C4 2021 1.5 BLUE HDI, 130HK, EST8 Emnet er løst
-
PTHORSTED
- Kontakt:
C4 2021 1.5 BLUE HDI, 130HK, EST8
Er der andre med denne type motor og adaptiv fartpilot, som oplever et totalt breakdown af motorstyrringen?
Når motoren er kold og den kort tid efter start sættes fartpilot til 110 km/t runder den 3500rpm mens den accelerer til angivne hastighed.
Dette på trods af at jeg febrilsk forsøger at bruge vippearm til at skifte op i gear. Gearindikator angiver D8 men motoren kører som sagt med over 3500rpm og gearer selv ned konstant til 110 km/t er nået.
Generelt kører den så med ca 500rpm højere i f.eks. 8. gear end når motoren er varm. Og endnu højere når der kommer den mindste bakke.
Når motoren er kold og den kort tid efter start sættes fartpilot til 110 km/t runder den 3500rpm mens den accelerer til angivne hastighed.
Dette på trods af at jeg febrilsk forsøger at bruge vippearm til at skifte op i gear. Gearindikator angiver D8 men motoren kører som sagt med over 3500rpm og gearer selv ned konstant til 110 km/t er nået.
Generelt kører den så med ca 500rpm højere i f.eks. 8. gear end når motoren er varm. Og endnu højere når der kommer den mindste bakke.
-
Nego2403
- Diagbox: Ja
- Version: 9.68, 9.91
- Kontakt:
Re: C4 2021 1.5 BLUE HDI, 130HK, EST8
Dette er meget normalt. Har kørt en Citroën C5 Aircross med samme motor, og den gør det også, når motoren er varm. Når du sætter fartpiloten til prøver den hurtigst muligt at opnå den indstillede fart.
Jeg plejer bare at bruge speederen indtil jeg når den fart jeg gerne vil være på også aktiverer jeg fartpiloten.
Jeg plejer bare at bruge speederen indtil jeg når den fart jeg gerne vil være på også aktiverer jeg fartpiloten.
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
-
PTHORSTED
- Kontakt:
Tank for comment. Jeg er begyndt at bruge manuel, netop når bilen er varm for at den ikke gearer ned fra 8. til 6. blot for at øge hastigheden f.eks. fra 125 - 130 km/t.
Det er helt håbløs motorstyrring og som tidligere nævnt specielt ved helt kold motor.
Det er helt håbløs motorstyrring og som tidligere nævnt specielt ved helt kold motor.
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
En kold motor plejer ikke at være glad for at sejtrække, hvilket måske kan være medvirkende årsag til at styring af drivlinjen er sat op som den er, dvs. gearer meget ned og mange omdrejninger.
Derudover så opnås den bedste brændstoføkonomi, som tommelfingerregel, ved "hurtigt" at accelerere til den ønskede fart og så holde farten, frem for en meget langsom acceleration op til den ønskede hastighed.
Det kan jo også være, at det er helt ad HT og at der findes en opdatering til motorstyringen, hvis der er tilstrækkelig med brugere som har påklaget "fænomenet" til de autoriserede værksteder. Det kunne måske også være en vej at gå, hvis det er noget du vil dyrke yderligere.
Derudover så opnås den bedste brændstoføkonomi, som tommelfingerregel, ved "hurtigt" at accelerere til den ønskede fart og så holde farten, frem for en meget langsom acceleration op til den ønskede hastighed.
Det kan jo også være, at det er helt ad HT og at der findes en opdatering til motorstyringen, hvis der er tilstrækkelig med brugere som har påklaget "fænomenet" til de autoriserede værksteder. Det kunne måske også være en vej at gå, hvis det er noget du vil dyrke yderligere.
-
Nego2403
- Diagbox: Ja
- Version: 9.68, 9.91
- Kontakt:
Hvis ikke Citroën kommer med en opdatering, så har du jo altid muligheden for at få den konfigureret på anden vis. Så vidt jeg ved, er den motortype og gearkasse ret ny, så der er nok nogen som på et tidspunkt begynder at give tilbud på optimering af gearkasse og lign. Jeg ved at det er ret populært at tunings firmaer optimerer den slags. Måske det er den vej man skal gå, hvis Citroën ikke gør noget ved det.
Jeg ved at optimering af automatgear ved VAG er ret populært. Jeg ved dog ikke om det gavner på nogen måde ift. brændstof økonomi og lign. Jeg går ud fra at Citroën har testet den slags og er kommet frem til at den kører bedst og forurener mindst ved den måde den er konfigureret på nu, som SRO nævner. Men hvis det virkelig går dig på, er det jo en mulighed.
Jeg ved at optimering af automatgear ved VAG er ret populært. Jeg ved dog ikke om det gavner på nogen måde ift. brændstof økonomi og lign. Jeg går ud fra at Citroën har testet den slags og er kommet frem til at den kører bedst og forurener mindst ved den måde den er konfigureret på nu, som SRO nævner. Men hvis det virkelig går dig på, er det jo en mulighed.
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
-
PTHORSTED
- Kontakt:
Ja det er nok det med lidt flere omdrejninger ved en kold motor. Det virker bare som meget når bilen fint kører op ad en lille stigning med 1400 ved 90 km/t og ved kold gasser den op og kører nu med 2300 omdrejninger op over den lille stigning, selvom jeg har sat den i manuel skift. Inden stigningen kører den med 1900 omdrejninger, og det er jo nok det med ikke at sejtrække.
Nå men det er nok bare som det er. Jeg prøver at glæde mig over at køre i en ny bil.
Nå men det er nok bare som det er. Jeg prøver at glæde mig over at køre i en ny bil.