307 med “mærkelige” lyde

Alt i 300 serien, inkl. 300x serien

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 26. jul 2024 13:13

JensNo skrev:
fre 26. jul 2024 13:07
Lars4733 skrev:
fre 26. jul 2024 10:02
SRO skrev:
fre 26. jul 2024 09:27
Det kunne sagtens være grus/småsten der giver lyde - det gør mine 307'ere også og især lige når den har været løftet fra jorden.

Så vidt jeg husker er de ab fabrik udstyret med gummi omkring selve fjederen, men det er der ikke på de eftermonterede. De dyrere biler har ofte en "sko" af gummi, netop for at undgå støj og larm.

Skru op for musikken og nyd din dejlige franske bil :-) Sådan en 307'er er i min optik en rigtig velkørende øse - og utrolig nem at manøvrere rundt med. Min hustru mener, at vores 307 SW er den bedste bil hun har haft, så jeg holder liv i den... happy wife, happy life.
Ah - så lyden er måske ikke så ukendt i 307'er kredse - jeg havde faktisk overvejet om man kunne skille det ad igen og give nederste vikling noget gummibetræk, men dog tænker jeg det kan øge en risiko for korrosion og så lod jeg være...

Ja - jeg skruer op for muzakken og håber det bedste - når det er tørt siger den jo ikke noget, det er ret sikkert pga grus og snavs der lægger sig i forbindelse med fjederskålen og fjederen nederst. mystisk.
Er der drænhuller i fjederskålene nederst ?
Ikke umiddelbart nej, men der er ej heller en kant udadtil - så reelt kan vandet komme fra, men evt grus og snavs kan jo ikke på samme måde klemme sig under fjederen - så den danner sin egen "skål" inde i fjederskålen inde i fjederens vikling - om man kan bore et hul og derved gøre det bedre - tja.. Men jeg tror ikke det vil afhælpe noget - fjederen er ligesom placeret "udenpå" en forhøjning - det er jo ikke så der står vand der, grus og snavns samles desværre bare langs fjederen der så "knirker" når den belastet mere end "normalt" - altså ved meget ujævn vej eller stort ratudslag - det er sådan en "grus i maskineriet" lyd der forstærkes inde i bilen pga fjederens opbygning - der er ikke meget at høre uden for bilen i forhold til lyden

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 28. jul 2024 09:09

Der kan komme lidt lyd periodisk, men hvis man dagligt kører på grusvej er det måske mere en udfordring.

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 28. jul 2024 09:40

SRO skrev:
søn 28. jul 2024 09:09
Der kan komme lidt lyd periodisk, men hvis man dagligt kører på grusvej er det måske mere en udfordring.
Det må jeg jo sige jeg gør - min indkørsel er en 100-200 mtrs grusvej
Og bosiddende på landet er det ikke sjældent at der er grus fra vejkanten på kørebanen, specielt efter regnvejr

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 28. jul 2024 15:09

Tja, det er jo en lille udfordring så. De 307'ere jeg kender til har til tider støj for fortøjet og så vidt jeg har kunne konstatere, er der en sammenhæng mellem småsten/grus og støj. Man kan også høre det, hvis bilen har været løftet på lift og så sænkes. Om det er samme problemstilling kan vi jo kun gisne om, men der er da indikationer af det. Det plejer at holde op igen :-)

Besvar