Tandrem
-
René p44
- Kontakt:
Tandrem
Hej er der nogen der har viden om 3. generations tandrem til "våd"/tandrem i olie?
Og findes der underdøgelsr eller viden om, om det er DAYCO, GATES, CONTITECH eller en hel anden producent der pt. laver den bedste rem til 1.2 puretech?
Mig bekendt er problemet på ingen måde løst endnu.
Og findes der underdøgelsr eller viden om, om det er DAYCO, GATES, CONTITECH eller en hel anden producent der pt. laver den bedste rem til 1.2 puretech?
Mig bekendt er problemet på ingen måde løst endnu.
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Tandrem
Hvad er problemet da?
Der er ændret skifteinterval på de motorer med problemer - det skulle være løsningen.
Jeg har desværre ingen kendskab til en sådan undersøgelse, om den findes.
Der er ændret skifteinterval på de motorer med problemer - det skulle være løsningen.
Jeg har desværre ingen kendskab til en sådan undersøgelse, om den findes.
-
cit-rotti
- Geografisk sted: Deutschland Würzburg
- Diagbox: Ja
- Version: 9.222+ ältere
- Kontakt:
The most important thing with these engines is:
Only use the approved oil
Keep to the shortened change interval
and check the width of the timing belt via the oil filler opening - there is an inexpensive tool for this.
Wolfgang
Only use the approved oil
Keep to the shortened change interval
and check the width of the timing belt via the oil filler opening - there is an inexpensive tool for this.
Wolfgang
-
René p44
- Kontakt:
Problemet er, at Problemet ikke er løst, men dog blevet mindre med 3. generations rem. Selvom remmen nu ser fin ud er der mange eksempler på at afraspet gummifnuller havner i sien og blokerer olipumpen.
Med min baggrund som storvogns mekaniker har jeg erfaring for at GATES laver de bedste remme. Men det er DAYCO der først introducerede BIO remmmen. Men både Contitech og Gates laver også BIO remme til til Ford og Stelantis. Derfor ville bare vide om nogen vidste om der var lavet test af de remme.
Men igen, som Wolfgang skriver: Eksta opmærksomhed, 2 årlige olieskift og tandremsskift før de 100.000. Og ja kun den nyeste og selvfølgelig dyreste olie fra Total Energies.
I øvrigt er jeg ganske glad for min 1,2 turbo.
Med min baggrund som storvogns mekaniker har jeg erfaring for at GATES laver de bedste remme. Men det er DAYCO der først introducerede BIO remmmen. Men både Contitech og Gates laver også BIO remme til til Ford og Stelantis. Derfor ville bare vide om nogen vidste om der var lavet test af de remme.
Men igen, som Wolfgang skriver: Eksta opmærksomhed, 2 årlige olieskift og tandremsskift før de 100.000. Og ja kun den nyeste og selvfølgelig dyreste olie fra Total Energies.
I øvrigt er jeg ganske glad for min 1,2 turbo.
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Ja, det er nok vejen frem.
Godt at høre at du er tilfreds med 1,2'eren. Ud fra en traditionel/gammeldags betragtning er det jo nogle relativt små motorer til nogle relativt store biler, men det lyder ikke til at være en udfordring.
Jeg havde i weekenden kontakt med en der også har en 1,2'er. Den brugte olien op og han var ikke opmærksom på problemstillingen med øget olieforbrug, så han måtte have ny motor i, da den brækkede sig. Den havde kørt ca. 150.000 km og bilen var næsten lige købt brugt. Forhandleren ville udskifte den med en tilsvarende brugt, men han betalte så selv differencen og fik en fabriksny motor lagt i.
Motorerne koster vist kun omkring kr. 15.000, hvilket jo er rørende billigt for en bilmotor, men det skal jo nok ses i lyset af antallet som er udskiftet. Ærgerlige penge er det - og med arbejdsløn løber det jo alligevel noget højere op. Det må eller burde jo give en lavere indkøbspris på de berørte modeller.
Godt at høre at du er tilfreds med 1,2'eren. Ud fra en traditionel/gammeldags betragtning er det jo nogle relativt små motorer til nogle relativt store biler, men det lyder ikke til at være en udfordring.
Jeg havde i weekenden kontakt med en der også har en 1,2'er. Den brugte olien op og han var ikke opmærksom på problemstillingen med øget olieforbrug, så han måtte have ny motor i, da den brækkede sig. Den havde kørt ca. 150.000 km og bilen var næsten lige købt brugt. Forhandleren ville udskifte den med en tilsvarende brugt, men han betalte så selv differencen og fik en fabriksny motor lagt i.
Motorerne koster vist kun omkring kr. 15.000, hvilket jo er rørende billigt for en bilmotor, men det skal jo nok ses i lyset af antallet som er udskiftet. Ærgerlige penge er det - og med arbejdsløn løber det jo alligevel noget højere op. Det må eller burde jo give en lavere indkøbspris på de berørte modeller.
- Gribben
- Geografisk sted: Bramming
- Kontakt:
Jeg har lige skiftet tandrem i min 1.2 Puretech fra 2018. Den havde gået 116.000 km og var knap 5 år gammel. Ganske lidt smulder på indersiden, ikke meget, men hele remmen var krakeleret på ydersiden. Har siden bilen var ny skiftet olie v/ 12.500 km, altså dobbelt så ofte som foreskrevet.
Den nye rem er Daycos nyeste model. I 2020 annoncerede Continental en ny og forbedret udgave af en BIO rem, levet specielt til PSA.
https://www.continental.com/en/press/pr ... ming-belt/
Det er til at leve med, at remmen skal skiftes ved 100.000 km /5 år. Men det værste er olieforbruget, som for mit vedkommende kom ved ca. 80.000 km. Alle aut. service var overholdt, men forhandleren ignorerede mine henvendelser herom. Jeg har fra en anden forhandler diskret fået oplyst at der er tale om koks ved stempelringene.
Den nye rem er Daycos nyeste model. I 2020 annoncerede Continental en ny og forbedret udgave af en BIO rem, levet specielt til PSA.
https://www.continental.com/en/press/pr ... ming-belt/
Det er til at leve med, at remmen skal skiftes ved 100.000 km /5 år. Men det værste er olieforbruget, som for mit vedkommende kom ved ca. 80.000 km. Alle aut. service var overholdt, men forhandleren ignorerede mine henvendelser herom. Jeg har fra en anden forhandler diskret fået oplyst at der er tale om koks ved stempelringene.
C4 Spacetourer PureTech130 2018
-
Henriklu
- Kontakt:
Kan man gøre noget for at forhindre / mindske chancen for at det koks opstår. Det er vel ikke nemt at kontrollere før problemet med forhøjet olieforbrug opstår?Gribben skrev: ↑fre 8. sep 2023 18:16Det er til at leve med, at remmen skal skiftes ved 100.000 km /5 år. Men det værste er olieforbruget, som for mit vedkommende kom ved ca. 80.000 km. Alle aut. service var overholdt, men forhandleren ignorerede mine henvendelser herom. Jeg har fra en anden forhandler diskret fået oplyst at der er tale om koks ved stempelringene.
Nogle skriver motorrens, hvor andre skrive man ikke bør bruge motorrens pga. det angriber tandremmen.
Der kører også lidt teorier omkring "den bedste benzin" til motoren. Med og uden additiver.
C3 puretech 110 skyline 2019
- Gribben
- Geografisk sted: Bramming
- Kontakt:
Jeg har siden haft gode erfaringer med additiver i benzinen, da jeg mest kører små ture. Jeg har valgt at købe den dyre E5 benzin i stedet for en flaske hvor man selv blander det i, da jeg mener det er det billigste. FDM har en artikel om det og anbefaler det. Jeg mener ikke det angriber tandremmen, ej heller olierens i forbindelse med olieskift, da der kun er tale om få minutters påvirkning. Meget værre for tandremmen er benzin i motorolien ved lange intervaller mellem olieskift. Efter at have kørt med den fine benzin et halvt års tid, går motoren meget mere jævnt og olieforbruget er faldende.
Holder naturligvis skarpt øje med tandremmens tilstand. Den er for øvrigt ikke speciel svær at skifte.
Artiklen fra FDM kan man se her: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-04-h ... -benzinbil
Holder naturligvis skarpt øje med tandremmens tilstand. Den er for øvrigt ikke speciel svær at skifte.
Artiklen fra FDM kan man se her: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-04-h ... -benzinbil
C4 Spacetourer PureTech130 2018
-
Henriklu
- Kontakt:
Hej Grib.
Interessant læsning og tak for tilbagemeldingen.
OK som jeg indtil nu hovedsagligt har tanket hos skriver at de tilføjer additiver.
Citat:
"OK fraråder, at man tilsætter supplerende additiver, da OK’s benzinprodukter allerede er tilsat de nødvendige additiver".
Jeg prøvede for sportens skyld oktan 100 sidste år (kørte ca. 2200 km med det), og jeg bemærkede ingen forskel. Dermed ikke sagt at det kan have en betydning på den længere bane.
Interessant læsning og tak for tilbagemeldingen.
OK som jeg indtil nu hovedsagligt har tanket hos skriver at de tilføjer additiver.
Citat:
"OK fraråder, at man tilsætter supplerende additiver, da OK’s benzinprodukter allerede er tilsat de nødvendige additiver".
Jeg prøvede for sportens skyld oktan 100 sidste år (kørte ca. 2200 km med det), og jeg bemærkede ingen forskel. Dermed ikke sagt at det kan have en betydning på den længere bane.
C3 puretech 110 skyline 2019