OBD2 stikket mangler +12V

Besvar
AllanLarsen
Geografisk sted: Skanderborg
Diagbox: Nej
Kontakt:

OBD2 stikket mangler +12V

Ulæst indlæg af AllanLarsen » ons 12. jul 2023 18:09

Bilen er en C4 Grand Picasso årg. 2007 med 209000 km, mit ejerskab i 4 mdr.

Det hele startede med at hovednøglen, den med fjernbetjening, ikke kunne starte bilen, så jeg brugte reservenøglen uden fjernbetjening i stedet. En ny nøgle blev lavet af en autoelektriker i går, men han kunne ikke kode nøglen til bilens startspærre, her opdagede han at der manglede 12V i OBD2 stikket (pin 16) og derfor kunne hans udstyr ikke snakke med bilen. Bilen havde på det tidspunkt kun en fejl, periodevis kunne den skrive “Handbrake faulty” i displayet, men den automatiske håndbremse fungerede altid med til- og frakobling ved henholdsvis tænding fra og ved igangsætning.

Men OBD2 stikket virkede ikke, derfor kiggede jeg alle sikringer igennem uden at finde noget som var sprunget. Spænding målt mellem +12V pin 16 og stel lå i område mellem 7-9 V. Uanset om stel er i stikket eller en stelforbinelse i karrossen ved dørhængslet. Jeg målte også 0 ohm mellem stikkets stel og karosse på både pin 4 og 5. Som forsøg pillede jeg batteriet fra, ventede nogle minutter og satte til igen. Da jeg efterfølgende satte tænding til, væltede det ind med fejl i displayet. Bremsefejl, ABS fejl, ESP fejl, forureningsfejl og alt muligt andet, motorlampen lyser, den skriver STOP, service lyser etc. Og uden at kunne sætte tester til i OBD2 stikket famles i blinde. Bilen starter fint, men håndbremsen er trukket og kan ikke umiddelbart udløses.

Så mit spørgsmål er, hvad skal jeg kigge efter?

Skal lige siges jeg er absolut ikke er Citroën mand (har både BMW og Porsche i garagen). Men er der et modul eller andet, evt. en sikring jeg ikke har fundet, som styrer OBD2 stikket? Og hvorfor lige 7-9 V i stedet for blot afbrudt?

Vil også nævne at bilen er købt for 22000 kr. så eventuelle værkstedsbesøg vil blive holdt op imod dette inden der bookes tid.

Hilsen Allan
Citroën C4 Grand Picasso 2007 1.8 Benzin YT35782

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: OBD2 stikket mangler +12V

Ulæst indlæg af mikhan » ons 12. jul 2023 21:47

Via bilens reg. nr, så kan jeg MULIGVIS tjekke via et diagram m.m. ??
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 12. jul 2023 22:39

AllanLarsen skrev:
ons 12. jul 2023 18:09

Men OBD2 stikket virkede ikke, derfor kiggede jeg alle sikringer igennem uden at finde noget som var sprunget. Spænding målt mellem +12V pin 16 og stel lå i område mellem 7-9 V. Uanset om stel er i stikket eller en stelforbinelse i karrossen ved dørhængslet. Jeg målte også 0 ohm mellem stikkets stel og karosse på både pin 4 og 5. Som forsøg pillede jeg batteriet fra, ventede nogle minutter og satte til igen. Da jeg efterfølgende satte tænding til, væltede det ind med fejl i displayet. Bremsefejl, ABS fejl, ESP fejl, forureningsfejl og alt muligt andet, motorlampen lyser, den skriver STOP, service lyser etc. Og uden at kunne sætte tester til i OBD2 stikket famles i blinde. Bilen starter fint, men håndbremsen er trukket og kan ikke umiddelbart udløses.

Så mit spørgsmål er, hvad skal jeg kigge efter?

Hilsen Allan
Du skal lede efter dårlige forbindelser med de mange fejl... evt. et dårligt batteri.
Har du en break-out boks? - i så fald kan du forsyne klemme 16 med 12V og få gang i testeren.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » ons 12. jul 2023 22:43

Iflg et diagram så får ben 16 12V fra f5 (15 amp) i hovedsikringsboksen.. Se billedet.

Men OBS!!! Mellem ben 16 og sikringen er der i diagrammet vist 2 samlinger undervejs på ledningen.
HVOR er desværre ikke oplyst.
Ben 16 diagnosestik.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

AllanLarsen
Kontakt:

Ulæst indlæg af AllanLarsen » tors 13. jul 2023 07:55

Tak for gode inputs.
Jeg har faktisk bestilt en OBD breakout boks, skulle gerne lande i pakkeposten i dag.
Og med ledningsdiagram er det lettere at komme videre, bilens reg.nr. er YT35782 (det vil jeg lige tilføje i min profil)

Batterispændingen ligger på 12,4 V, ladespænding 13,8 V, motoren springer i gang omgående ved start, +pol er helt ren og blank så umiddelbart virker batteriet sundt.

I går prøvede jeg også det som i et indlæg kaldtes "hjemme nusltilling", altså af med batteripol, vente, på igen og vente med trinvis interval og slutte med start af motor, desværre med samme antal fejl væltende ind igen som resultat.

I morgen fredag efter arbejde vil jeg kaste mig over den nævnte sikring (igen) og dobbelt checke tilstanden og også prøve at tilføre +12V via OBD breakout boks så testeren kan komme til live og hjælp.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 14. jul 2023 15:04

Ladespændingen synes for lav. Du bør kunne måle ca.14,5V, når motoren snurrer. Du kan have en dårlige spændingsregulator i din generator, hvis ikke det er ECU'en der styrer det på din model.

Samme spænding bør du kunne måle på klemme 16 ved OBD-stikket/break-out boks. Du kan overveje om du vil tage batteripolerne fra og dernæst adskille klemmerne ved batteriboks mv. - så er det udelukket som årsag til den lavere måling du har udført. Rens af med stål/messingbørste, sandpapir, ståluld eller hvad du har.
Du kan fejlsøge videre ved at måle spændingsfald over de forskellige ting, kig evt. på Youtube og søg på "spændingsfald måling"... så er du på vej.

Vær obs på at batterispænding falder over tid. Lige når du slukker motoren vil du kunne måle en højere værdi end når bilen f.eks. har stået natten over.

Jeg kan anbefale et Youtube musik abonnement, hvis du ellers du bruger den slags... så slipper du for reklamer forud for/i videoerne :handgestures-thumbupright:

AllanLarsen
Kontakt:

Ulæst indlæg af AllanLarsen » fre 14. jul 2023 17:54

*** PROBLEM LØST ***

Det var tre sikringer som var årsag til problemet.
Mikael Hansen pegede i den rigtige retning, da alle de tre defekte sikringer var placeret i hovedsikringsboksen oven på batteriet, så stor tak og respekt til Mikael for hans bidrag.

I min initiale gennemgang og måling af sikringer havde jeg misset denne blok. Jeg måtte trække sikringerne ud med en spidstang, alle var springet og for to af dem smuldrede plasticen som var blevet skør med tiden. Det ligner de har fået fugt på et tidspunkt, da sikringsbenene var voldsomt korroderet, to af benene blev endda siddende inde i sikringsholder blokken.

Nu var der strøm på OBD2 stikket og testeren kunne snakke med bilen. De lagrede fejl blev slettet (over flere omgange) og til slut var alt som det skulle være. Nu kan jeg få kodet min nye nøgles transponder til startspærren.

Hilsen Allan (en nu lidt gladere Citroën ejer).

PS. Svar til SRO: I dag målte jeg 14,4V via min nyligt indkøbte OBD2 Break Out box med kørende motor, så alt ser fint ud.

Endnu engang tak for alle bidrag, de er med til at holde modet oppe når alt ser uforståeligt ud.

Besvar