Hydraulik problem X7

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Hydraulik problem X7

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 7. nov 2025 18:01

Den startede i øvrigt fint, først efter måske et minut begyndte fejlene at komme og bilen gå dårligt
Og en del af fejlene kan jo reelt have været gemt i bilen computer fra tidligere, det er første gang jeg har haft Diagbox på bilen

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 7. nov 2025 19:17

Det er fuldstændig ligegyldigt om du afbryder kredsløbet på plus eller minus. Det er af sikkerhedsmæssige årsager, at man anbefaler at fjerne minuspolen først.
Mange af de franske biler har netop en "quickklemme" på pluskablet og er det eneste, der er umiddelbart tilgængelig.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med at "trække systemet ned".

Mht. højde: prøv at fjerne trykket helt med Diagbox. Giv så systemet noget motion (hæve/sænke).

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 7. nov 2025 19:22

I første omgang skal jeg have motoren til at køre, den kunne ikke holde sig i tomgang, så skidt gik den.

Og alle fejlene jeg kunne udlæse var strømmangel til bilens styreenheder.
Så enten er generatoren gået sig en tur eller også er noget andet galt
Den startede fint op, men efter omkring et minut begyndte den at hoste og hakke og gik til sidst ud.

Så i morgen i lyset vil jeg måle batteriet og evt sætte lader på - og så fristes jeg til at fjerne den nye sikring og prøvestarte.. hvis det går fint må fejlen jo hænge sammen med pumpen.
Er det uændret, så fristes jeg til at mistænke generatoren..

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » fre 7. nov 2025 21:12

Lars4733 skrev:
fre 7. nov 2025 19:22
I første omgang skal jeg have motoren til at køre, den kunne ikke holde sig i tomgang, så skidt gik den.

Og alle fejlene jeg kunne udlæse var strømmangel til bilens styreenheder.
Så enten er generatoren gået sig en tur eller også er noget andet galt
Den startede fint op, men efter omkring et minut begyndte den at hoste og hakke og gik til sidst ud.

Så i morgen i lyset vil jeg måle batteriet og evt sætte lader på - og så fristes jeg til at fjerne den nye sikring og prøvestarte.. hvis det går fint må fejlen jo hænge sammen med pumpen.
Er det uændret, så fristes jeg til at mistænke generatoren..
Det er bestemt ikke ualmindeligt, at Diagbox viser et hav af "elfejl" når en batteripol har været afmonteret.
(Så ingen panik Lars) ;)

Når du sætter polen på batteriet igen, så VENT lige 2 - 3 min inden du sætter tænding på.
Derefter sætter du fuld tænding på og venter igen et par min inden du starter motoren.

Og evt med "livrem og seler" metoden. Se nedenstående ;)

Når jeg har rodet med bilens elsystem og efter polen er sat på, (Og inden motorstart første gang) så går jeg ofte på Diagbox og udlæser alle fejl og sletter alle dem som er muligt. ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 7. nov 2025 21:25

Jeg fik slettet dem alle inden jeg gik ind og jeg er 99,9% sikker på at de alle var pga strømproblemer..

Så nu må vi se hvordan det går i morgen

Men indrømmet, jeg tror ikke jeg ventede så længe med at starte efter at have sat tingene sammen igen

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 7. nov 2025 21:47

Når motoren er startet bør du kunne måle en spænding på 14,5-14,7V på batteripolerne (gas lige op til min. 1500 omdr. så du er sikker på at generatoren er i gang).
Hvis ikke det ligger i det niveau kan det skyldes flere ting, f.eks. defekt generator, dårligt batteri, dårlige forbindelser, manglende spændingsregulering fra ECU mv.
Hvis du har et amperemeter bør du i tomgang kunne måle 40-80A, når du har tændt det forbrug du kan. (Ventilator, sædevarme, el-bagrude etc.)

Fejlene kan som nævnt også skyldes dårlige forbindelse (spændingsfald).
Det kan du måle med et multimeter - og kan blot være fra Harald N. - ikke noget fancy.

Du måler fra plus til plus og fra minus til minus (stel). Husk at der SKAL være forbrug for at kunne måle.

Mål f.eks. fra batteri (-) til motoren (metal). Overstiger det 0,5V har du en dårlig forbindelse. Sådan kan du søge rundt på hele bilen og derved afgøre, hvor spændingsfaldet indtræffer - og dermed indskrænke din indsats frem for at gå i gang med at adskille alle forbindelser, der ofte er det generelle råd du får.

Det samme kan du gøre på plussiden.

Søg evt. på "Voltage drop" på YouTube.
Denne video illustrerer det på udmærket vis, men der ligger et hav af lignende videoer: https://youtu.be/7u5KNNB5Zjc?si=hVjb9-y7lpuYZb1p

Start med at få ladet batteriet helt op!!!. Lav dernæst en fejludlæsning med Diagbox og kig efter relevante fejlkoder (spændingsniveau kan være en stor synder i forhold til mærkværdige fejl), gem evt. rapporten og slet så koderne og start bilen. Tjek hvilke koder den sætter på ny (permanente) og fortsæt evt. fejlsøgning derfra.

Du kan ikke komme noget som helst nærmere, hvis ikke der er ordentlig power på batteriet.

Jeg tvivler på, at hydraulikpumpen kan trække så meget strøm at alt andet fejler, da den er forsikret med 40A - højere permanent strømtræk ville få sikringen til at springe, men med et amperemeter kan du måle det faktuelle forbrug.
Hvis du mener at pumpen kan drille, så tag sikringen fea som du var inde på.

Til gengæld vil et stor strømforbrug på et halvdødt batteri sagtens gøre ulykker :-)

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 7. nov 2025 21:54

Ja, som Michael indikerer er korrekt opstart af bilens computere og nulstilling også god latin. Ofte vil du kunne høre gasspjældet køre, når du sætter tændingen på, da ECU'en søger at "grundjustere", hvis man kan sige det sådan.

Men hvis der ikke var problemer med motorgang før, tænker jeg ikke at der pludselig er indtruffet en masse nye fejl, men at der bare skal spænding på drengen:-)

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 8. nov 2025 08:02

Her til morgen låste jeg bilen op og åbnede døren, pumpen kører igen ikke, så sikringen er sprunget igen. - så pumpen skal helt sikkert udskiftes eller repareres.

Satte laderen til batteriet, det var nede på 12,4v - og er jo helt nyt fra i mandags
Så næste punkt jeg tænker er at tage remmen af generatoren osv og mærke på hjulene om de kan køre frit, noget tyder jo meget vel på at generatoren er ved at stå af.. jeg har dog ikke måleudstyr til at måle på sådan en..

Men kan jeg få styr på dette, så mangler jeg “bare” at skifte sprinklerpumpe og evt slanger, samt få bilen sporet og montere 2 nye fordæk, så er den vist rimelig klar til syn ultimo december..

Vi får se.. som altid er hints og vejledninger velkomne- det hjælper alt sammen i frustrationen over at den driller mig

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 8. nov 2025 08:53

Med remmen afmonteret kan alle 3 hjul i det setup dreje fint og frit uden slør og mislyde..
Remmen er jo rimelig ny, fra da tandremmen blev skiftet, men bærer lidt præg af at “smuldre” på indersiden, så det er spørgsmålet om f.eks. generatoren giver for meget modstand når den skal lade eller om remstrammeren måske er for slap? Remmen sad stramt, uden at være spændt hårdt om - svært at måle og forklare

Men kors den sidder skidt den rem når man ene mand skal sætte den på igen?

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » lør 8. nov 2025 09:29

12,4V lyder ret skidt, det er blot ca. 50% opladning.
Fuldt opladet skal du måle min. 12,6V

Hvis remmen ligefrem smuldrer, lyder det ikke så godt. Hvis ikke den fedter, altså glider, så er det nok fint. Hylder/skriger remmen?

Hvis batteriet var fuldt opladet, da du forlod bilen, må der være noget der aflader det.
Lad helt op. Tændt f.eks. forlygter i 10 sek. (For at tage overspænding), mål spændingsniveau, lad den stå natten over, mål spænding igen, sammenlign.
Brug evt. batteritester tilatteste batteriet, men batteriet skal være fuldt opladet for at testen er valid.

Har du adgang til et termokamera? (LM må da have sådan noget). Med sådan et vil kunne kunne lede bilen igennem for en forbruger, især med det køligere vejr vi har nu.

Step 1 må være at få pumpen i gang. Tjek sikring, er den sprunget kan pumpemotoren være kortsluttet til stel eller enl edning kan være knækket/kortsluttet. Det mest sandsynlige er nok defekt pumpe.

Et tang amperemeter behøver ikke at være topmodel for at fungere fint til DIY brug - disse er til de større strømme, f.eks. generator:

https://www.vvs-eksperten.dk/el-artikle ... 0000014580

https://www.av-cables.dk/elektronik-til ... xAQAvD_BwE

https://www.avxperten.dk/diverse-tester ... JEQAvD_BwE

Du kan også købe sådan et her, hvortil du så køber en løs amperetang:
https://elma.dk/produkter/elma-bm319s-a ... ter-kat-iv

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » lør 8. nov 2025 09:32

Du kan evt. demontere stik til pumpen I begge ender og måle modstand til stel. Hvis uendelig, må det være pumpen, der trækker en for stor strøm. Så følger du vejledningen som du linkede til eller sætter en anden, testet, pumpe på.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 8. nov 2025 09:37

Batteriet var næppe fuldt opladet fra i går, bilen manglede strøm allerede der..

Pumpen har jo i en årrække haft en lille utæthed, så der er jo ret stor sandsynlighed for at den har pakket omkring elmotoren inde i med snavs osv som man ser på mange af dem.. så tanken er at tage pumpen af og åbne for at se på elmotoren.

Remmen skriger ikke nej

Hvis man tømmer pumpen for olie, falder bilen så ned eller holder den sin højde? Mere om jeg skal sikre alle hjørner eller om jeg kan nøjes med højre forhjul hvor jeg jo skal arbejde..

I første omgang vil jeg helst undgå at skulle finde stik osv i elektronikboksen- jeg er absolut ikke el-mand og har ikke meget erfaring i at måle på den slags..
Og riget fattes penge for tiden, så vil helst ikke ud og købe ekstra værktøj hvis jeg kan blive fri..

Jeg må tilstå at være på nippet til at den må ryge til en mekaniker der evt kan lave den med brugte dele, ja det vil koste ekstra, men måske bliver det samme pris den sidste ende hvis jeg roder for meget rundt..

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 8. nov 2025 10:30

Remmen er nu genmonteret

Men min lille batterilader er så langsom.. det helt nye batteri kan vel ikke være smadret så hurtigt?
Bilen har jo ikke kørt siden mandag hvor det blev monteret..
Ud over herhjemme på pladsen for at forsøge om pumpen kunne køre..
og der stod bilen i knap en time i tomgang uden at sætte fejl eller få udsættere eller lign

Nå, den får lov at lade en times tid mere og så må jeg se om jeg prøvestarter der fra.
Da pumpen ikke har givet en lyd fra sig overhovedet tænker jeg at sikringen er sprunget så den behøver jeg næppe at tage ud.
Men måske jeg skulle tage batteriet ud af bilen og lade det sådan?
For man kan se spændingen dykke lidt bare man åbner og lukker døren, det aktiverer tilsyneladende mere end bare loftlyset. For efter et minut eller to siger det “klik” ude i motorrummet og spændingen stiger igen - det er 0,2-0,3v ud fra laderens visning

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 8. nov 2025 10:36

Og vi er enige om at hvis man tager pumpen ud, så tapper man jo LDS ud nedenfra, dette kan/må man ikke genbruge?
Jeg ligger pt ikke lige inde med 4-5-6 ltr LDS og skal vel sikkert også bruge 2-3 nye spændebånd div steder hvis man tager pumpen ud?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 8. nov 2025 10:50

Den var ny!!

Sikringen til pumpen er IKKE sprunget!!

Så nu afventer jeg at batteriet lader op uden for bilen og så har jeg afmonteret sikringen til pumpen

Hvis bilen så kører som den skal derfra er pumpen jo meget vel synderen - men at den ikke springer sikringen er jo spøjst, om end jeg husker en dag i udkanten af Nakskov hvor Mikael og jeg rodede med en af de gamle C5’ere hvor pumpen ikke virkede, men hvor maxi-sikringen ej heller var sprunget.
Den bil købte LKA der blot her på pladsen satte en anden pumpe i og kørte den hjem.. så det er ikke helt usædvanligt.
Men så kan pumpen jo meget vel være med til at genere resten af bilen hvis den trækker strøm uden at slå sikringen - den forsøger sikkert at justere bilen, men kan ikke få pumpen til at gøre sit job…

Så i så fald - er der nogen her inde der har en brugt, men fungerende pumpe til salg?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 8. nov 2025 10:54

Det er den øverste plads her hvor sikringen var sprunget forleden- det er den rigtige ikk?

For der sidder også en 40 amp nederst kan jeg se..

Men da jeg skiftede den øverste var det at pumpen igen kunne justere bilen, for en kort bemærkning dog
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 8. nov 2025 11:17

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » lør 8. nov 2025 12:02

Lars4733 skrev:
lør 8. nov 2025 10:54
Det er den øverste plads her hvor sikringen var sprunget forleden- det er den rigtige ikk?

For der sidder også en 40 amp nederst kan jeg se..

Men da jeg skiftede den øverste var det at pumpen igen kunne justere bilen, for en kort bemærkning dog
Iflg et opslag så ER det den korrekte sikring til hydrauliken (40 amp mærket F1) Altså den øverste ved dine fingre ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 8. nov 2025 12:36

En prøvestart led fuldt opladet batteri og ingen sikring sat i..

De første 1-2 minutter gik fint og så begyndte bilen igen at slukke ned for ESP, melde antipolution error og fejle på håndbremse osv..

Stort set samme fejl som i går, dog kun 2 på affjedringen i forhold til 6 i går..

Bilen gik ud pga de mange udsættere

Jeg målte straks batteriet og det var på 12,8-12,9 målt på polerne
Så der har jo ikke været ladet på batteriet - men min lille USB- ting i cigartænderen viste 14,2v

Jeg giver op for nu, jeg lader batteriet en gang til, men hvad pokker kan der være galt? Er det generatoren?
Skal jeg prøve at afmontere alle stikkene på affjedringen for at se om der stadig skulle kunne trækkes strøm den vej?

Jeg vedlægger billeder af de fejl der kom frem
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 8. nov 2025 14:28

Det skal måske indskydes at når den begynder med udsættere, så kan den ikke tage gassen - der er ingen speederrespons

Så om det bare er generatoren der ikke leverer det den skal eller noget helt andet kan jeg ikke gennemskue med min viden og evner.. men den tænder ikke ladelampen..

Ville den løbe “tør for strøm” på 1-2-3 minutter hvis den starter med opladet batteri?

Eller har jeg uden at opdage det fået skubbet til et eller andet stik som så giver det her?
Eller sprunget en sikring et sted, den kørte fint inden jeg tog batteriet ud
Og den kørte jo også fint efter jeg havde fået skiftet batteriet i mandags på et værksted.. om end den også der meldte Economy Mode ret hurtigt.
Dette forsvandt jo da pumpen sprang sikringen.

Og lidt eftertanke - da bilen drillede mig lørdag morgen var det jo netop en lignende fejl jeg oplevede - den meldte diverse fejl og gik ud, men jeg fik genstartet den og så kørte den fint igen indtil i går.. altså motormæssigt
Senest rettet af Lars4733 lør 8. nov 2025 15:14, rettet i alt 1 gang.

Besvar