C5 2.0 benzin 2004. Oliespild fra motor.
-
Hitec23
- Kontakt:
C5 2.0 benzin 2004. Oliespild fra motor.
Den spilder en del olie men jeg kan ikke se hvor det kommer fra men det er fra bagsiden af motoren ind mod topedoen. Det ser ud som om at det kommer lidt til højre fra midten af motoren set forfra.
Nogen forslag??
Nogen forslag??
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: C5 2.0 benzin 2004. Oliespild fra motor.
Toppakning, knastakselhus eller ventildæksel.
Du kommer nok til at vaske den helt ren, hvorefter fejlsøgningen kan begynde.
Du kommer nok til at vaske den helt ren, hvorefter fejlsøgningen kan begynde.
-
Hitec23
- Kontakt:
Takker. Ventildæksel pakningerne er skiftet. Så er der 2 muligheder tilbage. Problemet er at jeg ikke rigtig kan komme ind bagved motoren og vaske eller se hvor det kommer fra.
Hvis ikke der er andre muligheder så ved jeg hvad jeg skal koncentrere mig om.
Hvis ikke der er andre muligheder så ved jeg hvad jeg skal koncentrere mig om.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Et spejl kan i den sammenhæng være et simpelt og fantastisk stykke værktøj.
-
Hitec23
- Kontakt:
Deraf "set i bakspejlet" Har prøvet men må være lidt mere ihærdig
-
john_madsen
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
-og bare fordi man skifter ventildækselpakningen, bliver den ikke nødvendig tæt. (Ved jeg af erfaring)
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)
Har Diagbox 7.02
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Med mindre det er nye ventildækselpakninger, der kun fås sammen med et nyt ventildæksel - og en pris omkring 2 x kr. 1400,- så står den på flydende pakning, dvs. flydende pakning på begge sider af det der kaldes ventildækselpakninger hos Citroën :-)
Hvis du har købt uoriginale gummipakninger i udlandet - som de påstår skulle passe til motortypen - så kan du roligt adskille igen, idet pakningerne ikke passer.
Skulle du have fundet et sted at købe nye pakninger til rimelig penge, hører jeg gerne om det
Hvis du har købt uoriginale gummipakninger i udlandet - som de påstår skulle passe til motortypen - så kan du roligt adskille igen, idet pakningerne ikke passer.
Skulle du have fundet et sted at købe nye pakninger til rimelig penge, hører jeg gerne om det
-
Hitec23
- Kontakt:
Billeder af problemet.
Det ser stadig ud som om det kommer oppefra. Der er rent og fint omkring ventil dækslerne.
Det ser stadig ud som om det kommer oppefra. Der er rent og fint omkring ventil dækslerne.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
Hitec23
- Kontakt:
Hmmm. Tror nok alligevel jeg har fundet ud af hvor olien stammer fra. Ligner dårlig pakdåse ved krumtappen
Koblingen fejler ikke noget.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Det var da lidt surt show.
Hvis du har adgang til et endoskop, kan du måske komme "ind" i koblingshuset og kigge nærmere på sagen. Det er lidt surt at skrue gearkassen af for så at konstatere, at det alligevel ikke var den :-)
Er du sikker på at det er motorolie og ikke gearolie? - lugt til det - hvis det stinker fælt er det formentlig gearolie :-)
Hvis koblingen er helt tør, når du har gearkassen taget af, så kan du genbruge den, men når nu kassen alligevel er demonteret, så ville jeg selv udskifte kobling, føringsrør samt pakdåser til trækakslerne - og naturligvis krumtappakdåsen.
Hvis du har adgang til et endoskop, kan du måske komme "ind" i koblingshuset og kigge nærmere på sagen. Det er lidt surt at skrue gearkassen af for så at konstatere, at det alligevel ikke var den :-)
Er du sikker på at det er motorolie og ikke gearolie? - lugt til det - hvis det stinker fælt er det formentlig gearolie :-)
Hvis koblingen er helt tør, når du har gearkassen taget af, så kan du genbruge den, men når nu kassen alligevel er demonteret, så ville jeg selv udskifte kobling, føringsrør samt pakdåser til trækakslerne - og naturligvis krumtappakdåsen.
-
Hitec23
- Kontakt:
Det er motorolie.
Hvordan hiver man hurtigst gearkassen af?
Forbroen skal løsnes/sænkes?
Hvordan hiver man hurtigst gearkassen af?
Forbroen skal løsnes/sænkes?
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Hurtigst og hurtigst :-)
Lad forbroen sidde.
Aftap olien fra gearkassen. Adskil fortøj og træk trækakslerne ud.
På med en motorbro, så du kan tage motorophænget af i venstre side - under batteri mv.
Demonter starter, koblingsslavecylinder, gearkasse, kobling og svinghjul - udskift pakdåsen. Så vidt jeg husker passer et kloakrør, ø110 mm til at få pakdåsen monteret.
Elf Gear 8 er den olie du skal hælde på gearkassen, ca. to liter.
Udskift også trækakselpakdåserne.
Hvis det var min bil, fik den også en ny kobling samt afdrejet svinghjul, hvis slidfladen på svinghjulet er blåt/har blå pletter eller har slidriller (og/eller rusker i koblingen nu).
Husk også nyt føringsrør - altså det rør som højgearsakslen fra gearkassen stikker ud igennem.
Pakdåse til gearkasse/højgearsaksel er monteret i denne. Den bør du også udskifte og den indgår ikke i et koblingskit.
Husk at smøre koblingsarm og kuglen - evt. udskift det.
Koblingnavet skal være centreret ret præcist.
Overvej at købe delene i Tyskland. Der kan være en del af spare, men sørg for krydsreferere med OE-numre, så ikke du bestiller noget forkert, hvilket nemt kan ske, hvis du stoler på at de dele du præsenteres for på deres hjemmeside er korrekte - det er de ofte IKKE.
Lige på disse dele kan du opleve, at de danske autodeleforhandlere er lige til den alt for grådige side. Ja, ærgerligt at det er sådan, så vi sender penge og arbejdspladser ud af landet :-(
Lad forbroen sidde.
Aftap olien fra gearkassen. Adskil fortøj og træk trækakslerne ud.
På med en motorbro, så du kan tage motorophænget af i venstre side - under batteri mv.
Demonter starter, koblingsslavecylinder, gearkasse, kobling og svinghjul - udskift pakdåsen. Så vidt jeg husker passer et kloakrør, ø110 mm til at få pakdåsen monteret.
Elf Gear 8 er den olie du skal hælde på gearkassen, ca. to liter.
Udskift også trækakselpakdåserne.
Hvis det var min bil, fik den også en ny kobling samt afdrejet svinghjul, hvis slidfladen på svinghjulet er blåt/har blå pletter eller har slidriller (og/eller rusker i koblingen nu).
Husk også nyt føringsrør - altså det rør som højgearsakslen fra gearkassen stikker ud igennem.
Pakdåse til gearkasse/højgearsaksel er monteret i denne. Den bør du også udskifte og den indgår ikke i et koblingskit.
Husk at smøre koblingsarm og kuglen - evt. udskift det.
Koblingnavet skal være centreret ret præcist.
Overvej at købe delene i Tyskland. Der kan være en del af spare, men sørg for krydsreferere med OE-numre, så ikke du bestiller noget forkert, hvilket nemt kan ske, hvis du stoler på at de dele du præsenteres for på deres hjemmeside er korrekte - det er de ofte IKKE.
Lige på disse dele kan du opleve, at de danske autodeleforhandlere er lige til den alt for grådige side. Ja, ærgerligt at det er sådan, så vi sender penge og arbejdspladser ud af landet :-(
-
Hitec23
- Kontakt:
Mange tak. Var i tvivl om det var muligt at få gearkassen af uden at sænke forbroen.
Med hensyn til stumper fra Tyskland kender jeg godt til problemet med at stumperne ikke passer. Det mangler jeg OE numrene.
Men hvor får jeg numrene fra?
Med hensyn til stumper fra Tyskland kender jeg godt til problemet med at stumperne ikke passer. Det mangler jeg OE numrene.
Men hvor får jeg numrene fra?
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Vedr. OE numre er der muligvis et alternativ til PSA servicebox som nu kræver betaling.
Smid et reg.nr på din dyt
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Jep, post et reg. nr, så finder vi OE-numre.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
-
Hitec23
- Kontakt:
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Koblingskit; 2052.K2
Pakdåser til trækaksler H/V; 3121.44 - 3121.46
Føringsrør; 2105.35
Pakdåse højgearaksel; 2109.40
Pakdåse krumtap; 0127.28
Pakdåser til trækaksler H/V; 3121.44 - 3121.46
Føringsrør; 2105.35
Pakdåse højgearaksel; 2109.40
Pakdåse krumtap; 0127.28
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
-
Hitec23
- Kontakt:
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Fik du det tæt?
Jeg har en lignende sag på min datteres bil. Det ser ud til at utætheden er mellem motorblok og lejehuset til krumtap, altså "bundkarret" over bundkarret. Blot til info, hvis du stadig ikke har fundet det.
Jeg har en lignende sag på min datteres bil. Det ser ud til at utætheden er mellem motorblok og lejehuset til krumtap, altså "bundkarret" over bundkarret. Blot til info, hvis du stadig ikke har fundet det.
-
Hitec23
- Kontakt:
Jeg har ikke gjort noget ved det. Tiden har ikke været der. Den er blevet synet, måtte fuske lidt. Har tænkt at kigge ind med et endoskop for at se hvor det kommer fra.