Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Brugeravatar
GBN
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af GBN » man 2. aug 2021 14:10

Super, nu her jeg helt med på det. Ja det med fortogskanten er da meget smarter en header tank. Eller bare løfte højersiden med en donkfraft, så man ikke skal stå ude på vejen med det? Jeg har aldrig udluftet på min biler gennem tiden, jeg har bare fyld efter. På Berlingoen sidder ekspansionsbeholdere helt til højre og der er udluftningsventil lige hvor varmeslangerne går ind i kabinen, som er højeste punkt . Men jeg kan ikke få øje på det andet udluftningssteder ved termostatehuset, men måske skal jeg se bedre efter. Prøv at se:
thumbnail_20210802_131013.jpg
thumbnail_20210802_131054.jpg
Måske er det bolten på billede 2 taget nede fra, som er en udluftningskrue? ikke let at få øje på oppe fra.

Når vi nu taler om udluftningsskruen ved varmeslangerne, så oplevede jeg, da vi kom ud fra Harald Nyborg, at der lå en stor sø under bilen.
Da jeg kiggede i motorummet, kunne jeg se at der næsten ingen kølervæske var på tanken. Jeg fik så øje på at det havde sprøjtet over ved den plastudludtningsskrue. Da jeg så på plasthætten, så manglede den toppen, den var spunget af. Nu var det jo godt at vi holdt ved Harald Nyborg og de havde stadigvæk åben, så her kunne jeg købe ny forsyning af vand og kølervæske, men hætten var jeg lidt i tvivl om HN havde. Men så tænkte jeg den ser ud som støvhætterne på bilens dæk. Jeg pillede en af og ganske rigtigt passede den på ventilen. Her fyldte jeg bare kølevæske og vand på, men jeg har ikke udluftet og det var den 31. oktober 2019. Forfor bruger man ikke stålhætte, jeg førsøgte at finde en, men det lykkedes ikke, så jeg købte 5 stk ved THansen.
På SAAB 9-5 har jeg skiftet termostat og dermed også skifte kølervæske uden af udlufte, så der må også være nogle udluftningsskruer.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Boxer
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » man 2. aug 2021 19:39

Placering af udluftningsskruen ved termostathuset kan eksempelvis se sådan ud. Her er det lavet af kunststof.
Screenshot_20210802-190914.png
Termostathuset vil vel altid være placeret for enden af topstykket, for at der kan ledes varmt kølevand over til køleren, når termostaten åbner. Er du sikker på, at det er termostathuset, vi ser på dine billeder? Er emnet ikke omtalt i din OWM? I bekræftende fald vil jeg tilråde, at du nærlæser det relevante kapitel.
Hvis din Berlingo tabte meget kølervæske i episoden med den knækkede nylonnippel ved Harald Nyborg, og siden har kørt i næsten to år med store luftlommer i systemet, er det desværre meget sandsynligt, at motoren har været overophedet. Men lad os nu se, om ikke det hjælper at få udluftet systemet korrekt og efterfyldt. De der motorer er ret sejlivede.
Og lige en detalje : De originale udluftningsskruer af nylon slutter altså bedre tæt end de bløde ventilhætter fra Harald Nyborg. Forudsat, at de ikke overspændes, så de knækker.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » man 2. aug 2021 21:46

Jeg tror at det viste billede er termosathuset, hvad skulle det næsten ellers være med den store køleslange som går ind i køleren øverst oppe og diameter passer ca. til en standard termostat.
I OWM er det desværre en 1,4 L motor der er vist billeder af, men der der er visse ligheder.
thumbnail_20210802_211333.jpg
Den tykke slange i bunden af køleren går hele vejen uden om motorblokken og er forbundet med varmeslange inden den går ind i motoblokken.
Fortæller det noget?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tirs 3. aug 2021 09:48

Ja, den anden tykke kølerslange går selvfølgelig hele vejen uden om motorblokken og ind bagerst i motorblokke helt til venstre (set forfra) tæt på tandrammen hvor vandpumpen sidder. Min Berlingo 1,6 i har ikke air condistioning og desværre er alle billeder i OWM ikke vist for min model, så jeg kan ikke bruge den til at finde de forskellige dele.
Her vises en udluftningskrue, som ikke ser sådan ud på min model.
thumbnail_20210803_091433.jpg
Og her termostathuset, som slet ikke ligner mit termostathus.
thumbnail_20210803_091500.jpg
Ja det er lidt ærgelidt, for jeg har ikke læst OWM helt igennem, jeg bruger den som opslagsværk, når der er noget jeg har brug for at læse om, og mange gange er det billderne der fange mig, når der er noget jeg kan genkende.
På min SAAB har jeg meget mere hjælp, for der har jeg WIS > Workshop Information system og EPC > Eletctronic Parts Catalogue så da kan man finde næste alt på styklister og skitser af det. Jeg har ikke fundet noget ligende til Citorèn Berlingo.
Oh nu skal jeg se håndbold!
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » tirs 3. aug 2021 15:44

Juhuu, stort tillykke til det dygtige danske håndboldhold :clap:
GBN, de bolte på dine billeder af termostathuset ligner da nærmere de bolte, der holder huset fast på topstykket.
Ja, de forskellige motor-størrelser og årgange varierer meget på dette område. Nogle dieselversioner har kun én udluftningsskrue, den oppe ved indløb til varmeanlæg
Min AX, derimod havde hele tre udluftningsskruer.
Og på nogle Berlingoer er man nødt til at afmontere luftfilterhuset for at få adgang til udluftningsskruen på termostathuset. Du finder nok frem til skruen, hvis den altså findes på din 2003 Berlingo 1.6 16 V.
Er spændt på at høre, om den holder vand efter udluftning.
Held og lykke med det 👍
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tirs 3. aug 2021 18:38

Ja, måske er der kun den ene udluftningskrue ved indgang til kabinen. Jeg har nu hælt 1/2 l færdigblandet kølervæske på tanken , så den nu står den ud for minimums mærket. Samtidig har jeg hævet bilen i højre side så fordækket er 10 cm over fliserne. Jeg har udluftet på den en udluftningsskrue som sidder højet. Men det pipler ikke ud af ventilen, og det burde det vel når jeg fjerner hætten. Først når jeg trykker på en af de 2 tykkfe slanger nede ved køleren som kommer der kølevæske ude af udluftningsventilen. Men jeg sænkede bilen igen og startede og lod den kører i tomgang til den blev varm.Tilsidst var motortemperaturen helt oppe på 98 grader uden at kølerventilatoren gik igen, så jeg stoppe motoren. Men hvilken temperatur skal ventilatoren gå igang? Det er ikke godt temperaturen når så højt op. Hvad er årsagen?
hmm.png
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » tirs 3. aug 2021 19:12

Sidder der ikke en termostat, der tænder den store blæser på køleren? 🤔 På min AX sad den øverst på køleren i venstre side. Netop, når niveauet af kølervæske var for lavt, ville den ikke gå i gang, selvom topstykket var ved at overophede! Og dette skyldes ganske enkelt, at termostaten målte på luft pga det lave niveau. Hvor sidder denne termostat på din Berlingo, og fungerer den helt simpelt med en bimetal-kontakt koblet i serie med blæseren ligesom på min gamle AX fra 1992. Svaret kan du finde ved dels at inspicere køleren, dels ved at nærlæse de elektriske diagrammer i din OWM.
En sådan termostat kan være defekt. Nemt at teste med et ohmmeter og noget kogende vand. Nå ja, den skal lige skrues af først. Men gør da det, hvis du finder den. Så får du også konstateret, om der er kølervæske bag den, som der bør være, eller luft!
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
JensNo
Geografisk sted: Hønefoss
Version: V5.29
Kontakt:

Ulæst indlæg af JensNo » tirs 3. aug 2021 20:02

Luft ud når bilen går i tomgang.

Kølerventilatoren skal logisk set gå i gang ved 94-95 grader
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » ons 4. aug 2021 00:31

Ok, det hjalp at få demonterte luftfilter og beslag mv. Så fandt jeg endnu en udluftningsskrue og en kølevæsketemperatur sensor + en kontakt for kølevæsketemperatur.
udlluftning kølevæske +sensor mv.jpg
klik 2 gange på billedet for at zoome
Da jeg løsnede udluftningsskruen følte jeg ikke, at der kom luft ud, men kun kølevæske.
Så er det lige hvilke er kølevæsketemperatur sensor og hvad er kontakt for kølevæsketemperatur grøn eller blå?
Mon ikke det er kontakt for kølevæsketemperatur der styrer ventilatoren og som sidder i enden af termostathuset, er grøn og der er 2 ledninger?
Den blå må så være temperatursensoren og der er kun 1 ledning til, så det er noget med en modstand der måles.
Men hvordan kontrollere jeg, at de virker begge 2?
Nej det er lige modsat, ved at søge på nettet kan jeg se at kontakten for køleventilator kun har 1 ledning og så er stikket blåt og sidder ind på motorblokken. Men der står at skiftepunket er 120 grader, det forstår jeg ikke.
Prøv at se her styreenhed for ventilator, hvor mon den sidder?
https://www.autodeleshop.dk/bilmaerker/ ... html#10439
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Version: 8.xx
Kontakt:

Ulæst indlæg af Carsten S » ons 4. aug 2021 10:20

GBN skrev:
tirs 3. aug 2021 09:48
På min SAAB har jeg meget mere hjælp, for der har jeg WIS > Workshop Information system og EPC > Eletctronic Parts Catalogue så da kan man finde næste alt på styklister og skitser af det. Jeg har ikke fundet noget ligende til Citorèn Berlingo.
Søg efter Citroen service documentation backup - Den fylder meget, og er halv træls at installere. Men den har alle funktionerne du ønsker.
GBN skrev:
tirs 3. aug 2021 18:38
Jeg har udluftet på den en udluftningsskrue som sidder højet. Men det pipler ikke ud af ventilen, og det burde det vel når jeg fjerner hætten.
Der skal komme vand på udluftningsskruerne, ellers har du en luftlomme i systemet. Tag en 1,5l plastflaske og skær bunden af, så kan du hæve væskeniveauet tilstrækkeligt. Det overskydende væske i beholderen bøvser den selv ud efterfølgende.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 4. aug 2021 23:00

Grøn er til motorstyringen, blå til instrumentbord.

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tors 5. aug 2021 00:24

Blå er til ventilatorstyring = temperaturkontakt kølevæskeventilator.
https://www.autodeleshop.dk/bilmaerker/ ... 5B%5D=2475
Det er den der er interessant for mig, men der står bare at den kobler fra ved 118 grader, men hvad starter og stoppe så køleventilatoren, som jo er probleme her? Der sidder en eller anden rund cylinder ude ved ventilatoren som tilslutningsledningen går ud til. Er det selve styringen? Jeg må åbne noget mere i morgen, men jeg er bange for at jeg skal fytte køleren for at komme til. OWM eldiagram for køling af motoren vises kun for en Partner ikke Berling og den kan jeg ikke rigtig bruge. Diagramment mangler temperaturkontakten med en ledning:
thumbnail_20210805_000008.jpg
Det kan jeg slet ikke få til at passe med Berlingoen øv.
Så jeg er lidt på bar bund om information til hvad der styrer af kølevæskeventilatoren?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tors 5. aug 2021 08:09

Er der temperaturviser i instrumentbordet eller blot en lampe der indikerer for høj temp.?

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tors 5. aug 2021 08:57

Der er temperaturviser i instumentbrættet, men jeg har brugt Mobilscan til at aflæse den høje motortemperatur, som vises helt nøjagtig. 2 gange når bile køre i tomgang. Først 101 grader og en anden dag 98 grader, hvorefter jeg stoppede motoren. Så noget er galt. Det er kun når bilen kører i tomgang at temperaturen komme så højt op. Når jeg kører i bilen så viser motortemperaturen kun 80-83 grader på Mobnilscan. Men måske har fejlen i tomgang været her længe, det ved jeg ikke. Men alligevel vil jeg meget gerne finde fejårsagen.
Svar: Der er ingen lampe der indikere for høj temperatur på instrumentbrættet.
Mobilscan
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 67e6d54b46
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Version: 8.xx
Kontakt:

Ulæst indlæg af Carsten S » tors 5. aug 2021 09:29

Nu husker jeg ikke lige hvor i landet der er testere. Men langt det letteste er, at prøve at tvangskøre blæsermotoren via motorstyringen, den kan sagtens risikere at virke.

Har set en der skiftede komplet BSM, styring + blæseropstilling på en C5 totalt forgæves. Jeg prøvede via tester at køre med blæseren, og den virkede fint. På oe-testeren kan man også se "fan request", og den stod til "off". I sidste ende kom vi frem til, at den først starter ved 108-110 grader eller sådan noget.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tors 5. aug 2021 13:31

Det kan da godt være at det bare er mig, der går for meget i detaljer. For på et tidpunk hvor jeg havde kørt en tur og herefter kørte i tomgen, så hørte jeg køleventilatoren kørte i meget kort tid, men desværre fik jeg ikke aflæst temperaturen på dette tidspunk.
Men måske skal den først starte ved de 118 grader som står på termostaten? Men jeg synes at det er underligt at temperaturen kan blive så høj. Så kan det vel ikke være kølevæsketemperaturen der måle men selve motoren?
Så er der håndbold igen!
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tors 5. aug 2021 23:10

Kølesystemet er under tryk, derfor er kogepunket højere - og derfor er et velfungerende kølerdæksel helt essentielt for et fungerende kølesystem.

Hvis du sænker trykket (vacuum) koger vand ved en lavere temperatur, lavere end 100°C.

Det er ikke noget vi mennesker kan ændre på :-)

Sensoren er monteret i en kølekanal, så jo - den måler temperaturen på kølervandet, der må forventes at være samme temperatur som den masse der omgiver den og tilfører den termiske energi - altså motoren. Temperaturen i forbrændingskammeret er under forbrænding en helt anden, men den måler man ikke på - i hvert fald ikke med en føler som er monteret i en kølekanal :-)

Carstens råd lyder fornuftigt, men den vej vil du jo nok ikke gå. Du købte jo en "DiagBox-tester" som jeg husker det.

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » fre 6. aug 2021 00:04

Det med trykket og kogepunktet, det er jeg helt med på. Tak SRO for at minde mig om det. Men hvor højt er trykket i kølesystemet og dermed kogepunket? For så kan det måske godt passe med en temperaturkontakten skiftepunkt på 118 grader og det er her at ventilatoren går igang, og så virker det sikker som det skal? For jeg turde bare ikke køre højere op en 101 grader.
Ja, jeg har en DiagBox-tester : FULL CHIP LEXIA 3 Diagnostic Interface for Citroen Peugeot, DIAGBOX 7.83 + 9.91
men jeg har aldrig haft tid eller behov for at sætte mig en i den. Jeg er heller ikke sikker på at min bærbare PC kan klarer opgaven. Den nægter at opdatere Windows 10. Man kan vel ikke bruge en stationær PC? Men jeg går ud fra at den kan bruges til meget mere end min MobilScan, som kun kan aflæse og nulstille. Kan den f.eks. se om en toppakning er utæt?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Boxer
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » fre 6. aug 2021 01:41

GBN skrev:
fre 6. aug 2021 00:04
Kan den f.eks. se om en toppakning er utæt?
Haha, det vil nok være en for stor mundfuld :D
Men sjovt at du stiller det spørgsmål, GBN, for jeg fik en idé til fremstilling af noget ekstraudstyr, som vil kunne fange en utæt toppakning meget tidligt i forløbet.
Ok, vi ved, at når først motoren begynder at bruge store mængder vand, så er det ofte for sent!
Men hvad med en mikro-gassensor, som flyder i ekspansionsbeholderen, og som konstant overvåger luftrummet over kølevæsken i beholderen?
Den skal naturligvis være med bluetooth og i kontakt med en app på mobiltelefonen.
En overvågning af toppakningens tilstand er vel egentlig ligeså væsentlig som motorens temperatur?
Venlig hilsen
Bo

Orla Pedersen
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » fre 6. aug 2021 08:39

Et par ting at tænke over:

Ved 1 bar overtryk i kølesystemet, hvilket er helt normalt ved varm motor, er rent vands kogepunkt ca. 120 grader. For glykolmix er kogepunktet højere afhængig af glykoltype.

Diagnose enheder udlæser IKKE mere nøjagtigt end de sensorer, der sidder på motoren, og de sensorer er i måleteknisk sammenhæng mildest talt primitive. At udlæse f.eks.101 grader er totalt ligegyldigt forsåvidt at nøjagtigheden af føleren er i bedste fald +- 5 grader.

Og der er i praksis ikke brug for bedre nøjagtighed i en bilmotor
--
O. Pedersen

Besvar