Hydraulik problem X7

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Hydraulik problem X7

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 12. nov 2025 10:50

Nå, fandt en anden yderst kyndig person ud i C5 hydraulikkens verden - man kan reelt set bruge alle pumperne, man skal blot flytte styreboksen over fra den oprindelige bil, så vil de køre uden problemer..
Og han anbefaler mig blot at afmontere min pumpe og rense el-motoren godt igennem med trykluft og bremserens.. - og da dette jo er næsten gratis at gøre bliver det første skridt.
Og bilen burde uden problemer kunne sænke sig og gøres trykløs uden at sikringen til pumpen sidder i.. - det finder jeg jo så ud af

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 12. nov 2025 13:34

Er der i øvrigt en der har et link til sådan en tang til de spændebånd de slanger sidder med? Og kan de typisk genbruges eller skal der købes nye spændebånd?

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 12. nov 2025 13:49

De kan sagtens genbruges, hvis de er intakte.

Eksempel:
YATO Slangebåndstang
https://m.autodoc.dk/yato/13638814

https://www.thansen.dk/vaerktoj-forbrug ... BwQAvD_BwE

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 12. nov 2025 13:59

SRO skrev:
ons 12. nov 2025 13:49

Eksempel:
YATO Slangebåndstang

SÅ det er vel sådan en her? https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvark ... 2000021399

Jeg synes ikke lige man kan se hvordan den bruges, men det giver nok sig selv når man står med den - bruges den også til at åbne dem eller klikker man dem op med en skruetrækker eller lig? Det synes jeg at jeg så på den ene video

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 12. nov 2025 15:58

Lars4733 skrev:
ons 12. nov 2025 13:59
SRO skrev:

Eksempel:
YATO Slangebåndstang

SÅ det er vel sådan en her? https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvark ... 2000021399

Jeg synes ikke lige man kan se hvordan den bruges, men det giver nok sig selv når man står med den - bruges den også til at åbne dem eller klikker man dem op med en skruetrækker eller lig? Det synes jeg at jeg så på den ene video
Nej, det er en specialang til spændebånd for f.eks. trækakselmanchetter. Den har en "dut" i midten af "gabet", der modvirker deformation af spændebåndet, når du klemmer sammen. Den kan du ikke bruge her.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 12. nov 2025 16:04

Lars4733 skrev:
ons 12. nov 2025 13:59
SRO skrev:

Eksempel:
YATO Slangebåndstang

Skruetrækker: Ja, det er der nogen der bruger. De kan tage skade.
God fornøjelse med at få det samlet uden den rette tang, siger det bare. Nogen bruger en vandpumpetang, men risikoen for deformation er stor.

Du kan erstatte med andre typer spændebånd, men du skal vælge en type, der klemmer rundt om hele slangen.

De mange typer værktøjer er en af årsagerne til værkstedernes timepriser ;-)

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 12. nov 2025 17:28

Jeg ville i så fald finde nogle “rigtige” spændebånd med skruesamling, de klemmer jo hele vejen rundt.

Men jeg må jo se på de tænger der

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 12. nov 2025 17:50

Lars4733 skrev:
ons 12. nov 2025 17:28
Jeg ville i så fald finde nogle “rigtige” spændebånd med skruesamling, de klemmer jo hele vejen rundt.

Men jeg må jo se på de tænger der
De fleste spændebånd bliver faktisk ovale, når du spænder dem, eller arbejder sig ind i materislet, men der findes gode spændebånd.

Slangeklemmer er generelt bedre - eller minispændebånd, til opgaven, hvis du vil erstatte dem der sidder på bilen, men det er nok dem du mener.

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » ons 12. nov 2025 19:41

Jeg plejer at bruge en ganske almindelig knibtang til formålet.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 14. nov 2025 13:06

Nu nærmer tiden sig til at jeg skal ud og rode med den pumpe.. og der kom lige et spørgsmål..

Når man samler det hele igen, finder bilen så selv ud af at forsøge at starte pumpen? Det er der man så skal danne et let overtryk i beholderen, så starter den selv? Der skal ikke noget Diagbox ind over den del?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 14. nov 2025 15:28

Så fik jeg da pumpen af, med lidt mere oliegriseri end håbet, men det må jeg jo så rydde op igen, jeg ved ikke om det kan være utætheden i returslangerne der gør at den tabte en del olie ud da den blev gjort trykløs via Diagbox?
Der kom olie ud af den ene slange foran på beholderen. Det dryppede så på drivremmen og remstrammer mv, men det kan jo heldigvis renses og jeg har faktisk ekstra rem osv..

Jeg har afmonteret endedækslet på elmotoren og der er da en del kulstøv, om end jeg har set værre på nettet. Men det kan jo sikkert godt være nok til at den slår sikringen ind i mellem.
Men - et spørgsmål her - med motoren "blottet" - altså viklingerne blottet, er det så korrekt at den er "svær" at dreje - eller har jeg også et hydraulikpumpeproblem?
Den kan drejes, men går ikke "jævnt" rundt, men det er måske normalt nok?

Og batteriet er jo taget fra i forbindelse med dette arbejde, som jeg nu holder pause for frem til i morgen - det kan vel godt gå at sætte batteriet til igen så jeg kan låse bilen? :think:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » fre 14. nov 2025 17:59

Kan du høre om den "rumler" når du drejer på den? Et defekt leje kunne jo være årsagen til at den ikke drejer frit rundt.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 14. nov 2025 18:02

Så godt drejer den ikke - men det føles mere som om det er pumpen der “arbejder” end et leje.. det er lidt som om at det er stempler der arbejder og lige har et punkt der giver mere modstand

Jeg håber der er andre der har prøvet at dreje dem

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 15. nov 2025 09:50

Denne slange der går mellem beholderen og pumpen er den jeg har mistænkt for at have en utæthed, vi er enige om at det er returslangen?
Jeg kan finde noget der ligner en revne helt oppe ved den studs der sidder mellem elmotor og hydraulikdelen..
Desværre synes jeg ikke at kunne finde delen nogle steder, det er vel i så fald kun originalt den kan købes?
Slangen har jo forskellig dimension i hver ende og en plastic anordning på midten - så man kan jo ikke lige hjemmefabrikere en afløser?
Men måske jeg kan afkorte den del der går på studsen og ser ud til at være revnet. Det var også fra der omkring der kom olie ud i går da jeg gjorde systemet trykløst via Diagbox
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 15. nov 2025 14:05

Nu i færd med at samle kommer der jo også et par spørgsmål.. :shifty:

Iflg de opslag jeg kan finde skal der 5,3 liter LDS på, men pt har jeg hældt cirka 3,8 liter på og nu står den ved det høje mærke - er det fordi systemet trods alt ikke tømmes helt? Der står vel stadig olie i servoen og ude ved hjulene? Ved nærmere eftertanke tappede jeg knap 5 ltr af + det der røg ved siden af.. så er der luft i systemet eller løser det sig ved opstart?

Og nu håberjeg så at:

1. - Bilen ikke driller mht computer osv nu hvor batteriet igen har været taget fra..
2. - At jeg kan få pustet liv i pumpen, og at den virker efter jeg har haft den adskilt..

Mht 1 - så står der at jeg skal påfylde til max mærket med olie og starte bilen - vil pumpen reelt ikke begynde at køre når jeg åbner døren?
For optimalt set skal jeg vel sætte batteriet til og vente 10 min, så sætte Diagbox til og udlæse/fjerne evt fejl og så sætte tænding til 10 min inden jeg starter, for ikke at få samme ubehagelige problem som tidligere i denne tråd?

Og mht at "starte" pumpen - jeg tænker det vel er at:

1 Starte motoren
2 Gå ud og forsøge at blæse ned i hullet hvor låget til LDS normalt sidder? Men jeg kan jo ikke fastholde trykket kan man sige.?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 15. nov 2025 16:23

Hmm - fik startet bilen fint, pumpen startede ikke selv

Jeg trykkede så på knappen for at bilen skulle hæve sig til "Normal" og så begyndte pumpen at køre, men den lød ikke så rart - jeg forsøgte at blæse ned i hullet så godt jeg kunne uden at få olie i munden, men ingen forskel.. - jeg må tilstå jeg gik lidt i panik og stoppede motoren og tog strømmen fra batteriet, men måske er det normalt nok at pumpen lyder meget anstrengt når den har været tømt og skal startes op igen?

Nå, mørket kommer i vejen - jeg må på den igen i morgen

Jeg så en skrev han havde lavet en anordning med en cykelslange som han havde krænget ud over dækselhullet, men den eneste slange jeg havde var ikke stor nok til at kunne komme på, så den gik ikke..

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 16. nov 2025 09:06

Det er lidt udfordringen med at det er svært at teste pumpen ud over at sætte den tilbage i bilen og fylde olie på osv..

Men har jeg overset noget mht oliepåfyldningen? Eller skal jeg bare være mere rolig og acceptere at pumpen siger mere indtil jeg får bygget overtryk i den så den får olie i systemet?
Måske jeg skulle se om jeg kunne låne en kølertrykprøver et sted og få det rette tryk i inden opstart, det er måske bedre?

Og bør pumpen starte af sig selv? Jeg havde som nævnt i går startet bilen men intet skete, så efter 5 min trykkede jeg "pil op" på styring af højden og så begyndte pumpen at sige noget, men væsentlig anderledes end normal..
Da jeg så gik ud for at forsøge at blæse i den for at forsøge at danne et overtryk kunne jeg lugte noget varmt, men det kan meget vel bare være bilen selv der jo nu har holdt mere eller mindre stille i knap 2 uger.. - blandet med det olie der kom ud fra pumpen da jeg gjorde den trykløs - det kom lidt omkring..
Jeg frygtede det var pumpen der lugtede, men efter jeg tog strømmen mærkede jeg på både pumpe og elmotor og begge virkede umiddelbart kolde.

Pumpen kørte da jeg havde slukket bilens motor og dernæst fjernede den ene pol på batteriet for at stoppe pumpen, så jeg tænker ikke pumpen fik sprunget sikringen, så den er vel ikke helt gal? :think:

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 16. nov 2025 09:15

Følg vejledningen for samme.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 16. nov 2025 09:30

SRO skrev:
søn 16. nov 2025 09:15
Følg vejledningen for samme.
Det synes jeg også at have gjort..

Den skriver blot at man skal fylde beholderen til Max mærket - det er for mig så cirka 4 liter LDS, men jeg tappede 5 af.. UPDATE - der er kun tappet 4 liter af, det var kun en 4 ltrs dunk jeg brugte, jeg troede den var på 5 ltr.

Og så siger den at jeg sætte tryk på pumpen og dernæst starte bilen - så skulle pumpen rette bilen op.
Men da jeg ikke har noget at tryksætte med er jeg jo nødt til at starte bilen og så gå ud og forsøge at blæse/puste lidt overtryk i beholderen, men pumpen kørte ikke af sig selv.
Så derfor var det jeg forsøgte at trykke på hæveknappen i bilen, så begyndte pumpen at køre, dog uden at bilen hævede sig og pumpen havde en væsentlig anden lyd end normalt. Så jeg forsøgte igen at puste i pumpen stadig uden held.. og der blev jeg nervøs for om noget var galt og jeg valgte at stoppe forsøget.
Jeg må se om jeg kan lave en eller anden anordning så jeg kan give den lidt tryk fra start af.
Pt reagerer pumpen ej heller på at man åbner en dør f.eks., men det er måske normalt indtil bilen har overtryk i systemet?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 16. nov 2025 14:42

Pokkers - uden at have fået liv i pumpen så den hævede fandt jeg så nu ud af at selve tanken er revnet.. og fandt ud af at man godt kan påfylde tryk via det lille hul i dækslet..

Og nej, jeg havde ikke ret meget tryk på, men måske den er revnet da jeg gjorde systemet trykløst pga for meget LDS i systemet, det er ikke til at vide.. men jeg har set andre har oplevet dette og der kom jo olie ud da jeg gjorde dette..

Men nu er gode dyr jo rådne - for jeg aner stadig ikke om min pumpe overhovedet virker som den skal, så skal jeg nu finde et komplet sæt eller hvad? Eller skal man slet og ret give op og sætte bilen i et hjørne og vente på Skt Hans? :think:

Besvar