Mister drivkraft, hakker - C3 benzin

Besvar
Fnukie
Kontakt:

Mister drivkraft, hakker - C3 benzin

Ulæst indlæg af Fnukie » lør 10. aug 2024 07:06

Hej

Jeg har over en periode oplevet at min C3 1,2 110 Hk benzin fra 2018 - kørt 63.000 km - mister kræfter under kørsel?

Det er ofte blot ca et sekund, hvor det føles som om den mister drivkraften også kører den fint igen. Nogen gange er det 1 gange på en dag. Andre gange er det flere gange inde på 5 minutter.
Det er ligemeget om jeg kører 30 eller 130 km i timen.

Men nu har jeg oplevet 2 gange at den på vej til at en rampe til hovedvej og motorvej har mistet drivkraften når jeg har skiftet gear. Fx på motorvej rampen, da jeg nåede omkring 80 km og skiftede til 5 gear begyndte den og hakke helt åndsvagt som om den ikke kunne trække? Jeg skiftede hurtigt ned til 4 gear igen og endte med at kører op til omkring 90-100 km/t før jeg skiftede til 5 gear igen, også var "problemer over"?

Ingen advarsel lamper lyser

Den var til stort service i slutningen af maj, uden anmærkninger.

Jeg var først nervøs for toppakningen, men den har ikke brugt kølervæske og har ikke andre "tegn" på det.

Så mistænkte jeg et partikelfilter der skulle renses for syntes at have læst at alle biler fra 2018 havde det også benzin. Men nu er jeg pludselig i tvivl om den har den?

Så mistænkte jeg om det er benzin tilførslen til motoren den er gal med?

Alle de ovennævnte ting er kun baseret på hvad jeg kan læse mig frem til på nettet. Men igen så virker det også bare VIRKELIG tidligt på en bil der har kørt så lidt?

Har i andre oplevet lignende?

John59
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Mister drivkraft, hakker - C3 benzin

Ulæst indlæg af John59 » lør 10. aug 2024 09:12

Tjek stel og stikforbindelser for løshed og ir. Partikelfilter: Hvis din bil har Euronorm 6C, så har den partikelfilte. Dette blev indfaset allerede 1.Sep 2017. Fra 1. sep 2018 skal alle biler med benzininsprøjtning, som bliver nyindregistreret, havn monteret dette filter.

Fnukie
Kontakt:

Ulæst indlæg af Fnukie » lør 10. aug 2024 09:36

John59 skrev:
lør 10. aug 2024 09:12
Tjek stel og stikforbindelser for løshed og ir. Partikelfilter: Hvis din bil har Euronorm 6C, så har den partikelfilte. Dette blev indfaset allerede 1.Sep 2017. Fra 1. sep 2018 skal alle biler med benzininsprøjtning, som bliver nyindregistreret, havn monteret dette filter.
Hvis jeg står bilen op I DMR står der;

EU-version: 6/A0S

Er det, det jeg skal kigge efter?

Uh, det lyder som en besværlig omgang. Læs en dyr omgang. Jeg kan intet selv så den skal på værksted for det. ☹️

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tirs 20. aug 2024 08:11

Få det tjekket på et værksted. Fejlen forsvinder ikke af at du kører videre - på et tidspunkt står du nok helt stille med bilen og det er måske en dag, hvor du skal til noget vigtigt.

Et serviceeftersyn er et øjebliksbillede, hvor mekanikeren i bedste fald måske kører 5-10 km og hvis ikke du selv har meldt om nogen fejl, udføres der blot et service, hvis ikke mekanikeren bemærker noget unormalt.

Det kan være en MAP sensor der skaber de problemer som du nævner, men også en tændspole, et tændrør, en knækket ledning mv.

Der skal en tester på bilen og fejlen skal diagnosticeres via målinger... måske der ligger nogle registreringer i motorstyringen.

Besvar