Brændstof økonomi Emnet er løst
-
0607
- Geografisk sted: Hedehusene
- Diagbox: Ja
- Version: iCarsoft FR V2.0
- Kontakt:
Brændstof økonomi
Hej.
Har en tråd ang. Hvorfor min bil kun kan trække 400 kg. Det er så pga type godkendelsen og brændstof forbrug.
Ang. Brændstof forbrug. Den er opgivet til 26km/l, det ved jeg godt er umuligt, men ligemeget hvor pænt jeg køre kan jeg kun få den op på 20 km/l.
Har lige købt den så jeg kender ikke den tidligere ejer kørsels mønster.
Har kommet Bell rens i tanken.
Er der ellers noget man kan gøre for at få lidt bedre brændstof økonomi?
På forhånd tak
Steffen
Har en tråd ang. Hvorfor min bil kun kan trække 400 kg. Det er så pga type godkendelsen og brændstof forbrug.
Ang. Brændstof forbrug. Den er opgivet til 26km/l, det ved jeg godt er umuligt, men ligemeget hvor pænt jeg køre kan jeg kun få den op på 20 km/l.
Har lige købt den så jeg kender ikke den tidligere ejer kørsels mønster.
Har kommet Bell rens i tanken.
Er der ellers noget man kan gøre for at få lidt bedre brændstof økonomi?
På forhånd tak
Steffen
Citroen C4 1.6 e-hdi e6g 2011
Regnr. AX94386 Aldrig kørt Citroën før.
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Brændstof økonomi
hvad er det for en bil ???
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
-
0607
- Geografisk sted: Hedehusene
- Version: iCarsoft FR V2.0
- Kontakt:
C4 1.6 e-hdi 110 e6g 2011 med 170000 km på tælleren.
Citroen C4 1.6 e-hdi e6g 2011
- posh
- Kontakt:
det er da meget fint for den model især med den gearkasse, min kører ca 22 km/l og det er flot til blandet (mest) bykørsel, og du ved vel godt at opgivelsen på forbrug tidligere var beregnet i en prøvestand hvor de nu kommer fra faktiske køreforld, og det eneste man kan bruge de tal til er alligevel at sammenligne forskellige bilmærker da det faktiske forbrug bestemmes sådan ca 1 meter bag rattet
hvis du kører som du havde et æg mellem fod og speeder ville du fint komme op på 22-24 km/l og aldrig kører deen op i omdfrejninger
hvis du kører som du havde et æg mellem fod og speeder ville du fint komme op på 22-24 km/l og aldrig kører deen op i omdfrejninger
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Lige der er jeg uenig - Rul kun i gang, så i 2 eller 3 (alt efter gearing), og bund pedalen til maks moment er nået ~2000-2500 rpm, til man kan komme i 5'te..
Folk cykler alt for lang tid rundt i samtlige gear for at nå 80 km/t. Bilen kan nemt trække, hvis man springer et gear eller to over.. Man bruger mest brændstof mens vægtklodsen skal op i fart, når først den "ruller", går det bedre.
1. Brems med motoren: Hvis du slipper speederen helt og holder bilen i gear, afbrydes indsprøjtningen af brændstof fuldstændigt. Du sparer altså brændstof ved at holde bilen i gear i stedet for at koble ud og køre i frigear frem mod f.eks. et lyskryds eller et sving.
2. Kør i et så højt gear som muligt: Ved bykørsel eller langsom landevejskørsel vil forbruget være 30-35 pct. højere ved at vælge 3. gear frem for 5. gear. Mange moderne biler kan sagtens tåle at køre i 5. gear allerede fra ca. 50 km/t, mens det på grund af gearingen kan være svært i visse øko-modeller.
3. Accelerer kvikt: Første gear bør kun bruges til at rulle bilen i gang. Herefter accelererer du med gaspedalen trykket ca. halvt ned, og inden motoren når op over den nederste halvdel af omdrejningsområdet, skifter du til næste gear. (På Volkswagens Think Blue-kursus, der er målrettet Bluemotion-modellerne, opfordres man til at træde speederen helt i bund og skifte gear ved 2.000 o/min.) Ved den ideelle acceleration kommer du op i den ønskede hastighed forholdsvis hurtigt.
4. Vær forudseende - følg med i trafikken: Hver gang du bruger bremsen, koster det brændstof at komme op i fart igen. Derfor skal du afpasse farten, når du nærmer dig et lyskryds eller en anden forhindring, så du kan køre videre uden at bremse. Mange af os kører de samme steder hver dag, så man får hurtigt erfaring med, hvor man skal påbegynde motorbremsningen.
5. Tjek dæktrykket: Det koster brændstof at køre med for lavt dæktryk. Hvis dine dæk mangler 20 pct. luft, stiger brændstofforbruget 5-10 pct.
6. Aircondition er dejlig - men det koster: Aircondition/klimaanlæg øger brændstofforbruget. Du sparer derfor en masse brændstof, hvis du kan nøjes med at bruge ventilationssystemet. Gennemsnitsbesparelsen ved at slukke for aircondition-anlægget er på 2-6 pct., på varme dage helt op til 15 pct.
Her er jeg personligt uenig - Den påstand passer KUN, hvis man ikke åbner et vindue på klem. Et åbent vindue er dyrt. Faktisk lige så dyrt som AC, og så kan man da lige så godt nyde komforten af AC
7. Tøm bagagerummet: Kører du rundt med noget tungt i bagagerummet? Som en tommelfingerregel kan man regne med, at 100 kg ekstra vægt øger brændstofforbruget med 4 pct.
8. Afmonter tagbagagebærer og tagboks efter brug: Bilfabrikanterne har brugt mange kræfter på at gøre bilerne så strømlinede som muligt. Derfor er det en dårlig idé at køre rundt med en tagbagagebærer eller tagboks, når man ikke bruger den. En tagbagagebærer kan øge brændstofforbruget med et par procent, og en tagboks kan øge forbruget med helt op til 15 pct. Nedrullede vinduer koster også brændstof.
9. Brug instrumenterne: Mange biler har kørecomputer, der viser både dit aktuelle forbrug, hvor langt du kører på literen i gennemsnit, og hvor meget brændstof, du har brugt på hele turen. Brug instrumenterne og konkurrer med dig selv om at bruge mindst muligt brændstof på ture, du kører ofte, fx til og fra arbejde.
10. Kør ikke for hurtigt: Jo hurtigere du kører, desto større bliver luftmodstanden, og luftmodstand koster brændstof. Derfor kan en forøgelse af hastigheden fra f.eks. 110 km/t til 130 km/t give en stigning i forbruget på op til 20 pct.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
- posh
- Kontakt:
Næsten enig Carsten, gearskift ved ca 12/,1500 omdr Op gennem gearene virker fint på en HDi og så højst mulig gear, det er bare svært med den e6g gearkasse
Bla. derfor fravalgte jeg skidtet
Bla. derfor fravalgte jeg skidtet
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Du kan jo teste selv - Den 2,0 HDi jeg havde var måske nok chippet til den gode side.
Men på den passede det at accelerere godt hurtigt op i anden gear, også ret i femte. Den kunne nemt hente den der. Det gav mig væsentlig på brændstoføkonomien.
Det afhænger selvfølgelig af gearingen/bil/motor - Men man spilder meget brændstof ved at snøvle op i fart, gennem samtlige gear der er i kassen. Op i driftfart, hurtigst muligt.. (Altså uden hjulspind osv. - Hurtigt, men med måde).
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Og så er der lige denne, som KUN påvirker den indbygget brændstofmåler (Og evt. km/t )
Hvis der er telekodet helt forkert dæk/hjulstørrelse med Diagbox. Så passer målt forbrug ikke en s...
Hvis der er telekodet helt forkert dæk/hjulstørrelse med Diagbox. Så passer målt forbrug ikke en s...
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)