Hjulleje?
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Hjulleje?
Køb en 307’er - det er gaven der bliver ved med at give..
Bilen er begyndt at rumle, meget tænkeligt hjulleje.
Begge bagerste er jo skiftet for nyligt, så det er nok mest sandsynligt at det er foran.
Det bliver værre jo længere man kører og specielt hvis det er varmt i vejret.. jeg mistænkte ligefrem dækkene for hæl/tå, men synes ikke de mærkes sådan
Så op med er forhjul af gangen da jeg kom hjem fra arbejde.
Venstre hjul kørte “stramt” som om bremsen hang, men alligevel føltes det anderledes.
Højre hjul drejer fint rundt.
Når bilen er kølet ned drejer de begge fint.
Jeg kan ikke mærke slør af nogen art og hjul/fælg bliver ikke mere varmt i venstre side end højre ved kørsel..
Kan det lyde som leje?
Lyden under kørsel er svagt i samme retning som da fruens bil havde et møgdefekt baghjulsleje, men den var meget meget værre.. altså sådan en “rumlen” der klart passer med hastigheden bilen kører med, ændres ikke hvis man feks kobler ud.
Jeg kan ikke rigtig få anden lyd ved at dreje skarpt som man plejer, men måske det bare ikke er “dårligt” nok endnu?
Bilen er begyndt at rumle, meget tænkeligt hjulleje.
Begge bagerste er jo skiftet for nyligt, så det er nok mest sandsynligt at det er foran.
Det bliver værre jo længere man kører og specielt hvis det er varmt i vejret.. jeg mistænkte ligefrem dækkene for hæl/tå, men synes ikke de mærkes sådan
Så op med er forhjul af gangen da jeg kom hjem fra arbejde.
Venstre hjul kørte “stramt” som om bremsen hang, men alligevel føltes det anderledes.
Højre hjul drejer fint rundt.
Når bilen er kølet ned drejer de begge fint.
Jeg kan ikke mærke slør af nogen art og hjul/fælg bliver ikke mere varmt i venstre side end højre ved kørsel..
Kan det lyde som leje?
Lyden under kørsel er svagt i samme retning som da fruens bil havde et møgdefekt baghjulsleje, men den var meget meget værre.. altså sådan en “rumlen” der klart passer med hastigheden bilen kører med, ændres ikke hvis man feks kobler ud.
Jeg kan ikke rigtig få anden lyd ved at dreje skarpt som man plejer, men måske det bare ikke er “dårligt” nok endnu?
Citroen C5 2.0 Tourer 06/2008 X7 RFJ
-
John59
- Kontakt:
Re: Hjulleje?
Lyder som om at det er lejet det er galt med. Selvom der ikke er noget slør, kan det nemt være defekt. Der er muligvis opstået en defekt i pakdåser, så der er trængt vand ind i lejet, med rust til følge.
-
Lars4733
- Kontakt:
Også min tanke, så det må skiftes. Kan bare ikke selv presse leje ud og ind, så må lige finde en betalbar løsning, så vidt jeg kan se skal indv spindel presses ud først, så skal lejet ud og så skal der tilsvarende samles - det havde været nemmere med en komplet enhed der var boltet på som man ser nogle gange.. men gider ikke betale timepris for at en eller anden mekaniker skal skrue hjulspindel af og på, det er jo til at gøre selv
-
Lars4733
- Kontakt:
Har fundet en komplet spindel med leje, bærekugle osv i fin stand brugt, tror sgu jeg snupper den og skifter om med. - kan få den for lige godt et nyt lejes pris..
Skulle den så ikke være helt god kan jeg jo tage den gamle spindel ud til en mekaniker der kan skifte lejet, værre er det jo ikke.
Skulle den så ikke være helt god kan jeg jo tage den gamle spindel ud til en mekaniker der kan skifte lejet, værre er det jo ikke.
-
Lars4733
- Kontakt:
Åh thi da bøtte..
Selvfølgelig skal de to torx-skruer TX55 der holder bremseåget sidde fast og tilsvarende nægter bærekuglen at løsne sig, min aftrækker til samme knækkede!!
Så nu står jeg med en bil jeg igen ikke kan skille ad..
Gode råd modtages, jeg tror pt den kan samles og trilles til mekaniker hvis alt går galt, men pt ville jeg rigtig gerne spare de penge..
Jeg tænkte at tage spindlen af med bremseåget og så kunne varme på de to skruer, men når jeg ikke kan få adskilt bærekugle fra bærearm er det jo lidt svært..
Selvfølgelig skal de to torx-skruer TX55 der holder bremseåget sidde fast og tilsvarende nægter bærekuglen at løsne sig, min aftrækker til samme knækkede!!
Så nu står jeg med en bil jeg igen ikke kan skille ad..
Gode råd modtages, jeg tror pt den kan samles og trilles til mekaniker hvis alt går galt, men pt ville jeg rigtig gerne spare de penge..
Jeg tænkte at tage spindlen af med bremseåget og så kunne varme på de to skruer, men når jeg ikke kan få adskilt bærekugle fra bærearm er det jo lidt svært..
-
Lars4733
- Kontakt:
Jeg kan jo selvfølgelig forsøge at afmontere hele bærearmen også med spindel påmonteret, så kan man måske presse/slå konus fra bærekuglen ud?
Og dernæst få styr på bremseåget.. kunne jeg bare få de sidste 3 ting adskilt er resten jo bare at samle igen..
Eller ville det hjælpe hvis jeg løsner spindlen fra støddæmperen så der ikke er noget pres overhovedet fra fjederen ned mod bærearmen?
Og dernæst få styr på bremseåget.. kunne jeg bare få de sidste 3 ting adskilt er resten jo bare at samle igen..
Eller ville det hjælpe hvis jeg løsner spindlen fra støddæmperen så der ikke er noget pres overhovedet fra fjederen ned mod bærearmen?
- JensNo
- Geografisk sted: Hønefoss
- Version: V5.29
- Kontakt:
Hvis du kan sætte spænd på, mellem bærearm og kugle og så klapse på bærearmens konus med en velvoksen hammer, så er der en mulighed.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
- JensNo
- Kontakt:
Jeg har altid brugt en gammeldags kileuddriver, den er fantastik til formålet, den er lidt dyr men er frygtelig nyttig til mange ting.
https://www.herningindustrilager.dk/kil ... river.html
https://www.herningindustrilager.dk/kil ... river.html
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
Lars4733
- Kontakt:
Jeg har sådan en kileformet bæeekugleadskiller til at slå på, den gør heller ikke noget brugbart pt..
Men et langt brækjern kan måske gøre noget hvis man samtidig som du har sætter en donkraft under? Jeg ville så sætte den under bolten..
Men et langt brækjern kan måske gøre noget hvis man samtidig som du har sætter en donkraft under? Jeg ville så sætte den under bolten..
- JensNo
- Kontakt:
Du er nød til sammen med brækjernet at give bærearmen et chok med en hammer dèr hvor bærekuglens konus går igennem bærearmen.
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
Lars4733
- Kontakt:
Jeg må forsøge igen senere - lige pt kan jeg mærke jeg er nødt til at pause forsøget, ellers ender det i galskab
Ellers må jeg søge mekaniker til opgaven
-
Lars4733
- Kontakt:
Vi er da enige om at der er alm gevind på de torxbolte ikke? Ikke noget med venstregevind?
Så de skal drejes mod uret når man ser på bolthovedet..
Så de skal drejes mod uret når man ser på bolthovedet..
- JensNo
- Kontakt:
Det må være ens på alle franske biler, vil jeg tro.
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
Lars4733
- Kontakt:
Nu må vi se - har hidkaldt en kørende mekaniker der kommer her til middag, håber han kan fikse det.
Han har simpelthen et mobilt værksted og til fin timepris.
Så jeg krydser fingre for at få løst det sådan
Han har simpelthen et mobilt værksted og til fin timepris.
Så jeg krydser fingre for at få løst det sådan
-
Lars4733
- Kontakt:
Han fik skiftet, de to bolte sad godt fast, han knækkede en tx55 top i forsøget.
Desværre flyttede drivakslen sig da bærekuglen skulle skilles ad, så gearolien røg ud, men så kommer der jo bare nyt på igen, værre er det ikke.
Så prøvetur må pt vente, skal lige afvente den anden bil så jeg kan hente gearolie..
Desværre flyttede drivakslen sig da bærekuglen skulle skilles ad, så gearolien røg ud, men så kommer der jo bare nyt på igen, værre er det ikke.
Så prøvetur må pt vente, skal lige afvente den anden bil så jeg kan hente gearolie..
-
Lars4733
- Kontakt:
Prøvetur til og fra arbejde - 2x 76 km på motorvej gik heldigvis fint, om end det ikke er al rumlen der er forsvundet.
Jeg mistænker faktisk de dæk der sidder på for at larme- det er Michelin Premacy 4 205/55-16 den er monteret med, jeg forsøgte at sænke dæktrykket lidt, plejer at køre med lidt højere tryk end foreskrevet, det gav lidt, så nu er der justeret ned til de 2,4 der står i manualen, så hører jeg i morgen hvordan det bliver.
Rumlen kommer efter nogen kørsel og er værre hvis det er varmt. Så måske der er hæl/tå på hjulene, de var ikke mærket med placering på bilen, blot kastet i baggagerummet da jeg købte bilen. Og det er gradvist blevet værre hen over sommeren.
Der er ikke omløbsretning på dem, så var mere eller mindre gætværk at placere dem.
Og jeg synes at kunne læse mig til at den model dæk ikke er støjsvag, men til gengæld slidstærk
Jeg mistænker faktisk de dæk der sidder på for at larme- det er Michelin Premacy 4 205/55-16 den er monteret med, jeg forsøgte at sænke dæktrykket lidt, plejer at køre med lidt højere tryk end foreskrevet, det gav lidt, så nu er der justeret ned til de 2,4 der står i manualen, så hører jeg i morgen hvordan det bliver.
Rumlen kommer efter nogen kørsel og er værre hvis det er varmt. Så måske der er hæl/tå på hjulene, de var ikke mærket med placering på bilen, blot kastet i baggagerummet da jeg købte bilen. Og det er gradvist blevet værre hen over sommeren.
Der er ikke omløbsretning på dem, så var mere eller mindre gætværk at placere dem.
Og jeg synes at kunne læse mig til at den model dæk ikke er støjsvag, men til gengæld slidstærk
-
John59
- Kontakt:
-
Lars4733
- Kontakt:
Der blev monteret brugte dele osm tidligere beskrevet. Men jeg vil sige at turen på arbejde her til morgen faktisk ikke var helt så støjende som i går, nu har jeg jo så dæktryk som svarer til det der er skrevet i dørstolpen (2,4) hvor den tidligere var omkring 2,6 og i går på 2,5 både for og bag
Og jeg kan andre steder læse mig frem til at mange har problemer med at Michelin dækkene støjer, jeg har overvejet at prøve at sætte vinterdækkene på, men pt er der vildt mange hvepse omkring dem, så det må lige vente til der er mere ro på den front..
Men hvor bilen inden skift af hjulspindel "knækkede" i lejet efter længere tids kørsel er den pt lydefri på den front - altså lyden af et varmt leje der ved rødt lys lige når at "svejse sig sammen" og så knække fri igen når man begynder at køre igen..
Den triller også fint hvis man slipper bremsen når man holder og venter for rødt - også efter 70-80 km på motorvej, der synes jeg den før kunne have lidt svært ved dette.
-
jorni
- Geografisk sted: Grenaa
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Da jeg i 2019 købte Michelin Premacy 4 sommerdæk til min daværende bil fandtes de med 2 støjniveauer og jeg bestilte det laveste.
På fakturaen står der:
215/55 R16 93V TL PRIMACY 4 Ml
Fuel C, Wet A, Noise 69dB Cl 2, (EC) NO: 1222/2009
Min nuværende bil kører på Michelin Premacy 3, og de larmer en del, især på grov asfalt.
jorni = Jørgen Nielsen
Citroen C5, X7 2.2 HDi DPF Aut. 2013
Motorkode: 4H02
AX 37 523
Stelnummer VF7RW4HLACL533395
Tidligere: Citroen C5 II 2.0 16V Aut. 2006 - Citroen Xantia 2.0i 1999 - Citroen BX 19 TRS 1988
Citroen C5, X7 2.2 HDi DPF Aut. 2013
Motorkode: 4H02
AX 37 523
Stelnummer VF7RW4HLACL533395
Tidligere: Citroen C5 II 2.0 16V Aut. 2006 - Citroen Xantia 2.0i 1999 - Citroen BX 19 TRS 1988
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
En ældre bil får sine perioder, hvor mange dele kræver udskiftning.
Jeg har gode erfaringer med Nexen dæk, fine dæk til overkommelig pris.
Jeg går efter lavest mulige støjniveau samt vejgreb på våd vej - forbrug hænger jeg mig ikke så meget i.
Michelin er i min optik blevet for dyrt, Continental høvles i stykker på ingen tid, men dæk er i høj grad et spørgsmål om temperament og tro :-)
Jeg har gode erfaringer med Nexen dæk, fine dæk til overkommelig pris.
Jeg går efter lavest mulige støjniveau samt vejgreb på våd vej - forbrug hænger jeg mig ikke så meget i.
Michelin er i min optik blevet for dyrt, Continental høvles i stykker på ingen tid, men dæk er i høj grad et spørgsmål om temperament og tro :-)