Hydraulik problem X7

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Hydraulik problem X7

Ulæst indlæg af SRO » søn 23. nov 2025 08:40

Hvad med Le Petit Garage som jeg tidligere har foreslået...??? Så er bilen formentlig hurtigt på gaden igen.

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 23. nov 2025 08:56

Min frygt er bare hvad det vil koste at få lavet pumpe osv - jeg tænker en brugt pumpe hurtigt står til en højere pris end hvad de ofte står til hos ophuggerne og så timeprisen oven i.. tænker de første 10k hurtigt er brugt for at bilen er oppe i højden igen - og så skal den lige spores og have nye dæk fortil mv.

Jeg ofrer simpelthen ikke for meget på den bil, det har jeg ikke kapacitet til
Så kan jeg få bilen op i kørehøjden/fungerende pumpe kan min normale mekaniker fikse resten til ok priser - timelønnen er bare lavere hernede end i storkøbenhavn..

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 23. nov 2025 09:48

Så derfor går jeg lige tingene igennem igen, sæt nu det kan lykkes..

Stik genmonteret på pumpe - tjekket de sidder korrekt
Oliestand i beholderen tjekket
Eksperimenteret med trykket i beholderen vha pumpe - så nu står den med et lille overtryk. Under dette proces lød det faktisk som om der den ene gang kom en “gurglende” lyd, og væskestanden faldt lidt, måske der faktisk kom olie i pumpen pga trykket kombineret med tryktab over et par gange for at vurdere hvor mange pump der skal til.
Nu står bilen og lader for en sikkerheds skyld
Dernæst skal Diagbox på for at slette den vanlige fejl når batteriet har været afmonteret
Og så startforsøg, så må jeg se om der er noget held denne gang
Hvis ikke pumpen selv gør noget vil jeg se om der er noget i Diagbox der skulle kunne aktivere pumpen..
Hvis ikke der er det, så får den et tryk på hæve knappen som sidste forsøg.

Lykkes det ikke vil jeg se om jeg kan finde en betalbar men kørende pumpe og tage den derfra..

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 23. nov 2025 11:21

Det koster at køre på 1. klasse :-) men tre uger uden bil og langt til job er måske højst 3.klasse.
Du skulle måske overveje en leasingløsning med en serviceaftale... eller vælge en mere basic bil ala den 307'er du havde... eller finde en mekaniker, der kan hjælpe dig til rimelige penge.

Det skal du selvfølgelig vælge som du vil, men der er vel ikke megen glæde ved have en bil som holder stille megen af tiden.

Jeg må sige, at jeg er meget imponeret over din kampgejst og ønsker selvfølgelig for dig, at du får den i gang selv.

Når det er sagt, så skal man måske også sætte en grænse for hvor meget tid man skal bruge, før man rækker ud efter professionelle, altså et værksted med kendskab til Citroën med hydraulik - og det lyder ikke som om de findes i byen, hvor du bor.

Det er muligt at timeprisen er lavere i Tappernøje, men hvis kompetencen er til stede i f.eks. Ballerup, tæt på dit job tilmed, og med lånebil, så bruger de formentlig langt mindre tid end det lokale værksted, der måske ikke kan finde ud af det alligevel.
Hvad taler vi om? Er det kr. 200 i forskel på timeprisen? - og hvis de skal bruge en dag på fejlsøgning og reparation, så er det måske ikke det, der gør den store forskel. Det er jo ikke prisen som på autoriseret værksted.
Nævner det blot for at sætte tingene lidt i perspektiv.

Le Petit Garage har bestemt ikke ry for at være ublu, men tværtimod dygtige.
Jeg har kun godt at sige om Morten Alsø og værkstedet, ud fra tilbagemeldinger fra de personer jeg har sendt i den retning og det jeg selv har haft af kontakt med netop det værksted. Om du vil gå den vej er jo dit valg, men jeg er ret overbevist om at de også kan hjælpe med en pumpe til rimelige penge - selvom det er dyrt at holde bil.

Uanset om du nu kan høre gurglelyde eller ej, så kommer der ikke 150-180 bars tryk på bilen, hvis ikke du får pumpen i gang.

Hydraulikpumpe, eksempel: https://www.autoparts24.dk/citroen-c5-i ... r-pumpe/1/

Jeg håber, at du modtager ovenstående i den gode mening det er skrevet.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 23. nov 2025 11:32

Jeg har faktisk i dag skrevet med Morten på Facebook og dernæst sendt ham en mail..

Nu må jeg se om pumpen skulle finde på at starte her i kulden..

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 23. nov 2025 12:03

Jeg har kigget lidt dybere i den smule dokumentation jeg har adgang til, og hvis eller det er det korrekt afsnit jeg har fundet, kan jeg nu godt se, at der er én styreledning (eller i hvert fald en ledning, hvis det er den samme som til den gl. motor) samt to store tilslutning (plus/minus) SAMT noget canbus.
Ses også på foto 3 (fra toppen) her: https://rrr.lt/en/used-part/noa90057-96 ... m0QAvD_BwE

Om der så sidder noget på den canbuslinje der har indflydelse på aktivering af pumpen ved jeg ikke, men vi må prøve step by step og tage de basic ting.

A.
Tjek mega sikring 3, altså MF3 (Mega Fuse 3).
Er den intakt? Det er en sikring på 80A. Den er formentlig placeret samme sted som den 40A du rodede med (men som jeg ser det, er den på 40A faktisk ikke til selve pumpemotoren).
- du sætter blot et ohmmeter på eller måler om der er spænding på begge sider af sikringen.

Altså:
1. Tænd dit multimeter til spændingsmåling - Volt
2. Sæt minusproben (sort) fra dit multimeter til minus på batteriet. lad den blive der.
3. Sæt plusproben (rød) fra dit multimeter til 80A sikering, først den ene side, så den anden. Måler du ca. 12V på begge sider?

Hvis du skal have batteriet ud for at komme til den, må du i stedet gøre sådan her:
1. Tænd dit multimeter på Ohm-måling (Resistance).
2. Sæt hver af proberne (rød/sort) til hver side af sikring - måler du 0 ohm? Hvis "OL" er sikringen sprunget.

Er F7 (Fuse 7), 10A intakt? - dette må være din styreledning til selve motoren og er en almindelig spadesikring.

Så er der nogle andre sikringer som jeg vil bede dig om at tjekke - de er til karrosseristyringsenheden og sidder også i sikringsboksen i motorrummet:
MF4 (Mega fuse 4) - 80A
MF8 - 80 A

F13 - 40A

Derudover skal du tjekke:
F15: 15A
F11: 15A
F13: 5A
F16: ?

Hvis alle sikringer er intakte og du får startet BSI mv. korrekt op, er fejlmuligheder sikringsboks i motorrum, karrosseristyringsenhed eller pumpe... jeg kan ikke se, hvor der sidder en eventuel tryksensor til hydraulikken, men der må være noget, der overvåger hydrauliktrykket, så styringsenheden ved hvornår den skal starte/stoppe hydraulikpumpen.

Hvis du har fundet noget dokumentation om systemets virkemåde, vil jeg gerne læse med og forsøge at hjælpe dig, men ellers er det nok ved at være der, hvor du enten starter reservedelskanonen eller sender bilen på værksted for fejlsøgning (anbefales, hvis det er).

Melder du tilbage, når du har udmålt?

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 23. nov 2025 12:04

Lars4733 skrev:
søn 23. nov 2025 11:32
Jeg har faktisk i dag skrevet med Morten på Facebook og dernæst sendt ham en mail..

Nu må jeg se om pumpen skulle finde på at starte her i kulden..
God plan :handgestures-thumbupright:

Tjek lige sikringerne som anført.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » søn 23. nov 2025 12:10

#Søren.. Da der er konstateret 12 V (Evt. 14 volt som på batteriet) på det store stik til pumpen, så kan sikringen vel udelukkes ??
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 23. nov 2025 13:46

Ja, det tænker jeg da, men det er ikke til at holde rede i hele tråden og enten er pumpen defekt eller også mangler der strøm til noget andet, f.eks. styringen.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 23. nov 2025 13:58

Tak for Jeres input

I går startede jeg bilen og den “fuckede” op med alle de fejl jeg havde tidligere pga batteriet havde været ude.. det havde det ikke denne gang.
Men jeg tænkte jeg måske huskede forkert, så i dag tog vi den helt forfra med nulstilling osv - efter et par minutter før bilen det samme igen..
Morten bekræfter at det ikke er usandsynligt at det er fordi pumpen er ved at dø..
Så pt i det kolde vejr er jeg lidt i mellem om jeg skal finde en anden pumpe, om den skal forsøges transporteret til Lepetitgarage eller om den skal dø..
Helst ikke sidstnævnte, men der skal også være grænser for hvor meget man kaster i den..
Men en C5 X7 2,0 benzin Break/Tourer med træk til 1790kg (og den kan godt lide det..) passer mig bare ganske fint..

Søren - pt får jeg ikke set på de sikringer desværre- bilen holder udendørs og vinden er hamrende kold.

Endnu en eftertanke..
Når jeg startede bilen for havde jeg jo ikke fundet ud af at sætte tryk på beholderen og pumpen starter derfor ikke og derfor får jeg ikke alle fejlene frem selv efter længere tids drift med motor tændt
Med tryk på beholderen aktiverer pumpen (eller forsøger) og det sker så et par minutter efter start og så trækker den strøm på en måde der dræner systemerne, men kkke slår sikringerne..

Så jeg er mere og mere overbevist om at det “bare” er en ny fungerende pumpe jeg skal have fat i..

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 23. nov 2025 15:44

Hvis jeg starter den op uden den 40 amp sikring fungerer motoren fint, lod den dog kun stå og køre 15 minutter denne gang

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » søn 23. nov 2025 16:17

Lars4733 skrev:
søn 23. nov 2025 15:44
Hvis jeg starter den op uden den 40 amp sikring fungerer motoren fint, lod den dog kun stå og køre 15 minutter denne gang
Hvordan fungere motoren med sikringen isat, MEN med det store pumpestik ude ???
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 23. nov 2025 17:42

Hm - godt spørgsmål

Men det finder jeg ikke lige ud af nu - det er mørkt og koldt..

Og Morten fra Lepetitgarage opfordrer mig til at smide den op til ham så han kan se på det..

Men hvad tænker du det skulle gøre af forskel?
Min umiddelbare tanke er om jeg har fået sat elmotoren forkert sammen? Kulholderen faldt mere eller mindre bare ud da jeg skruede bagpladen af, så måske jeg har fået kullene til at sidde lidt forkert eller noget, hvis man kan det..

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 23. nov 2025 18:51

Interessant at der kommer liv i pumpen nu.

Umiddelbart får pumpen konstant strøm via MF3, 80A og styrestrøm via F7, 10A, men denne sidstnævnte styres i sikringsboksen, så der er også en fejlmulighed, f.eks. hvis det er midlertidig fejl. Jeg tænker, at det der så styrer sikringsboksen ligger i canbus signalet eller strøm via F13, 5A, der så styres af karrosserienheden, hvilket må være BHI-modulet, men det ved jeg ikke og da jeg ikke har nogen beskrivelse af samme, er det rent gætværk. Det er jeg sikker på, at de har styr på hos LPG.

Det er jo svært at sige, men jeg tænker ikke at du kan samle tingene uden at alle fire kul sidder sådan, at de rammer kommutatoren - og hvis pumpen kan køre, så vidner det vel også om at den er en smule liv i den og at årsagen lige så godt kan være ekstern styring som selve pumpen, uden at jeg dog er blevet helt klog på om du får et styresignal - eller om der også sker er noget canbus inde over som kan drille.

Ja, datadrevet fejlsøgning er nøglen til succes og da der ikke foreligger tilstrækkeligt data, bliver der en del gætværk - og det kan være dyrt.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 23. nov 2025 18:52

mikhan skrev:
søn 23. nov 2025 16:17
Lars4733 skrev:
søn 23. nov 2025 15:44
Hvordan fungere motoren med sikringen isat, MEN med det store pumpestik ude ???
Så kan pumpen vel næppe køre? - eller hvor tænker du, at det skulle få energi fra?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 23. nov 2025 19:07

Pumpen kører ikke - det var for at se om det må være pumpen der påvirker bilen så benzinmotoren ikke kan køre..

Og uden 40 amp sikringen kører bilen fint, men pumpen gør naturligvis ikke

Med sikring monteret får jeg en stribe fejl der lugter af strømproblemer - altså ABS, ESP osv for at gå over i tændingsudsættere mv
Det gjorde den ikke tidligere, men da havde jeg heller ikke fået sat let overtryk på beholderen.
Derfor tror jeg simpelthen at jeg har fået ødelagt elmotoren da jeg skilte den ad og samlede den - eller måske da jeg trykkede på hæve knappen, for da begyndte pumpen at sige en mærkelig lyd som jeg først kunne stoppe ved første at stoppe benzinmotoren og dernæst fjerne den ene pol fra batteriet- så stoppede lyden fra pumpen.
Så måske har jeg fået den til at “tvangskøre” og så har den måske været tom for olie og så er den måske brændt sammen?
Jeg ved det ikke, men mistænker altså dermed at hvis jeg får fat i en fungerende pumpe så kan jeg meget vel få den del til at fungere, om end det jo er et sats

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » søn 23. nov 2025 19:10

Det er BILENS motor jeg henviser til.. Kan den køre ok med stikket ude ??

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 23. nov 2025 19:13

mikhan skrev:
søn 23. nov 2025 19:10
Det er BILENS motor jeg henviser til.. Kan den køre ok med stikket ude ??
Det har jeg ikke prøvet her i mørket, kun uden sikringen

Orla Pedersen
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » man 24. nov 2025 08:22

Bare for ordens skyld, der ér ingen tryksensorer i hydraulikken på en c5. Så pumpen ved ikke at du har sat tryk på tanken. Det betyder ikke at det ikke hjælper pumpen til at lettere at komme af med evt. luft omkring ventilerne. Ideen er god nok, men pumpe og styring ved ikke at der er tryk i tanken.
--
O. Pedersen

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 24. nov 2025 08:26

Orla Pedersen skrev:
man 24. nov 2025 08:22
Bare for ordens skyld, der ér ingen tryksensorer i hydraulikken på en c5. Så pumpen ved ikke at du har sat tryk på tanken. Det betyder ikke at det ikke hjælper pumpen til at lettere at komme af med evt. luft omkring ventilerne. Ideen er god nok, men pumpe og styring ved ikke at der er tryk i tanken.
Men fakta er, at efter pumpen har fået let overtryk i beholderen er den begyndt at påvirke bilens el-system så den mangler strøm - fjernes sikringen til pumpen kører bilens motor fint.. - ergo må det være pumpen der forsøger at køre og på en eller anden måde "sluger strøm", men uden at slå sikringen..

Besvar