C3 1,6 trækker til højre

Besvar
Brugeravatar
TrineCE
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 30. dec 2020 08:38
Kontakt:

C3 1,6 trækker til højre

Ulæst indlæg af TrineCE » ons 30. dec 2020 09:00

Hejsa.
Hej forum. (Aner ikke om i er de rigtige at spørge, men skyder bare med spredehagl nu!) Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg har købt en C3, 1,6 BlueHDI 100, Seduction Upgrade fra 2015 ved en forhandler. Den trak til højre da jeg prøvekørte den og vi skrev ind i slutsedlen at det skulle udbedres. Det tog 3 uger da ingen kunne finde ud af hvorfor. Den har fået skiftet følgende: Tandstang, Bærearme, styrekugler og dæk. Blevet sporet tre gange. og nu har jeg fået den tilbage med beskeden om at alt er godt og at C3 jo er en følsom bil i forhold til vejhældning (Det har en Citroenekspert sagt til dem :think:) og at nu skal jeg passe på at jeg ikke lader mig psyke når jeg kører i den. Den trækker stadig til højre, dog mindre end før. Når jeg kører ligeud på hvilken som helst vej skal jeg sidde og holde en lille smule i rattet. Hvis jeg kører i den forkerte side af vejen kan den godt rulle lidt til venstre.. men altid mest til højre. Spørgsmålet er.. ER den model følsom eller kan jeg tillade mig at smide den i hovedet på dem igen? Og hvis de siger de ikke kan gøre mere, kan man så forlange at handlen går retur? ...Eller er det mig der er overopmærksom?! HJÆÆÆÆLP!!!
Mvh Trine

SRO
Moderator
Indlæg: 1964
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C3 1,6 trækker til højre

Ulæst indlæg af SRO » ons 30. dec 2020 20:57

Det er helt normalt, at du skal holde lidt igen på rattet, hvis du kører på en skrå vej - det er der som sådan ikke noget unormalt i. Det skal man på alle biler.
Hvis den til gengæld trækker til højre, når du kører på en helt lige vej, er der noget galt - der skal bilen naturligvis køre helt ligeud.

Sjovt at spore bilen tre gange :-) Det tyder da på, at de har famlet sig frem.
Har de udført en fire-hjuls udmåling? - og har du fået en udskrift?

Selv om en fire-hjulsudmåling skulle vise at alt er ok, så kan bilens jo under belastning opføre sig anderledes, derfor; har de tjekket bagenden på bilen - baghjulene bestemmer hvor bilen kører hen. Nu har jeg ikke lige mulighed for at tjekke bilens opsætning, men der kan være tale om ophæng af bagbroen, selve bagbroen, evt. svingarme samt tilhørende stræberarme og bøsninger i det hele.
Har den (u)normalt dækslid på baghjulene?

Når man først har fået "tunnelsyn", kan det være ret svært at forholde sig objektivt til tingene... Har du ladet andre køre i bilen og vurdere den? - kør ind til et (evt. autoriseret) værksted og lad dem køre i bilen, gør evt. det samme på et tredje værksted. Alternativt kan du køre den til FDM.

amh
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 20. sep 2017 20:30
Kontakt:

Re: C3 1,6 trækker til højre

Ulæst indlæg af amh » ons 30. dec 2020 22:54

Jeg har nøjagtig samme bil, samme årgang.
Jeg kan også genkende det mønster du beskriver - det føles som om man skal holde rattet "en smule imod".
Men bilen kører fint ligeud, og den trækker ikke til nogen af siderne, hverken ved acceleration eller nedbremsning.

JHA
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 13. nov 2019 23:31
Kontakt:

Re: C3 1,6 trækker til højre

Ulæst indlæg af JHA » tors 31. dec 2020 13:07

Har bilen tidligere været skadet?
C3 årg 2019 med ovenlysvindue
Amazon årg 1968

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C3 1,6 trækker til højre

Ulæst indlæg af pug407aut » tors 31. dec 2020 18:33

Bremser kan hænge på den, også selvom den kun er 5 år gammel, jeg har lige lavet en 208er hvor bremser var slidte eller hang, selvom den kun har kørt 40.000km
Dem der har sporet den, har ikke haft de store rutiner i at spore, det er grunden til at ved os, der er det kun mig der spore biler(200+ om året)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Besvar