Venstre baghjul abs fejl

Besvar
Brugeravatar
Virketoften
Geografisk sted: Odense
Diagbox: Nej
Kontakt:

Venstre baghjul abs fejl

Ulæst indlæg af Virketoften » tors 26. mar 2026 09:56

Hej jeg her en del lamper der lyser på instrumentbord ..diagbox 768 all relateret til bag venstre omdrejningsmåler , abs ,,, fejl oversigt vedhæftet .. har haft monteret ny abs sensor ... den virker stadig ikke .. den nye er også og da jeg også afprøver den på højre baghjul og der kommer ingen fejl , så skrives der at det kan være fejl på ledning ... hvordan pokker finder jeg det .. kunne godt lide at vide hvor den fører hen efter den går ind i et tykt ledningsbunt .. så jeg måske kan prøve at trækker 2 ledninger udenom .. håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig Billede
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Citroen C4 Grand Picasso 1.6 BlueHdi AUT 2016

John59
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Venstre baghjul abs fejl

Ulæst indlæg af John59 » tors 26. mar 2026 11:20

Huskede du at afrense anlægsfladen grundigt inden du monterede sensoren? Der skal ikke meget rust til før den melder fejl.

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 26. mar 2026 12:41

John59 skrev:
tors 26. mar 2026 11:20
Huskede du at afrense anlægsfladen grundigt inden du monterede sensoren? Der skal ikke meget rust til før den melder fejl.
Hvis den melder "kortslutning til stel" er det vel mest tænkeligt at det er en knækket ledning et sted?

For ellers er det jo ofte netop at fejlen kan ligge i enten et et defekt hjulleje (slør i lejet eller fugt bag magnetringen på lejet) eller netop en ganske svagt skævt monteret sensor pga rust på montagestedet
Citroen C5 2.0 Tourer 06/2008 X7 RFJ

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tors 26. mar 2026 17:48

Kloge hoveder? - du sætter barren højt :lol:

En del lamper der lyser, skriver du. Hvilke?
ABS og ESP - ellers nogen?

Du finder formentlig den anden ende af ledningen ved ABS-computeren. Der kan være samlinger undervejs.
Ledningsdiagram påkrævet for pins. Måske andre kan hjælpe med diagram.
Ofte kan du finde den slags ved at kigge efter de steder, hvor ledningen bevæger sig, altså ved bagbro.
Det kan også skyldes ir i et stik, så der kommer krybestrøm, hvilket ABS-computeren kan "misforstå".

Med oscilloskop kan du afgøre om der sker noget ved sensoren, muligvis kan du få udlæst noget med et multimeter, men det kommer an på sensortypen. Du kan også bruge en tester, live data.

Hvis multimeter: Sæt multimeteret til spænding (volt) eller mV, sæt pindene forsigtigt i stikket og drej hjulet, aflæs. Brug evt. nogle papirclips (UDEN plastic på), så ikke du ødelægger klemvirkningen i stikkene.

Som hovedregel (årgang på bilen taget i betragtning) skelnes mellem to typer sensorer, aktiv eller passiv.

A. Hvis der er to ledninger er det en induktiv sensor - den er passiv. Den udsender en spænding, når du drejer hjulet (ved korrekt montering). Du behøver ikke at sætte tænding på. Det er formentlig denne type sensor, der er monteret på din bil.

B. Hvis der er tre ledninger, er det formentlig en hall-sensor, kaldes en aktiv sensor. Den kræver både spænding og stel for at virke - og signalet udlæses på signalledningen.

Til de nyere biler kan der også være tale om en aktiv sensor med kun to ledninger (pulsmodulation), men det tænker jeg ikke der er på så "gammel" en bil. Kræver tester eller oscilloskop.

Brugeravatar
Virketoften
Kontakt:

Ulæst indlæg af Virketoften » fre 27. mar 2026 07:14

Der er 2 ledninger på . det jeg måske savner det er at vide hvor den abs ting sidder hvor de ledninger går ind evt et diagram
Den melder fejl på venste og ikke på højre uanset om sensoren er monteret i ankerplade eller den ligger frit montert på ledning

Brugeravatar
Virketoften
Kontakt:

Ulæst indlæg af Virketoften » fre 27. mar 2026 07:15

John59 skrev:
Den melder fejl på venste og ikke på højre uanset om sensoren er monteret i ankerplade eller den ligger frit montert på ledning

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » fre 27. mar 2026 07:58

Frit monteret på ledning, så skal den melde fejl. Hvis du har renset anlægsfladen for rust, ligger fejlen ikke der. Så må du nok til at fejlsøge i ledningsnettet. Ps.: Jeg havde engang en lignende fejl, hvor fejlen lå i det magnetiske hjulleje, hvor rust havde fået pakdåsen til at vride sig lidt. Nyt hjulleje, så var fejlen væk.

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 27. mar 2026 09:41

Virketoften skrev:
fre 27. mar 2026 07:15
John59 skrev:
Har du prøvet at bytte om på de 2 sensorer i stikkene (ligger de mon oven på tanken som de gør på C5?) Hvis fejlen flytter sig til den modsatte side er det efter stikkene - er fejlen på samme side er det mellem ABS-styring og samlestikket over tanken
Citroen C5 2.0 Tourer 06/2008 X7 RFJ

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 27. mar 2026 12:11

Normalt udføres et check af systemet, når du starter bilen. Hvis der er fejl allerede der, kan fejlmontering udelukkes (bortset fra elektriske forbindelser).
Hvis du først får fejl, når du kører, er det fordi ABS-computeren får forkerte signaler, hvor fejlmontage, rustdannelse eller defekt krans kan mistænkes.

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » fre 27. mar 2026 13:45

Da jeg skiftede lejet, meldte bilen fejl allerede ved opstart, før bilen var i bevægelse.

Brugeravatar
Virketoften
Kontakt:

Ulæst indlæg af Virketoften » fre 27. mar 2026 16:47

SRO skrev:
fre 27. mar 2026 12:11
Normalt udføres et check af systemet, når du starter bilen. Hvis der er fejl allerede der, kan fejlmontering udelukkes (bortset fra elektriske forbindelser).
Hvis du først får fejl, når du kører, er det fordi ABS-computeren får forkerte signaler, hvor fejlmontage, rustdannelse eller defekt krans kan mistænkes.

Jeg får fejlen med det samme og kan heller ikke slette den med diagbox så jeg tænker det kan være ledning , derfor jeg sgr diagram eller en ide om hvor ledningen ender i den anden ende ??

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 27. mar 2026 16:59

Jeg er enig i, at det peger i retning af brud på kredsløbet som Diagbox også indikerer. Jeg kan desværre ikke hjælpe med diagram, men jeg mener at der er flere, der har adgang til den slags. Kræver stelnummer/registreringsnummer.

Besvar