Tilspænding af nav-møtrik og bremseåg
-
Lars_med_C4
- Geografisk sted: Vestsjælland
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Tilspænding af nav-møtrik og bremseåg
Hej
Jeg er ny på forumet her. Jeg har en Citroen C4 BlueHDI (100HK) fra 2017 og lurer på om jeg selv kan skifte bremseskiver og klodser for og bag. Men jeg har svært ved at finde info om hvor meget man skal tilspænde nav-møtrik bag, samt bolte til bremseåg for og bag. Der findes flere manualer til køb på nettet, men jeg synes ikke de giver tryghed for at dække de sidste årgange (men det kan være bremser ikke har ændret sig synderligt alligevel i modellen levetid).
Jeg er ikke mekaniker, så jeg har ikke den der følelse af "det her er stramt nok" i hænderne, så jeg tænkte at bruge en momentnøgle.
Håber nogle har lidt fif. På forhånd tak og god dag
Tillæsspørgsmål:
Bør man altid skifte boltene til bremseåg, eller kan de forresten genbruges?
Jeg er ny på forumet her. Jeg har en Citroen C4 BlueHDI (100HK) fra 2017 og lurer på om jeg selv kan skifte bremseskiver og klodser for og bag. Men jeg har svært ved at finde info om hvor meget man skal tilspænde nav-møtrik bag, samt bolte til bremseåg for og bag. Der findes flere manualer til køb på nettet, men jeg synes ikke de giver tryghed for at dække de sidste årgange (men det kan være bremser ikke har ændret sig synderligt alligevel i modellen levetid).
Jeg er ikke mekaniker, så jeg har ikke den der følelse af "det her er stramt nok" i hænderne, så jeg tænkte at bruge en momentnøgle.
Håber nogle har lidt fif. På forhånd tak og god dag
Tillæsspørgsmål:
Bør man altid skifte boltene til bremseåg, eller kan de forresten genbruges?
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Tilspænding af nav-møtrik og bremseåg
Boltene i bremseåget er tilsyneladende strækbolte, så de bør udskiftes. Jeg har dog personligt aldrig haft problemer med dem, men jeg slår dem også bare i med luftnøglen
Jeg kan ikke lige finde moment på bagerste nav. Resten skulle være i PDF'en her;
Jeg kan ikke lige finde moment på bagerste nav. Resten skulle være i PDF'en her;
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
Lars_med_C4
- Geografisk sted: Vestsjælland
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Tilspænding af nav-møtrik og bremseåg
Tusind tak Carsten
- det må næsten være TRW som jeg har foran (skiverne er 266)
Billedet at skiven bagerst undrer mig faktisk lidt, for der er 5 huller til hjulbolte, men min C4 II har kun 4 (og ingen skruer til at holde skiven fast som på billedet, men til gengæld de med integreret leje og sådan en center/nav-møtrik). Er det ikke Picasso der kører med 5 hjulbolte?
Billedet at skiven bagerst undrer mig faktisk lidt, for der er 5 huller til hjulbolte, men min C4 II har kun 4 (og ingen skruer til at holde skiven fast som på billedet, men til gengæld de med integreret leje og sådan en center/nav-møtrik). Er det ikke Picasso der kører med 5 hjulbolte?