Fejlkode på C4 eHDI
-
Noziroh
- Kontakt:
Fejlkode på C4 eHDI
Hej
Jeg har en C4 eHDI fra 11 som har en fejl der kommer og går.
Fejlen kommer typisk under acceleration.
I bilens display skriver den noget i stil med:
ESP/ASR System Fault - Engine Fault Repair Needed.
Det gør at den mister MEGET motorkraft, den kan næsten ikke holde hastigheden på motorvejen når det sker.
Den slukker for ESP.
Den slår fart piloten fra, så den ikke kan aktiveres.
Når man udlæser den med en lille håndholdt OBD læser skriver den:
Fault: Non-confirmation of engine torque. Not characterised. DTC Status: Intermittent.
Første gang det skete nåede jeg ikke at få den på værksted inden det gik i sig selv. Så kørste den helt normalt, havde igen alle sine kræfter og fart piloten virkede igen. Så gik der nogle dage, så kom det igen og igen forsvandt det efter et par dage.
Hvad kan dette skyldes?
Jeg har en C4 eHDI fra 11 som har en fejl der kommer og går.
Fejlen kommer typisk under acceleration.
I bilens display skriver den noget i stil med:
ESP/ASR System Fault - Engine Fault Repair Needed.
Det gør at den mister MEGET motorkraft, den kan næsten ikke holde hastigheden på motorvejen når det sker.
Den slukker for ESP.
Den slår fart piloten fra, så den ikke kan aktiveres.
Når man udlæser den med en lille håndholdt OBD læser skriver den:
Fault: Non-confirmation of engine torque. Not characterised. DTC Status: Intermittent.
Første gang det skete nåede jeg ikke at få den på værksted inden det gik i sig selv. Så kørste den helt normalt, havde igen alle sine kræfter og fart piloten virkede igen. Så gik der nogle dage, så kom det igen og igen forsvandt det efter et par dage.
Hvad kan dette skyldes?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Fejlkode på C4 eHDI
Kan du se P-koden? Den fortæller ofte en del mere end teksten.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Er din bil på nogen måde tunet, med boks eller chip ?? det du oplever er det simple at den går i "limp mode" dette sker på den motor normalt kun når den får for mange omdrejninger dvs. hvis du pisker den over ca. 4500 omdr/min på motorvejen
løsningen er enkel, stop motoren i ca 2 minutter og start igen så kører de normalt igen og fejlen kommer først igen næste gang den får mange omdr.
en e HDI fra 2011, kom den motor ikke først senere ???
Jeg har selv en 1,6 HDI og kan sagtens provokere den fejl frem, men jeg kan også lige så let undgå den ved ikke at overstige 4000 omdr/min og det er der jo ikke noget problem i da den så løber i nærheden af 180 km/t i højeste gear
løsningen er enkel, stop motoren i ca 2 minutter og start igen så kører de normalt igen og fejlen kommer først igen næste gang den får mange omdr.
en e HDI fra 2011, kom den motor ikke først senere ???
Jeg har selv en 1,6 HDI og kan sagtens provokere den fejl frem, men jeg kan også lige så let undgå den ved ikke at overstige 4000 omdr/min og det er der jo ikke noget problem i da den så løber i nærheden af 180 km/t i højeste gear
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
-
Noziroh
- Kontakt:
Den er 100% standard.
Det kan ikke fjernes ved at stoppe motoren i 2 minutter. Det er der gerne stadig når jeg kommer ud til den næste dag.
Den kommer aldrig over 3000 omdrejninger. Den kører mellem 1500 og 2500 vil jeg gætte. Jeg kører med fart pilot 90% af tiden, så jeg ligger ikke så meget mærke til omdrejningerne.
Da den er indregistreret i 2011, og er en eHDI med automatgear, så må de være kommet. Det er den "nye" model, hvor de droppede center instrumentering og den meget runde form. Den som stadig kan købes nu.
Kan låne OBD læseren igen, og se om den viser en P kode.
Det kan ikke fjernes ved at stoppe motoren i 2 minutter. Det er der gerne stadig når jeg kommer ud til den næste dag.
Den kommer aldrig over 3000 omdrejninger. Den kører mellem 1500 og 2500 vil jeg gætte. Jeg kører med fart pilot 90% af tiden, så jeg ligger ikke så meget mærke til omdrejningerne.
Da den er indregistreret i 2011, og er en eHDI med automatgear, så må de være kommet. Det er den "nye" model, hvor de droppede center instrumentering og den meget runde form. Den som stadig kan købes nu.
- posh
- Kontakt:
ja det er en C4 B7, jeg har selv en af slagsen så det er lidt ud fra egen erfaring, men jeg ville gætte på fejlen ligger i railtrykket/sensoren den giver typisk den fejl, men glem alt om den OBD tester, den er lidt som en google oversættelse af et fremmed sprog, du skal have en lexia på der forstår det sprog din bil taler til den iNoziroh skrev: ↑ons 6. sep 2017 08:28Den er 100% standard.
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
- posh
- Kontakt:
Forresten hvis og når du vil 0 stille efter limp mode er det ikke nok at afbryde tændingen i de 2 minutter, du skal også sætte tænding til uden at starte og vente et par minutter inden start.
du kan også lave en komplet 0 stillng
1 luk alle døre og vinduer, ag hav nøglen i lommen
2 fjern den ene batteripol fra batteriet, og vent 2 min.
3 sæt polen på igen og vent 2 min.
4 sæt nøglen i og drej til tænding og vent 2 min.
5 start bilen og kør, nu har du måske løst fejlen, og det koster jo ikke noget at prøve, vel da....?
du kan også lave en komplet 0 stillng
1 luk alle døre og vinduer, ag hav nøglen i lommen
2 fjern den ene batteripol fra batteriet, og vent 2 min.
3 sæt polen på igen og vent 2 min.
4 sæt nøglen i og drej til tænding og vent 2 min.
5 start bilen og kør, nu har du måske løst fejlen, og det koster jo ikke noget at prøve, vel da....?
-
Noziroh
- Kontakt:
OBD testeren kan også resette fejlen. Er der forskel på når den resetter og så den fremgangs måde du beskriver?
Resetter den måde du beskriver "dybere" / anderledes?
Resetter den måde du beskriver "dybere" / anderledes?
- posh
- Kontakt:
den metode jeg har lagt ind, er den der står i bilens instruktionsbog og den får bilen til at bruge de data den er født med, så du skal efterfølgende selv indstille uret, og lad nu for altr i verden være med at slette rette noget med en tester der ikke er beregnet til bilen (altså en LEXIA) gør du det risikerer du at ændre ting som du bestemt ikke ønsker at ændre
(det ville jo være lidt af en bet hvis du rettede eller ændrede noget der ikke skulle ændres, så er du da først på herrens mark)
(det ville jo være lidt af en bet hvis du rettede eller ændrede noget der ikke skulle ændres, så er du da først på herrens mark)
-
Psdnmk
- Kontakt:
Rolig nu, det er muligt den uoriginale tester ikke kan læse alle fejlkoder, men ligefrem ødelægge konfigureringen, tror jeg nu ikke kommer til at ske.
Men det vil som nævnt give god mening af få en original tester (eller en Diagbox kopi, Lexia er til biler før 2004), til at læse fejl ud. Problemet med nogle universaltestere er at de kun kan se standars OBD koder, som går fra p0001 til p0999. Der kan sagtens ligge en fejl i motorstyringen der hedder p1798, men som universaltesteren ikke kan se. Det gør naturligvis at fejlsøgningen kan risikere at starte det forkerte sted.
Du har formentlig kun 1 fejl på din bil, selvom du oplever flere lysende lamper. Det er helt normalt at motorstyringen frakobler f,eks fartpiloten, det er blot en del af nødfunktionen. Fejl i motorstyringen giver tit følgefejl i ESP/ABS, og omvendt.
Men det vil som nævnt give god mening af få en original tester (eller en Diagbox kopi, Lexia er til biler før 2004), til at læse fejl ud. Problemet med nogle universaltestere er at de kun kan se standars OBD koder, som går fra p0001 til p0999. Der kan sagtens ligge en fejl i motorstyringen der hedder p1798, men som universaltesteren ikke kan se. Det gør naturligvis at fejlsøgningen kan risikere at starte det forkerte sted.
Du har formentlig kun 1 fejl på din bil, selvom du oplever flere lysende lamper. Det er helt normalt at motorstyringen frakobler f,eks fartpiloten, det er blot en del af nødfunktionen. Fejl i motorstyringen giver tit følgefejl i ESP/ABS, og omvendt.
-
Noziroh
- Kontakt:
Nu har den været hos Peugeot og blive udlæst, de siger det er en Railtryksensor OEN 9813735580. Jeg har fundet et billede af den på nettet, men kan ikke få øje på den nogen som helst steder på motoren. Hvor sidder den henne?
- posh
- Kontakt:
huha, nej den kan du ikke se, den er godt gemt bagpå motoren lige over starteren under manifolen og du skal skille den halve bil ad for at tilgå den.
det er præcis det samme som når man vil boks tuner den motor men du må da gerne få en vejledning.
1. du fjerner plastrørene til indsugning og turbo
2. du fjerner batteriet helt
3. du skruer venstre forhjul af og fjerner plast inderskærmen
4. nu kan du komme til den ene af boltene der holder den kasse batteriet står i, de andre sidder inde i kassen af med dem alle og ud med kassen
nu kan du med et spejl se tryksensoren men du kan ikke få den af endnu
5. der sidder et tykt bundt ledninger på enden af motoren det sidder i et beslag med 2 bolte, dem skruer du ud
nu kan du løfte ledningsbundtet på så du kan få en hånd ned og mærke stikket på rail sensoren.
6. nu skal du have det stik af og det kræver lidt gefuhl, du skal enten have et beslag der kan udløse låsen i stikket, eller du skal være så fiks på fingrene ar du kan liste en lille skruetrækker ind i stikket og frigøre det (det er faktisk nemt nok når man har prøvet det, låsen sidder i den ene side på den brede led af stikket, det går let fra hinanden når låsen er frigjort med skruetrækkeren som så sidder inde i stikket, men vær opmærksom på at dette foregår i blinde, du kan kun se noget hvis du placerer et spejl nede i dybet og retter det ind (jeg har brugt et stort rundt makeup spejl med justerbar for (købt i tiger til formålet)
7. nu har du stikket afmonteret og det er piece of cake at skrue sensoren ud med en passende top og sætte den nye i.
8. nu er det bare det hele i modsat rækkefølge, men det er meget nemmere at sætte stikket på end at pille det af, så det er nemt nok, og skulle du mod forventning have interesse i at pifte den lidt er det nu du skal tilkoble en evt. boks for at udvide momentområdet en hel del.
alt i alt er det nemt nok, du skal bare bruge håndværktøj, en donkraft og en buk, og tro nu ikke du kan springe over ved feks. at ville gøre det nedefra på en lift, glem det det kan du ikke, det er et rigtig dejligt gør det selv project, alene da det vil koste spidsen af en jetjager i arbejdsløn at køre på værksted, med al den af og på montering
du kan få lidt fornemmelse af øvelsen ved at kigge på denne video https://www.youtube.com/watch?v=RPXeRKaFjuc
så er der kun tilbage at klappe dig selv på skulderen og belønne dig med en kold fra kassen
eksempel på den lille enkle sensor https://www.google.dk/search?q=railtryk ... 1DFsdaSXYM:
det er præcis det samme som når man vil boks tuner den motor men du må da gerne få en vejledning.
1. du fjerner plastrørene til indsugning og turbo
2. du fjerner batteriet helt
3. du skruer venstre forhjul af og fjerner plast inderskærmen
4. nu kan du komme til den ene af boltene der holder den kasse batteriet står i, de andre sidder inde i kassen af med dem alle og ud med kassen
nu kan du med et spejl se tryksensoren men du kan ikke få den af endnu
5. der sidder et tykt bundt ledninger på enden af motoren det sidder i et beslag med 2 bolte, dem skruer du ud
nu kan du løfte ledningsbundtet på så du kan få en hånd ned og mærke stikket på rail sensoren.
6. nu skal du have det stik af og det kræver lidt gefuhl, du skal enten have et beslag der kan udløse låsen i stikket, eller du skal være så fiks på fingrene ar du kan liste en lille skruetrækker ind i stikket og frigøre det (det er faktisk nemt nok når man har prøvet det, låsen sidder i den ene side på den brede led af stikket, det går let fra hinanden når låsen er frigjort med skruetrækkeren som så sidder inde i stikket, men vær opmærksom på at dette foregår i blinde, du kan kun se noget hvis du placerer et spejl nede i dybet og retter det ind (jeg har brugt et stort rundt makeup spejl med justerbar for (købt i tiger til formålet)
7. nu har du stikket afmonteret og det er piece of cake at skrue sensoren ud med en passende top og sætte den nye i.
8. nu er det bare det hele i modsat rækkefølge, men det er meget nemmere at sætte stikket på end at pille det af, så det er nemt nok, og skulle du mod forventning have interesse i at pifte den lidt er det nu du skal tilkoble en evt. boks for at udvide momentområdet en hel del.
alt i alt er det nemt nok, du skal bare bruge håndværktøj, en donkraft og en buk, og tro nu ikke du kan springe over ved feks. at ville gøre det nedefra på en lift, glem det det kan du ikke, det er et rigtig dejligt gør det selv project, alene da det vil koste spidsen af en jetjager i arbejdsløn at køre på værksted, med al den af og på montering
du kan få lidt fornemmelse af øvelsen ved at kigge på denne video https://www.youtube.com/watch?v=RPXeRKaFjuc
så er der kun tilbage at klappe dig selv på skulderen og belønne dig med en kold fra kassen
eksempel på den lille enkle sensor https://www.google.dk/search?q=railtryk ... 1DFsdaSXYM:
-
Noziroh
- Kontakt:
Kunne de ikke have placeret den smartere?
Det var da vildt.
Indtil videre har bilen været på værksted 1½ uge...
(Ikke et Citroen/Peugeot værksted desværre)
Først mente de det var partikelfilteret der var stoppet.
Det blev renset.
Fejlen kom stadig...
Så sagde de at de havde "glemt" at kører regenerering, efter det blev sat på.
Så gjorde de det.
Fejlen kom stadig...
Så sagde de at de havde samlet udstødningen forkert, så det var en utæthed der lavede fejlen nu.
De fiksede det.
Fejlen kom stadig...
Nu kan de ikke helt finde ud af hvad der er galt, og der går et par dage før de har tid til at kigge på den igen.
Så kørte jeg bilen til Peugeot.
De testede den, og sagde det er Railtryksensoren som laver periodiske fejl.
De foreslår at jeg får skiftet den sensor og brændstof filteret.
Det skal de have 3500-4000 for.
Indtil videre har det kostet mig over 5000!
Så nu tænker jeg at jeg måske selv kan skifte de 2 dele.
- posh
- Kontakt:
om det kan laves smartere må du så snakke med Ford og PSA om, men jeg tvivler
mht. til alt det du har fået lavet uden det fejlede noget, det er jo bare ærgerligt men (ikke for hverken at hovere eller være negativ) havde du fået en rigtig tester på fra starten var du blevet sparet meget bøvl og penge, på den anden side, af skade bliver man klog, sjældent rig....
og trøst dig brændstoffilteret er meget meget nemt at skifte.
mht. til alt det du har fået lavet uden det fejlede noget, det er jo bare ærgerligt men (ikke for hverken at hovere eller være negativ) havde du fået en rigtig tester på fra starten var du blevet sparet meget bøvl og penge, på den anden side, af skade bliver man klog, sjældent rig....
og trøst dig brændstoffilteret er meget meget nemt at skifte.
-
Noziroh
- Kontakt:
Værkstedet er et Bosch Car Service center, som påstod de kunne udlæse koder lige så godt som Citroen.
Det er ikke lavet ud fra hvad jeg i første omgang fik af info fra en lille OBD tester, det er ud fra Bosch tester.
Hvad de har, og hvad de bruger ved jeg ikke. Men gik ud fra at de kunne deres kram.
Det er ikke lavet ud fra hvad jeg i første omgang fik af info fra en lille OBD tester, det er ud fra Bosch tester.
Hvad de har, og hvad de bruger ved jeg ikke. Men gik ud fra at de kunne deres kram.