Ingen regulering af varme i passagerside

Besvar
ClausCB
Kontakt:

Ingen regulering af varme i passagerside

Ulæst indlæg af ClausCB » tors 11. apr 2019 07:43

På min nye, gamle C5 fra 2005 (VF7RCRFJC76707209) kan jeg ikke regulere varmen i passagersiden.

Symptomerne er: Det kan uden problemer ændres, hvor luftstrømmen skal slippe ud: Gulv, vindue, mod passager, kombinationer af disse eller Auto. Virker i begge sider. Ligeledes kører luftstrømmen i begge sider fint op og ned, når ventilatorhastigheden reguleres.
Men i passagersiden er temperaturen konstant uanset hvad temperaturen stilles til, også i stilling Auto. Ingen problemer i førersiden.

Under viewtopic.php?f=16&t=240&p=8282&hilit=p ... side#p8282 er der forskellige indlæg om emnet og jensdn har lagt en meget fin billedmanual op om udskiftning af et varmespjæld, tak for det.

Men inden jeg nu skiller det hele ad som billedmanualen viser (eller giver 4000 kr. til min flinke mekaniker) vil jeg gerne hører dette kloge forums bud på, hvad fejlen er. Måske kan et slag med en hammer det rette sted løse problemet?
CITROËN C5 II (RC_) 2.0 16V (RCRFJB, RCRFJC) (140Hk), fra 2005

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Ingen regulering af varme i passagerside

Ulæst indlæg af posh » tors 11. apr 2019 08:32

ja den med hammeren virker helt sikkert, altså hvis du kan ramme rigtigt, ellers bliver det bare værre.
nå du har et spjæld er ikke vil som det skal, temperaturen reguleres ved at blande kold og varm luft (varm fra kølervandet, og kold fra AC) og her er så dit blandespjæld i højre side ude af drift, sikker pga. den kendte knækkede spjældaksel, så løsningen er få spjældet forbundet med den motor der regulerer det genetableret, så den igen kan blande luften
det er en ualmindelig voldsom operation du linker til, de fleste klarer opgaven ved at skære spjældet ud af varmekassen og reparere det på stedet og så lime det udskårne stykke på plads efterfølgende
(fejlen kan nogså være den simle at tandkransen på motoren eller akslen er blevet trætte, det er så lidt nemmere at lave)
du er lidt heldig det er i højre side, det gør adgangen til spjældet meget nemmere når handskerummet lige bliver pillet ud (i venstre side er der meget lidt plads pga. pedaler og ratstamme)
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

ClausCB
Kontakt:

Ulæst indlæg af ClausCB » man 15. apr 2019 19:25

Tak til Posh for svar.
Jeg har nu - med besvær - fået skåret et lagkagestykkeformet ud af varmekassen i passagersiden, og som forventet var aksen til spjældet knækket.
Et et nyt spjæld er købt og indsat i hullet. Spjældet drejer fint ca. 70° (ihvertfald inden jeg har limet låget på). Konstaterer at jeg ikke kan få stepmotoren placeret i det halv-stjerneformede hul i akseenden, uanset hvordan jeg indstiller stepmotoren med varme op/ned i passagersiden og uanset hvordan jeg manuelt drejer spjældet.
Tester stepmotorens bevægelse fra min temp til max temp. Den drejer ca. 120° fra max til min varme, hvilket jo er bekymrende når spjældet kun kan dreje ca. 70°.
Mit spørgsmål er så: Kan stepmotoren, eller styringen af denne, være kaput, så aksen i virkeligheden er blevet vredet over i motorens forsøg på at tvinge spjældet udover det fysiske stop ved enten max eller min varme?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

ClausCB
Kontakt:

Ulæst indlæg af ClausCB » man 15. apr 2019 19:55

Ny test af stepmotor: Drejer stadig ca. 120°, men start-stop-positionerne er nu forskudt ca. 20° mod uret.

Besvar