Rystelser
-
Flemmingharring
- Kontakt:
Rystelser
Jeg har et problem som er ved at drive mig til vanvid.
Har for 3 mdr siden købt en C4 Cactus. Da jeg kom hjem med den opdagede jeg at den har rystelser ved ca. 95 kmt og 125 kmt. Det ryster i sæde og rat.
Jeg henvendte mig til forhandler som tog den ind. Jeg spoler lige historien frem nu og vil lige remse op hvad der er lavet og prøvet.
Været tilbage hos forhandler 4 gange og været hos 2 samarbejdende værksteder. Der er skiftet 4 dæk, den er afbalanceret 3 gange, der er nye skiver og bremser, der har været 4 andre dæk og fælge monteret.
De siger hver gang at de ikke kan finde fejl på bilen på trods af at den stadig ryster. Jeg har spurgt ind til trækaksler og dobbelt masse svinghjul og de afviser hver gang og siger at de har "kigget" på alt.
Har haft FDM inde over og nu står jeg der hvor jeg skal have dem til at gennemgå bilen og evt prøve at lade handlen gå tilbage.
Hvad ville i gøre hvis I var mig? Har i prøvet noget lignende? Nogle bud på hvorfor den ryster efter alle de ting der er prøvet? Ja hvad f..... gør jeg?
Har for 3 mdr siden købt en C4 Cactus. Da jeg kom hjem med den opdagede jeg at den har rystelser ved ca. 95 kmt og 125 kmt. Det ryster i sæde og rat.
Jeg henvendte mig til forhandler som tog den ind. Jeg spoler lige historien frem nu og vil lige remse op hvad der er lavet og prøvet.
Været tilbage hos forhandler 4 gange og været hos 2 samarbejdende værksteder. Der er skiftet 4 dæk, den er afbalanceret 3 gange, der er nye skiver og bremser, der har været 4 andre dæk og fælge monteret.
De siger hver gang at de ikke kan finde fejl på bilen på trods af at den stadig ryster. Jeg har spurgt ind til trækaksler og dobbelt masse svinghjul og de afviser hver gang og siger at de har "kigget" på alt.
Har haft FDM inde over og nu står jeg der hvor jeg skal have dem til at gennemgå bilen og evt prøve at lade handlen gå tilbage.
Hvad ville i gøre hvis I var mig? Har i prøvet noget lignende? Nogle bud på hvorfor den ryster efter alle de ting der er prøvet? Ja hvad f..... gør jeg?
-
PRW
- Kontakt:
Re: Rystelser
Havde det samme problem da jeg fik vinterdæk på, det hjalp dog at få den afbalanceret igen..
Vil ikke siger den ryster nok nærmer vibrer og det netop mellem 90-130km det mærkes mest.
Mindes ikke den gjorde det så meget med sommerdæk eller sidste år med vinterdæk..
Når det sagt så lever jeg med det da det ikke er så slemt.
Lyder lidt underligt den skulle ryste så meget, er den blevet sporet ?
Som udgangspunkt ville man jo i første omgang give dæk, dæktryk, afbalanceret og om den er sporet skylden.
Jeg desværre ikke kyndig nok til at komme med andre forslag..
Hvis de ikke kan finde fejlen og det så slemt som du beskriver så ville jeg klart lade handlen gå tilbage, det ender jo med du sidder med problemt
og det kan koste dig dyrt at få fikset eller side tilbage med en bil du ikke kan sælge i fremtiden.
Vil ikke siger den ryster nok nærmer vibrer og det netop mellem 90-130km det mærkes mest.
Mindes ikke den gjorde det så meget med sommerdæk eller sidste år med vinterdæk..
Når det sagt så lever jeg med det da det ikke er så slemt.
Lyder lidt underligt den skulle ryste så meget, er den blevet sporet ?
Som udgangspunkt ville man jo i første omgang give dæk, dæktryk, afbalanceret og om den er sporet skylden.
Jeg desværre ikke kyndig nok til at komme med andre forslag..
Hvis de ikke kan finde fejlen og det så slemt som du beskriver så ville jeg klart lade handlen gå tilbage, det ender jo med du sidder med problemt
og det kan koste dig dyrt at få fikset eller side tilbage med en bil du ikke kan sælge i fremtiden.
CITROEN C4 CACTUS PURETECH 82 S&S ETG FEEL. 2015
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Alt hvad der roterer; Trækaksler, hjullejer, nav, bremseskiver,lejer i gearkasse/differentiale, kobling, svinghjul. Endvidere motorophæng, brændstofstyring/dosering, styretøjsbøsninger og -vinkler samt ophæng, - ja, der kan være mange fejlmuligheder
Har de prøvet med dynamisk afbalancering (hjulene monteret på bilen) eller blot statisk (hjul i afbalanceringsapparat)?
Hvad med at få den på rullefelt og så spinne den op ved de nævnte hastigheder - det er underligt, at værkstedet/forhandleren ikke har angrebet problemet på den måde, men tilsyneladende har givet op.
Har de prøvet med dynamisk afbalancering (hjulene monteret på bilen) eller blot statisk (hjul i afbalanceringsapparat)?
Hvad med at få den på rullefelt og så spinne den op ved de nævnte hastigheder - det er underligt, at værkstedet/forhandleren ikke har angrebet problemet på den måde, men tilsyneladende har givet op.
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
prøv at øge dæktrykket med 2 strreger, fra feks 2,3 til 2,5 foran og fra 2,1 til 2,3 bag, det har før hjulpet mange, dækkene bliver ikke varmet godt nok op i disse tider så´det øgede tryk forlænger dækkenes levetid og hindtrer de strubber
tystelser i rattet kommer typisk forfra og bagfra når det5 er sædet der ryster
og når du har hævet trykket så kør en lang tur inden du vurderer gerne over nogle dage
tystelser i rattet kommer typisk forfra og bagfra når det5 er sædet der ryster
og når du har hævet trykket så kør en lang tur inden du vurderer gerne over nogle dage
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
-
Flemmingharring
- Kontakt:
Dæktryk og andre dæk og fælge og alverdens afbalancering er afprøvet uden effekt. Er lige kommet hjem fra en længere tur og det ryster ved samme hastigheder som hidtil.
Den står på FDM og krav om annullering af handel. Vi taler 7 gange retur til forhandler og værksteder uden resultat og jeg er så træt af det lort.
Tak for input ellers
Den står på FDM og krav om annullering af handel. Vi taler 7 gange retur til forhandler og værksteder uden resultat og jeg er så træt af det lort.
Tak for input ellers
- posh
- Kontakt:
Nu har jeg oplevet præcis det samme problem på min C4 b7, den rystende som pokker da jeg fik nye conti dæk på, men det virkede faktisk, dog måtte en fælg flyttes til bag da den på trods af at være original Citroen 16" Alu fælge havde en smule side slag, men herefter kører bilen roligt som et stuegulv, ingen rystende oplevelse der,
Nu nævner du bare værksted, men er det et kvalificeret dækværksted, det virker lidt som overkill at returnere en god bil af den grund
Nu nævner du bare værksted, men er det et kvalificeret dækværksted, det virker lidt som overkill at returnere en god bil af den grund
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
-
Flemmingharring
- Kontakt:
Som beskrevet så er alt prøvet. 4 nye dæk, ombytning af foran/bagved, 4 nye fælge med vinterdæk, afbalancering flere gange, bremseskiver, dæktryk op/ned. Det eneste der mangler og som flere uafhængige mekanikere har nævnt er drivaksler og/eller dobbeltmasse svinghjul. De har simpelthen ignoreret mine ønsker om undersøgelser eller udskiftning af drivaksler og siger bare at de har kigget på dem. Man kan ikke se på drivaksler hvis de er ude af balance. Nu gider jeg ikke mere og får den testet igennem hos FDM. Ud fra deres undersøgelse er der 2 løsninger. Udskiftning af det der er problemet eller annullering af handel. Det er absolut ikke overkill og jeg vil på ingen måder køre i en bil der ryster og jeg skal jo også sælge den i fremtiden.
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Din harme er ganske forståelig og underligt, at de ikke bare løser problemer.
Hvis ikke de vil gå med til at annullere handlen, skal du nok indstille dig på at gå rettens vej.
Du kan gå til bilankenævn, men deres afgørelse har ingen retsvirkning, dvs. at de blot kan lade være med at følge den. Blot til info, så du sparer et led og afventen på op til 12 mdr. måske mere, hvor du så stadig har bilen og skal afskrive på den, hvilket er det der i praksis sker!
En ting mere - hvor meget kan du selv skrue på bilen? - udgiften til FDM, er ved i omegenen af den samme udgift som to nye drivaksler
Spændende at høre det videre forløb... Hvor i landet udspiller det sig og er du i øvrigt glad for bilen, hvis den var uden rysteri?
Hvis ikke de vil gå med til at annullere handlen, skal du nok indstille dig på at gå rettens vej.
Du kan gå til bilankenævn, men deres afgørelse har ingen retsvirkning, dvs. at de blot kan lade være med at følge den. Blot til info, så du sparer et led og afventen på op til 12 mdr. måske mere, hvor du så stadig har bilen og skal afskrive på den, hvilket er det der i praksis sker!
En ting mere - hvor meget kan du selv skrue på bilen? - udgiften til FDM, er ved i omegenen af den samme udgift som to nye drivaksler
Spændende at høre det videre forløb... Hvor i landet udspiller det sig og er du i øvrigt glad for bilen, hvis den var uden rysteri?
-
Flemmingharring
- Kontakt:
Jeg ved godt det er et langt sejt træk hvis det kommer så langt, men nu er jeg bare kommet der til hvor jeg ikke gider mere. Er glad for bilen og ville helst have det løst. De holder mig bare hen med snak og håber jeg giver op tror jeg. Er medlem af FDM og de vil gerne hjælpe med at udrede bilen.
Ville også høre om andre har oplevet samme rystelser når alt hvad jeg har beskrevet er prøvet, og høre om andre har stået i samme situation.
Tak for input
Ville også høre om andre har oplevet samme rystelser når alt hvad jeg har beskrevet er prøvet, og høre om andre har stået i samme situation.
Tak for input
-
john_madsen
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Jeg har pt. En 307sw på 4.år, som også ryster ved 2 faste hastigheder. Det skyldes IKKE hjul, da jeg har prøvet med flere sæt fælge og dæk. (Har selv dækmaskiner). Jeg havde faktisk opgivet at få fikset det, men pludselig begyndte den at ryste helt vildt. Det var så motorophænget ved tandremmen. Efter den blev skiftet er det næsten væk. Der var intet at se på ophænget før, men alligevel gik det næsten væk ved et skift af denne. Nogle gange er man bare nød til at leve med det eller skifte dele, uden de har synlige skader.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)
Har Diagbox 7.02
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)
-
Flemmingharring
- Kontakt:
Ja det er også min holdning. De må arbejde sig indad og prøve sig frem. Alt det "vi har kigget på dit og dat" kan jeg ikke bruge til noget mere nu. Enten så skifter de det der er under mistanke, ellers så må jeg arbejde på en annullering. Kontakter lige FDM i morgen igen og hører om det videre forløb.
- posh
- Kontakt:
Nu vil det være fint at vide, hvilken model det handler om, det skulle vel ikke være en benzin motor med 3cylindre i så fald er du ikke alene om at bilen ved. bestemte hastigheden vibrerer, dette er en sidegevinst ved den motorisering det er ingen fejl blot en skønhedsplet man vænner sig til ved at øge eller sænke farten lidt
-
Flemmingharring
- Kontakt:
- posh
- Kontakt:
Ja det har jeg opdaget, men det er altså ikke ligegyldigt hvilken model det handler om, en 3cylindret vil typisk have rystelser ved visse omdrejninger,uanset om det er en Citroen eller andet mærke
-
Flemmingharring
- Kontakt:
-
Citronen59
- Kontakt:
Jeg havsens citroen c4 b7 som havde det samme den rystede ved 110-120 drivaksler og fælge dæk skiver klosser blev skiftet intet hjalp det viste sig at det var venstre kaliber der hang
-
Flemmingharring
- Kontakt:
- posh
- Kontakt:
Ikke nødvendigvis, du kan jo ikke dreje hjulene med 120 ,km/t og heller ikke belaste dem som når bilen er på vejen
Det kan nok kun afsløres på et rullefelt
Det kan nok kun afsløres på et rullefelt
-
Tmla
- Kontakt:
Hvordan er det gået med bilen, er problemet løst har selv en C4, der har vibrationer i rat og sæde, det problem vil jeg gerne ha løst,.