C3 sikring til starter springer ind i mellem

Besvar
Gaarden
Kontakt:

C3 sikring til starter springer ind i mellem

Ulæst indlæg af Gaarden » ons 27. apr 2022 09:15

Hejsa, Har en gammel C3 1,4 HDI diesel som har fået problemer med sikringen til starter. Der sidder en 20 Amp sikrinder der ind i mellem springer oftest når bilen har kørt og er varm og skal startes igen. Jeg udskifter så sikringen og den starter som den skal. Sikringen er aldrig sprunget ved koldstart. Hvor sidder selve startermotoren på bilen. Har lift så kan få den op. Ville det hjælpe hvis jeg sætter en 25 Amp sikring i i stedet for tænker at hvis starteren nu efterhånden er blevet slidt så er starter relæet også og modstanden i starter relæet kan være blevet lige på grænsen til at 20 Amp sikringen kan holde?. Ja jeg ved godt at starteren skal af og gåes igennem men ville være lidt rart hvis det kunne vente til tiden var der.
Mvh Henrik

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: C3 sikring til starter springer ind i mellem

Ulæst indlæg af SRO » tors 28. apr 2022 14:00

Der er ingen sikring til at drive selv starteren rundt, kun til indkobling af startrelæet på starteren.

Startmotoren er direkte forbundet til batteriet, mens startrelæet får strøm via en tyndere ledning, der er forsikret.

Hvis problemet er temperaturafhængig ville jeg fokusere på dårlige forbindelser som mulig årsag.

Husk at demontere en batteripol inden du evt. roder med strømforbindelser på bilen.

Starteren er placert, så den stikker ind i koblingshuset og kan gribe ind i svinghjulets startkrans. Jeg kender ikke lige din motor og kan derfor ikke komme det nærmere om du skal finde den på for- eller bagside af motor.

john_madsen
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 28. apr 2022 17:06

Der er på nogle PSA biler åbenbart en "service bulletin", hvor sikring til starter skal skiftes fra 20 til 25-30A, da den ellers kan springe.
Jeg ville klart bare sætte en 30A i og så se om den kan holde.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

Gaarden
Kontakt:

Ulæst indlæg af Gaarden » man 6. jun 2022 20:15

Tusinde tak for svarene. Fejlen er fundet og det blev til en ny starter der blev monteret :D

Henrik

Besvar