1.6hdi knastkæde er hoppet :-(

Besvar
john_madsen
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

1.6hdi knastkæde er hoppet :-(

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 26. sep 2017 12:57

Hejsa.
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I ville gøre i nedenstående situation.

Jeg har lige købt en 307SW 7pers 2006 1.6HDI næsten nysynet, 300.000km, som ikke kunne starte. (den var så billig at jeg ikke kunne lade være ;-)
Jeg har skruet ventildæksel/vippetøjet af den og konstateret at kædestrammeren er fuldstændigt smadret, hvorefter udstødningsknastakslen er hoppet et par omgange. Alle vippearme er smadret på udstødningssiden.
Motoren er pæn indvendig og bærer præg af at have kørt lange ture, da indsugning og inderside af motoren er rimelig rene (taget i betragtning af hvilken motor det er....)
Bilen er generelt meget velholdt.
Jeg har før jeg skilte motoren ad, målt kompressionen på alle cylindre og de ligger alle omkring de 20bar.
Der er ingen mayo i olien og der er ingen olie i vandet osv.

Stemplerne har med sikkerhed skubbet ventilerne op og knust vippearmene. Men da der er kompression på den og ventilerne står lodret over stemplet, har jeg ikke rigtig lyst til at tage topstykket af. (det er bare en tidskrævende øv-opgave og det koster jo 1000kr til toppakning og bolte ....)
Jeg vil prøve at sætte en ny kæde, en ny kædestrammer og nye ventilvippearme på den og så "grov samle" den og prøve at starte den.
Jeg forventer egentlig at den så kører fint, men hvis den så ikke gør, er der jo ikke noget der er "spildt", da kæden og strammeren skal skiftes under alle omstændigheder.
Eftersom der er kompression, tror jeg ikke der er kommet "fremmedlegemer" i cylinderne.
Jeg kan lave alt arbejdet selv, så ud over dele og min tid, koster det ikke noget.
Hvis den går fint, sætter jeg selvfølgelig ny tandrem, vandpumpe osv. på den når den nu er skilt ad.

SPØRGSMÅLET:

Tror I stemplerne og ventilerne har taget (alvorlig) skade af at møde hinanden? (der er jo kompression og ventilerne går fint og let når man prøver at trykke på dem manuelt)
Tror I stempelringene har taget skade af ikke at kunne komme af med udstødningsgasserne?
Har i erfaring med om ovenstående har en rimelig chance for succes eller fiasko?
Hvad ville I gøre i denne situation?

mvh john
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Re: 1.6hdi knastkæde er hoppet :-(

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 26. sep 2017 13:10

Jeg ville ikke gå igang uden at smide et "andet" topstykke på dytten..
"som minimum skrue det af for inspektion"

Med de synlige skader du allerede kan se, så er det et spørgsmål om de skader du ikke kan se for nuværende. ??

Fin kompression nu, siger bl.a. intet om "skader" på ventilhoveder. (revner). De ventiler har klart fået et grimt smæk.

Det er også før set at knasten som driver høltrykspumpen, har taget skade af "ulykken". Så tjek knasten hvor højtrykspumpen drives for brud.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » tirs 26. sep 2017 14:37

gør som du foreslår, jeg er ret sikker på din diagnose holder hele vejen, jeg tror ikke et øjeblik på fejl på hverken stempler eller ventiler ud fra din beskrivelse,
den motor er stoppet brat, så det fejler nok intet, og lad være med at bekymre dig om hvad og måske, den øvelse du beskriver er både nem og billig så se hvad der sker, hvis noget andet er i udu skal du nok få det at vide
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Orla Pedersen
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » ons 27. sep 2017 19:10

For en sjælden gangs skyld vil jeg give Palle ret. Det som du beskriver er en "alt at vinde, meget lidt at tabe" situation. Man kunne sagtens forestille sig at knastfølgerne er dimensioneret til at give efter i en sådan situation. Var stempler eller ventiler det mindste revnet ville det gå ud over kompressionen.

Men så er der selvfølgelig alt det andet en 1,6 kan fejle :shhh:
--
O. Pedersen

MGB
Geografisk sted: I nærheden af Nibe
Version: N B - lexia
Kontakt:

Ulæst indlæg af MGB » ons 27. sep 2017 19:35

Kædestrammer er det med olietryk eller fjerpåvirkning.

Er det en svaghed - eller er det "for lang tid siden at det var ny"
Nuværende biler:
C4 - 2,0 VTR
Xsara Picasso 1,6 hdi

pug407aut
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Ulæst indlæg af pug407aut » tors 28. sep 2017 12:11

det er med fjeder, og der skal en ny til ved afmontering af kæde
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 732.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

john_madsen
Kontakt:

Ulæst indlæg af john_madsen » fre 29. sep 2017 12:58

Kædestrammeren er faktisk både med fjeder OG olietryk.
Den døde kædestrammer er fra 2006 og har kørt 300.000km.
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

Psdnmk
Kontakt:

Ulæst indlæg af Psdnmk » søn 1. okt 2017 22:03

Vær opmærksom på at hvis stempler og ventiler har mødt hinanden, kan det godt forårsage at knastakslen forskyder sig i forhold til dets tandhjul. Det kan være svært at se med det blotte øje, så sørg for at få det tjekket mens det er adskilt. Jeg kan anbefale at tage dem med til nærmeste cylinderservice, og se om ikke han har et par knaster liggende du kan sammenligne med - og købe om nødbendigt.

john_madsen
Kontakt:

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 17. okt 2017 22:28

så kommer der lige en opdatering på mit impulskøb. (307 SW 1.6HDI 2006 næsten nysynet der ikke kan starte, købt på auktion)
Her er synet der mødte mig, da jeg fik taget knastaksellaget af:
IMG_20170926_101519.jpg
Kædestrammeren havde opgivet efter kun 300.000km og tidligere ejer havde kørt "en del" efter den begyndte at opgive:
IMG_20171017_215626.jpg
Til sidst hoppede udstødningsknasten et par tænder og aflivede derved alle udstødningsvippearmene.
Jeg fik pillet de findelte rester af kædestrammeren ud af sugesien og renset denne.
Dette er hvad jeg skrabte ud af "indsugningsskilpadden", men det er jo ret almindeligt på en 1.6HDI :shock:
IMG_20171017_215747.jpg
Jeg valgte ikke at tage toppen af motoren, da der var fin kompression på alle cylindre og ventilerne står lodret oven på stemplerne.
Indtil videre ser det ud til at være det rigtige valg, da motoren kører fint og uden mislyde.
Desværre knækkede der et gløderør, da jeg ville skifte dem, da de alle 4 var brændt af. :twisted:
Den knækkede helt inde ved den koniske del, så der er en 3-4 cm f gløderøret der stadig sidder i topstykket.
Jeg er spændt på om den skyder den ud på et tidspunkt....... :handgestures-fingerscrossed:
For at den ikke skal komme ud som et projektil, har jeg savet eltilslutningen og delen efter gevindet af et defekt gløderør. Så kan man nemlig tage inderdelen ud af gløderøret og det er nu hult, så der kan komme luft ud, men ikke selve spidsen af gløderøret, hvis den går løs.
Som et lille sparefif (og i en snæver vending, når man lige mangler i weekenden....), kan jeg oplyse at der inde i gløderøret lige bag eltilslutningen sidder en lille fin O-ring, som passer perfekt som ny pakning i returen på dyserne, hvor jeg havde en der var voldsomt utæt.
Jeg har i går fået hentet plader til bilen og testturen klarede den flot.
IMG_20171017_142020.jpg
Nu mangler jeg bare at få sat fartpilot i bilen. Jeg har bestilt en arm på Ebay i Tyskland, så det bliver spændende om det er en af de lette biler at sætte den i ......
Bilen står nu i 12.500kr, med ny tandrem, vandpumpe, kilerem, alle medløbere, gløderør, oliefilter, olie og nummerplader.-og så lige ca. 40 timers arbejde/hygge :handgestures-thumbupright:
mvh john
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » tirs 17. okt 2017 22:32

flot 5 stjerner for det ***** :handgestures-thumbupright:
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tors 19. okt 2017 21:41

Først og fremmest tillykke med den "nye" køretøj.

Dejligt med sådanne delehistorier!

john_madsen
Kontakt:

Ulæst indlæg af john_madsen » fre 20. okt 2017 13:54

Så fik jeg sat 280kr fartpiloten fra ebay i bilen. Det var dejligt nemt.
- i med armen
- skære ud i plastik
- kode i motorstyringen
- kode i BSI
Ud at køre en tur og den virkede 😀
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

Orla Pedersen
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » lør 21. okt 2017 16:17

john_madsen skrev:
tirs 17. okt 2017 22:28

Som et lille sparefif (og i en snæver vending, når man lige mangler i weekenden....), kan jeg oplyse at der inde i gløderøret lige bag eltilslutningen sidder en lille fin O-ring, som passer perfekt som ny pakning i returen på dyserne, hvor jeg havde en der var voldsomt utæt.
Den o-ring ville jeg få fornyet snarest muligt, den tåler næppe dieselolie i længere tid.......

Ellers godt gået.
--
O. Pedersen

Besvar