modeller. Dette tog i gennemsnit 4 -5 timer hver gang. Det eneste jeg havde til rådighed for bilen løftet var en værkstedsdonkraft, som kunne løfte bilen 1 meter fra jorden. Arme og brystkasse udgjorde så resten. Havde selvfølgelig også en motorbro i brug, så motoren ikke hang og dinglede. 6000kr på det "polske" værksted lyder da ok for opgaven, hvis du ikke vil prøve selv.
-
Lars4733
- Kontakt:
Ellers får du den da bare over John?John59 skrev: ↑fre 22. maj 2026 12:32Jeg har skiftet kobling på 4 forskellige Peugeot´er ( 306-206-207 ) modeller. Dette tog i gennemsnit 4 -5 timer hver gang. Det eneste jeg havde til rådighed for bilen løftet var en værkstedsdonkraft, som kunne løfte bilen 1 meter fra jorden. Arme og brystkasse udgjorde så resten. Havde selvfølgelig også en motorbro i brug, så motoren ikke hang og dinglede. 6000kr på det "polske" værksted lyder da ok for opgaven, hvis du ikke vil prøve selv.
Jeg ved ikke hvorfor alle er enige om 7-9 timer på denne, men måske den er lidt mere besværlig end Peugeot'erne? Selv om det vel er det samme der skal laves på dem alle..
Ja, det er fristende, men nu afsøger jeg lige mulighederne inden jeg satser på et værksted..
-
John59
- Kontakt:
Nej tak, alderen er begyndt at trykke, og min pension rækker fint til bare at smide bilen på værksted. Skal lige påpege at jeg er begyndt kun at købe nye el-biler, så der er ikke rigtigt noget der går i stykker. ;-)
-
Lars4733
- Kontakt:
Ja, det er fristende, men desværre pt udenfor mine muligheder..