Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran
- GBN
- Geografisk sted: Fyn
- Diagbox: Ja
- Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
- Kontakt:
Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran
Ja, jeg er godt klar over at det er svær at finde fejlårsagen online.
Men jeg har tjekke de 2 stik, som jeg har samlet med muffer og loddet. Ledningen til tændkasetten var ok.
Den anden lednig ved generatoren var tvilsom, men jeg har nu samlet den med en samlemuffe i stedt for lodding.
Men det hjalp ikke, den vil stadigvæk ikke starte. Jeg har også tjekket 2 stik, det ene sidder tæt på hullet, hvor jeg låste krumtapakselen og det andet sad nærmest på gearkassen. Men begge stik så fine ud, men om de virker, det ved jeg ikke.
Jeg tog benzinslangen fra ved indsugningmanifolden og satte den i et glas. Men der kom benzin i glassen allerede når jeg drejde nøglen til tænding og mere når jeg prøved at starte, så benzinpumpen ser ud til at virke.
Min Lexia 3 kan jeg ikke få til at fungere på min bærbare PC endnu. Selvom jeg skrev til sælgere i England i går. Han sendte mig et andet link til download. Så nu har jeg downloadet Diagbox 9,91, med det er ikke lykkedes mig af installere programment endnu, selvom jeg har set video på youtube. Måske er min bærbar, som jeg har fået foræret, for gammel. Den have installeret winrar i forvejen for længe siden, så det er måske derfor jeg ikke kan få det til af fungere, for de skriver at der kun er 40 dage gratis prøvetid. Jeg må prøve med www.7-zip.org/ i stedet for. Men jeg roder med det, håber det lykkeds til sidst.
Men jeg har tjekke de 2 stik, som jeg har samlet med muffer og loddet. Ledningen til tændkasetten var ok.
Den anden lednig ved generatoren var tvilsom, men jeg har nu samlet den med en samlemuffe i stedt for lodding.
Men det hjalp ikke, den vil stadigvæk ikke starte. Jeg har også tjekket 2 stik, det ene sidder tæt på hullet, hvor jeg låste krumtapakselen og det andet sad nærmest på gearkassen. Men begge stik så fine ud, men om de virker, det ved jeg ikke.
Jeg tog benzinslangen fra ved indsugningmanifolden og satte den i et glas. Men der kom benzin i glassen allerede når jeg drejde nøglen til tænding og mere når jeg prøved at starte, så benzinpumpen ser ud til at virke.
Min Lexia 3 kan jeg ikke få til at fungere på min bærbare PC endnu. Selvom jeg skrev til sælgere i England i går. Han sendte mig et andet link til download. Så nu har jeg downloadet Diagbox 9,91, med det er ikke lykkedes mig af installere programment endnu, selvom jeg har set video på youtube. Måske er min bærbar, som jeg har fået foræret, for gammel. Den have installeret winrar i forvejen for længe siden, så det er måske derfor jeg ikke kan få det til af fungere, for de skriver at der kun er 40 dage gratis prøvetid. Jeg må prøve med www.7-zip.org/ i stedet for. Men jeg roder med det, håber det lykkeds til sidst.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- GBN
- Kontakt:
Jeg kæmper stadigvæk med Diagbox 9,91. Så jeg har oprettet et spørgsmål under Diagbox.
Men når jeg forsøger at starte, så er det lige før den går igang, og så alligevel ikke.
Det er jo undeligt, for den kørte jo fint et par dage, efter alt var monteret igen med ny toppakning, vandpumpe, termostat, udstødningsmaifold og diverse pakninger.
Men når jeg forsøger at starte, så er det lige før den går igang, og så alligevel ikke.
Det er jo undeligt, for den kørte jo fint et par dage, efter alt var monteret igen med ny toppakning, vandpumpe, termostat, udstødningsmaifold og diverse pakninger.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
-
Orla Pedersen
- Geografisk sted: Himmerland
- Kontakt:
Med fare for at lyde som en gammel sur mand, så ville jeg glemme diagnoseprogrammer her og nu. Jeg ville se på det jeg har rørt ved, her især tandrem, dine oplevelser in mente,
1. Sidder der stadig en hel tandrem?
2. Er den stadig stram, á stramrulle inden for specifikt mål?
3. Passer timingen, hvis slap rem, hvor mange tænder er den hoppet?
Herefter kan du tænke anden diagnose.
1. Sidder der stadig en hel tandrem?
2. Er den stadig stram, á stramrulle inden for specifikt mål?
3. Passer timingen, hvis slap rem, hvor mange tænder er den hoppet?
Herefter kan du tænke anden diagnose.
--
O. Pedersen
O. Pedersen
- GBN
- Kontakt:
Tak for indputtet O.Pedersen, det vil jeg undersøge med det samme.
Men der må skildens en del af, for at jeg kan undersøge det.
Men der må skildens en del af, for at jeg kan undersøge det.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- GBN
- Kontakt:
Jeg har kun haft tid til at løsne yderkappen for over ved tandrammen. Her kan jeg se, at tandrammen sidder "rigtigt" imellem de 2 kanstakseltandhjul og den virker også stram, når jeg stikker en finger ned. Men jeg kan ikke se andet endnu.
Der er vel ikke andre muligheder en at skilde det hele af igen, for at se om den takter rigtigt?
Der er vel ikke andre muligheder en at skilde det hele af igen, for at se om den takter rigtigt?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Bilen har da været ude at køre og når tandremmen virker stram, virker det underligt, hvis den pludselig ikke længere skulle være taktet. Du har jo fulgt opstramningsproceduren meget nøje som jeg har forstået det.
Du kunne jo også undersøge om der er gnist på tændrørene inden du adskiller halvdelen af bilen.
Du kunne jo også undersøge om der er gnist på tændrørene inden du adskiller halvdelen af bilen.
- GBN
- Kontakt:
Ja, det vil jeg prøve.
Men kan jeg bare tage tændrørerne op og monterer dem på tændkasetten omvendt, så jeg kan se om der kommer gnister, når jeg prøve at starte, eller hvordan skal jeg gøre det?
Men kan jeg bare tage tændrørerne op og monterer dem på tændkasetten omvendt, så jeg kan se om der kommer gnister, når jeg prøve at starte, eller hvordan skal jeg gøre det?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Ja og nej.. Tændrøret skal have stel på metaldelen. Evt med et startkabel fra tændrør til en god stel
Du kan "nøjes" med 1 tændrør
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
- Boxer
- Geografisk sted: Aarhus
- Kontakt:
Hvis timingmærket på krumtappen samtidigt peger præcist nedad som på billedet, skulle alt være i orden. Er det ikke muligt at inspicere timingmærket uden at adskille mere? Måske kan et smalt spejl hjælpe. Jeg plejer at bruge bakspejlet fra Volvoen til den slags opgaver
Men jeg mener, at du på et tidspunkt nævnte, at benzinpumpen var ophørt med at "startføde" i ca et sekund ved indkobling af tænding. Gør den stadig ikke det?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo
Bo
- GBN
- Kontakt:
ok, det med stelforbindelse, det har jeg faktisk engang prøvet på min SAAB 9-5. Det endte med en ny original tændkasette til 2339 kr. Her var fejlkoderne P1312+1334. Men det tror jeg ikke er det samme her, jeg har ingen fejlkode iflg. Mobilscan.
Jeg kan slet ikke se mærkene på tandrammen foroven og slet ikke nede ved krumtapakselen, for det hele er dækket af det nedre dæksel + fladremhjulet.
Jeg opdagede også tidligere, at mærkerne på tandremmen på tandhjulene for over og mærket forneden ikke passer sammen efter 4 omdreninger på krumtapakselen p.g.a. udvekslingen. Så jeg kan kun undersøge om det takter stadigvæk ved at låse de 2 øvre ventilløfterakseltandhjul og herefter se om svinghjulet står rigtigt og det kræver så vidt jeg kan se, at det hele skal skilles ad.
Jeg håber at kunne afprøve tændrørerne i morgen.
Jeg kan slet ikke se mærkene på tandrammen foroven og slet ikke nede ved krumtapakselen, for det hele er dækket af det nedre dæksel + fladremhjulet.
Jeg opdagede også tidligere, at mærkerne på tandremmen på tandhjulene for over og mærket forneden ikke passer sammen efter 4 omdreninger på krumtapakselen p.g.a. udvekslingen. Så jeg kan kun undersøge om det takter stadigvæk ved at låse de 2 øvre ventilløfterakseltandhjul og herefter se om svinghjulet står rigtigt og det kræver så vidt jeg kan se, at det hele skal skilles ad.
Jeg håber at kunne afprøve tændrørerne i morgen.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
-
Orla Pedersen
- Geografisk sted: Himmerland
- Kontakt:
Når tandremmen stadig er stram så er risikoen for at den er hoppet en tand eller to lav.
Så havde du afbrudte ledninger som du reparerede, og det er ikke ukendt. Ledninger i bilen er generelt noget tyndt bras med få korer. Måske skal du søge flere brud, især hvor der er bevægelse af ledningerne.
Og tjek også for våde tændrør, måske læk fra toppakning eller revnet topstykke.
Mulighederne er mange.....
Så havde du afbrudte ledninger som du reparerede, og det er ikke ukendt. Ledninger i bilen er generelt noget tyndt bras med få korer. Måske skal du søge flere brud, især hvor der er bevægelse af ledningerne.
Og tjek også for våde tændrør, måske læk fra toppakning eller revnet topstykke.
Mulighederne er mange.....
--
O. Pedersen
O. Pedersen
- GBN
- Kontakt:
Jeg har undersøgt tændrørerne, de er ikke fugtige men lidt sorte.
Jeg har også prøvet om der kommer gnist, når jeg prøver at starte.
Jeg har prøvet med stelforfbindelse 1. tændrør af gangen.
Der kommer gnist ved alle 4 tændrør, men om gnisten er kraftig nok, det kan jeg ikke vurdere.
I dagslys kan jeg lige skimte gnisterne inde fra føresædet.
Jeg har prøvet med stelforfbindelse 1. tændrør af gangen.
Der kommer gnist ved alle 4 tændrør, men om gnisten er kraftig nok, det kan jeg ikke vurdere.
I dagslys kan jeg lige skimte gnisterne inde fra føresædet.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- Boxer
- Kontakt:
Uha, dette betyder, at de tre andre tændspoler er helt ubelastede. Den inducerede højspænding er "indespærret" nede i sekundærviklingerne, og kan i værste fald medføre gennemslag, så isoleringslakken brænder over=ødelagt tændspole. Ok, du er åbenlyst nødt til at have hele broen med alle fire spoler ude, men find hurtigst muligt et stykke ståltråd til at give stel til alle fire tændrør på én gang, inden du går videre.
Hvad med benzinpumpen?
Venlig hilsen
Bo
Bo
- mikhan
- Moderator
Ej Bo. Det er vist at male fanden på væggen ?? Teoretisk ja. Men sådan en kortvarig test brænder næppe spolen/tændingsbroen af.Boxer skrev: ↑fre 1. okt 2021 17:19Uha, dette betyder, at de tre andre tændspoler er helt ubelastede. Den inducerede højspænding er "indespærret" nede i sekundærviklingerne, og kan i værste fald medføre gennemslag, så isoleringslakken brænder over=ødelagt tændspole. Ok, du er åbenlyst nødt til at have hele broen med alle fire spoler ude, men find hurtigst muligt et stykke ståltråd til at give stel til alle fire tændrør på én gang, inden du går videre.
Hvad med benzinpumpen?Du svarede ikke på mit spørgsmål, om du kan høre den give en kort startfødning, når tændingen tilsluttes.
mikhan = Mikael Hansen
- GBN
- Kontakt:
Til Bo, se mine tidligere indlæg, som svar på dit spørgsmål:
tors 23. sep 2021 13:52
Nå jeg sætte tænding på, så kan jeg høre at benzinpumpe kører nogle få sekunder, som den skal. Starteren trækker også motoren rundt så hvorfor "Søren" vil den nu ikke starte?
fre 24. sep 2021 16:14
(Jeg har ikke fundet ud af hvordan man indsætter citater fra tidligere, som I bruger meget flittigt)
Nå jeg sætte tænding på, så kan jeg høre at benzinpumpe kører nogle få sekunder, som den skal. Starteren trækker også motoren rundt så hvorfor "Søren" vil den nu ikke starte?
(Jeg har ikke fundet ud af hvordan man indsætter citater fra tidligere, som I bruger meget flittigt)
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- mikhan
- Moderator
Vedr. at svare med citat. Tryk på det viste "icon" i det indlæg du vil besvare med citat.
mikhan = Mikael Hansen
- GBN
- Kontakt:
Ok tak. Jeg må øve mig, hvis det kun er en del af citatet.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- Boxer
- Kontakt:
Nå ja, du havde jo tjekket benzinpumpen, som du nævnte det i indlægget dengang. Beklager, at jeg havde glemt det, men nu er det også en dejlig lang tråd efterhånden, så ting kan altså smutte hen ad vejenGBN skrev: ↑fre 1. okt 2021 21:49Til Bo, se mine tidligere indlæg, som svar på dit spørgsmål:
Det er meget enkelt. Som eksempel har jeg vedhæftet et par skærmbilleder af, hvad jeg gjorde for at udforme dette svar.
Og det er ofte mest målrettet og hensigtsmæssigt at dele et indlæg, man svarer på, op i flere dele.
Jeg startede med at klikke på "svar med citat" ikonet ( citationstegnet i øverste linie ) Se skærmbillede: Dernæst bruger jeg teksten i de firkantede parenteser til at informere forumsoftwaren, hvad der er start og slut på udsnittet af dit indlæg.
Det er jo nemt at kopiere/indsætte hen ad vejen ved at markere teksten med musen og så efterfølgende højreklikke for at kopiere/indsætte.
For mig er det nemmest at bruge en mus til at redigere tekst med på en Windows pc, men i nødstilfælde kan jeg godt gøre det på min smartphone/android tablet.
Skærmbillede af det færdige indlæg:
Venlig hilsen
Bo
Bo
- mikhan
- Moderator
UPDATE !!!
Nu har vi haft en Lexia på Gunnar´s Berlingo.
Desværre uden nogen entydige fejl. Og dog !!
Der er/var kun lagret 1 fejl. En ældre periodefejl på tændingen/tændingsbroen. Den lod sig slette.
En parametermåling på begge tændingsspoler i tændingsbroen viste dog en forskel i "ladetiden" ifht. normalværdierne iflg. Lexia.
(Om den forskel er "kritisk" har jeg desværre ingen viden om.)
Se de 2 billeder hvor det øverste er live/parameter på bilen. Det nederste er "normalværdierne" iflg. Lexia.
Gunnar har tidligere beskrevet, at han har fundet/lappet bl.a. 1. ledning til stikket til tændingsbroen. (EFTER skiftet af toppakningen)
Yderligt har Gunnar helt fra starten målt en fejl P0304 med hans mobilscan = fejltænding på cyl. 4
PS!!! Det er også konstateret at startspærren IKKE er "aktiv". Benzinpumpen i tanken fungere også.
Billedet viser livemålingen på tændingsbroen. Billedet viser normalværdierne iflg Lexia.
Nu har vi haft en Lexia på Gunnar´s Berlingo.
Desværre uden nogen entydige fejl. Og dog !!
Der er/var kun lagret 1 fejl. En ældre periodefejl på tændingen/tændingsbroen. Den lod sig slette.
En parametermåling på begge tændingsspoler i tændingsbroen viste dog en forskel i "ladetiden" ifht. normalværdierne iflg. Lexia.
(Om den forskel er "kritisk" har jeg desværre ingen viden om.)
Se de 2 billeder hvor det øverste er live/parameter på bilen. Det nederste er "normalværdierne" iflg. Lexia.
Gunnar har tidligere beskrevet, at han har fundet/lappet bl.a. 1. ledning til stikket til tændingsbroen. (EFTER skiftet af toppakningen)
Yderligt har Gunnar helt fra starten målt en fejl P0304 med hans mobilscan = fejltænding på cyl. 4
PS!!! Det er også konstateret at startspærren IKKE er "aktiv". Benzinpumpen i tanken fungere også.
Billedet viser livemålingen på tændingsbroen. Billedet viser normalværdierne iflg Lexia.
mikhan = Mikael Hansen
- Boxer
- Kontakt:
Spolernes ladetid på hhv. 8,02 ms og 7,17 ms ser måske lidt langvarige ud i forhold til den nominelle ladetid på 2-4 ms, men er det ikke motorstyringen, der bestemmer ladetiden? Netop ved koldstart og lave omdrejninger er det jo fordelagtigt med ekstra lang ladetid til primærspolerne.
I "gamle" dage brugte man jo udtrykket "dwell time" om den tid, som platinerne var lukkede for at lade primærspolen. Denne tid måtte endelig ikke blive for kort, da tændgnisten således mistede energi med udsættere til følge. Typisk et problem ved høje omdr. i 6 cyl. eller 8 cyl. motorer med kun ét sæt platiner. Dwell angle kunne man jo ikke ændre på, så dwell time blev jo kortere og kortere ved stigende omdr.tal.
Men jeg er i tvivl, om motorstyringen i moderne biler bevidst er programmeret til at forlænge spolens ladetid ved koldstart? Aner det ikke
Vigtigt spørgsmål: Hvis live parameter målingen i det øverste billede er taget, mens motoren bliver tørnet, hvorfor er motorens omdrejningstal så 0?
En defekt krumtapføler er en alm. forekommende fejl og vil jo netop forårsage 0 omdr. og ingen gnist, når motoren tørnes.
Dette er kun et forslag. Det kan jo også være, at Gunnar finder nogle afbrudte/dårlige forbindelser opstået under arbejdet med topstykket.
Eksempel på symptomerne ved defekt TDC krumtapføler i en Citroën C4 1.6 16V:
https://www.youtube.com/watch?v=tcdMY4CnnhM
Et helt andet spørgsmål: Er der en BSM boks ude i motorummet på Gunnars Berlingo? Eller findes den kun i de nyere PSA biler? I BSM boksen i motorrummet ( og BSI boksen i kabinen ) sidder der nogle relæer, som typisk er underdimensionerede. Tænding, indsprøjtning, benzinpumpe m.m. får plus fra en serie af disse relæer.
I "gamle" dage brugte man jo udtrykket "dwell time" om den tid, som platinerne var lukkede for at lade primærspolen. Denne tid måtte endelig ikke blive for kort, da tændgnisten således mistede energi med udsættere til følge. Typisk et problem ved høje omdr. i 6 cyl. eller 8 cyl. motorer med kun ét sæt platiner. Dwell angle kunne man jo ikke ændre på, så dwell time blev jo kortere og kortere ved stigende omdr.tal.
Men jeg er i tvivl, om motorstyringen i moderne biler bevidst er programmeret til at forlænge spolens ladetid ved koldstart? Aner det ikke
Vigtigt spørgsmål: Hvis live parameter målingen i det øverste billede er taget, mens motoren bliver tørnet, hvorfor er motorens omdrejningstal så 0?
En defekt krumtapføler er en alm. forekommende fejl og vil jo netop forårsage 0 omdr. og ingen gnist, når motoren tørnes.
Dette er kun et forslag. Det kan jo også være, at Gunnar finder nogle afbrudte/dårlige forbindelser opstået under arbejdet med topstykket.
Eksempel på symptomerne ved defekt TDC krumtapføler i en Citroën C4 1.6 16V:
https://www.youtube.com/watch?v=tcdMY4CnnhM
Et helt andet spørgsmål: Er der en BSM boks ude i motorummet på Gunnars Berlingo? Eller findes den kun i de nyere PSA biler? I BSM boksen i motorrummet ( og BSI boksen i kabinen ) sidder der nogle relæer, som typisk er underdimensionerede. Tænding, indsprøjtning, benzinpumpe m.m. får plus fra en serie af disse relæer.
Venlig hilsen
Bo
Bo