Hjulbolte til stålfælge
-
all3x
- Kontakt:
Hjulbolte til stålfælge
Hej med jer, vi har en C4 Grand SpaceTourer som er udstyret med sommerdæk på alufælge og vi har fået med i købet 4 vinterdæk på stålfælge.
Jeg kan ikke finde ud om det er ok at bruge de samme bolte eller skal man købe andre. De er nemlig ikke så lange i gevind så de er svært at finde i butikkerne.
Kan man bare bruge den som på billedet?
Jeg kan ikke finde ud om det er ok at bruge de samme bolte eller skal man købe andre. De er nemlig ikke så lange i gevind så de er svært at finde i butikkerne.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
John59
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Hjulbolte til stålfælge
Det vil jeg fraråde dig at gøre, de de ikke vil passe ordentligt på anlægspladen. Et dækcenter vil helt sikkert kunne hjælpe dig med at finde nogle som passer perfekt.
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
De viste stålbolte er de originale - og er en kombibolt.
Du kan se konus på bolten, på den del der er tættest på gevindet, den del passer til en stålfælg.
Yderst har du en skive med en flad anlægsflade - denne passer til alufælge med tilsvarende flad anlægs/tilspændingsflade.
Bonusinfo: Årsagen til at man anvender en flad anlægsflade på alufælge, med skive, er alene den, at hvis man anvendte en konus af stål mod en tilsvarende i aluminium ville du ødelægge fælgen og til sidste ville du ikke være i stand til at fastspænde fælgen til hjulnavet, idet du ville "rive" materiale af hver gang du hhv. spændte/løsnede bolten.
Nu er det ikke til at vide om hvad du står med af fælge, altså om det er originale fælge, men som udgangspunkt kan du fint anvende bolten som du har vist på foto.
Hvis du stikker bolten igennem fælgen, kan du måle hvor meget gevind der reelt kommer igennem. På bilen skal bolten nå igennem bremseskiven, tykkelsen, og nå gennem gevindet i hjulnavet. Bolten skal gerne nå cirka til bunden af gevindet i hjulnavet - så passer pengene :-)
Du kan se konus på bolten, på den del der er tættest på gevindet, den del passer til en stålfælg.
Yderst har du en skive med en flad anlægsflade - denne passer til alufælge med tilsvarende flad anlægs/tilspændingsflade.
Bonusinfo: Årsagen til at man anvender en flad anlægsflade på alufælge, med skive, er alene den, at hvis man anvendte en konus af stål mod en tilsvarende i aluminium ville du ødelægge fælgen og til sidste ville du ikke være i stand til at fastspænde fælgen til hjulnavet, idet du ville "rive" materiale af hver gang du hhv. spændte/løsnede bolten.
Nu er det ikke til at vide om hvad du står med af fælge, altså om det er originale fælge, men som udgangspunkt kan du fint anvende bolten som du har vist på foto.
Hvis du stikker bolten igennem fælgen, kan du måle hvor meget gevind der reelt kommer igennem. På bilen skal bolten nå igennem bremseskiven, tykkelsen, og nå gennem gevindet i hjulnavet. Bolten skal gerne nå cirka til bunden af gevindet i hjulnavet - så passer pengene :-)
-
all3x
- Kontakt:
Tak for svar.
Bilen står med de originale Citroen alufælge og jeg regner med at boltene er også originale. Jeg har prøvet at montere en stålfælge, boltene passer, gevindet passer nok... de ser bare dumt ud at de er så lange og de "stikker" ud pga at den ekstra del med skive på.
Jeg har tidligere haft Ford som bruger møtrikker og ikke bolte derfor er jeg i tvivl.
Jeg har i dag bestilt tid til en dækcenter med det er først og to uger. Hvis der kommer sne eller slud vil jeg meget gerne skifte selv til vinterhjul uden at være bange for at det falder af...
Bilen står med de originale Citroen alufælge og jeg regner med at boltene er også originale. Jeg har prøvet at montere en stålfælge, boltene passer, gevindet passer nok... de ser bare dumt ud at de er så lange og de "stikker" ud pga at den ekstra del med skive på.
Jeg har tidligere haft Ford som bruger møtrikker og ikke bolte derfor er jeg i tvivl.
Jeg har i dag bestilt tid til en dækcenter med det er først og to uger. Hvis der kommer sne eller slud vil jeg meget gerne skifte selv til vinterhjul uden at være bange for at det falder af...
-
Febbe
- Version: 7.62
- Kontakt:
Du skal bruge dem her 12x1.25, kan købes ved bl.a Thansenall3x skrev: ↑man 13. nov 2023 08:17Hej med jer, vi har en C4 Grand SpaceTourer som er udstyret med sommerdæk på alufælge og vi har fået med i købet 4 vinterdæk på stålfælge.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Citroën c4 coupé 3 dør’s 2.0 16v vtr 2007
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Hjulkapslerall3x skrev: ↑man 13. nov 2023 20:37Tak for svar.
-
pug407aut
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
Dem her er den rigtige type til stålfælge https://www.becker.dk/?todo=find&visnin ... eoQAvD_BwE
Dem til alufælge må kun bruges til reservehjulet
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 732.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Det er en kombibolt, der passer til såvel alu- som stålfælge. Den inderste, koniske, del passer til en stålfælg, den yderste til en alufælg med flad anlægsflade.pug407aut skrev: ↑man 4. dec 2023 17:53Dem her er den rigtige type til stålfælge https://www.becker.dk/?todo=find&visnin ... eoQAvD_BwE
Hvor har du fundet det med at den inderste del af bolten kun må anvendes til reservehjulet?
Jeg spørger blot for at blive klogere. Den type bolte har været anvendt i mange, mange år og jeg har aldrig hørt om det du skriver, men vil da gerne se det dokumenteret. På baggrund af hvad du har skrevet har jeg kigget i nogle instruktionsbøger - det findes ikke deri, så jeg tænker, at du må have set det et andet sted.
-
John59
- Kontakt:
Hvad siger de i synshallen? Er der en synsmand der er med her i forummet som kan/vil svare?