Blinker

Besvar
HC 74
Kontakt:

Blinker

Indlæg af HC 74 » tirs 22. jul 2025 17:24

Blinkeren på min Jumpy blinker med dobbelt hastighed, uanset hvilken side jeg viser af til. Ingen af pærerne er gået. Den blinker med normal hastighed ved katastrofeblink. Kan nogen give et bud på problemet?

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Blinker

Indlæg af SRO » ons 23. jul 2025 09:13

Er der monteret LED-pærer til blinklyset i begge sider - hvis ja, så er årsagen fundet.

Hvis der er monteret LED-pærer og du ønsker at fortsætte med disse, skal du montere formodstande/belastningsmodstande.

Hvis ikke:
1. Defekt blinkrelæ eller indbygget styringsmodul
Blinklyset funktion er formentlig styret elektronisk via BSI-modulet (Body Systems Interface).

Hvis modulet har en fejl, kan det tro, at en pære er defekt, selvom den ikke er det.

Det kan forklare også, hvorfor katastrofeblink fungerer normalt, da det aktiveres på en anden måde end det almindelige blinkrelæ.

I så fald kan tilslutning af diagnosetest med OBD2 (f.eks. Diagbox) være vejen frem. Se, om der ligger fejl på blinklysene eller BSI.

2. Dårlig forbindelse (korrosion eller dårlig stel)
Dårlig stel eller overgangsmodstand i en stikforbindelse kan få systemet til at "tro", at der mangler en pære.

Det kan være i fatningen, i selve baglygten, eller ved stik til forlygter.

Løsning: Tjek alle stikforbindelser og ved lygteindsatse. Kig efter fugt, grøn ir eller løshed.

Normalt vil en spændingsfaldsmåling være vejen frem for dårlige forbindelse, men det er lidt sværere, når der er tale om blinklys.
Hvis du et multimeterhar med hold-funktion, kan du måske fange værdien under belastning, men ellers er et oscilloskop vejen frem.
Du bør normalt ikke måle mere end 0,5V i spændingsfald på hhv. plus og minussiden - i modsat fald har du fundet mulig årsag til problemet på bilen.

HC 74
Kontakt:

Re: Blinker

Indlæg af HC 74 » ons 23. jul 2025 14:52

Ok, tak for svar :handgestures-thumbupright: jeg prøver noget af.

Besvar