Hydraulik problem X7

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Hydraulik problem X7

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 3. dec 2025 12:15

Jeg har endnu ikke besluttet mig for om jeg gider splitte det ad igen for at skifte styreboksen..

Men hvis det er den gamle styreboks der er brændt af, hvorfor er det så først efter nogen tid at den går i gang og generer bilen?

Første gang problemet opstod den famøse kolde lørdag var jo hvor pumpen havde knoklet lidt ekstra pga de små 200 kg der var lagt i baggagerumet og den skulle hæve sig, den var noget langsom, men kom da op.. og kort derefter kom alle fejlene. Men da kunne jeg genstarte og køre hjem - det er jeg ikke sikker på jeg kan nu (altså få motoren til at køre, bilen er for lav)
Men det er jo naturligvis tænkeligt at den kan være synderen, om den anden boks så overhovedet kan klare opgaven er jo i så fald næste udfordring, for gondt nok er det en 2.0 RFJ motor, men det er jo fra en serie 2 bil, så om den kan fungere eller om den skal kodes om, hvis den kan det? er jo så spørgsmålet..

Men alt andet lige er det jo nemmere at sælge en bil i rette kørehøjde end at sælge den som den står nu... selv om jeg mere og mere bliver enig med mig selv om at den skal væk, jeg orker den ikke mere..

Så hvis nogen har mod på projektet, så giv endelig lyd - den ser rimelig rustfri ud og er en god trækhest til traileren (må trække 1.790kg)
Tandrem og vandpumpe er skiftet i start september 2025, tændrør slut oktober.Batteri skiftet start november.
Kendte fejl (ud over kørehøjden):
Sprinklersystem virker ikke - ny pumpe og 5 mtr slange er indkøbt
Bilen skal spores og have 2 nye fordæk
Den ene nummerpladelygte lyser ikke så kraftigt, tænker en omgang rens kan hjælpe
Udstødningen rasler når den er varm
Nu har den holdt stille i godt en måned, men bremserne var fine inden, så håber de bare lige skal køre en gang og så er de gode igen.
Bolten i krumtappen (den der holder remskive mv) er forkortet pga et værksted i Hillerød har fejlmonteret en helicoil og glemt at fjerne den trækstift der går på tværs inde i coilen. Men den sidder fint og alt i den henseende fungerer.

Så alt i alt er det nok ikke så slemt...

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 3. dec 2025 13:58

Du har ret i, at bilen, som den står nu, ikke vil indbringe alverden ved salg, men hvis du får den på vejen, vil du have en dejlig bil i nogle år.

Hvis fejlen kun opstår når styringen tilsluttes, er det jo nærliggende at tro, at der er en sammenhæng.

Mon ikke du skulle overveje at få den mekanikerhjælp ø, der nok er brug for - jeg tænker, at det vil være billigere end at købe en anden bil.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 3. dec 2025 14:13

Problemet er jo at fejlen opstår efter nogle minutter - kører styringen til pumpen ikke hele tiden? Eller er det fordi den ikke er blevet "aktiveret" igen efter at have været trykløs?
For det er nok det der undrer mig mest - bilen starter fint og står nok så fint og roligt i tomgang, når den så er "varm" og dermed kommer ned i "lav tomgang" går der så lidt tid og så begynder tingene.. - og selv om Mikael siger jeg ikke skal tale om den generator når min visning siger 14,2v så er det jo bare typisk ting den lukker ned når den "mangler strøm"
Den tænder ikke lade lampen, men noget siger mig at den ikke fortsat viser 14,2v når fejlene går i gang, men det er vel sagtens nok noget der sker når den begynder på "udsætterne" på flere cylindere som den fint skriver i testeren..

Kan det være tændbroen der driller? Jeg skiftede jo tændrør dagen før dette opstod første gang - og det kunne måske også forklare udsætterne og at det sker når der går lidt tid? Men det passer jo så ikke med at det ikke sker hvis sikringen til pumpen ikke sidder i..

Den 40 amp sikring der sprang og jeg har skiftet, er det til selve elmotoren eller er det til styreboksen?

Evt mekanikerhjælp er noget nær nødvendigt så foregår her til en start, jeg vil ikke kaste projektet ud med vejhjælp og risikere en ekstra regning på at få transporteret bilen væk hvis prisen for at fikse den bliver for høj..

Jeg får se om jeg gider rode med den i weekenden, ellers må den tunge beslutning tages..
Selv om det stadig kunne være fristende at undersøge om man kan/må lave den om til fjedre og støddæmpere - hvor meget der evt skal til.. ud over justeringsfunktion til forlygterne.. er det "bare" fjedre, støddæmpere og tårnlejer? Og så finde en måde så pumpen kan sidde der så systemet er tæt og servoen stadig kan få sin olie fra beholderen.. :think:

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » ons 3. dec 2025 15:58

Citat; "Den 40 amp sikring der sprang og jeg har skiftet, er det til selve elmotoren eller er det til styreboksen?"

Det ser ud til at den 40 amp kun omfatter pumpemotoren. Den omfatter næppe også styreboksen. Det er jo en ret stor sikring.

Er det kun den oprindelige sikring som "sprang" ?? Eller er der efterfølgende nye som også er "sprunget ??

Jeg ville glemme alt om at ombygge til stålundervogn.. Det er ret sikkert et voldsomt projekt. Og vil sikkert "kræve" en donerbil til ALLE stumperne.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 3. dec 2025 16:33

Sikringen har kun været sprunget den ene gang - og det skete først da jeg mandag aften satte bilen i høj

Tirsdag morgen sænkede jeg den, det gik jo fint, men der kører elmotoren jo heller ikke

Først da jeg ville have den op i normal fandt jeg ud af at sikringen var sprunget.
Da denne blev erstattet kom bilen op på plads igen..

Og så var det jeg fik alle de fejl fordi batteriet havde været ude.. men det var jo samme fejl som jeg fik lørdag morgen, så om der er sammenhæng med batteriet er jeg ikke så sikker på..

Og det eneste jeg ellers har rørt ved er jo tændrørene- men der er skiftet til Denso og rette model osv, ikke noget Biltema eller andet forkert type eller lign.
Men når der er udsættere på flere cylindere kunne jeg måske mere tro noget er galt ved tændbro eller kabel dertil?
Men når man koldstarter starter den så fint og roligt op i motorgangen.. eneste “fejl” er rallen fra VVT-hjulet cirka et sekund (også hvis den har holdt en uge!)

Men Mikael, du spurgte på et tidspunkt om fejlen også kom hvis stikket ikke sad i på pumpen vs om sikringen sad i, jeg har ikke forsøgt det endnu, men hvis sikringen kun giver strøm til det samme giver det vel samme resultat? Eller var det for at tjekke om der er en overgang i kablet til stikket?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 3. dec 2025 18:15

Første gang jeg fik de udsættere gik vi jo ud fra det var pga at systemet ikke var startet rigtigt op efter batteriet var afmonteret og tilsluttet igen
Efter at have lavet øvelsen:

Sæt batteriet på og vent 5-10 min
Sæt Diagbox på og slet evt fejl
Sæt tænding på 5-10 min
Start

Det virkede jo i starten…

Men når det ikke ser ud til at virke længere må noget jo påvirke systemet - om det kan være styringen til pumpen, tja, men pumpen har jo ikke kørt?
Og med en anden pumpeenhed er det samme oplevelse, dog stadig med samme styring.

Styringen til pumpen burde da bare ikke påvirke motorens evne til at holde sig kørende?
Man kan fornemme når det er ved at ske, bilen kan ikke tage gas og den begynder at gå ujævnt for at gå rigtig dårligt/gå ud..
Men først melder den jo altså ESP fejl, nogle gange ABS, så melder den oftest fejl på håndbremsen og så depoulution error inden den begynder at gå dårligt.
Udsættere på flere cylindere står jo så i Diagbox efterfølgende

Depoloution error kunne jo gå mod noget lambda sonde?
Men sådan en defekt vil vel næppe aktivere ESP og ABS fejl?
Senest rettet af Lars4733 ons 3. dec 2025 18:56, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » ons 3. dec 2025 18:55

Jeg har sendt en mail til dig Lars..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.

Orla Pedersen
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » ons 3. dec 2025 19:04

Jeg skriver det gerne igen, sikringsboksen i motorrummet og ledninger/stik i forbindelse boksen er kendt fejl. Når forbruget stiger, (evt. pumpen starter), stikkene varmer og sikringsboksen lider under varmen, ja så fejler forsyningen til motorstyring, abs og andre styreboksen. Der skal måles spændingsfald når bilen fejler, eksempelvis til tændingsbro og dyser.
Det er usandsynligt at pumpe styringen kan trække så høj strøm uden at lukke røg ud. Pumpemotoren derimod bruger meget strøm under drift og kan trække sikringsboksen og ledningsnettet ned hvis boks/stik er dårlige.
--
O. Pedersen

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 3. dec 2025 19:09

Orla Pedersen skrev:
ons 3. dec 2025 19:04
Jeg skriver det gerne igen, sikringsboksen i motorrummet og ledninger/stik i forbindelse boksen er kendt fejl. Når forbruget stiger, (evt. pumpen starter), stikkene varmer og sikringsboksen lider under varmen, ja så fejler forsyningen til motorstyring, abs og andre styreboksen. Der skal måles spændingsfald når bilen fejler, eksempelvis til tændingsbro og dyser.
Det er usandsynligt at pumpe styringen kan trække så høj strøm uden at lukke røg ud. Pumpemotoren derimod bruger meget strøm under drift og kan trække sikringsboksen og ledningsnettet ned hvis boks/stik er dårlige.
Så du siger at jeg skal fejlsøge på hele sikringsboksen i motorummet- evt udskifte den?
Er det en del der er til at betale/skifte (og nej det går jeg ikke bare igang med…)

Er det den der kaldes BSM boks?
Og kan man evt bruge en tilsvarende for en tilsvarende bil?

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 3. dec 2025 19:56

Orla har nævnt det før og det kunne meget vel være årsagen, men det kræver data for at diagnosticere.
Diagnose kræver data, indsigt og ikke mindst systematik.

Som jeg lige husker det var det en 80A til pumpemotoren i de data jeg kiggede på. Se evt. et af mine tidligere indlæg derom.

Stålundervogn lyder helt håbløst.

Hvis ikke du vil betale for fejlsøgning - og de gratis input til samme slipper op, så er der kun aktivering af reservedelskanonen tilbage - og det kan være meget dyrt og i sidste ende betyde, at du må skrotte bilen, når du giver op.

Det er ellers en fin vogn, sådan en C5'er, og lækker til at pendle i.
Brug dog det som det kræver at få den diagnosticeret af en med rette kompetencer. Du kommer formentlig af med mere ved køb af en anden gammel bil, der så fejler noget andet.

Det er dine penge og dine valg, så det er blot ment som venlige input, men jeg havde beholdt den og købt mig til hjælp i din situation.
Det behøver ikke koste en formue at få den transporteret.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 3. dec 2025 20:07

Den sikring der er skiftet, den på 40 amp sidder i en lille boks ved siden af batteriet
I den store boks bag batteriet har jeg slet ikke været, mener du der også skulle være en 80 amp i den til pumpen?
Så både en 40 og en 80 amp sikring til det samme?
Jeg havde ikke indtryk af at der var så store sikringer i den store boks - den sikring jeg har skiftet er jo den der erstatter den 40 amp maxisikring der sidder i de ældre C5’ere..
Nå, jeg må google nogle oplysninger om den boks.. og om der virkelig også er en sikring for pumpen der..

Ikke at jeg tror det er en sikring der fejler, men man ved jo aldrig.
Men det kunne være et eller andet der bliver “varmt” under brug og så får dårlig forbindelse på en eller anden måde..

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » ons 3. dec 2025 20:14

Både en C5 II og en X7 anvender kun en 40 amp iflg mine diagrammer

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » ons 3. dec 2025 20:21

Under BSM sidder der en 20 amp maxi (MF7) til "elektronisk undervogn)
mf7.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 3. dec 2025 20:30

mikhan skrev:
ons 3. dec 2025 20:21
Under BSM sidder der en 20 amp maxi (MF7) til "elektronisk undervogn)

mf7.png
Det kom jeg også frem til.. men det er jo ikke selve pumpen, bilen har en funktion der gør at hvis den f.eks. kører på en ujævn vej hæver den sig lidt..
I blandt fejlene den lagrer er en suspension error - noget med at den ikke modtager oplysning om bilens hastighed.
Dog tror jeg den hænger sammen med ABS fejlen der kommer, men kunne det være et tegn på at den 20 amp maxi sikring kunne være sprunget også?
Den må jo være til at grave frem og tjekke

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 3. dec 2025 21:22

Og Mikael, det kan godt være diagrammæssigt at en X7 får signalet andetsteds fra end en serie 2 f.eks., men derfor kan selve styreboksen vel reelt set godt være ens?
Stikkene i boksen er ens og begge har 4 “spole”til at styre “showet” med..?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 4. dec 2025 07:12

Jeg har valgt at stoppe projektet - jeg har ikke indsigt i måling osv på elkomponenterne og skal nu videre..

Pt har bilen stadig nummerplader på, men kan jo ikke køres som den er - hvis nogen her inde har interesse så smid mig et bud - i værste tilfælde takker jeg nej :shifty:

Det føles dumt at begynde at rode med noget jeg slet intet aner noget om, med risiko for at forværre situationen - måske er det hele bare en latterlig bagatel, men det finder jeg ikke ud af..

Afhængig af hvad der bydes kan de dele jeg har købt ind til bilen følge med (2 ekstra drivremme, remstrammer, sprinklerpumpe osv) - den gamle pumpe og styringen til den "nye" er naturligvis med..

Billeder kommer formodentlig i morgen eftermiddag hvis den stadig er usolgt til den tid :lol:

Tak for Jeres input i denne tråd..

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 5. dec 2025 11:06

Lyder det som en tosset tanke at skifte de 4 tændrør jeg monterede dagen før den fik problemet ud med de 4 der sad før?
Kan et eller flere defekte tændrør give udsætterfejl som den gør her? Eller er det tænkeligt at det er tændspolen/broen der har fået fugt eller lign?

Sæt det problem intet har med pumpen at gøre?

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 5. dec 2025 11:19

Orla har jo været inde på det før... og du kan købe dig fattig, når du starter reservedelskanonen som i tilfældet her. Tændrør er jo et almindeligt vedligehold, men de koster da også lidt. Du kan ikke tænke dig til om det gør en forskel og nu er de indkøbt, så smid dem i, men jeg tvivler på at det gør nogen forskel.

Fejlsøgning af kompetent fagperson kan være givet godt ud - og indkøb af pumpe er vel 2-2,5 times fejlsøgning på et af de frie værksteder.

Alle biler skal repareres og det kan være svært at holde reparationsudgifter op mod indkøb af en anden gammel bil... nogle gange kan det reelt ikke betale sig, men hvis man ikke har råd til at købe en ny/nyere bil og måske har udført en længere række reparationer med nye dele, kan der, samlet set, være ok økonomi i at fortsætte med at reparere på bilen... men man kan anskue det på mange måder.

En C5 med hydraulikundervogn er i min optik en rigtig fin bil, uanset årgang. Brugsværdien er høj, hvis det er en daglig arbejdshest, men salgsværdien er mere begrænset.

Få den fikset, du har lige smidt en håndfuld penge efter tandrem mv. - og det er jo efter sigende en ellers super velholdt bil.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 6. dec 2025 10:08

Som et sidste forsøg har jeg her til morgen trukket alle de nye tændrør ud og sat de “gamle” tilbage..
De nye havde jo reelt kun kørt et par dage, men jeg synes ikke de ser så pæne ud.. bevares, en stor del af deres liv har motoren været i tomgang, men burde de ikke være pænere? De er nærmest sodet til på den ene side, nogle har fået en “klat” over elektroden?
Jeg har renset de gamle efter bedste evne og monteret med moment for en sikkerheds skyld

Udlæste fejl fra bilens computer fra sidst den drillede, ud over den med udsættere er de vist ikke alvorlige?
Jeg synes at kunne forstå fejlene ofte kan ses bort fra, men man ved jo aldrig

Billeder af fejl og tændrør.. altså de nye jeg havde monteret lige før det hele begyndte at drille

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 6. dec 2025 10:20

Yes!! Det lykkedes vist

Besvar