Tankmåler defekt
-
Las
- Geografisk sted: Hundested
- Kontakt:
Tankmåler defekt
MIn tankmåler er defekt, den står på tom tank og lampen lyser hele tiden.
Jeg havde lige stikket af på benzinpumpen i dag men kunne ikke få instrumentet til at rykke sig. Jeg prøvede at sætte en lille glødepære ind i kredsløbet for at lave lidt modstand og da det ikke hjalp prøvede jeg at kortslutte stikket uden effekt.
Så læste jeg på google at nogle af citroen'erne kun kortvarigt målte på stikket og så beregnede tankmængden ud fra det! Men det må være på nyere modeller.
Jeg tænkte at jeg lige ville høre herinde om der var en der lige havde et guldkorn, eller vidste at på den model var der problemer.
Bilen er en 1998 1.4
Jeg havde lige stikket af på benzinpumpen i dag men kunne ikke få instrumentet til at rykke sig. Jeg prøvede at sætte en lille glødepære ind i kredsløbet for at lave lidt modstand og da det ikke hjalp prøvede jeg at kortslutte stikket uden effekt.
Så læste jeg på google at nogle af citroen'erne kun kortvarigt målte på stikket og så beregnede tankmængden ud fra det! Men det må være på nyere modeller.
Jeg tænkte at jeg lige ville høre herinde om der var en der lige havde et guldkorn, eller vidste at på den model var der problemer.
Bilen er en 1998 1.4
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Tankmåler defekt
ja det gælder ikke din bil, den måler konstant, og du er sikker på det var det rigtige du kortsluttede, de tynde ledninger i stikket på tanken i så fald skal du med tænding på se fuld tank på instrumentet
det er ekstremt sjældent selve instrumentet svigter helt, om end det ikke er særlig præcist, man kunne mistænke tankstikket for at være synderen især hvis alt andet virker, der er nok ikke egen sikring lige til den måler.
det er også set med trætte lodninger på aldrende citroener, her hjælper efterlodning af alle punkter på printet viseren sidder på, men det er nu vist mest omdr. tæller og speedometer
du har vel ikke haft en træt batteri så den ikke ville starte da du forsøgte, men den bare slæbte motoren rundt, i så fald skal du 0 stille systemet efter anvisning i instruktionsbogen
det er ekstremt sjældent selve instrumentet svigter helt, om end det ikke er særlig præcist, man kunne mistænke tankstikket for at være synderen især hvis alt andet virker, der er nok ikke egen sikring lige til den måler.
det er også set med trætte lodninger på aldrende citroener, her hjælper efterlodning af alle punkter på printet viseren sidder på, men det er nu vist mest omdr. tæller og speedometer
du har vel ikke haft en træt batteri så den ikke ville starte da du forsøgte, men den bare slæbte motoren rundt, i så fald skal du 0 stille systemet efter anvisning i instruktionsbogen
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
-
Las
- Kontakt:
Jeg har prøvet alle kombinationer af forbindelser i tankstikket for at være sikker da hætten på stikket ikke kunne løftes så jeg kunne se nøjagtig hvor de små ledninger gik hen.
Men jeg tror simpelthen jeg prøver at klippe dem over lidt oppe over stikket så jeg har et sikkert referencepunkt.
Jeg har ingen instruktionsbog, men nulstilling af systemet burde vel ikke være nødvendigt med en gammeldags analog måler?
Men jeg tror simpelthen jeg prøver at klippe dem over lidt oppe over stikket så jeg har et sikkert referencepunkt.
Jeg har ingen instruktionsbog, men nulstilling af systemet burde vel ikke være nødvendigt med en gammeldags analog måler?
- posh
- Kontakt:
0 stilling kan sagtens være nødvendig hvis måleren har været udsat for det der sker når man forsøger at starte med for lidt strøm på, du skal IKKE klippe ledninger over, du skal fjerne afdækningen over pumpen og afmontere stikket det er altså ikke svært der sidder en lås som du skal trykke på så smutter det nemt af, det der med at klippe er noget klyt
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Med forbehold
Xsara 1998 med 1.4 motor
Men se billedet.. De 2 ledningerne fra tankmåleren BURDE have påtrykt nummer 423 og 121A.
De er muligvis ikke farvet, som på billedet. Men tag lidt af kablets udvendige isolering af. Og tjek påtrykte numre.
De andre ??? ledninger (2 stk) er til selve pumpen. Dem kan jeg ikke se numre på.
Alternativt så tag pumpe/måler op af tanken.. Og tjek om svømmeren kan bevæges frit. Eller om den er "punkteret"

Men se billedet.. De 2 ledningerne fra tankmåleren BURDE have påtrykt nummer 423 og 121A.
De er muligvis ikke farvet, som på billedet. Men tag lidt af kablets udvendige isolering af. Og tjek påtrykte numre.
De andre ??? ledninger (2 stk) er til selve pumpen. Dem kan jeg ikke se numre på.
Alternativt så tag pumpe/måler op af tanken.. Og tjek om svømmeren kan bevæges frit. Eller om den er "punkteret"

mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
-
Las
- Kontakt:
Jeg har haft dækslet af over pumpen og stikket oppe og prøve at luse forbindelserne. Men der hvor de 4 ledninger går ind i selve multistikket er det støbt sammen eller også har nogle andre fyldt det med noget kit, jeg kan i hvert fald ikke pille gummimanchetten af selve multistikket og se hvor de 2 små ledninger går til i stikket.
Men som sagt har jeg prøvet alle kombinationer i stikket uden held, dog stoler jeg ikke på det stik! For jeg kan se at der er sat isoleringstape på pumpe ledningerne fordi de er skadet i isoleringen og hvem ved hvad de ellers har lavet.
Min første tanke var faktisk at det var en død svømmer mikhan.
Hvordan laver jeg sådan en nulstilling?
Men som sagt har jeg prøvet alle kombinationer i stikket uden held, dog stoler jeg ikke på det stik! For jeg kan se at der er sat isoleringstape på pumpe ledningerne fordi de er skadet i isoleringen og hvem ved hvad de ellers har lavet.
Min første tanke var faktisk at det var en død svømmer mikhan.
Hvordan laver jeg sådan en nulstilling?
- posh
- Kontakt:
det lyder unægteligt som en klytter har været foran dig, der er jo nok desværre kun en vej ud af problemet, du må have det stik af og renset så der kan komme forbindelse mellem måleren og uret, ultimativt kan du jo evt. banke (skrue) den ring der holder hele pupen af så du kan løfte hele enheden op for at komme til (den nemme måde er en laaang træpind og en hammer, og med slå en masse små slag på pinden der så vandret som muligt holdes mod ringen) det hjælper dig jo ikke at klippe ledningerne hvis forbindelsen inde i stikket er død, men du kunne stikke et par knappenåle gennem isoleringen på de to tynde ledninger og holde nålene sammen, sættte tænding til, så skulle uret gerne vise fuld tank, og du har sikkerhed for hvor fejlen har puttet sig, og er tilbage ved stikket
0 stilling
tænding fra og den ene batteripol af, vente 2 minutter, batteripol på vente 2 minutter, tænding til vente 2 minutter, start og kør, gerne mere end 2 minutter
0 stilling
tænding fra og den ene batteripol af, vente 2 minutter, batteripol på vente 2 minutter, tænding til vente 2 minutter, start og kør, gerne mere end 2 minutter
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Tag pumpen op.. Lad slangerne fra/til pumpen sidde som normalt.
Sæt tænding på. Pumpen køre sikkert kort.
Træk svømmeren op til højeste stilling.. Og måleren skulle gerne vise "fuld"
Du skal IKKE rode med stikket.. Men fjerne lidt YDRE isolering på kablet ( Som har både måler og pumpe i eet )
Du BURDE klart kunne aflæse ( Med stærke briller ) numrene på de 2 ledninger som dækker MÅLEREN.
De 2 ledninger kan du "luse sammen" Og der BURDE være reaktion på brændstofmåleren inde i dytten ??
Jeg tror IKKE på at en nulstilling hjælper ?? TROR
Og dog.. ER bilen gået i "sparemode" så kan en nulstilling gøre at måleren efterfølgende virker.
Sæt tænding på. Pumpen køre sikkert kort.
Træk svømmeren op til højeste stilling.. Og måleren skulle gerne vise "fuld"
Du skal IKKE rode med stikket.. Men fjerne lidt YDRE isolering på kablet ( Som har både måler og pumpe i eet )
Du BURDE klart kunne aflæse ( Med stærke briller ) numrene på de 2 ledninger som dækker MÅLEREN.
De 2 ledninger kan du "luse sammen" Og der BURDE være reaktion på brændstofmåleren inde i dytten ??
Jeg tror IKKE på at en nulstilling hjælper ?? TROR
Og dog.. ER bilen gået i "sparemode" så kan en nulstilling gøre at måleren efterfølgende virker.
mikhan = Mikael Hansen
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Ledningerne til sådan en enhed er meget nemme at skille fra hinanden. To af dem er væsentligt kraftigere, de er forsyningen til pumpen. Vi snakker et størrelsesforhold som i 0,5 mm2 til måleren og 1,5 mm2 til pumpen. Der er slet ikke noget at tage fejl af.
Jeg tror nærmere på en fejl i selve instrumentet - En "nulstilling", eller hvad man nu kalder det, gør i hvert fald absolut intet.
Jeg tror nærmere på en fejl i selve instrumentet - En "nulstilling", eller hvad man nu kalder det, gør i hvert fald absolut intet.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
Las
- Kontakt:
Carsten, jeg er ikke i tvivl om hvilke ledninger det er. For som du siger er der ikke meget at være i tvivl om.
Jeg klippede iøvrigt ledningerne til måleren under sæden/ved pumpen... Det er nemt at lodde og forsegle dem ordentligt igen fremfor at ødelægge isoleringen og så tape dem over, det er i hvert fald min tilgang til det.
Og hverken en direkte kortslutning eller nulstilling gjorde noget.
Så jeg må videre op igennem systemet og det betyder jo nok at jeg må hive instrumenterne ud....
Jeg klippede iøvrigt ledningerne til måleren under sæden/ved pumpen... Det er nemt at lodde og forsegle dem ordentligt igen fremfor at ødelægge isoleringen og så tape dem over, det er i hvert fald min tilgang til det.
Og hverken en direkte kortslutning eller nulstilling gjorde noget.
Så jeg må videre op igennem systemet og det betyder jo nok at jeg må hive instrumenterne ud....