Sporing og måske højdejustering
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Sporing og måske højdejustering
Hej med Jer
Så fik citronen nye sommersutter på..
Tænker det kunne være en ide at få lavet en sporing af bilen..
Og måske var det en ide også at få checket om den står i rette kørehøjde, men det kræver jo vist en grav eller kørebanelift?
Og det skal vel reelt helst gøres inden sporing?
Er der nogen på djævleøen der kan hjælpe eller anbefale værksted til disse opgaver?
Jeg er med på at Citroën sikkert kan hjælpe, men det må kunne gøres billigere end dyr timepris på aut værksted?
Så fik citronen nye sommersutter på..
Tænker det kunne være en ide at få lavet en sporing af bilen..
Og måske var det en ide også at få checket om den står i rette kørehøjde, men det kræver jo vist en grav eller kørebanelift?
Og det skal vel reelt helst gøres inden sporing?
Er der nogen på djævleøen der kan hjælpe eller anbefale værksted til disse opgaver?
Jeg er med på at Citroën sikkert kan hjælpe, men det må kunne gøres billigere end dyr timepris på aut værksted?
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Re: Sporing og måske højdejustering
De større dækcentre kan
PS !!! Lars nu har du vel strammet hjulboltene sindsygt meget IGEN ??? ( Bare som du plejer, plus en del ekstra )

PS !!! Lars nu har du vel strammet hjulboltene sindsygt meget IGEN ??? ( Bare som du plejer, plus en del ekstra )
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
-
Lars4733
- Kontakt:
Hey! - Det er ikke mig der spændte dem fuldt ud med en stor slagnøgle.. - de er nu spændt ganske som jeg plejer med 125Nm.. - dem har jeg altid kunne få løs igen..
Og min dækmand (der kun sælger dæk og monterer disse..) måtte trække alt hvad han kunne mens jeg trådte bremsen ned så hjulene og bilen blev hvor de skulle
Mener du virkelig at de større dækcentre også kan hjælpe justering af kørehøjde? Jeg er med på at de kan lave sporingen..
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Næ kørehøjden er et kapitel for sig selv på en C5 I.. Det må andre byde ind med.
Jeg ved at der findes en "vejledning" et sted
Jeg ved at der findes en "vejledning" et sted
mikhan = Mikael Hansen
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Hjulbolte skal blot spændes 9 ± 1 da.Nm. - dvs. 90 ± 10 Nm
Jeg spænder normalt stålfælge som anført, alufælge 100-110 Nm
Mange spænder boltene alt for hårdt, hvilket der absolut ikke er grund til - det er jo ikke strækbolte.
Det er vigtigt at boltene er smurt, idet de ellers "bider" og momentet dermed bliver forkert.
Mange spænder boltene alt for hårdt, hvilket der absolut ikke er grund til - det er jo ikke strækbolte.
Det er vigtigt at boltene er smurt, idet de ellers "bider" og momentet dermed bliver forkert.
- JensNo
- Geografisk sted: Hønefoss
- Version: V5.29
- Kontakt:
Der må jeg komme med en rettelse, ved momentangivelser er bolte rene med mindre andet er opgivet, f.eks en sort olieret 8.8 16mm stålbolt har et tilspændingsmoment på 210Nm. kontra en normal 8.8 16mm stålbolt som har tilspændings momentet på 197Nm. så jeg er ikke helt enig med dig SørenSRO skrev: ↑ons 1. maj 2019 19:42Hjulbolte skal blot spændes 9 ± 1 da.Nm. - dvs. 90 ± 10 Nm
Nu får vi se om det starter en religionskrig
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson 1.6 CRDI 48V 4WD
Lexia V5.29 og Foxwell i50 pro
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
-
Lars4733
- Kontakt:
Og spørgsmålet var jo slet ikke moment osv, men hjælp til højdejustering inden jeg finder hjælp til sporing.. 
- JensNo
- Geografisk sted: Hønefoss
- Version: V5.29
- Kontakt:
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
- Victor Lewis-Smith
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Dejligt med udveksling af faglig information, hvilket jo kun kan berige dette forum - og jeg kører absolut ikke med på en religionskrig, idet jeg sådan set er fløjtende ligeglad med hvor hårdt folk spænder deres boleJensNo skrev: ↑ons 1. maj 2019 21:07Der må jeg komme med en rettelse, ved momentangivelser er bolte rene med mindre andet er opgivet, f.eks en sort olieret 8.8 16mm stålbolt har et tilspændingsmoment på 210Nm. kontra en normal 8.8 16mm stålbolt som har tilspændings momentet på 197Nm. så jeg er ikke helt enig med dig SørenSRO skrev: ↑ons 1. maj 2019 19:42Hjulbolte skal blot spændes 9 ± 1 da.Nm. - dvs. 90 ± 10 Nm
Det er vigtigt at boltene er smurt, idet de ellers "bider" og momentet dermed bliver forkert.men det som er vigtigt og altafgørende er at alle bolte er rene og spændt jævnt ens.
Nu får vi se om det starter en religionskrig![]()
Data på tilspændingsmoment er kopieret direkte fra Citroëns originale C5 II dokumentation og var blot ment som en venlig kommentar/oplysning og så må den enkelte jo bruge det eller lade være. Det er således ikke data jeg blot slynger ud, hvilket vi jo ser rigeligt af på forum.
Nu er hjulbolte meget sjældent rene, ofte nærmere meget tørre og halvrustne og så kan man slet ikke regne med tilspændingsmomentet, idet boltene bider og dermed giver et "falsk" tilspændingsmoment - momentnøglen (hvis det er kliktypen) klikker før bolten er spændt korrekt.
Man bør rense boltene, men gevindet i navet er lidt sværere at rengøre - med mindre man lige har rette snittap at køre i, men helt ærligt; hvor ofte sker det lige? - de fleste piver jo i forvejen over de høje værkstedsregninger.
Til f.eks. topbolte til topstykker følger der ofte molykotefedt med som boltene skal smøres med - af netop samme årsag, altså at undgå at gevindet "bider".
Religion eller ingeniørnørderi - der er mange meninger om og hvad der skal smøres med og hvordan, men det er i mine øjne kun et useriøst værksted der ikke anvender smørelse - om ikke andet så af hensyn til kunderne, når de står på en mørk landevej med et punkteret hjul og det efterhånden er ved at være længe siden hjulene var demonteret i forbindelse med service (hvilket jo heller ikke altid sker pga. at der ofte kun foretages visuel inspektion af bremserne) - hjulboltene kan have sat sig så fast, at selv den kraftigste luftnøgle kommer på overarbejde.
Jf. "Branchevejledning for arbejde med dæk og fælge" bør der ikke anvendes kobberfedt.
https://branchevejledning.dk/tekniskvejledning
I pdf-udgave: /http://231495.buildyourownpublisher.com ... 4D530D.pdf
Lidt om emnet fra Diatom: https://www.diatom.dk/faq/faq-smoeremid ... moerefedt/
For dem som vil deltage i seminar om emnet: https://f.nordiskemedier.dk/2qtd1dmtokbipv8a.pdf
-
1458
- Kontakt:
hvis du får den sporet eller 4-hjuls udmålt på computer ligger der normalt højde data i databasen
-
Lars4733
- Kontakt:
Men jeg tænker det almindelige dækcenter næppe kan/vil/tør rode med højdekorrektører osv for at få den til at stå korrekt på den led også..
Og tanken er lidt, at man vel bør får den i rette højde før man begynder sporing, eller har det ingen betydning?