Spørgsmål om kølervæske
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Sprørgsmål om kølervæske
Nu fik jeg i går aftes lige kigget på hvor niveauet egentlig var...
Den er lige der hvor man i studsen kan se noget overløb - jeg synes ikke at kunne se nogle markeringer på siden af beholderen om hvor standen skal være..
Men - nu har jeg kørt ca 15-20.000 km uden dette niveau har ændret sig når man ser efter i kold stand - så det er ikke fordi jeg mistænker bilen for at smide væske osv..
Jeg synes ikke at kunne få nogen farve frem hvis jeg dyppede ren køkkenrulle i hullet - ej heller virker det til at lugte eller være fedtet osv - det er sgu nok rent vand - hvem dælen kan dog finde på at kun bruge vand??
Nå - alarmen var der jo igen her til morgen (termometeret i bilen sagde -1 gr) - men efter 2-3 minutter slukkede STOP lampen og beskeden i displayet kom ikke igen derefter.. (den poppede op 2-3 gange undervejs) og jeg kom på arbejde uden problemer..
Satser på vejret holder sig lidt varmere så der kan blive tid til at kigge på kølervæske i weekenden..
Når man har tappet af via den nederste slange - er det så "bare" påfyldning via ekspasionbeholderen?
Jeg har i øvrigt en dunk Snowtop kølervæske stående på lager hjemme - kan den bruges? Eller skal jeg snuppe en 5 ltrs rød kølervæske hos T Hassan?
http://www.ok.dk/webstedetsdokumenter/p ... %A6ske.pdf
Den er lige der hvor man i studsen kan se noget overløb - jeg synes ikke at kunne se nogle markeringer på siden af beholderen om hvor standen skal være..
Men - nu har jeg kørt ca 15-20.000 km uden dette niveau har ændret sig når man ser efter i kold stand - så det er ikke fordi jeg mistænker bilen for at smide væske osv..
Jeg synes ikke at kunne få nogen farve frem hvis jeg dyppede ren køkkenrulle i hullet - ej heller virker det til at lugte eller være fedtet osv - det er sgu nok rent vand - hvem dælen kan dog finde på at kun bruge vand??
Nå - alarmen var der jo igen her til morgen (termometeret i bilen sagde -1 gr) - men efter 2-3 minutter slukkede STOP lampen og beskeden i displayet kom ikke igen derefter.. (den poppede op 2-3 gange undervejs) og jeg kom på arbejde uden problemer..
Satser på vejret holder sig lidt varmere så der kan blive tid til at kigge på kølervæske i weekenden..
Når man har tappet af via den nederste slange - er det så "bare" påfyldning via ekspasionbeholderen?
Jeg har i øvrigt en dunk Snowtop kølervæske stående på lager hjemme - kan den bruges? Eller skal jeg snuppe en 5 ltrs rød kølervæske hos T Hassan?
http://www.ok.dk/webstedetsdokumenter/p ... %A6ske.pdf
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
det afhænger jo i nogen grad af hvor mange år du har haft det stående, men en flad halvtredser vælter vel ikke hele læsset
og for en god uordens skyld så skyld systemet godt igennem når det alligevel er tømt, men lad for alt i verden være med at bruge noget rensemiddel af nogen art, uanset hvad de lover, du risikerer bare feks. et utæt varmelegeme
og for en god uordens skyld så skyld systemet godt igennem når det alligevel er tømt, men lad for alt i verden være med at bruge noget rensemiddel af nogen art, uanset hvad de lover, du risikerer bare feks. et utæt varmelegeme
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
-
Lars4733
- Kontakt:
Den får en ny bøtte... - ikke at den jeg har er gammel, blev købt sidste sommer og er uåbnet..posh skrev: ↑tirs 31. okt 2017 07:30det afhænger jo i nogen grad af hvor mange år du har haft det stående, men en flad halvtredser vælter vel ikke hele læsset
Men - bør man så købe den røde eller? Den ser ud til at være mest "beskyttende"?
Og ja - ikke noget med specielle rensemidler, giver dig helt ret i at de kan skade mere end de gavner på ældre installationer..
- posh
- Kontakt:
ja men er den du har så ny, så brug den dog, alle midlerne i dag er blandbare og indeholder alle de stoffer der beskytter aluminium mod tæring, og du skal jo alligevel ikke kigge på farven
sjovt nok hos harald nyborg er væsken rød og hos samme firma bare hos jemogfix er den blå, prisen er den samme, nogle steder har de divergerende priser afhængigt af farven, og det selv om forskellen kun er farven
sjovt nok hos harald nyborg er væsken rød og hos samme firma bare hos jemogfix er den blå, prisen er den samme, nogle steder har de divergerende priser afhængigt af farven, og det selv om forskellen kun er farven
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
-
Lars4733
- Kontakt:
Der må da være noget forskel?posh skrev: ↑tirs 31. okt 2017 08:05ja men er den du har så ny, så brug den dog, alle midlerne i dag er blandbare og indeholder alle de stoffer der beskytter aluminium mod tæring, og du skal jo alligevel ikke kigge på farven
T Hassan har kølervæske i blå, gul, rød, "sort" og en anden rød - de røde står som værende med ekstra beskyttende mod korrosion..
Selve "grundkølemidlet" er nok det samme..
Synes dog ikke at deres kølervæsker frostsikrer så langt ned endda? Er det normalt de kun går til 20 graders frost ved 1:2 opblanding.. eller skal det forstås at 1:1 er en del kølervæske og en del vand - altså 50% blanding? Så er det jo fint nok da det sikrer til 36 graders frost
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Har haft emnet oppe i et andet forum..
Her forklarede en teknikker netop blandingen 50/50.
Altså frostsikre REN frostvæske 100 % meget ringe.
Først når den blandes med vand, så sker der en kemisk forbindelse mellem ren frostvæske og vand.
Og derfor er 50/50 det som giver maximal frostsikring. (som udgangspunkt)
Der er klart forskel på produktet ren frostvæske.. Derfor er ovenstående afhængig af, HVAD der er i dunken med frostvæske.
Så følg ALTID anvisningen på dunken.
Her forklarede en teknikker netop blandingen 50/50.
Altså frostsikre REN frostvæske 100 % meget ringe.
Først når den blandes med vand, så sker der en kemisk forbindelse mellem ren frostvæske og vand.
Og derfor er 50/50 det som giver maximal frostsikring. (som udgangspunkt)
Der er klart forskel på produktet ren frostvæske.. Derfor er ovenstående afhængig af, HVAD der er i dunken med frostvæske.
Så følg ALTID anvisningen på dunken.
Senest rettet af mikhan tirs 31. okt 2017 10:03, rettet i alt 1 gang.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
- posh
- Kontakt:
1:1 er fortræffeligt her til lands, sikring til de 20 brrrrr. er fint nok, tro nu ikke at fordi termometret en enkelt nat skulle snige sig længere ned fryser din lille stakkels bil ikke til is af den grund, og ja da der findes altid forskellige varer til snart sagt alt, an anprisningen vil ingen ende tage, det er nok som med kosttilskud tager du bare det helt rigtige og garanteret det dyreste, ja så er du meget klog for så får du evigt liv og kan løbe maraton som 90 årig, og vel at mærke vinde løbet
glem nu alt det fnidder, brug dog det du har så får du om ikke andet brugt det så kan du lege med farverne om en 4-5 år når det skal skiftes igen, hvis ikke bilen er gået til de evige køre marker til den tid
glem nu alt det fnidder, brug dog det du har så får du om ikke andet brugt det så kan du lege med farverne om en 4-5 år når det skal skiftes igen, hvis ikke bilen er gået til de evige køre marker til den tid
-
Lars4733
- Kontakt:
Jeg har faktisk haft sprinklervæsken i frossen tilstand for et par år siden - og der var ren sprinklervæske der stod til 21 graders frostsikring.. så det kan reelt ske..
Og for yderligere et par år siden kan jeg huske en morgen hvor jeg næsten ikke kunne få liv i min daværende dieselgryde - netop fordi det var omkring de 20 graders frost - så er diesel sgu ikke nem at starte..
Men som jeg læser det vil en 1:1 blanding (altså 50% frostvæske og 50% vand) dække til 36 graders frost - og det må sgu være rigeligt!!
Og for yderligere et par år siden kan jeg huske en morgen hvor jeg næsten ikke kunne få liv i min daværende dieselgryde - netop fordi det var omkring de 20 graders frost - så er diesel sgu ikke nem at starte..
Men som jeg læser det vil en 1:1 blanding (altså 50% frostvæske og 50% vand) dække til 36 graders frost - og det må sgu være rigeligt!!
- mikhan
- Moderator
NEJ Lars.. Du kan PRØVE at hælde 50/50 på dytten.. Og så få målt frostsikringen på et værksted med egnet måleudstyr.Lars4733 skrev: ↑tirs 31. okt 2017 10:07Jeg har faktisk haft sprinklervæsken i frossen tilstand for et par år siden - og der var ren sprinklervæske der stod til 21 graders frostsikring.. så det kan reelt ske..
Men som jeg læser det vil en 1:1 blanding (altså 50% frostvæske og 50% vand) dække til 36 graders frost - og det må sgu være rigeligt!!![]()
Din dyt har fuld cirkulation af kølevæske gennem din ekspansionsbeholderen. Så allerede efter 1. varm kørsel, så kan en "prøve" tages fra denne
Minus 20 grader og diesel afhænger af flere ting..
1. Dine gløderør
2. Den motorolie der er på dytten om vinteren.
3. Batteriet. Det mister effekt i frostvejr.. ( Temmelig meget ) ( mener at huske, at selv et nyt batteri KUN har 50 % effekt ved minus 10 grader ??)
4. Træd altid koblingen ned ved frostgrader.. Ellers modarbejder kold gearkasseolie starten.
5. Alternativt tag "fruens" benzin dyt
Det er IKKE frostvæsken som har skylden ( Hvis væsken stadig er "flydende" )
mikhan = Mikael Hansen
-
Lars4733
- Kontakt:
det var nu også mest dieselen selv jeg havde i tankerne - mener den alm diesel i Danmark bliver grynet ved ca 20-21 graders frost..mikhan skrev: ↑tirs 31. okt 2017 10:13NEJ Lars.. Du kan PRØVE at hælde 50/50 på dytten.. Og så få målt frostsikringen på et værksted med egnet måleudstyr.Lars4733 skrev: ↑tirs 31. okt 2017 10:07Jeg har faktisk haft sprinklervæsken i frossen tilstand for et par år siden - og der var ren sprinklervæske der stod til 21 graders frostsikring.. så det kan reelt ske..
Men som jeg læser det vil en 1:1 blanding (altså 50% frostvæske og 50% vand) dække til 36 graders frost - og det må sgu være rigeligt!!![]()
Din dyt har fuld cirkulation af kølevæske gennem din ekspansionsbeholderen. Så allerede efter 1. varm kørsel, så kan en "prøve" tages fra denne
Minus 20 grader og diesel afhænger af flere ting..
1. Dine gløderør
2. Den motorolie der er på dytten om vinteren.
3. Batteriet. Det mister effekt i frostvejr.. ( Temmelig meget ) ( mener at huske, at selv et nyt batteri KUN har 50 % effekt ved minus 10 grader ??)
4. Træd altid koblingen ned ved frostgrader.. Ellers modarbejder kold gearkasseolie starten.
5. Alternativt tag "fruens" benzin dyt![]()
Det er IKKE frostvæsken som har skylden ( Hvis væsken stadig er "flydende" )
Men - uanset om bilen ville kunne starte/køre ved 20 graders frost - så vil det jo være rarest at den ikke også er frostsprængt når det bliver varmere igen.. - det var min sprinklerbeholder for et par år siden... - der var fine blå istapper fra den..
- mikhan
- Moderator
Er man ude for at sprinklervæsken fryser ved under 20 graders frost, så KAN man toppe op med ren "husholdnings sprit"
http://www.bgikemi.dk/index.php/1030-in ... rostvaeske
mikhan = Mikael Hansen
- posh
- Kontakt:
mikhan skrev: ↑tirs 31. okt 2017 10:50Er man ude for at sprinklervæsken fryser ved under 20 graders frost, så KAN man toppe op med ren "husholdnings sprit"![]()
Vodka, brug vodka, der er en god grund til at det er nationaldrikken oppe i Finland og i Rusland kommer vi ned på minus 40 så hjælper en ordentlig dram så blodet ikke fryser til is......
-
Orla Pedersen
- Geografisk sted: Himmerland
- Kontakt:
Jeg har erfaret at farven kan forsvinde fra kølervædsken på kort tid.
Og vil du efterprøve frostsikringen, så tag en lille prøve med en pipette, (evt. sugerør ned i vædsken, en finger for øverste ende, og træk vædske med op), kom prøven i en pose/glas og stil i fryseren. Et kvarter efter har du svaret på om prøven er frostsikker.
I øvrigt kan gammel frostvædske som sådan ikke være skyld i tæring i et lukket system. En given mængde frostvædske, vand eller blandet, kan kun opløse en given mængde metal når der ikke er adgang til ilt. Eller sagt på en anden måde, kun utætte kølesystemer lider af voldsom tæring, dels på grund af tilførsel af ilt, men også på grund af efterfyldning med kølevædske/vand.
Og vil du efterprøve frostsikringen, så tag en lille prøve med en pipette, (evt. sugerør ned i vædsken, en finger for øverste ende, og træk vædske med op), kom prøven i en pose/glas og stil i fryseren. Et kvarter efter har du svaret på om prøven er frostsikker.
I øvrigt kan gammel frostvædske som sådan ikke være skyld i tæring i et lukket system. En given mængde frostvædske, vand eller blandet, kan kun opløse en given mængde metal når der ikke er adgang til ilt. Eller sagt på en anden måde, kun utætte kølesystemer lider af voldsom tæring, dels på grund af tilførsel af ilt, men også på grund af efterfyldning med kølevædske/vand.
--
O. Pedersen
O. Pedersen
-
Orla Pedersen
- Geografisk sted: Himmerland
- Kontakt:
Det ser fint ud. Niveauet skal være mellem top og bund af de tre "sprækker" mellem studs og beholder.
--
O. Pedersen
O. Pedersen
-
LKA
- Kontakt:
Jeg har også mistet farven på mit kølervæske og jeg mistænker at jeg ikke har skyllet godt nok.
Derfor kan der have været rester der kan have "misfarvet" den nye kølervæske.
Må i gang igen med at skifte.
Af denne grund bør man jo kun skifte til den samme slags.
Men det burde self. være muligt at skylle godt nok.
De forskellige farver kølervæske må ikke blandes.
Derfor kan der have været rester der kan have "misfarvet" den nye kølervæske.
Må i gang igen med at skifte.
Af denne grund bør man jo kun skifte til den samme slags.
Men det burde self. være muligt at skylle godt nok.
De forskellige farver kølervæske må ikke blandes.
C5 2005 2.0 RFJ stc, C5 2.0 RFJ hatch
- posh
- Kontakt:
Forskellen er additiver
Indholdet er på nyere kølervæsker, dvs. kølervæsker produceret efter år 2000, er long life kølervæske som er ehtylenglykol baseret. Den egentlige forskel på kølervæsker er de såkaldte additiver som er tilført væskerne. Additiverne sikrer, at kølervæsken ikke er aggressiv overfor metaller eller gummi eller at den nedbydes pga. samme.
Du kan godt blande to farver
Det betyder ikke noget, at du blander to forskelige farver kølervæske. Så længe begge væsker er ethylenglykol baseret. Kært barn har som bekendt mange navne og ethylenglykol kan derfor have navne som for eksempel 1,2-Ethandiol, ethan-1,2-diol, glycol eller glykol.
Har du en bil som er nyere end år 2000 skal du vælge kølervæske der er mærket long life, hvis der er brug for at toppe op. Påfylder du almindelig kølervæske i long life kølervæske forringer du beskyttelsen af motorens komponenter.
KONTAKT: FDM Rådgivning
bare for en uordens skyld
Indholdet er på nyere kølervæsker, dvs. kølervæsker produceret efter år 2000, er long life kølervæske som er ehtylenglykol baseret. Den egentlige forskel på kølervæsker er de såkaldte additiver som er tilført væskerne. Additiverne sikrer, at kølervæsken ikke er aggressiv overfor metaller eller gummi eller at den nedbydes pga. samme.
Du kan godt blande to farver
Det betyder ikke noget, at du blander to forskelige farver kølervæske. Så længe begge væsker er ethylenglykol baseret. Kært barn har som bekendt mange navne og ethylenglykol kan derfor have navne som for eksempel 1,2-Ethandiol, ethan-1,2-diol, glycol eller glykol.
Har du en bil som er nyere end år 2000 skal du vælge kølervæske der er mærket long life, hvis der er brug for at toppe op. Påfylder du almindelig kølervæske i long life kølervæske forringer du beskyttelsen af motorens komponenter.
KONTAKT: FDM Rådgivning
bare for en uordens skyld
-
Lars4733
- Kontakt:
Hmm - har ikke haft lejlighed til at få målte frysepunktet endnu.. skal lige have bilen til at stå stille, blive kold osv mens det er lyst så man kan se hvad man laver
Men - her til morgen (ca 1 grad jvf termometeret) plingede alarmen for "Top off coolingflouid) indtil flere gange - men sådan "Pling" - STOP lampe tænder og slukker igen med det samme - sekund eller to efter gentager det sig og sådan gjorde den 5-6 gange med lidt forskelligt interval..
Tidligere tændte den STOPlampen der forblev tændt i et minut eller to med 2 eller 3 gange "pling" og besked i display - har klart mistanke om at jeg måske skal ud og rense stikket på føleren eller lign.. - Hver eneste gang jeg har haft checket kølerstanden har den været præcis sammen sted som den plejer..
Men - her til morgen (ca 1 grad jvf termometeret) plingede alarmen for "Top off coolingflouid) indtil flere gange - men sådan "Pling" - STOP lampe tænder og slukker igen med det samme - sekund eller to efter gentager det sig og sådan gjorde den 5-6 gange med lidt forskelligt interval..
Tidligere tændte den STOPlampen der forblev tændt i et minut eller to med 2 eller 3 gange "pling" og besked i display - har klart mistanke om at jeg måske skal ud og rense stikket på føleren eller lign.. - Hver eneste gang jeg har haft checket kølerstanden har den været præcis sammen sted som den plejer..
- mikhan
- Moderator
Køb nu en ny føler LarsLars4733 skrev: ↑man 6. nov 2017 10:50Hmm - har ikke haft lejlighed til at få målte frysepunktet endnu.. skal lige have bilen til at stå stille, blive kold osv mens det er lyst så man kan se hvad man laver![]()
PS!!! Får du ikke lov af konen, så udskift hende ved samme lejlighed.
Kan anbefale: www.datingsødeikkefedtetkonerogmænd.dk
mikhan = Mikael Hansen
-
Lars4733
- Kontakt:
-
Lars4733
- Kontakt:
Æv - så kan man ikke se prisen på service.citroen?
Der står bare stjerner... - nogen der ved hvad sådan en koster? Og hvor man kan købe en (ud over velsagtens Citroen)
Der står bare stjerner... - nogen der ved hvad sådan en koster? Og hvor man kan købe en (ud over velsagtens Citroen)