Klimaanlæg

Besvar
Citroen
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 18. maj 2017 20:02
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Ja
Version: ?
Kontakt:

Klimaanlæg

Indlæg af Citroen » lør 4. maj 2024 09:57

Hej Citronikkere
Jeg har en udfordring med mit klimaanlæg.

Det er kontrolleret for kølemiddel og olie, og der var begge dele på anlægget da det blev gjort, og nu er de renset og fyldt efter forskrifterne.

Men det har ikke hjulpet.
Når jeg tænder for AC i kabinen slår kompressoren ikke til.

Jeg har ikke noget el diagram over om der sidder et relæ, en sikring eller lignende.

Er der nogen der kan hjælpe med et diagram, og som ved hvordan man evt kan teste om det er kompressoren der er defekt, og om man evt kan lave sådan en selv.

Bilen er en C4 1.6 HDI fra 2018
Reg nr BT34684

John59
Indlæg: 148
Tilmeldt: tors 3. aug 2023 13:31
Kontakt:

Re: Klimaanlæg

Ulæst indlæg af John59 » søn 5. maj 2024 15:16

Vær obs på at slyngkoblingen på kompresseren godt kan ruste, så den ikke kører frit og kan tage fat. Tjek samtidigt at stik og ledninger er ok og ikke irrede eller derer brud på ledningerne.

MGB
Indlæg: 52
Tilmeldt: man 13. mar 2017 09:59
Geografisk sted: I nærheden af Nibe
Diagbox: Ja
Version: N B - lexia
Kontakt:

Re: Klimaanlæg

Ulæst indlæg af MGB » søn 5. maj 2024 16:23

På de ældre citroner - skal køleventilatoren fungere - relæet der styre ventilatoren skal være OK
Prøv at smide en tester på og se om du kan tvangsstyre ventilatoren
Nuværende biler:
C4 - 2,0 VTR
Xsara Picasso 1,6 hdi

Citroen
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 18. maj 2017 20:02
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Ja
Version: ?
Kontakt:

Re: Klimaanlæg

Ulæst indlæg af Citroen » søn 5. maj 2024 20:06

Ved du om det også er gældende for en fra 2018?
Jeg har udlæst fejlkoder på den, og jeg får en der hedder B132A (sikkerhedsfejl på kølekredsløbets lavtryks side) og B132F (fejl i oplysning om højtryk i køleanlæg)
Det virker bare utænkeligt at begge følere er defekte

SRO
Moderator
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Klimaanlæg

Ulæst indlæg af SRO » man 6. maj 2024 10:10

Det kan næppe betale sig at reparere på kompressoren selv, idet en ombytter kan erhverves for relativt få penge, men lad være med at udskifte dele på formodning. Det kan hurtigt blive dyrt.

De fejl du nævner skal undersøges nærmere. Hvilken tester har du anvendt? - det synes at være generiske koder du har fået udlæst. Med en DiagBox tester kan du formentlig få lidt flere informationer.

Der kan være flere fejlårsager, dels følere i anlægget, dels BSM-boksen, der ofte er indblandet i styringen.

Ledningsdiagrammer er generelt en mangelvare med mindre man køber sig adgang, enten via Servicebox hos Citroën (kræver CVR-nummer og betaling) eller via f.eks. Autodata (også betaling).
For gør det selv folket er man henvist til en venlig sjæl med adgang (som du har forsøgt her på forum) eller f.eks. via Haynes, men da der kan være mange varianter, kan det også være lidt op ad bakke.
De fleste kører i hegnet på ledningsdiagrammer - og det er da også næppe i ledningsnettet du finder fejlen, mere i f.eks. en sensor, hvor du skal kende det forventede signal og forudsætningerne derfor.
Med en Diagbox-tester kan du i testmode tvangsaktivere en del komponenter og dermed f.eks. udelukke om det er magnetkoblingen, der er noget galt med (eller signalet til samme).

Citroen
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 18. maj 2017 20:02
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Ja
Version: ?
Kontakt:

Re: Klimaanlæg

Ulæst indlæg af Citroen » ons 8. maj 2024 22:32

Det var højtryksføleren der var defekt

Koderne kommer fra en Lexia 3

SRO
Moderator
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Klimaanlæg

Ulæst indlæg af SRO » tors 9. maj 2024 07:23

Godt at du fandt fejlen :handgestures-thumbupright:

Det er jo netop det der er "kunsten" ved bilreparationer. Det ses ofte, at de fejlkoder der kan udlæses ikke er fejlen, men en følgefejl af noget der svigter. Diagnosticeringskoderne skal læses vejledende og kritisk.

Perfekt at du meldte tilbage - det kan andre bruge 8-)

Citroen
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 18. maj 2017 20:02
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Ja
Version: ?
Kontakt:

Re: Klimaanlæg

Ulæst indlæg af Citroen » tors 9. maj 2024 09:21

Ja det ville være rart hvis alle ville bruge 5 minutter på at skrive hvad løsningen blev, der er trods alt mange der bruger tid på at være behjælpelige med forslag her inde.

Og tak til alle de forslag jeg fik 😀

Besvar