Hyletone forhjul

Besvar
Skiib
Indlæg: 44
Tilmeldt: ons 29. mar 2017 18:48
Kontakt:

Hyletone forhjul

Ulæst indlæg af Skiib » tors 2. maj 2024 19:33

Jeg har en c4 B7 fra 2013, Den har fået en hyletone ved det ene forhjul. Den kommer først efter en 10-15 km kørsel og forsvinder så snart bremsepedalen berøres ganske let eller bilen har stået parkeret et stykke tid. Har skiftet skiver og klodser samt glidere alt er smurt op calipre er ok knap 1 år gamle og stemplet kører fint. Efter skift kommer hyletonen stadig efter lidt kørsel, kan nævne at bremserne ikke blive varme af det. Nogen der har en ide til hvad det kan være eller har haft problemet selv.

John59
Indlæg: 148
Tilmeldt: tors 3. aug 2023 13:31
Kontakt:

Re: Hyletone forhjul

Ulæst indlæg af John59 » fre 3. maj 2024 07:41

Kunne være en fejl i bremsebelægningen eller en skævhed i bremseskiven. Har du prøvet at tjekke skivens udslag med et micrometer?

SRO
Moderator
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Hyletone forhjul

Ulæst indlæg af SRO » fre 3. maj 2024 08:50

Ja, anlægsfladen på navet når du monterer skiverne skal være helt rene, som i absolut helt uden antydning af rust - og tjek med et micrometerur som John skriver kan være en god ide.

Hvis det er ok og hylelyden er konstant, så forekommer det formentlig mest, når vejen hælder blot en smule, ikk'?
- det skyldes at bremseklodserne lige rammer bremseskiven.

Anhængig af typen af bremseklods, kan du rejfe kanten på bremseklodserne en smule, det kan hjælpe (indtil klodsen er slidt :-) ).
Sådan en rejvning er mange bremseklodser faktisk udført med ab fabrik. Du skal ikke tage ret meget af, kun lige kanten (et par millimeter). Det er måske et forsøg værd. Sådan en pivelyd kan jo drive en til vanvid.

Det kan også skyldes, at bremseklodserne binder en smule, om end det ikke er det du indikerer. Der skal ikke meget til. Jeg har oplevet det på flere P307'ere - og der skal ikke meget til.

Hvilklet fabrikat skiver/klodser anvender du? - jeg er selv holdt op med at købe Brembo skiver og klodser, det er for dyrt i længden.

Skiib
Indlæg: 44
Tilmeldt: ons 29. mar 2017 18:48
Kontakt:

Re: Hyletone forhjul

Ulæst indlæg af Skiib » fre 3. maj 2024 11:33

Det er Bosch klodser og skiver samt glidere der er monteret. De gamle skiver og klodser var også kun et år og klodserne var kun halvt brugt, men vurderede at det var det det mest sansynlige derfor skiftede jeg dem sammen med glidere som jo altid er et problem.
(Lad os komme tilbage til gamle calipre med stempel på begge sider istedet for glidere).
Anlægsfladerne er gjort rene med smergellærred og bremserens, er sikker på at det var helt rent ved montering. Mener klodserne er reifede, men checker lige ellers gør jeg det. hvis det ikke hjælper overvejer jeg nok en ny caliper selvom den anden kun er et år og synes at køre som den skal. Vil også lige checke om der sidder noget ved abs føleren, tror det dog ikke. Har ikke micrometer måler. Håber det løser sig min stolthed får et knæk hvis jeg må ha den på værksted. :D

SRO
Moderator
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Hyletone forhjul

Ulæst indlæg af SRO » lør 4. maj 2024 07:38

Hvis du skal have bilen længe - eller en anden bil, så kig efter TRW eller Zimmermann skiver/klodser. Det er normalt dyrere her og nu, men ikke i længden. Bosch og Brembo m.fl. går jeg selv helt udenom i dag. Skiverne ruster bare der kommer en mørk sky forbi på himlen og foretager du en nedbremsning med bare lidt tryk, så slår de sig :-) (overdrivelse fremmer forståelsen).

Folk må jo købe præcis det de vil - og min tilkendegivelse er alene baseret på egne erfaringer, og er ikke udtryk for ønske om en "religionskrig" om skiver/klodser.

Et micrometerur er faktisk ikke så dyrt - det er vel kun til lejlighedsvis brug, så det behøver nok ikke være state of the art:
https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000024034
Det kan nok findes i mange prislag.

Der er sikkert en som kan melde en tommelfingerregel ind omkring maksimalt kast - det kan jeg ikke lige huske.

Skiib
Indlæg: 44
Tilmeldt: ons 29. mar 2017 18:48
Kontakt:

Re: Hyletone forhjul

Ulæst indlæg af Skiib » lør 4. maj 2024 09:52

Pis købte ellers Bosch med den tanke at selvom de var noget dyere en det billigste på markedet og et anerkendt mærke var et godt køb. Kunne have fået TRW til samme pris. Hvis jeg ikke kommer den piben til livs, bliver hele lortet ( skiver.klodser-calipre-glidere skiftet til TRW). så må det da forsvinde. Prøver dog lige med micrometer måleur samt adskillelse af det hele og rejfning af klodser inden pungen kommer op af lommen igen

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 359
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Hyletone forhjul

Ulæst indlæg af JensNo » lør 4. maj 2024 13:28

Skiib skrev:
lør 4. maj 2024 09:52
Pis købte ellers Bosch med den tanke at selvom de var noget dyere en det billigste på markedet og et anerkendt mærke var et godt køb. Kunne have fået TRW til samme pris. Hvis jeg ikke kommer den piben til livs, bliver hele lortet ( skiver.klodser-calipre-glidere skiftet til TRW). så må det da forsvinde. Prøver dog lige med micrometer måleur samt adskillelse af det hele og rejfning af klodser inden pungen kommer op af lommen igen
https://www.youtube.com/watch?v=OvFsJ9UFkA4

Dette kast havde jeg på højre forreste skive i flere år og IKKE mærkbart samt godkendt på EU men er det højere end det, vil jeg tro det bliver kritisk.

Vil tro at max kast er 1/10 mm
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 359
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Hyletone forhjul

Ulæst indlæg af JensNo » lør 4. maj 2024 17:56

For øvrigt er skivernes kvalitet prismæssigt ikke det vigtigste, Thansen skiver f.eks. er såmænd udmærket, men derimod bremseklodserne må man ikke gå på kompromis med, det må være kvalitet ;)
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

SRO
Moderator
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Hyletone forhjul

Ulæst indlæg af SRO » man 6. maj 2024 07:37

Der er ikke noget som helst galt med Bosch eller andre fabrikater. Jeg ligger ikke inde med viden eller dokumentation for om den ene skive skulle være bedre end den anden. Det er således alene udtryk for egne erfaringer, at jeg har anbefalet TRW og Zimmermann. Hvis du foretrækker Mapco, Vaico eller noget andet, så køb det.

Hustruens 307CC havde netop fået monteret Brembo skiver foran da vi købte bilen af en ven. Der kom en smule rust på skiverne efter nogle ugers stilstand/minimalt brug. Det blev fint slebet af, kontrolleret. Dette gentog sig og vi kørte relativt lidt i bilen. Efter to-tre måneder huggede det i forbremserne, når vi bremsede og udmålt havde skiverne nu slået sig. Vi kører ikke race med mange hårde opbremsninger, hvor skiverne bliver rødglødende :-)
Jeg sværgede tidligere til Brembo eller Bosch og købte der for endnu et sæt Bremboskiver. De holdt så i tre måneder, før de igen måtte lade livet, da jeg desværre ikke har en drejebænk jeg kan smide dem op i.
Denne gang købte jeg TRW skiver og klodser (de svinger i pris (Tyskland) og det var næsten dobbelt op) - og de har nu holdt i godt tre år. Vi kører ikke ret meget i bilen og den står også jævnligt ude i flere dage ad gangen, men efter jeg satte TRW på, har der ingen problemer været. Jeg købte i øvrigt "low dust" klodserne - og det spiller, så fælgene ikke så nemt bliver sorte af bremsestøv.

På de øvrige 307'ere jeg af og til har fingrene i, har mønsteret været det samme, herunder pibende klodser, især fra bagbremserne. Der er sat TRW, Zimmermann og en enkelt gang Valeo på - og der har ikke været problemer siden.

På sønnikes 206'er samt et par tyske biler, har jeg ikke været imponeret over skiver/klodser fra Bosch - skiverne ruster relativt hurtigt, synes jeg.

Der er sikkert andre som har andre erfaringer, og den enkelte skal jo købe det vedkommende har det godt med - og vil betale.

Endelig har jeg ladet mig fortælle, at mange af fabrikaterne blot er private label - og dermed fremstilles på samme fabrik. Igen; jeg aner det ikke og på nettet kan du finde mange påstulater.

Jeg skal ikke kloge mig på det - og de skiver du har købt skal nok virke, det er jeg sikker på :-) Jens har en god pointe mht. klodserne - lad være med at spare på bremsene på din bil!
Som jeg plejer at sige; Hvis ikke du har råd til at vedligeholde din bil, så køb en cykel i stedet :D

Noget af det aller vigtigste er afrensning af anlægfladen til skiverne - det skal være helt rent/afrenset. Er der antydning af rust skal det renses af, brug evt. en stump genstand til at kradse i evt. rust, f.eks. en skruetrækker.

Der er delte meninger om dette, men jeg er af den gamle skole og lægger altid en TYND film af kobberfedt (eller tilsvarende) på navet. Når jeg skriver tyndt lag, så er det absolut tyndt. Du skal kunne se igennem det og det må ikke være forskel i tykkelsen. Når du lægger skiver på navet, roterer du den på navet, så filmen fordeles ligeligt (dur ikke rigtig på biler med støttebolte og møtrikker :think: ). Husk at fedtet kan blive slynget ud pga. centrifugalkraften - og du vil ikke have fedt på dine bremser, derfor tyndt!
Støtteskruen skal kun lige spændes let med hånden - den/de skal ikke knoklespændes, men kun lige holde skiven på plads.

Mht. pibelyde fra bremserne skal du være meget omhyggelig med monteringssættet, og evt. rust derunder. Tolerancerne er relativt fine og klodserne skal nemt gå i recessen i bremseåget - hvis det binder kommer det til at hyle!
Brug gerne en grov caliperfil til at rense af med. Igen; du skal ikke fjerne materiale fra bremseåget, kun snavs og rust, så stop i tide. Du kan bruge en alm. grov fil, men der skal du blot passe lidt mere på, da du nemt kan komme til at fjerne materiale.

I min læretid havde vi noget spray som vi kunne sprøjte på hhv. klodser og tromler ved pivelyde. Det fungerede ofte fint. De gamle Opel Kadet E var virkelig slemme til at hyle fra bagbremserne (tromlebremser). Jeg kan ikke huske hvad det hed, men kunne sikkert ikke få stemplet "svanemærket" i dag.

Det samme gælder glidestyrene - smør dem op med siliconefedt - der må heller ikke være antydning af at det binder. Det er jo en nem øvelse lige at skubbe caliperen fra bremseåget og give det lidt fedt og massage. Du skal ikke være fedtet med fedtet, men det skal heller ikke sejle i det - et jævnt lag er vejen frem, det skal nok fordele sig, når du masserer det hele. Husk at du har to glidestyr.

Har du overvejet om glidestyrene er skæve, så det kan binde? - de koster ikke alverden og fås som sæt med gummibælge mv.

Endelig; husk at smøre bagsiden af bremseklodserne med bremsefedt - dette blot som eksempel, fås i mange mærker og prislag: https://www.autodoc.dk/liqui-moly/78977 ... JMQAvD_BwE

Smør kun der hvor stempel og "vingerne" på caliperen træder på bremseklodserne - der er ingen grund til at smøre for meget fedt ud over det hele, det binder blot skidt og snavs.

Skiib
Indlæg: 44
Tilmeldt: ons 29. mar 2017 18:48
Kontakt:

Re: Hyletone forhjul

Ulæst indlæg af Skiib » man 6. maj 2024 20:47

Så tror jeg problemet er løst (bank under bordet). Lånte en micrometer skrue, det viste sig at skiven i den side der peb var skæv til trods for at den var ny. Valgte at skifte hele møget i begge sider (skiver-klodser til TRW- calipre og glidere). Alt renset slebet og smurt op, bruger også stadig kobberfedt på anlægsflade skiver, og på anlæg klodser (oldschool). Har kørt ca. 75 km i dag i stilhed og regner med at det er løst. Har reklameret på skiverne og klodser, regner med at få penge retur eller tilgodebevis. Måtte købe de nye stumper et andet sted hvor de havde Trw på lager.
Tak for hjælpen til alle. Skal nok lige sende en update on nogle dage

SRO
Moderator
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Hyletone forhjul

Ulæst indlæg af SRO » tirs 7. maj 2024 06:29

Fedt! :handgestures-thumbupright:

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 359
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Hyletone forhjul

Ulæst indlæg af JensNo » tirs 7. maj 2024 17:33

Sådan :auto-driving:

Tør man spørge hvor meget kast skiven havde?
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Skiib
Indlæg: 44
Tilmeldt: ons 29. mar 2017 18:48
Kontakt:

Re: Hyletone forhjul

Ulæst indlæg af Skiib » man 13. maj 2024 20:54

Har nu kørt en uges tid ca. 500km uden problemer så betrakter det som løst-Til JensNo skiven slog 16 til 17 på micrometeret.

Besvar