Skift af forbro

Besvar
moller
Kontakt:

Skift af forbro

Ulæst indlæg af moller » søn 1. nov 2020 14:52

Hej jeg går med tanken om at skifte forbroen på min berlingo fra 1997 reg sp36702. nogen der i store træk kan fortelle fremgangsmåden evt i tegning eller video, og hvordan med hensyn til tandstangen, skal den helt afmonteres eller hvad? og skal den spores efterfølgende?
Hilsen Morten.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Skift af forbro

Ulæst indlæg af SRO » man 2. nov 2020 10:40

Kan det betale sig? - måske det kan være en fordel at lægge pengene i en nyere bil.

Fremgangsmåden er sådan set lige ud ad landevejen - alt hvad der er spændt fast på forbroen skal demonteres. Motoren bliver hængene, så det er kun "anti-vippe-beslaget" som skal demonteres.

Mht. tandstang - måske det er nok at tage boltene ud og så sænke forbroen.... kan ikke slå bilen op.

Mht. hjulophæng skal bærearmene som udgangspunkt demonteres, dvs. adskillelse af nav/fjederben og bærekugle. Drivakslerne skal ud af hjulnavene, demontering er formentlig lettere, men indebærer olieskifte på gearkasse/differentiale - anbefales.

Om den skal spores? - jaeeee, du ændrer jo sådan set ikke på total-toe, så teoretisk er det ikke nødvendigt, men du vil nok rykke tandstangen i hvad der svarer til tolerance i bolthullerne, hvilket måske kan forskyde rattet lidt, men det er nok minimal - bilen skal jo nok rette op og køre ligeud.

moller
Kontakt:

Ulæst indlæg af moller » man 2. nov 2020 11:38

Hej tak for svaret, ja jeg tror det kan betale sig jeg er jo glad for min gamle berlingo som jeg har haft fra ny, har da heller ikke kostet noget på den den sidste 4 år siden da jeg fik bagbroen skiftet for første gang og da jeg har fået en anden forbro for 500 kr er det jo ikke den store udgift nå men det var jo heller ikke det jeg spurte om, men hvis det er andre der har nogle tips eller tegning mm siger jeg tak. Hilsen Morten.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 2. nov 2020 13:28

Kr. 500,- lyder jo fint og hvis den allerede er i hus, så er det jo bare på med vanten :-)

Hvad er det helt specifikt du søger? - forbroen er spændt fast på karrosseriet med 4-6 bolte og de dele som er spændt fast på forbroen skal demonteres forinden. Det finder du næppe en tegning af.

Krængningsstabilisatoren kan du lade sidde på forbroen og flytte den over på den nye forbro inden montering. Du kan overveje at udskifte bøsningerne, men er ikke nødvendigvis påkrævet.
Du kan også lade bærearmene sidde, men jeg vil anbefale at demontere dem - du har trods alt bedre mulighed for at "vride og brække" mens forbroen sidder på bilen - det er nok mest en smagssag.

Ja, det er blot for at forstå hvad problemet egentlig består i for at kunne hjælpe? - er det ikke bare at skrue skruerne ud og så tage den hen ad vejen?

moller
Kontakt:

Ulæst indlæg af moller » man 2. nov 2020 13:53

Jo jeg vil bare lige finde ud af om mine evner er til det, jeg har da før skiftet forbro på en gammel vw bobbel, men nu gør jeg den nye bro klar men lidt maling mm så efter syn til sommer hvis det ikke er andet tænker jeg at skifte den, så hvis i falder over noget det kan hjælpe er jeg glad,
Hilsen Morten.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Ulæst indlæg af Carsten S » man 2. nov 2020 15:08

Forbroen er ikke vist ret detaljeret på servicenet
2020-11-02 15_06_59-Window.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 2. nov 2020 20:11

moller skrev:
man 2. nov 2020 13:53
Jo jeg vil bare lige finde ud af om mine evner er til det, jeg har da før skiftet forbro på en gammel vw bobbel, men nu gør jeg den nye bro klar men lidt maling mm så efter syn til sommer hvis det ikke er andet tænker jeg at skifte den, så hvis i falder over noget det kan hjælpe er jeg glad,
Hilsen Morten.
Nå, sådan. Ærlig snak! :handgestures-thumbupright:
Hvis du har lidt erfaring med biler, er det nok ikke den værste opgave/bil du kan sætte dig selv på. Det er ikke så slemt som det umiddelbart kan virke til, tror jeg. Ja, det er jo svært at vurdere, men jeg kan love dig, at der vil være hjælp at hente herinde, hvis du støder på problemer undervejs - skyd et par fotos og spørg løs, så skal der nok komme gode råd.

Fremgangsmåden er i store træk beskrevet. Hvis du har adgang til lift, vil det klart være en fordel, men det kan selvfølgelig også lade sig gøre i perlegruset - lige som i gamle dage ;)

moller
Kontakt:

Ulæst indlæg af moller » man 2. nov 2020 20:42

Ja tak skal i have, Jeg vender tilbage når jeg går i gang

pug407aut
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Ulæst indlæg af pug407aut » tirs 3. nov 2020 16:40

Husk at bade gevindet i wd40 nogle dage i forvejen, da møtrikken kun er hæftet med et beslag, og hvis den går løs, så får du grå hår. 😉
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 732.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

moller
Kontakt:

Ulæst indlæg af moller » tirs 3. nov 2020 17:19

Hej ja det skal jeg huske, den sidder vist med 6 boldte kan det ikke passe, er det alle 6 man komme til at smøre? er det som i bagbroen hvor møtrikken kan løsne sig så det skulle skæres hul for at hæfte den?

pug407aut
Kontakt:

Ulæst indlæg af pug407aut » ons 4. nov 2020 01:14

moller skrev:
tirs 3. nov 2020 17:19
Hej ja det skal jeg huske, den sidder vist med 6 boldte kan det ikke passe, er det alle 6 man komme til at smøre? er det som i bagbroen hvor møtrikken kan løsne sig så det skulle skæres hul for at hæfte den?
Ja det er korrekt, men de foreste der er der typisk lavet et hul ind til møtrikken, og det er her bolten kan side fast

moller
Kontakt:

Ulæst indlæg af moller » ons 4. nov 2020 15:25

Hej nu har jeg været ude og kravle lidt under berlingoen, jeg kan ikke lige se hvor man skulle komme til at bade de møtrikker i wd 40 ? med hensyn til drivakslerne skal de tages ud? er det ikke nok at tage bærekuglen ud? men det kan man måske ikke uden drivakslerne falder ud?
Hilsen Morten.

pug407aut
Kontakt:

Ulæst indlæg af pug407aut » ons 4. nov 2020 16:17

moller skrev:
ons 4. nov 2020 15:25
Hej nu har jeg været ude og kravle lidt under berlingoen, jeg kan ikke lige se hvor man skulle komme til at bade de møtrikker i wd 40 ? med hensyn til drivakslerne skal de tages ud? er det ikke nok at tage bærekuglen ud? men det kan man måske ikke uden drivakslerne falder ud?
Hilsen Morten.
Du er nød til at løsne center møtrik i venstre side som min, medmindre du også vil skifte gearolie.

moller
Kontakt:

Ulæst indlæg af moller » ons 4. nov 2020 16:49

Og hvad er så lige center møtrik ? kan det passe tandstangen kun sidder på broen med 2 bolte? det ser ud til at man bare kan skrue dem ud og lade tandstangen sidde ?

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 4. nov 2020 19:45

moller skrev:
ons 4. nov 2020 16:49
Og hvad er så lige center møtrik ? kan det passe tandstangen kun sidder på broen med 2 bolte? det ser ud til at man bare kan skrue dem ud og lade tandstangen sidde ?
Der må menes møtrik til trækakslen, henholdsvis højre/venstre, ude ved hjulet. Du kan evt. demontere møtrikkerne inden du løfter bilen, hvis ikke du har en slagnøgle. Hvis du har en lukket (alu)fælg, kan du løsne møtrikken mens en anden aktiverer bremsen (der skal trædes til), når hjulet er demonteret. Møtrikken spændes normalt med 320 Nm.

Jo, du kan godt lade trækakslerne sidde, det er en smagssag.

Ja, det kan godt passe, at der kun er to bolte til tandstangen. Du kan godt lade den blive på bilen, men vær forsigtig - også ved montage, så den kommer ordentlig på plads.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 4. nov 2020 19:57

moller skrev:
ons 4. nov 2020 15:25
Hilsen Morten.
Mht. sprøjtning med WD40 ved jeg heller ikke hvordan man skulle kunne komme til det, men jeg bøjer mig for andres erfaringer med lige din biltype.

Hvis du demonterer bærekuglen og begynder at rode alt for meget med fjederbenet, så vil du formentlig komme til at trække trækakslen i venstre side ud, så gearolien tømmes ud, men trænger den ikke alligevel til at blive skiftet? :)

I højre side er trækakslen "låst" af midterlejet, der sidder i motorophænget - hvor trækakslen går igennem, men centermøtrikken skal også løsnes for at kunne rode med hjulophænget - trækakslen skal kunne bevæge sig i strålerne.

moller
Kontakt:

Ulæst indlæg af moller » man 15. mar 2021 19:01

Hej ja så fik jeg skiftet forbroen på min gamle berlingo, det gik uden de store problemer, jeg havde fået nye bærearme og bærekugler som jeg havde monteret på den nye bro så den var klar da jeg havde pillet den gamle af, trækstangen havde jeg ikke pillet af, havde bundet en til gearkassen så den ikke kunne falde ud af gearkassen, havde heller ikke løsnet centermøtrikken havde ikke lige en topnøgle der passede det gik også fint uden, alt i alt tog det mig 5 timer, så det syndes jeg var godt klaret af en amatør når et citroenværksted havde vuderet at de skulle bruge 4 timer, med hensyn om den skal spores, den køre lige ud trækker ikke til siden, det er heller ikke nogen lyde fra dæk når jeg køre, det eneste der er anderledes er at rettet sidder lidt skævt til højre når jeg køre ligeud, kan det gå at pille rettet af og flytte det et par slråler i retstammen?

Besvar