Tårnlejer / støddæmper konsol

Besvar
Brugeravatar
Citronen
Kontakt:

Tårnlejer / støddæmper konsol

Ulæst indlæg af Citronen » søn 15. okt 2017 19:14

Hej

Nogen der kan fortælle præcist hvordan man kommer til tårnleje (støddæmper konsol) på en Grand C4.

Jeg er kommet så vidt, at man skal tage det man kalder "torpedeon" af. Så kommer man til dæksler hvor motor til vinduesvisker sidder bag, et dæksel med 4 bolte. Men - man kan ikke få dækslet af fordi der sidder beslag i vejen, og de ser ud til man skal have skærme af, for at skrue de beslag af.

Nogen der har prøvet det. Jeg har virkeligt ikke lyst til at skrue mere end aller højst nødvendigt.

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Tårnlejer / støddæmper konsol

Ulæst indlæg af posh » søn 15. okt 2017 21:33

når du giver viskerkontakten under rattet et dask efter du har stoppet bilen kører de begge op i lodret pos, nu er de nemme at afmontere, derefter finder du (som jeg lige husker det i højre side) en skrue helt bagers hvor forskærmen møder adskillesen bagerst i motorrummet, der sidder vist nok også en tætningsklods i gummi i begge sider, de clipses nemt af, nu kan du skrue skruen ud og afmontere hele afdækningen, i den modsatte side sidder den bare med en clips
nu har du fri adgang til støddæmpertårnene og luftfilteret der jo normalt er dækket af afdækningen, måske du også lige skal rykke tætningslisten af gummi der sidder på tværs af (tror jeg nok) og der sidder som jeg husker det også nogle clips på tværs der holder støjdæmpningen den skal også lige af
men det er altså lidt svært lige at huske rækkefølgen, men egentlig meget nemt når man står der med bilen
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Citronen
Kontakt:

Ulæst indlæg af Citronen » søn 15. okt 2017 21:45

posh skrev:
søn 15. okt 2017 21:33
når du giver viskerkontakten under rattet et dask efter du har stoppet bilen kører de begge op i lodret pos, nu er de nemme at afmontere, derefter finder du (som jeg lige husker det i højre side) en skrue helt bagers hvor forskærmen møder adskillesen bagerst i motorrummet, der sidder vist nok også en tætningsklods i gummi i begge sider, de clipses nemt af, nu kan du skrue skruen ud og afmontere hele afdækningen, i den modsatte side sidder den bare med en clips
nu har du fri adgang til støddæmpertårnene og luftfilteret der jo normalt er dækket af afdækningen, måske du også lige skal rykke tætningslisten af gummi der sidder på tværs af (tror jeg nok) og der sidder som jeg husker det også nogle clips på tværs der holder støjdæmpningen den skal også lige af
men det er altså lidt svært lige at huske rækkefølgen, men egentlig meget nemt når man står der med bilen
Sådan her ser det ud når "torpedoen" m.m er taget af, og de fire møtrikker, som holder dækslet med vindues viske motoren er skruet af.

Det jeg peger på, er det sted, hvor et beslag blokerer, så man ikke kan tage dækslet af.

Ved ikke om vi har samme model, men der er ingen luftfiltre i vejen på min, kun et beslag, og det er det der bremser mig.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
Citronen
Kontakt:

Ulæst indlæg af Citronen » man 16. okt 2017 23:11

Ok - jeg fandt en fin video af det, lavet af KYB.

"How to replace Front Shock Absorbers on CITROEN C4 Picasso, C4 Grand Picasso".

På Youtube blandt andet, se https://www.youtube.com/watch?v=Us9rXddDSS8.

De har lavet lignende videoer for andre Citroen modeller også.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tors 19. okt 2017 21:45

God information!!!! :-)

Besvar