AdBlue tanken, hvad skal jeg gøre??
-
Fra Silkeborg
- Kontakt:
AdBlue tanken, hvad skal jeg gøre??
Vi har problemer med AdBlue tanken på vores CITROËN Grand C4 SpaceTourer 1.5 BlueHDi 130 MPV Aut. Når CITROËN læser fejlkoderne, kan de ikke se, hvad fejlen præcist består i.
Bilen har kørt 224.000 km, og den er fra 2020.
Det hele er ret frustrerende. Vi købte bilen hos en forhandler for snart to et halvt år siden. Han formodede, at alt var i den fineste stand, hvilket vi også gjorde. Men efter et nyligt besøg ved et CITROËN værksted melder bilen fejl på AdBlue systemet. Fejlen opstår i og med at systemet blev opdateret i en anden forbindelse. CITROËN værkstedet er helt overbevist om, at ejeren som havde bilen før os har pillet ved computeren og frakoblet AdBlue fra systemet, så bilen kunne køre uden bilen meldte fejl, og at den samtidigt kunne gå gennem syn.
CITROËN formoder, at det er en meget dyr omgang at skulle reparere på AdBlue tanken. De frygter, at når de løser en ting, viser AdBlue tanken nok fortsat fejl, indtil de måske har skiftet hele systemet.
Hvad anbefaler I? Skal jeg se, om jeg kan finde en, der kan slå AdBlue systemet fra? Men det er nok både uetisk og ulovligt.
Skal jeg få CITROËN til at gå i gang med den formentlig dyre operation?
Eller er der nogen, som kan gøre det ordentligt og betydeligt billigere end CITROËN?
Jeg prøvede at være i dialog med forhandleren, som vi købte bilen af, om han ville tage ansvar for det. Det ville han ikke, kun hvis jeg med sikkerhed kunne bevise, at AdBlue tanken var slået fra, da jeg købte den. Men det kan jeg vel ikke?
Måske havde der været noget at gøre, hvis vi havde reageret på fejlen tidligere?
Bilen har kørt 224.000 km, og den er fra 2020.
Det hele er ret frustrerende. Vi købte bilen hos en forhandler for snart to et halvt år siden. Han formodede, at alt var i den fineste stand, hvilket vi også gjorde. Men efter et nyligt besøg ved et CITROËN værksted melder bilen fejl på AdBlue systemet. Fejlen opstår i og med at systemet blev opdateret i en anden forbindelse. CITROËN værkstedet er helt overbevist om, at ejeren som havde bilen før os har pillet ved computeren og frakoblet AdBlue fra systemet, så bilen kunne køre uden bilen meldte fejl, og at den samtidigt kunne gå gennem syn.
CITROËN formoder, at det er en meget dyr omgang at skulle reparere på AdBlue tanken. De frygter, at når de løser en ting, viser AdBlue tanken nok fortsat fejl, indtil de måske har skiftet hele systemet.
Hvad anbefaler I? Skal jeg se, om jeg kan finde en, der kan slå AdBlue systemet fra? Men det er nok både uetisk og ulovligt.
Skal jeg få CITROËN til at gå i gang med den formentlig dyre operation?
Eller er der nogen, som kan gøre det ordentligt og betydeligt billigere end CITROËN?
Jeg prøvede at være i dialog med forhandleren, som vi købte bilen af, om han ville tage ansvar for det. Det ville han ikke, kun hvis jeg med sikkerhed kunne bevise, at AdBlue tanken var slået fra, da jeg købte den. Men det kan jeg vel ikke?
Måske havde der været noget at gøre, hvis vi havde reageret på fejlen tidligere?
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: AdBlue tanken, hvad skal jeg gøre??
Ja, hvis det er to et halvt år siden i købte bilen, er det løb kørt, altså i forhold til forhandleren.
Hvorfor skulle systemet være slået fra - det lyder da ret mystisk, hvis en autoriseret forhandler begynder med sådanne spekulationer. Citroën må da kunne teste om systemet giver de rette signaler.... altså teste om systemet virker som det skal.
Alternativt: har du mulighed for at kontakte tidligere ejer for svar? - det er så længe siden, så måske du kan få er ærligt svar, hvis der er "pillet", men det var nok ikke noget jeg selv ville bruge tid på.
Hvis du er glad for bilen og vil beholde den, er vejen frem vel at få den lavet...? - men testet forinden.
Søg evt. på Adblue herinde. Det kan godt være en dyr omgang, men det er jo dyrt at have bil.
Hvor i landet befinder du dig?
Hvorfor skulle systemet være slået fra - det lyder da ret mystisk, hvis en autoriseret forhandler begynder med sådanne spekulationer. Citroën må da kunne teste om systemet giver de rette signaler.... altså teste om systemet virker som det skal.
Alternativt: har du mulighed for at kontakte tidligere ejer for svar? - det er så længe siden, så måske du kan få er ærligt svar, hvis der er "pillet", men det var nok ikke noget jeg selv ville bruge tid på.
Hvis du er glad for bilen og vil beholde den, er vejen frem vel at få den lavet...? - men testet forinden.
Søg evt. på Adblue herinde. Det kan godt være en dyr omgang, men det er jo dyrt at have bil.
Hvor i landet befinder du dig?
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Det er da desværre ikke unormalt at folk får slået disse systemer fra for at undgå netop lignende fejl
Når så Citroen opdaterer systemerne bliver de jo slået til igen..
Desværre opdages det ikke ved syn, jeg ser mange i div fora der søger hjælp (og får det) til at få slået det fra..
Når så Citroen opdaterer systemerne bliver de jo slået til igen..
Desværre opdages det ikke ved syn, jeg ser mange i div fora der søger hjælp (og får det) til at få slået det fra..
-
John59
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Det er ikke særligt smart at koble systemet fra, da det kan blive en dyr affære når/hvis det bliver opdaget. Der skal ikke meget til for at synsmanden kan se det under sine udmålinger af udstødningsgasserne.
- Boldreel
- Geografisk sted: Nord for Odder
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
her er lidt om det:
viewtopic.php?f=15&t=4137&p=28102&hilit=boldreel#p28102
pris var: "UREA DYSE 1 STK 1.839,00" og incl moms var det 2.298,75
den pris jeg skrev i tråd var incl andre ting og det var i 2024
viewtopic.php?f=15&t=4137&p=28102&hilit=boldreel#p28102
pris var: "UREA DYSE 1 STK 1.839,00" og incl moms var det 2.298,75
den pris jeg skrev i tråd var incl andre ting og det var i 2024
mvh. boldreel
-
407HDi
- Geografisk sted: Vestlolland
- Kontakt:
Noget som kan hjælpe dig lidt på vej i forhold til om det er koblet fra er: Hvor mange km har du kørt i bilen på de 2,5år og har der været fyldt adblue på i perioden?