Taber kølervæske fra bagsiden af motor - hvad kan det være?

Besvar
KasperE
Kontakt:

Taber kølervæske fra bagsiden af motor - hvad kan det være?

Ulæst indlæg af KasperE » man 13. okt 2025 10:48

Min gamle c5 2.0hdi fra 2013 taber pludslig kølervæske fra bagsiden af motoren i den side der er mod tandremen. Det løber ret hurtigt ud
Der er ikke vand i motorolien og den trykker ikke luft ind kølesystemet, så jeg tror ikke det er topstykket.

Det er noget bøvlet at se hvor det kommer fra.

Er der nogen af jer der har set det før eller har en god ide?

mvh
Kasper

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Taber kølervæske fra bagsiden af motor - hvad kan det være?

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 13. okt 2025 10:51

Hvis det er den side hvor tandremmen sidder vil jeg umiddelbart gætte på en utæt vandpumpe.

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » man 13. okt 2025 18:37

Hvornår er der sidst blevet skiftet tandrem? Tyder lidt på en slidt vandpumpe,eller en tæret/utæt frostprop. I meget sjældne tilfælde kan det også være en utæt toppakning.

KasperE
Kontakt:

Ulæst indlæg af KasperE » tirs 14. okt 2025 17:19

Det viste sig at være en tæret frostprop under udstødningsmanifolden. Den er noget bøvlet at komme ind til.
Bruger I gummiplugs eller kun metal?
Det er jo noget nemmere hvis man kan undgå at skrue manifolden af.

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » ons 15. okt 2025 11:31

Jeg bruger kun metalpropper. Det er meget vigtigt at proppen bliver vinklet rigtigt under monteringen, så den bliver helt tæt. Hvis det er svært at komme til ordentligt, så er det af med manifolden. Så kan du jo samtidig tjekke denne for eventuelle revner.

KasperE
Kontakt:

Ulæst indlæg af KasperE » ons 15. okt 2025 17:04

Det er også det rigtige at gøre. Men ikke en opgave jeg er lun på. Den har aldrig været splittet ad og det bliver helt sikker ikke uden bøvl.
Samtidig skal den synes om 6 måneder og der skal laves lidt for at den går igennem.
Så jeg tror det bliver en fesen lappeløsning og så er det nok tid til at skifte citronen. Den kører behageligt, men jeg her ikke tid, lyst og værksted (evner?) til at den helt store operation

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 17. okt 2025 02:13

Få et værksted til at fikse det, inden du står stille i vejkanten og skal afvente vejhjælp. Der er tryk på kølesystemet.
2013 lyder da som årgang med en del flere år på vejen.

KasperE
Kontakt:

Ulæst indlæg af KasperE » lør 18. okt 2025 22:03

Fik et tilbud på minimum 10000 for at få det lavet - forudsat alt gik godt og på den forkerte side af 20000 hvis det gav problemer. De mente selv det var højrisiko og at det ikke var det værd fordi den også skal have lave tandrem og andet godt for at gå gennem syn.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 19. okt 2025 13:22

Det lyder spændende. Hvor i landet befinder du dig?

KasperE
Kontakt:

Ulæst indlæg af KasperE » lør 25. okt 2025 00:30

Jeg er på amager.
Købte et billigt endoskop så jeg kunne se problemet: Et hul i frostprop bag manifold på ca. 1-1,5 mm, der er jo tryk på kølesystemet så der stod en fin og kraftig stråle ud.
Jeg har lavet et midlertidigt fix: Tømme kølervæsken af og så lufttryk på systemet så det ikke sivede fra hullet. Dernæst lave en pind med et passende buk til at komme ind til frostproppen fra høje forhjul. Så slibe overfladen med korn 180, efterfulgt af rens med bremserens. Så lukke hullet med Loctite Epoxy Metal. Lade tører i 22 timer, så frisk kølervæske og køre varm. Check at det var tæt, luft ud og tilsæt Lindemann kølertætner (mild tætner der ikke burde klumpe), for at lukke hullet når Loctite forventeligt begynder at sprække. Jeg tænker at tandlæger vil genkende processen
Samlet pris for materialer ca. 500 kr.
Det lyder let - men det var røv at komme til og tog flere timer.
Nu har den kørt nogle dage og den holder stadig vand. Så det giver tid til at finde en erstatning i ro og mag.

Besvar