C5 “æder” tandremmen

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

C5 “æder” tandremmen

Indlæg af Lars4733 » søn 31. aug 2025 08:43

Min “nye” C5 2.0 benzin RFJ fra 2008 (X7) er begyndt så småt at slide kanten af tandremmen, ud mod skjoldet (væk fra motoren)

Sælger fortalte at have haft problemet, men at han efter at have skiftet hjulet nederst at have løst problemet og den har også kørt 10-20.000 km uden problemer.
Men nu ser jeg den så småt begynder at slide kanten igen.

Er det noget I har oplevet før? Og hvad kan man gøre for at undgå dette? Ud over at skifte rem og strammere og krydse fingre?

Han har selv serviceret bilen gennem årene og har også selv skiftet tandremmen gennem de 7-8 år han havde bilen. Så vi er ikke uden garantier osv..

Lars4733
Kontakt:

Re: C5 “æder” tandremmen

Indlæg af Lars4733 » søn 31. aug 2025 10:30

Jeg har nu ladet mig fortælle at det kan være en styrebøsning i forbindelse med vandpumpen der mangler og derved giver vandpumpen mulighed for at vakle lidt.

Men som jeg ser det sidder de bøsninger inde bag vandpumpehuset, det tager man da ikke af ved tandremsskift? Er det ikke kun selve pumpen man afmonterer?
Og er det til at få hele huset af uden at skulle skille alt for meget ekstra ad? Mere for at se om de stifter/styrebøsninger sidder som de skal

John59
Kontakt:

Indlæg af John59 » søn 31. aug 2025 20:59

Fejlen kunne måske findes i et slidt leje yderst i krumtappen, eller i knastakslen. Hvor meget har bilen kørt?

Lars4733
Kontakt:

Indlæg af Lars4733 » søn 31. aug 2025 21:12

John59 skrev:
søn 31. aug 2025 20:59
Fejlen kunne måske findes i et slidt leje yderst i krumtappen, eller i knastakslen. Hvor meget har bilen kørt?
Bilen nærmer sig 290.000

Fra flere forskellige sider har jeg fået bekræftet at de styrebøsninger i vandpumpens montering har det med at snyde folk, man opdager ikke en eller begge mangler og så kan det ske at vandpumpen rykker sig ganske lidt..
Tidligere ejer skiftede tandhjulet på krumtappen og tjekkede ellers alt andet, men en manglende styrebøsning er nem at overse, specielt hvis den aldrig har været der i han ejertid.
Afventer mekanikeren vender tilbage med om han har tid og en prisidé, ellers må jeg selv skille den ad og se på det.

Den er vel ikke meget anderledes at skifte tandrem på end en 1.6 HDI? Ud over at man her kan tage hele vandpumpehuset af, hvilket jeg jo netop skal for at se på bøsningerne, eller mangel på samme (forhåbentlig)

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Indlæg af SRO » søn 31. aug 2025 21:20

Bøsninger? Det lyder som en and, at noget skulle skride der, men udskift tandrem, remhjul mv. - det koster ikke alverden sådan et kit.

Det er en god motor, der kan være masser km i endnu, hvis den blot er blevet passet og passes med regelmæssigt olieskift.

Lars4733
Kontakt:

Indlæg af Lars4733 » søn 31. aug 2025 21:44

SRO skrev:
søn 31. aug 2025 21:20
Bøsninger? Det lyder som en and, at noget skulle skride der, men udskift tandrem, remhjul mv. - det koster ikke alverden sådan et kit.

Det er en god motor, der kan være masser km i endnu, hvis den blot er blevet passet og passes med regelmæssigt olieskift.
Det er to 10mm cylindriske “bøsninger” - boltene alene holder ikke vandpumpehuset korrekt.
Og det er ikke de bolte der sidder direkte på vandpumpen, det er det aluhus pumpen sidder på (der faktisk følger med i en del af sættene med rem, strammere og vandpumpe)
Tidligere ejer kæmpede med det over længere tid og mente så at have løst det, men nu er den gal igen efter ca 20.000 km

SRO
Moderator
Kontakt:

Indlæg af SRO » man 1. sep 2025 09:11

Er det så ikke blot at købe de to støtte/centreringsstag du omtaler, hvis de skulle mangle.
I alle de tandremssæt, fra Gates, jeg har købt og udskiftet gennem tiden har man fået både pumpe og hus med. Oprindeligt var nogle af pumperne med plastskovlhjul.
Der findes tre typer vandpumper, så køb det endelig komplet.

Lars4733
Kontakt:

Indlæg af Lars4733 » man 1. sep 2025 09:53

Nu har jeg i mellemtiden ladet mig fortælle at huset oprindeligt var lavet i plast og derved kunne give sig.. om det er skiftet eller om man har skiftet vandpumpeindsatsen (hvis man kan det?) ved jeg jo ikke..

Jeg har jo ikke skilt noget ad endnu, så ved ikke om hvad der er op eller ned pt, min "frygt" er lidt at skille tingene ad og så er der både aluminiumshus og de 2-3 tapper der skal styre placeringen ud over boltene - for hvad er det så der er galt - det tænker jeg ikke at jeg ville kunne finde ud af.

Det er jo lidt et sats så at sige.. - for at skifte tandrem med strammere, medløber og komplet vandpumpe skulle jeg nok kunne hitte ud af, gjorde det jo uden kvaler på min 1.6 HDI 9HZ for et par år siden.. det kan vel ikke være så meget anderledes her.. og der er jo en hel del penge at spare ved selv at gøre det..

SRO
Moderator
Kontakt:

Indlæg af SRO » man 1. sep 2025 15:17

Man tager vandpumpen af - og inde under de møtrikker der holder denne, skal man demontere nogle lange støttetapper, hvorpå møtrikkerne er skruet på (der er ikke så meget plads og derfor skal støttetappene demonteres) - det er E-torx. Jeg kan ikke huske størrelsen på stående fod. Dermed får du hele vandpumpehuset af.
Det er ikke noget i det og ingen grund til at være ultra nervøs over noget. Det skulle dog undre mig, hvis styrebøsningerne mangler, men køb et sæt hos Citroën, så du er på den sikre side.

Du skal også købe en O-ring til vandrøret, der går ind i vandpumpehuset på bagsiden... jeg mener ikke, at den følger med i et komplet vandpumpesæt - det skulle bolten til krumptapremhjulet til gengæld gøre - ellers skal den indkøbes separat.

Der er ikke så meget i det, men et timingsæt er ikke dumt at have, da du også skal spænde remhjul mv.

Køb det i Tyskland - der er gode penge at spare, men det er jo lidt et religionsspørgsmål ;-)

Jeg plejer som nævnt at købe Gates, men det er jo også en smargssag.

Når du skal spænde tandremmen op og forsøger at få dornene i igen efter at have tørnet motoren, vil du opleve, at den ene (og nogen gange dem begge) er et smule skævt på hullet i topstykket - det er helt normalt... siger det blot, så ikke du skal bruge tid på at tolke den orignale vejledning på netop det punkt.

Når der står i vejledningen, at du skal montere det nederste remhjulsdæksel og dernæst spænde tandremmen op, vil du erfare, at det ikke kan lade sig gøre - så afhængig af hvilken vejledning du får fat i, kan der altså være fejl i denne.

Det nederste remhjulsdæksel har det i øvrigt med at være flækket - koster omkring kr. 100-150 - blot til din overvejelse i forbindelse med indkøb. Limning kan ikke holde, så det er nyt på.

Lars4733
Kontakt:

Indlæg af Lars4733 » man 1. sep 2025 16:42

Men hvis jeg skiller det ad selv har en evt mekaniker jo ingen chance for at finde fejlen hvis jeg ikke selv lige kan finde noget indlysende galt
Afventer en pris fra en mekaniker, så må jeg se.
Men indkøb fra Tyskland kommer ikke på tale pga ventetid, vi har pt kun den ene bil og det er dælme upraktisk

SRO
Moderator
Kontakt:

Indlæg af SRO » man 1. sep 2025 18:56

Nu skriver du "slider kanten"... det kan jo betyde alt fra at kanten er blevet kysset til at tandremmen reelt slides voldsomt og der er få millimetre tilbage.
Umiddelbart tænker jeg ikke at der er grund til panik, men har du et foto af det og hvad er bredden på tandremmen nu? Jeg har muligvis en brugt tandrem liggende jeg kan måle på, hvis det har interesse.

Hvis du udskifter vandpumpe, remstrammer og medløberhjul kan eneste årsag til at tandremmen "løber af" næsten kun være, at overfladen som hjulene monteres mod er skæv - det lyder ikke overvejende sandsynligt.

Enhver mekaniker vil udskifte det hele (nævnte) - og sker det så igen, hvilket jeg ikke anser for sandsynligt, må noget sidde skævt, hvilket i praksis må betyde defekt motorblok, topstykke eller en krumtapremhjul, hvor der ligger skidt bag. Intet synes videre sandsynligt.
Hvis tidligere ejer har slebet på anlægsfladen til remhjul... næppe, men hvad skulle ellers får remhjul til at "hælde".

Tilbage er så fejlmontage, men ofte løber remmen sig selv på og centrerer.

På med nogle friske varer i god kvalitet, så tænker jeg at du er kørende igen.

Standardtiden for operationen er omkring 4 timer, inkl. udskiftning af vandpumpe. Gang med 1,5 på sådan en gammel svend samt timeprisen, så har du en god indikation af prislejet.

Lars4733
Kontakt:

Indlæg af Lars4733 » man 1. sep 2025 20:54

Tidligere ejer skiftede det hele 3 gange, sidste gang holdt det jo så cirka 20.000 km

Den ryger til mekanikeren i morgen, så ser jeg hvad han siger.

Den har ædt 7-8 mm af remmen så den nu er omkring 17mm ud af de 25,4 den er som ny.. så noget er helt sikkert galt.
Satser på at de 3-4 km til mekanikeren går an..

Og så kan han få skilt ad og se om alt ser rigtigt ud ellers, så tager vi den derfra.
Uanset hvad skal der nyt på, han har bare bedre muligheder for at se det hele efter end jeg som glad amatør kan - og så på lidt indenfor- væsentlig bedre end at jeg ligger på jorden udenfor og ser på det hjemme

SRO
Moderator
Kontakt:

Indlæg af SRO » man 1. sep 2025 21:20

Det lyder som en god plan - ja, der må være noget alvorligt galt ud fra det du nu oplyser.

Udskiftet tre gange???? Det er godt nok underligt, at årsagen ikke er identificeret.

Ser frem til at høre om årsagen.

Lars4733
Kontakt:

Indlæg af Lars4733 » man 1. sep 2025 21:33

Sidste ejer mente at have fundet fejlen ved nederste tandhjul - det på krumtappen- mener han sagde at hjul og not mv blev skiftet - og så holdt det jo altså også længere tid end før..
Håber mest på at det er rigtigt at der mangler en ”bøsning” eller lign i vandpumpemontagen.. vi får se

John59
Kontakt:

Indlæg af John59 » tirs 2. sep 2025 08:24

Hvis den allerede har "ædt" ca 30% af tandremmen, så er der ikke meget styrke tilbage i den. Tænker at du tager en kæmpe chance ved at køre videre med den. Mon ikke at problemet var årsagen til at sælger ønskede at komme af med bilen. Lidt ærgerligt køb, men nu må vi jo så se hvad mekkeren finder ud af.

Lars4733
Kontakt:

Indlæg af Lars4733 » tirs 2. sep 2025 09:24

Sælger ønskede ganske rigtigt at komme "af med bilen" - han havde købt en elbil.. efter at have haft C5'eren i 7-8 år

Jeg har på ingen måde sælger mistænkt for at skjule noget som helst, hvorfor skulle han så overhovedet fortælle om den udfordring der havde været med tandremmen?

Jeg må klart sige at jeg håber kraftigt på at der rent faktisk mangler en støttepind/bøsning i montagen af vandpumpen - det kan man jo nemt overse mangler når man skifter - og det kan jeg nemt være fra tidligere end ham jeg købte den af at denne er "forsvundet"

Men mere nyt kommer når mekanikeren får set på den, nu holder den hos ham og afventer han får tid

Lars4733
Kontakt:

Indlæg af Lars4733 » tirs 2. sep 2025 11:18

Mystisk, mekanikeren fandt denne ned bag remmen, den har ligget og slidt op mod remmen - hverken han eller jeg kan lige se hvor den skulle høre hjemme

Er der nogle her der kan genkende delen?

Nu renser han alt af og ser om ikke resten er i orden så der kan komme helt nyt på hele vejen - pt var der fyldt med gummistøv
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

SRO
Moderator
Kontakt:

Indlæg af SRO » tirs 2. sep 2025 12:00

Det ligner klart et stykke patentbånd, der har været udsat for et vist slid. Det er ikke noget, der hører til på bilen.
Måske et stykke modificeret patent, der har bæret brugt som erstatning for nogle clips.

Der sidder nogle clips, der holder ledningen ned langs tandremsskjoldet og som ender på oliesensoren i bundkarret. De har det med at blive "slappe" og et stykke patentbånd kan jo fint monteres under en møtrik og holde det man nu har ønsket at holde.

Heldigt at det ikke er blevet slæbt med ind og rundt om et remhjul - så havde det nok været slut for den kværn.

Lars4733
Kontakt:

Indlæg af Lars4733 » tirs 2. sep 2025 12:25

Tja, det kan det vel egentlig godt ligne ja.. og ja, det kunne være gået mere galt end det er gået..

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Indlæg af mikhan » tirs 2. sep 2025 16:36

Ja aner heller ikke hvad stumpen på billedet er ??

Men et forsigtigt bud, KUNNE være en hjemmelavet bøjle, som har holdt tandremmen oppe under montagen under nederste remhjul.
Et sådan stykke værktøj er indeholdt i montageværktøjet.
Og MÅSKE "glemt" i farten ??
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Besvar