Kan chiptuning ændre på UREA-fejl

Besvar
Citroënelle
Diagbox: Ja
Version: Version 9.68
Kontakt:

Kan chiptuning ændre på UREA-fejl

Ulæst indlæg af Citroënelle » man 10. feb 2025 00:31

Kære alle –
Citroëns kendingsmelodi er UREA fejl. Når fejl p20E8 dukker op på testeren, ved man, at det kommer til at bøvle.
Har nogen prøvet at få bilens computer chiptunet? Og ville man kunne fjerne fejlen permanent dér?

Tak på forhånd / Elle

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Kan chiptuning ændre på UREA-fejl

Ulæst indlæg af SRO » man 10. feb 2025 08:47

Ville det ikke være smartere at fejlsøge på systemet?

Se evt. her: https://www.youtube.com/watch?v=rbS4VQtS2A8

Citroënelle
Kontakt:

Ulæst indlæg af Citroënelle » man 10. feb 2025 14:09

Hej SRO – tak for svar.
Jeg har herinde hørt om flere, der har taget turen: Værksted > Tester > Skift af dyse > hjalp så ikke > dernæst skift af tank med pumpe komplet.
Nogle af disse citroën-ejere (der er blevet 20 kilo fattigere) har så stadig fejlvisning fra computeren.

Hvad jeg selv har afprøvet: Hældt antikrystaliserings-væske på, checket dysen, hældt 1,5 eolyse på. Begge væsker har haft en effekt et stykke tid, indtil fejlen kom tilbage.

I min frustration kommer jeg til at tænke på, om computeren fejlmelder. Forstået sådan, at den er kodet til noget bestemt, men svarer på noget andet.
Jeg mindes, at du har skrevet noget om fejlmeddelelser ved BMI-problemer.
Derfor kom jeg til at tænke på, om man kunne kode sig ud af udfordringerne ved hjælp af chiptunings-modellen. Jeg har ingen ønsker om bedre dieseløkonomi eller hastighed. Kun at få fjernet fejlvisningen. Den bruger jo alligevel UREA, så systemet virker.

Elle

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 10. feb 2025 15:03

Jeg kender desværre ikke svaret, men måske Citroën kan oplyse kriterierne for at fejlmeddelsen popper frem.

Der må jo være nogle kriterier som "pludselig" er opfyldt, ellers ville meddelsen jo altid have været der. Hvis ikke der er fejl på nogen af komponenterne, så må styringen være defekt - eller at der kan være problemer med spændingsforsyningen, til f.eks. netop styringen.

Det jeg vil frem til er, at årsagen til at fejlmeddelelsen kommer frem skal findes og det tænker jeg ikke, at en tuning vil ændre på.

Hvis det var min bil, ville jeg gå komponeterne og deres funktion igennem systematisk, teste og sammenligne med data, hvis de kan skaffes.

Citroënelle
Kontakt:

Ulæst indlæg af Citroënelle » man 10. feb 2025 15:28

Det lyder, som jeg også selv ville gøre under gode betingelser 😊
Men jeg har ikke en lift og et lunt værksted, med en mekaniker med masser af tid – der så oven i købet har adgang til en imødekommende Citroënansat med et udpræget service-gen og tilgang til data af den mere specielle slags.

Jeg sidder med frakke og pissefryser med min Lexia-tester og software 9.68 i en kold gade på Vesterbro i København😮
Ingen skal dog have ondt af det. Det er bare betingelserne.

Men du har da fuldstændig ret.
Elle

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 10. feb 2025 22:32

Nej, det er selvfølgelig ikke de bedste betingelser. Biler burde kun kunne gå i stykker om sommeren, undtagen hvis der er hedebølge :-)

Det lyder lidt hen af, at du må bide i det sure æble og betale dig fra fejlsøgningen denne gang. Jeg må jo medgive, at temperaturen ikke just giver lyst til at kravle ind under bilen.

Besvar