C5 “æder” tandremmen
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: C5 “æder” tandremmen
Uanset hvad, så er det først efter omkring 15-20.000 km den er begyndt at lave “ballade”
Uanset hvad, så kommer den ikke med i det nye setup
Uanset hvad, så kommer den ikke med i det nye setup
-
Lars4733
- Kontakt:
Sælger har netop fortalt at dem han købte bilen af for 7-8 år siden, en brugtbilsforhandler i Hillerød, uden specifikt at nævne navne, havde ødelagt gevindet til remskiven på krumtappen og derfor havde monteret en helicoil, men sådan at der stadig sidder en del af tappen man drejer coilen i med nederst i hullet.
Så en alm original bolt kan ikke komme i, så enten genbruger man den gamle eller drejer den nye ned i spidsen.. jo jo - det var god info at få inden den nye bolt bare blev pløjet i..
Og den genstand der har lavet hele balladen kunne han godt genkende, netop en hjemmelavet clips der så er faldet ned, det er jo bare hvad der sker.
For mig er det vigtigste at den ikke er kommet til udefra og at det ikke umiddelbart tyder på at der skulle være andet galt omkring den tandrem.. nu håber jeg bare det går godt i morgen med montage osv af det nye.
Så en alm original bolt kan ikke komme i, så enten genbruger man den gamle eller drejer den nye ned i spidsen.. jo jo - det var god info at få inden den nye bolt bare blev pløjet i..
Og den genstand der har lavet hele balladen kunne han godt genkende, netop en hjemmelavet clips der så er faldet ned, det er jo bare hvad der sker.
For mig er det vigtigste at den ikke er kommet til udefra og at det ikke umiddelbart tyder på at der skulle være andet galt omkring den tandrem.. nu håber jeg bare det går godt i morgen med montage osv af det nye.
-
Lars4733
- Kontakt:
Nu hvor den nye tandrem ser ud til at køre fint vil jeg gerne se og få sat den øverste del af afskærmningen på igen, men jeg synes ikke lige at kunne se en åbenlys måde?
Skal motorophænget afmonteres eller hvordan for at få det skjold på plads? Det kan ikke komme ind oppefra eller fra siden.. skal det på nedefra eller skal der afmonteres noget for at få adgang?
Det er en X7 2.0 Benzin fra 2008 RFJ motor - jeg synes ikke at kunne finde noget video eller lign der beskriver det på sådan en bil…
Skal motorophænget afmonteres eller hvordan for at få det skjold på plads? Det kan ikke komme ind oppefra eller fra siden.. skal det på nedefra eller skal der afmonteres noget for at få adgang?
Det er en X7 2.0 Benzin fra 2008 RFJ motor - jeg synes ikke at kunne finde noget video eller lign der beskriver det på sådan en bil…
-
John59
- Kontakt:
-
Lars4733
- Kontakt:
Ja, der var røget en hjemmegjort clips ned til remmen, den havde så først skubbet til remmen og senere kom den mere i klemme, den røg ud da nederste afskærmning blev afmonteret.
Vi ved clipsen er en tidligere ejer har monteret, men det er så en af grundene til at jeg gerne vil have det øverste skjold på også
Og igen - bilen er købt privat til en billig penge uden garantier osv.. og kørte uden problemer 6-8.000 km før denne clips faldt ned, jeg skulle jo bare have haft sat det skjold på.. - hvis bare jeg kunne finde ud af hvordan.. det er sikkert slet ikke så svært når man ved hvordan
-
John59
- Kontakt:
Prøv at finde et billede af motoren hos en hugger, eller et andet sted på nettet. Så kan du måske aflure noget. ;-)
-
Lars4733
- Kontakt:
Jeg kan godt se hvor den skal sidde, jeg kan bare ikke lure hvordan jeg får den der på - enten er der et trick eller også skal enten et motorophæng afmonteres eller motoren tages ud (det tror jeg dog ikke…)
Men jeg synes ikke det vil hjælpe at tage motorophænget af, men det kan måske være vejen
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Bemærk at dækslet først afmonteret til sidst.. Altså må genmonteringen af dækslet vel ske FØR ophæng m.m. ?
Citat:
"
Afmontering 1
● Afmonter drivrem.
● Monter motorbro.
● Ophæng motor og afmonter højre motorophæng.
● Afmonter øverste tandremsdæksel.
Vedr. montering:
De resterende dele monteres i modsat rækkefølge.
PS!!! Komplet vejl er sendt til dig på mail (Lars)
Citat:
"
Afmontering 1
● Afmonter drivrem.
● Monter motorbro.
Vedr. montering:
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
-
Lars4733
- Kontakt:
Super - tak Mikaelmikhan skrev: ↑tirs 9. sep 2025 22:41Bemærk at dækslet først afmonteret til sidst.. Altså må genmonteringen af dækslet vel ske FØR ophæng m.m. ?
Citat:
"
Afmontering 1
● Afmonter drivrem.
● Monter motorbro.
Vedr. montering:
Jeg fandt faktisk en video med en der skulle skifte tandrem på en Peugeot 508, han bandede og svovlede over PSA's ide med at motoren hælder bagud, det giver dårlige adgangsforhold.. - men han afmonterede netop også motorophænget lige ved siden af skjoldet for at kunne komme til..
Det er jo ikke sådan når man ikke har set bilen med skjoldet på - det virker bare som en ringe løsning, det er vel reelt set et "inspektionsdæksel" så man kan se tandremmens velbefindende..?
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Ja, men det sparer lidt på højden, at motoren "ligger ned".
Man kan kun vanskeligt håndtere et komplet dæksel, som én enhed.
Det er også fint i forhold til at inspicere, men det gør man nu sjældent, idet man ikke kan se om remmen er ved at "gå".... ja, undtagen hvis folk hælder "ting og sager" derned
Man kan kun vanskeligt håndtere et komplet dæksel, som én enhed.
Det er også fint i forhold til at inspicere, men det gør man nu sjældent, idet man ikke kan se om remmen er ved at "gå".... ja, undtagen hvis folk hælder "ting og sager" derned
-
John59
- Kontakt:
Spændende om det virkeligt var det som ødelagde tandremmen? Tænker at det jo er 2 tandremme som er røget på den ene mulige måde. Jeg ville vente med at sætte dækslet på, før jeg havde kørt 3-5000 km, for at se om der sker noget slid på den nye tandrem.
-
Lars4733
- Kontakt:
De tidligere tandremme blev slidt pga en defekt på det nederste tandhjul på krumtappen, efter det blev skiftet inkl noten der holder det blev remmen hvor den skulle.
Først efter 15-17000 km begyndte den at glide til en side, der er denne “clips” formodentlig faldet der ned og så gik det stærkt der fra..
Først efter 15-17000 km begyndte den at glide til en side, der er denne “clips” formodentlig faldet der ned og så gik det stærkt der fra..
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Jeg ville aldrig køre uden en tildækket tandrem, især ikke hvis jeg boede på landet.
Der er jo dejligt trygt på sådan en motor og mus eller lignende ville godt kunne sætte en stopper for glæden.
Der er jo dejligt trygt på sådan en motor og mus eller lignende ville godt kunne sætte en stopper for glæden.
-
Lars4733
- Kontakt:
Lige netop - og vi havde sidste vinter udfordringer med et dyr der fyldte motorrummet på fruens bil med kastanjer