Skift af EGR ventil og modul?

Besvar
jancar
Kontakt:

Skift af EGR ventil og modul?

Ulæst indlæg af jancar » ons 24. feb 2021 08:57

Hej

Jeg har en C4 Picasso 1,6 Mpv 6 Aut. diesel, 116 hk fra 2014. Den er begyndt at bruge lidt vand. Jeg har fået den trykprøvet og den var ikke utæt sagde mekanikeren. Han fyldte efter med kølervæske og sagde at hvis den fortsatte med at bruge vand så kunne det være EGR ventil der var utæt.

Den bruger stadig vand... Lyder vurderingen at det kan være EGR ventilen som en mulig forklaring?

Jeg spørger fordi at deres overslag på at skifte den,- og EGR modul (jeg ved ikke meget om det så om det hele skal skiftes kan jeg ikke vurderer) lyder på små 14000 kr.... :( Se vedhæftede tilbud fra mekanikeren.
EGR ventilskift.JPG
Tak for feedback

Mvh Jan
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Skift af EGR ventil og modul?

Ulæst indlæg af posh » ons 24. feb 2021 11:35

nu skifter du vel ikke for så mange penge uden at være bare helt sikker på diagnosen, først hvor meget vand drejer det sig om over hvor lang tid ???
fylder du vandtanken mere en ca halvt op, i så fald smider den det overflødige vand ud og lidt til når den bliver varm,
har du kontrolleret dækslet på vandbeholderen ??? sædvanligvis skyldes et mindre vandforbrug at dækslet ikke kan holde overtrykket inde, og så kan man slatfylde i en uendelighed (og et dæksel er en anelse billigere end dit tilbud)
dett kunne også være pakningen i dækslet der er blevet træt af hele tiden at blive skruet af/på
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

jancar
Kontakt:

Ulæst indlæg af jancar » ons 24. feb 2021 12:23

Jo derfor jeg spørger herinde.
Det har ikke stået på så længe, så dækslet skulle ikke være slidt pga afskruning/påskruning. Fylder kun op til max, og skruer selvfølgelig dæksel på igen.
Den skal umiddelbart have vand igen efter et par hundrede km.

Kunne måske sætte et stykke malertape rundt om beholderen så jeg kan se om den har skudt vandet ud af dækslet... Men min fornemmelse er at det forsvinder et mere uheldigt sted hen.

Hvad med prisen på reparationen, hvis det kommer der til. Lyder det ok, eller er det for dyrt.

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » ons 24. feb 2021 12:44

den smider ikke vandet ved dækslet men gennem overløbet hvis den ikke kan holde trykket, men det har du jo fået tjekket som ok, så der er en god chance for dækslet er synderen, prøv kun at fylde på til lige over minnimums markeringen når bilen er helt kold, og kør den godt varm, så skulle vandet gerne stå i nærheden af max mærket, står det højere vil den smide det overflødige kig kun efter at der er vand i beholderen når bilen er helt kold, er der vand er det ikke vigtigt om det står lidt højere eller lavere blot der er noget i beholderen (det er jo ikke nogen præcis måler, bare en vejleder)
(på min 1,6HDI har det altid stået lige under min. mærket og fylder jeg på går der ikke længe før det står der igen, men det er ikke nogen fejl, sådan er det bare) så hvis det var min bil ville jeg se tiden an, og selvfølgelig tjekke at der ikkke er bobler i beholderen når motoren køre, og måske hvis muligt låne et dæksel til test eller bare købe et (det er ret billigt 20-30 kr)
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

jancar
Kontakt:

Ulæst indlæg af jancar » ons 24. feb 2021 13:22

Super,- tak for svar,- Det vil jeg prøve at tjekke.
Tror dog at dækslet er tæt. Der kommer en lyd når det åbnes.
Konen er lige ved forældrene i de her dage i bilen, så det bliver i weekenden. Skal nok vende tilbage med udfaldet

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » ons 24. feb 2021 13:29

jancar skrev:
ons 24. feb 2021 13:22
Super,- tak for svar,- Det vil jeg prøve at tjekke.
Tror dog at dækslet er tæt. Der kommer en lyd når det åbnes.
Konen er lige ved forældrene i de her dage i bilen, så det bliver i weekenden. Skal nok vende tilbage med udfaldet
når den pfister ved åbning af dækslet ville jeg sove roligt og bare kigge til den engang imellem, det viser jo der er overtryk så helt galt kan det ikke være

jancar
Kontakt:

Ulæst indlæg af jancar » søn 7. mar 2021 10:56

Hej

En lille update nu der er gået lidt tid.

vandet forsvinder sådan set i beholderen. men løsner jeg låget så laver den lyden af trykudligningen, og der kommer lidt vand tilbage i beholderen. Ikke så meget, men der står dog vand i den. Men skal der ikke være noget vand i den altid?

Mvh Jan

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » søn 7. mar 2021 11:07

det er jo normalt da dder er overtryk i kølesystemet, og så er vi tilbage ved dækslet der måske ikke er helt frisk længere

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 7. mar 2021 11:53

Hvis der er overtryk, tyder det jo på, at dækslet fortsat har funktion, men om det er helt ok, kan man jo enten gisne om, trykprøve det eller købe et nyt. Hvis du vil udelukke vandspild, kan du sprække en flyttekasse op og parkere bilen på den efter at have kørt en længere tur - lad bilen stå natten over.

Hvis den bliver ved med at bruge vand - og vandet ikke har været tappet af for nylig (luftlommer), så kunne det jo tyde på noget mere ubehageligt, men jeg er dog ikke helt med på hvordan EGR ventilen kommer ind i billedet - og hvad har EGR ventilmodul med sagen at gøre? - det skal lige siges, at jeg ikke kender setuppet på din bil, men det lyder i mine ører ret mystisk - måske jeg blot får udvidet min horisont.
Har du ikke fået uddybet forslaget til rep.?

Hvordan ser olien ud? - er den misfarvet/er der vand i?

jancar
Kontakt:

Ulæst indlæg af jancar » man 8. mar 2021 07:30

Hej

Ja dækslet må være ok når den holder tryk/det "fisler" og trykudlignes når jeg åbner det.

Systemet er trykprøvet og værkstedet sagde at det var ok. Så den drypper ikke eller er utæt. Det er efter kørsel at det forsvinder lidt/synker under niveauet i beholderen. Det var værkstedet der sagde at det kunne være EGR ventilen (autoriseret værksted). Jeg ved ikke mere om det end man kan finde på nettet...
Olien er ok.

Mvh Jan

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » man 8. mar 2021 09:24

jancar skrev:
man 8. mar 2021 07:30
Hej

Ja dækslet må være ok når den holder tryk/det "fisler" og trykudlignes når jeg åbner det.

Systemet er trykprøvet og værkstedet sagde at det var ok. Så den drypper ikke eller er utæt. Det er efter kørsel at det forsvinder lidt/synker under niveauet i beholderen. Det var værkstedet der sagde at det kunne være EGR ventilen (autoriseret værksted). Jeg ved ikke mere om det end man kan finde på nettet...
Olien er ok.

Mvh Jan
Om EGR er synderen, skal jeg ikke kunne sige. Men alt andet lige, så BURDE den vel indgå i nævnte trykprøvning. ???
Som ikke viser utætheder i kølesystemet.

Om det autoriseret værksted har erfaring om problemer med EGR, skal jeg heller ikke kunne sige.
Men til de priser den "udbedring" koster, så ville jeg først udelukke andre og evt. "billigere" løsninger ;)

https://www.autodoc.dk/reservedele/oem/9802981580
egr.png
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » man 8. mar 2021 09:54

Autdoc har tilsyneladende en komplet renoveret ombytter med 2 års garanti.
(Pt. dog ikke på lager)

Til 2000 kr kunne det være et alternativ ?? Dertil kommer der nok kun et par pakningerne og montering.

https://www.autodoc.dk/meat-doria/7909443
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 8. mar 2021 10:28

mikhan skrev:
man 8. mar 2021 09:24
jancar skrev:
man 8. mar 2021 07:30
Hej

Olien er ok.

Mvh Jan
Om EGR er synderen, skal jeg ikke kunne sige. Men alt andet lige, så BURDE den vel indgå i nævnte trykprøvning. ???
Som ikke viser utætheder i kølesystemet.

Om det autoriseret værksted har erfaring om problemer med EGR, skal jeg heller ikke kunne sige.
Men til de priser den "udbedring" koster, så ville jeg først udelukke andre og evt. "billigere" løsninger ;)

https://www.autodoc.dk/reservedele/oem/9802981580

egr.png
Trykprøvning: Lige præcis!!!

Hvor meget har bilen kørt?

Er den våd inde i bilen - på gulvtæpperne? - evt. også lidt fedtet i det? - så kan dit varmeapparat være utæt.
Opstår der megen kondens i bilen i disse dage med store temperaturudsving?

Har den startproblemer eller tomgangsproblemer, lige når den er startet med kold motor?
Oser bilen med hvid røg, især lige i begyndelsen efter start (du skrev, at den synker i beholderen, når den har været ude at køre og bliver kold)

Toppakning: Har de prøvet med en kemisk lækagetester?

Hvad med en trykprøvning af cylinderne? - hvis der kommer bobler i kølevandet kan toppakningen gået.
Det er nok noget bøvlet at udføre på din bil og det kan ændre sig afhængig af om den er kold eller varm, især hvis det er minimalt (kan måske være samme problemstilling mht. EGR).

Har du fuld varme i kabinen hele tiden?

Er der temperatursensor i instrumentbordet og er temperaturen i så fald rimelig konstant, når du kører?

Har du lagt pap under bilen med henblik på at identificere evt. udvendige utætheder?

Hvis det var min bil og den ikke umiddelbart lækker udvendigt, ville jeg nok køre lidt videre og nøje afmåle hvor meget jeg fyldte på pr. km over en periode for at se om det ændrer sig.

Du kan også gå en helt anden vej. Påfyld en dunk køler- eller cylindertætner og se om det tager utætheden. Så vil du formentlig, om ikke andet, udskyde en større reparation i nogle år. Der er delte meninger om sådanne produkter, men de virker!
Følg vejledningen på dunken!

Blot eksempler:
https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi ... lsrc=aw.ds

https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi ... lsrc=aw.ds

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 8. mar 2021 10:36

Blot en strøtanke - kan det være intern lækage i turboen (formoder, at den har en sådan).... hmmm, der er nok bare gennemløb, ingen pakninger...

jancar
Kontakt:

Ulæst indlæg af jancar » man 8. mar 2021 12:33

Hverken våd, fedtet eller kondens i bilen, og den kører som den skal. Ingen hvid røg eller noget.

Temp-måler ændre sig ikke.

Kørt 167.000 km.

Kun fået den trykprøvet hos mekanikeren som sagt, ud fra beskrivelse af mit problem.
Hvis den var utæt et sted så skulle de vel have set det. Så har ikke haft lagt pap under den. Det er efter nogle hunderede km at der forsvinder lidt væske, og beholderen til sidst er tom,- indtil jeg åbner, så kan der godt poppe noget tilbage i den.

Jeg ser tiden lidt an,- Skal måske skifte bil snart alligevel, så satser på at det ikke er noget alvorligt, og holder øje med niveauet.

Mht prisen på at udskifte EGR så er tilbuddet vedhæftet,- det er eks moms
tilbud.JPG
Når jeg skal efterfylde,- jeg kan ikke finde i instruktionsbogen nogen steder info om hvilken kølervæske der skal på.
Argang 2014, Diesel. 115 hk
Nogen der kan svare på det?

Tak for alle jeres input.

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » man 8. mar 2021 12:42

Du skal bare fylde den på du har, nogle er blå andre gule eller røde, men det er kun farvestoffer, virkningen er den samme og de er blandbare, bare husk at blande med vand før påfyldning 50/50 så er.der både frost og rust beskyttelse

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » man 8. mar 2021 12:44

Normalt kan man blot efterfylde med 50/50 % vand/frostvæske med samme farve. Rød eller blå.

Dog er der på de nyeste biler et "krav" ?? om en specifik type.. (jeg ved ikke hvilke)

Men her ville et reg. nr. på din dyt MÅSKE kunne opklare det ?? ;)

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 8. mar 2021 14:55

Så længe det er ethylenglykol, der anvendes som basis i kølervæske til alle nyere biler, kan du godt blande farverne.

Forskellen ligger i de additiver som anvendes - og der kan som Mikael skriver være nogle "krav".

Den største "udfordring" ved at blande farverne er, at når man kigger efter hvordan kølervæsken ser ud, og der ligger noget småbrunt, grønlig, blålig, rødlig væske i - er det så et udtryk for at der er noget galt med bilen eller har der bare været en blandingsmisbruger forbi? :-)

Husk at oplyse om forbruget af kølervæske til den ny ejer - det er god stil ikke at tage røven på andre eller blot give problemet videre uden at oplyse om problemstillingen ;-) Så må folk jo selv afgøre om de vil købe din bil - og du ved jo aldrig hvem du sælger til 8-) :evil:

Besvar