Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af mikhan » søn 3. okt 2021 18:10

Til ovenstående:
1. Billedet (Det øverste) er taget lige EFTER at motoren er tørnet, men stadig med fuld tænding på. Derfor 0 omdrejninger.
Men ja. Godt set ;)
Desværre er bilen så gammel, at der ikke er parameter for synkroniseret krumtap og evt. knastføler.
Jeg har tidligere selv haft mistanke til krumtapføleren, da den sidder tæt på det anvendte hul i svinghjulet.
Gunnar har tidligere oplyst, at der VAR gnist på tændrør da de var taget ud !!!

2. Ja bilen har en BSM boks.. Den er skiftet ganske for nylig. ( En tidligere laaaang tråd af Gunnar ) ;)
Men da benzinpumpen virker, så kan den næppe være brændt af. Da både pumpen, dyser og tændingen m.m. forsynes fra samme kredsløb/sikring
EFTER det omtalte relæ i BSM.

3. PS!!! Gunnar har i dag forsøgt med en spritny tændingsbro. Uden held.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Orla Pedersen
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » søn 3. okt 2021 19:54

Mapsensor på indsugningsmanifold, stik og ledninger. Det har jo også været adskilt.
Måler så vidt jeg husker absolut tryk, forvent derfor i omegnens af 1000 millibar med tænding på, men uden start. I tomgang væsentlig lavere.
--
O. Pedersen

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 5. okt 2021 15:20

I dag havde jeg igen Lexia på Gunnar´s Berlingo via Teamviewer.
Og som tidligere nævnt, så er der på den gamle bil desværre ikke så mange parametre at "teste".

Men jeg lavede igen en livemåling på tændingen. Jeg ville se motorens omdrejninger, når den "tørnes".
(Se billedet)

Resultatet var sgu´ lidt uventet, men ganske interessant ;)
I det øjeblik motoren tørnes med nøglen fra fuld tænding, så afbrydes "tænding plus" til Lexia !! Og kommer først tilbage når nøglen igen
slippes/ står i "fuld tænding" ..
Altså mistes også al tænding plus på bilen, når nøglen drejes til start stillingen.

Så er det logik, at dytten ikke springer i gang ;)

Gunnars næste opgave er et forsøg, HVIS det er tændingslåsen som fejler/ er defekt.
Hvis der på starterelæet monteres en stump ledning i stedet for den fra tændingslåsen, og den holdes kortvarigt til batteriets plus med nøglen i fuld tænding, så !!! Ja måske ;)
tænding.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 5. okt 2021 17:41

Hmm.. Det gav heller ingen gevinst at gå udenom tændingslåsen.

Brugeravatar
Boxer
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » tirs 5. okt 2021 22:12

Er der ikke visse ligheder med de elektriske symptomer på den Xsara II, du kæmpede med for et par år siden? Og som jeg kan forstå, du stadig kører i.
Link til tråden:
viewtopic.php?f=17&t=1134&start=20
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 5. okt 2021 22:44

Boxer skrev:
tirs 5. okt 2021 22:12
Er der ikke visse ligheder med de elektriske symptomer på den Xsara II, du kæmpede med for et par år siden? Og som jeg kan forstå, du stadig kører i.
Link til tråden:
viewtopic.php?f=17&t=1134&start=20
Nej den havde feset både BSI og ECU´en af. Eller bare een af dem ?? Og kunne intet via Lexia.

Men det som undre mig er, at Lexia mister forbindelsen, når nøglen drejes til start fra fuld tænding ??
Tænding + er tilbage til Lexia så snart nøglen slippes ??? Hmm

Jeg har brugt både Diagbox, PP2000 og Lexia på MANGE biler. Nyere og gamle. Men har aldrig oplevet dét "problem"

Brugeravatar
GBN
Geografisk sted: Fyn
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » ons 6. okt 2021 09:06

Jeg har ikke tjekket Maxi sikringerne, kan en af dem være gået?
Samtidig kunne jeg prøve at moterer min gamle defekte BSM igen, for at se om den så kunne starte?
Det var jo vinduesviskerne, der ikke virkede i den gamle BSM.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » ons 6. okt 2021 09:36

GBN skrev:
ons 6. okt 2021 09:06
Jeg har ikke tjekket Maxi sikringerne, kan en af dem være gået?
Samtidig kunne jeg prøve at moterer min gamle defekte BSM igen, for at se om den så kunne starte?
Det var jo vinduesviskerne, der ikke virkede i den gamle BSM.
Tja den BSM er jo nem at skifte. Så ??
Og giver adgang til MAXI sikringerne. (Dem tvivler jeg på er problemet ??)

Men tjek sikring F15/ 30 amp i BSM´en grundigt.
Den trækker "Lambdasonde, Tændspole, Indsprøjtningsdyser, Luftmassemåler" Men ikke benzinpumpen som har egen sikring.

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » ons 6. okt 2021 11:55

F15/30 amp. sikring er ok, har målt gennemgang på den.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » ons 6. okt 2021 13:36

Maxi sikringerne er alle ok, og med den gamle BSM kan bilen heller ikke starte.
Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men jeg kan ikke nulstille servicenøglen i km display?
Selv om jeg har prøvet flere gange efter instuktionen.
Nulstilling af servicenøgle Berlingo.pdf
Funktion Serviceindikator.pdf
Nøglen helt til venstre slukker ikke og km til service er stadigvæk 10.700 km
Men eller virke det hele som det skal.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » ons 6. okt 2021 14:25

Nej, nu med den nye BSM monteret igen, så virkede nulstilling, nøglen forsvandt og der er 20.000 km til "næste service".
Men jeg kan stadigvæk ikke starte efter nulstilling.,
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » tors 7. okt 2021 09:39

Hvis jeg læser situationen ret, så skulle bilen faktisk kunne skubbes igang. Eller slæbes igang med Saab'en. Hvis den starter og går stabilt uden at sætte fejlkoder, så kan du udelukke en del områder og fokusere på den manglende tænding, når nøglen drejes til start.
Jeg ville herefter fejlsøge i disse områder : Bundstykket i tændingslås og det relevante relæ i BSM boksen. Ja jeg ved godt, at du har skiftet den, men det er også en brugt, ikke sandt? 🤔 Relæerne der er kendt for at fejle.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » tors 7. okt 2021 10:24

Boxer skrev:
tors 7. okt 2021 09:39
Hvis jeg læser situationen ret, så skulle bilen faktisk kunne skubbes igang. Eller slæbes igang med Saab'en. Hvis den starter og går stabilt uden at sætte fejlkoder, så kan du udelukke en del områder og fokusere på den manglende tænding, når nøglen drejes til start.
Jeg ville herefter fejlsøge i disse områder : Bundstykket i tændingslås og det relevante relæ i BSM boksen. Ja jeg ved godt, at du har skiftet den, men det er også en brugt, ikke sandt? 🤔 Relæerne der er kendt for at fejle.
Jeg tror ikke på at den kan slæbes i gang ?? Det ville ikke være anderledes end det forsøg dér er gjort, med en ledning direkte fra starterrelæet og til batteriets plus pol. Altså udenom tændingslåsen. Og som ikke gav gevinst. (Se længere tilbage i tråden)

Vedr. BSM boksen, så har denne bil ikke et relæ mellem tændingsnøglens startstilling og starterelæet på starteren.

Der ER et relæ i BSM som styrer bl.a. tænding, dyser, lamba. Samt benzinpumpen. Men sidstnævnte fungere perfekt.
Så BSM´en/ relæet i dén er NOK frikendt, som skurken ???

Men et sted er der tilsyneladende en "elfejl" ?? Som tidligere nævnt, så "dør" Lexia testeren så snart nøglen drejes til startstillingen.
Det sker uanset hvilket parameter der er valgt. Og det er bestemt IKKE normalt.

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » tors 7. okt 2021 11:09

mikhan skrev:
tors 7. okt 2021 10:24
Jeg tror ikke på at den kan slæbes i gang ?? Det ville ikke være anderledes end det forsøg dér er gjort, med en ledning direkte fra starterrelæet og til batteriets plus pol. Altså udenom tændingslåsen. Og som ikke gav gevinst. (Se længere tilbage i tråden)
Én væsentlig forskel er der dog: Det kraftige spændingsfald ( på hele el-systemet ) fra den indkoblede startmotor undgås.
mikhan skrev:
tors 7. okt 2021 10:24
Men et sted er der tilsyneladende en "elfejl" ?? Som tidligere nævnt, så "dør" Lexia testeren så snart nøglen drejes til startstillingen.
Det sker uanset hvilket parameter der er valgt. Og det er bestemt IKKE normalt.
De lykkelige ejere af et termografisk kamera kan fejlfinde for spændingsfald i motorrummet på denne måde: Motoren tørnes med startmotoren i nogle sekunder. Dér, hvor der sker en opvarmning af relevante kabelforbindelser, har vi fejlen. Ses straks på kameraet. I mangel af sådant udstyr kan man simpelhen mærke efter, om eksempelvis den store stelforbindelse eller andre steder skulle være mærkbart opvarmede efter lidt tørning med startmotoren. Batteripolerne kan også blive varme, hvis spændingsfaldet er der. De skal så blot afrenses/slibes let m. smergellærred.
Gunnars Berlingo er fra 2003, så relevante el-forbindelser kunne sikkert trænge til adskillelse, afrensning og afslibning m. smergellærred.
Med lidt held er vi ovre i noget lavpraktisk som ovennævnte. "Lidt heldig har man da lov at være" ;) citat fra én af Monrad og Rislunds sketches. Tror det var fra "1,2,3, klar, klar, gæt!"
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » fre 8. okt 2021 13:34

Lige en anekdote fra mine egne erfaringer med "lumske" batteri-polsko.

Nogle venner havde været ude at rejse, og da de kom hjem og skulle starte deres bil ved lufhavnens p-plads, var den bare helt død. Jeg fik så opgaven med fejlfinde og medbragte lidt værktøj ( bla. et multimeter )
Der var fuld spænding på batteriet, når man sætte måleproberne direkt ovenpå batt.polerne, men intet virkede, ikke engang parkeringslyset.
Jeg tjekkede div. sikringer og bankede så lidt på diverse relæer rundt omkring for om muligt at tvinge dem til kontakt. Intet virkede.
Ved et tilfælde kom jeg til at mærke på én af polskoene på batteriet, mens tændingen var sat til. Den var mærkbart varm. Den anden var kold. Så jeg målte nu direkte ovenpå den varme polsko: Én probe på batteriets runde pol, og den anden probe på polskoen omkring den. Næsten hele batteriets spænding på 12 V var der!!! Altså et spændingsfald, der gør en forskel. Afrensning med lidt benzin ( havde ikke andet ) og slibning med en stump sandpapir, var kuren. Bilen startede med det samme og alt virkede.
Bare et forslag, men som dog bygger på virkelige erfaringer.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » fre 8. okt 2021 13:43

Nej der er ingen steder det bliver varmt.
Jeg har tjekket de 2 tynde røde ledninger, som går til generatoren igen.
thumbnail_20211008_105404.jpg
Men der er forbindelse fra kronmuffen og til stikbenet i enden.
Og så er det pakke forsigtigt ind i tap og jeg har sikret mig at stikket klikker på plads i genratoren.
thumbnail_20211008_111432.jpg
Jeg prøve også at starte med stikket demonteret, men det gav samme resultalt.
Jeg ved ikke hvad de 2 tynde ledinger bruges til og hvor de går hen? Har de nogen betydning for at jeg ikke kan starte?
Jeg har også prøvet at skubbe bilen lidt tilbage (meget svært) og herefter lidt frem i gear.
Men det gav hellerikke nogen resultat.
Gode forslag modtages meget gerne.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » søn 10. okt 2021 13:14

Jeg har kun følgen eldiagrammer, ganske vist kun til en Partner.
Start og ladning Peugeot Partner.jpg
Hvor følgende er:
7. Motor Running relay
8. Diagnostic Connector
Hvor sidder 7. og det er nr. 8. som bl.a. afbrydes ved start sammen med generator og nr. 7. Tilgangen kommer fra ledning 1070 diagram 7.
Diagram 7.
thumbnail_20211010_121517.jpg
som går til lade lampe m som får tilsutning fra ledning A30E som går til sikring F30 10A i BSI og F30 findes ikke i min BSI, den går til max F22.
Så jeg opgive ad denne vej. Måske tændingslåsen er defekt/slidt? eller må jeg nok desværre efterse om tandrammen sidder rigtig, hvis det kan være ærsagen til at den ikke vil starte.
Jeg har bestilt en ny SSD hardisk til min bærbare PC, ikke fordi jeg tror at det løser problemet med bilen, men fordi den er alt for langsom at arbejde med. Manuelt har jeg prøvet at tage den gamle HDD ud, det er der ingen problemer i.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » fre 15. okt 2021 09:50

Nu har jeg tjekke tandremmen. Det hele måtte skilles ad, også motorophæng måtte demonteres for at få plastdækselet af. Jeg drejede krumtapakslen, så stregen vendte nøjagtig nedad og herefter kunne jeg få de to M8 bolte i begge knastakseltandhjul for oven. Herefter var det lidt besværligt at få låst krumtapakslen med et bor ø5. Jeg måtte fjerne oliefilterdækselet, selv om jeg havde monteret ø5 bor på en plastslange, da det er umuligt at få fingrene derned. Men til sidst lykkede de mig at få boret i ved at lirke lidt frem og tilbage med krumtapakslen. Så var alle 3 aksler låst samtidig.
Jeg synes at det var lidt svært at dreje krumtapakslen, men den har jo også stået stille et stykke tid.
Men konklusionen er at tandremmen sider som den skal, når jeg kan låse alle 3 aksler samtidig.
Nu må jeg hen og samle det hele igen.

Spørgsmålet er så: Hvorfor vil den ikke start??

Mikael har haft Lexia på, den eneste fejl der kommer er på indsprøjtning. Men strømme går ud, når jeg prøver at starte. Testeren mister forbindelsen og strømmen til cigarstikket, hvor jeg har monteret et voldmeter går også ud, ja tændingen forsvinder. Jeg har prøvet med ekstra stelforbindelse til motor med et startkabel, men det gav ingen ændring.
Er det krumtap føleren eller starteren det er galt med, eller noget helt andet?

https://www.thansen.dk/bil/citroen-berl ... v293241010
https://www.thansen.dk/bil/citroen-berl ... v441321440
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 15. okt 2021 11:38

Du bør ikke vrikke frem og tilbage med krumtappen, når knasthjulene er låst - så belaster du jo tandremmens tænder unødigt i forsøget på at "brække dem af" :-)

Har ikke gennemgået de sidste mange sider i tråden, men hvis du kan tvangskøre starteren kan du udelukke selve starteren. En ordentlig stelforbindelse til motoren samt en lus mellem bat+ og starterrelæet kan hurtigt udelukke starteren som komponent - sørg for at bilen står i frigear og at fingre mv. er på behørig afstand af roterende dele. Vær obs på evt. periodisk fejl.
Hvis relæet slår til og starteren ikke roterer, så er det enten batteriet, starteren, spændingsfald eller kablerne som er årsagen.

Krumtapføler: hvis ikke motoren kan rotere, er det med sikkerhed ikke den der fejler. Den udfører først sin funktion, når motoren roterer. Hvis motoren kan rotere, kan følere dog sagtens være årsag til at bilen ikke starter.

Jf. de seneste indlæg tyder det dog på en mere grundlæggende el-fejl som kan være årsagen. Du er helt sikker på, at bundstykket i din tændingslås fungerer? - Du burde kunne luse dig frem at simulere funktion af samme. Hvis der er dårlige kontaktflader i bundstykket, synes fejlen oplagt at ligge der - uden garanti forstås.
Er det ikke tilfældet er den kun den slagne og systematiske vej frem, målinger og viden om hvor og hvad der skal forventes på ind-/udgange af boksene! Der er et korrekt el-diagram mv. helt essentielt og forudsætning for at du kan fejlsøge korrekt - ellers roder du i blinde.

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » fre 15. okt 2021 12:45

Som sagt har jeg flere gange haft Lexia på "dyret". ( Gunnars Lexia og over mobil og Teamviewer )
Nu da det er konstateret, at tandremmen ikke er hoppet og står korrekt, så er den udelukket.

Men jeg er nu overbevist om en "elfejl".
Når Lexia er på OG starteren aktiveres kort, så får Lexia ikke strøm nok til at kunne fungere.
Og reagere slet ikke som "normalt" som hvis tændingen slås fra. Det har jeg ikke før oplevet. Så ???

Batteriet ubelastet ligger fint mellem 12,7 og 13,2 volt. (Der var en lader på)
Når starteren aktiveres kort i max. 5 sekunder, så dykker den målte batteri volt. ( ned til 7 - 8 volt )

Inden Lexia´en går "død" så kan vi være heldige at kunne nå at aflæse motorens starter omdrejninger.
De har ligget på alt mellem 120 og 440 omdr/min.

Jeg TROR, at enten er batteriet defekt ( Det er 2 år ) eller mere sandsynligt er starteren defekt ??
Gunnar oplyste, at problemet han har i en anden tråd om, at bilen aflader under stilstand, stadig ikke er løst.
Det KUNNE starteren meget vel få skylden for, hvis den er "defekt".

Jeg tror ikke længere at tændingslåsen er skurken.

Besvar