chargeing circuit fault - have your vehicle repaired
-
chrisC4C3Xantia
- Kontakt:
chargeing circuit fault - have your vehicle repaired
C4 Puretec 130 SS autom. 140000km
Alternator skiftet. Når der måles med motor i tomgang er der 14V. Fejlen er periodisk og der er ingen klar årsag.
Værkstedet havde ingen fungerende diagnoseudstyret i december. Gætværk: batteri
Nogen derude, der ved noget mere? Jeg slår normalt SS fra.
Alternator skiftet. Når der måles med motor i tomgang er der 14V. Fejlen er periodisk og der er ingen klar årsag.
Værkstedet havde ingen fungerende diagnoseudstyret i december. Gætværk: batteri
Nogen derude, der ved noget mere? Jeg slår normalt SS fra.
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: chargeing circuit fault - have your vehicle repaired
Batteri - eller måske der er monteret en forkert generator(?) - hvilket jo kan være nærliggende at mistænke jf. din oplysning om at generatoren er udskiftet.
Der findes formentlig flere typer generatorer til bilen, hvis du slår den op på bilens reg. nr.
Kan du be-/afkræfte det?
HVIS generatorens feltspænding styres af ECU'en, altså motorstyringen, vil du få en fejl, hvis ikke der er forbindelse mellem ECU og generator.
Omtalte styring vil være det normale setup på så ny en bil.
Hvis ikke der er sker regulering via ECU'en vil generatoren køre som en "almindelig" generator, hvor der sidder et indbygget spændingsrelæ, der så overtager styringen af hvor meget generatoren skal lade. Det kan lademæssigt fungere fint, men da der også kan ske overførsel af omdrejningstal fra generator til ECU, kan en forkert generator måske give dig/bilen andre udfordringer. Andre komponenter vil måske ikke fungere korrekt.
Generelt bør din ladespænding ligger på ca. 13,7-14,7V ved ca. 2500 omdr. og belastet - som tommerfingerregel
14V i tomgang lyder umiddelbart ok, måske til den høje side, men i normalområdet.
Efter henstand i nogle timer (slukket motor), kan du lige tænde/slukke lyset for at tage resterende overspænding. Du skal så måle 12,6V for et fuldt opladet batteri.
Det kunne også være en batterifejl.
Har du andre udfordringer med bilen - måske efter du har fået ny generator?
Tjek om det er den korrekte generator.
Der findes formentlig flere typer generatorer til bilen, hvis du slår den op på bilens reg. nr.
Kan du be-/afkræfte det?
HVIS generatorens feltspænding styres af ECU'en, altså motorstyringen, vil du få en fejl, hvis ikke der er forbindelse mellem ECU og generator.
Omtalte styring vil være det normale setup på så ny en bil.
Hvis ikke der er sker regulering via ECU'en vil generatoren køre som en "almindelig" generator, hvor der sidder et indbygget spændingsrelæ, der så overtager styringen af hvor meget generatoren skal lade. Det kan lademæssigt fungere fint, men da der også kan ske overførsel af omdrejningstal fra generator til ECU, kan en forkert generator måske give dig/bilen andre udfordringer. Andre komponenter vil måske ikke fungere korrekt.
Generelt bør din ladespænding ligger på ca. 13,7-14,7V ved ca. 2500 omdr. og belastet - som tommerfingerregel
14V i tomgang lyder umiddelbart ok, måske til den høje side, men i normalområdet.
Efter henstand i nogle timer (slukket motor), kan du lige tænde/slukke lyset for at tage resterende overspænding. Du skal så måle 12,6V for et fuldt opladet batteri.
Det kunne også være en batterifejl.
Har du andre udfordringer med bilen - måske efter du har fået ny generator?
Tjek om det er den korrekte generator.
-
chrisC4C3Xantia
- Kontakt:
tak for input! Jeg fik et værksted til at skifte generatoren, netop fordi fejlen opstod og jeg går ud fra at de monterede en korrekt komponent. Fejlen genopstod først efter nogle uger, hvor jeg troede at problemet var løst. Den er stadigvæk periodisk og når den ikke er aktiv, virker SS som den skal. Jeg vil nu forsøge at afklare om der er fejl i ECU / motorstyring, fordi jeg også har en fejl på turbo'en - begge fejl har ikke været aktiv i de 8 år jeg har ejet bilen og stort set haft samme kørselsmønster. Batteri blev udskiftet for ca. 3 år siden inden syn pga. SS ikke virkede længere. SS batteri er en dyr komponent hos Citroen (suk).
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
De to fejl behøver ikke at have noget med hinanden at gøre, så det skal undersøges.
Hvis start/stop fungerer er det en god indikation af at batteriet fungerer, men er ingen garanti.
Hvis SS kun virker periodisk kan det skyldes lav ladetilstand, hvilket der jo også umiddelbart er noget galt med.
Få tingene målt ud, så der drages en konklusion baseret på data.
3 års levetid for et batteri er desværre ikke ualmindeligt. I dag skal man ikke forvente mere end cirka 4 års levetid. Batterierne er relativt meget belastet pga. mange forbrugere og SS.
Du behøver ikke at køre til Citroën for at få udskiftet dit batteri, men det er vigtigt, at bilen/BMS får indtastet at batteriet er udskiftet. BMS = Battery Management System
Hvis start/stop fungerer er det en god indikation af at batteriet fungerer, men er ingen garanti.
Hvis SS kun virker periodisk kan det skyldes lav ladetilstand, hvilket der jo også umiddelbart er noget galt med.
Få tingene målt ud, så der drages en konklusion baseret på data.
3 års levetid for et batteri er desværre ikke ualmindeligt. I dag skal man ikke forvente mere end cirka 4 års levetid. Batterierne er relativt meget belastet pga. mange forbrugere og SS.
Du behøver ikke at køre til Citroën for at få udskiftet dit batteri, men det er vigtigt, at bilen/BMS får indtastet at batteriet er udskiftet. BMS = Battery Management System