1.4HDI periodisk startproblem

Besvar
john_madsen
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

1.4HDI periodisk startproblem

Ulæst indlæg af john_madsen » fre 25. feb 2022 08:16

Nu er jeg mest ekspert i 1.6HDi'er der springer i luften... -men har lige fået leveret svigermors c3 1.4HDI 2007 med SOS vejhjælp.....
Den er nu på 6. år under min kyndige vedligeholdelse, så stor var forundringen da den pludselig ikke kunne starte...
SOS prøvede at få liv i den i 30min ved at pumpe på bolden og der var ingen luft i den klare slange, men ingen livstegn overhovedet, pånær når han startede den på æter....
Efter omladning til en anden lastbil på vej til mig, prøvede chauffør nr.2 at starte den og den startede der med det samme og gik perfekt.
Den blev læsset af hos mig og har startet perfekt siden.....

Jeg har tjekket:
-dieselslanger. Der er ingen revner, slid, brud eller læk. Har tryksat dieselslanger med 0.5bar og der er igen utætheder.
-motorstyring. Der er ingen fejl lagret der er relateret til noget der gør den ikke burde kunne starte.

Nu er jeg så i vildrede...
Hvorfor hulan kunne den ikke starte?
Det tyder ikke på det skyldes luft i diesel, da de ofte så starter/kører/halter lidt og så dør. Den var bare helt død lige fra start.
Det kunne så tyde på startspærren, men begge nøgler virker og jeg kan intet se i loggen om at startspærre skulle have forhindret start.
Det kunne også tyde på krumtap/knastføler, men det burde sætte en fejl i styringen.

Er der nogle der har erfaringer med noget lignende?
Det er dælmne svært at afhjælpe en fejl man ikke ved hvad er :-)
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Re: 1.4HDI periodisk startproblem

Ulæst indlæg af mikhan » fre 25. feb 2022 10:01

Jeg kunne godt mistænke en "periodefejl" på BSM boksen. Fx. et ustabilt "relæ" i dén, som forhindre bl.a. at dyserne åbner ??
At den starter/startede kort på æter, bekræfter min mistanke om BSM.

Defekt BSM sætter desværre sjældent en fejlkode, men evt. flere andre fejl, som peger i alle mulige retninger.

Og ja. Fejlfindingen er ikke nem, når fejlen ikke er til stede pt.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Peter1
Geografisk sted: Frederiksværk
Version: 8.557
Kontakt:

Ulæst indlæg af Peter1 » lør 20. aug 2022 16:37

Jeg ved ikke om det er det samme som på 2.0HDI men dette kan ske hvis EGR ventilen sidder delvis fast eller periodisk er defekt.
Motoren vil ikke starte, dør eller går meget dårligt hvis EGR ventilen lukker for meget gammel udstødningsgas igennem til indsugningen.
Symptomerne er bl.a at motoren "dør" ved lave omdrejninger og sejtræk, det går bedre ved højere omdrejninger, der kan den trække mere uden at dø.

Jeg troede først at mit brændstof filter var stoppet så det skiftede jeg, uden at det hjalp.
Jeg kunne godt starte min med æter men ellers kunne den overhovedet ikke starte, når EGR ventilen så får lukket så kan den starte og køre fint.
Jeg har indsat et stykke plade imellem EGR ventilen og røret hen til indsugningsmanifolden, det løste problemet, jeg ved ikke om man kan prøve det på en 1.4HDI men det er en hurtig og billig måde at teste det på.

Jeg fik testet det her den anden dag for da var der brændt hul i den (for tynde) plade jeg havde brugt og der kunne jeg lige liste bilen hjem så jeg kunne skifte pladen ud med en anden, hvorefter den kørte perfekt igen.

Jeg havde for øvrigt nogenlunde samme udfordring på min gamle 407 1.6HDI inden jeg fik renset/motioneret EGR ventilen på den.
C5 st.car 2.0HDI 140HK 2011, 251,000km
Skrottet: 407 1.6HDI 2005, 335.000km
Skrottet: C5 st.car 2002 2.0B Automatic

john_madsen
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Ulæst indlæg af john_madsen » man 15. sep 2025 15:04

Har ikke lige været på forum et stykke tid.... -men løsningen på ovenstående skal I da ikke snydes for :-)

Efter en del undren og grå hår, på mit ellers tyndt bevoksede hovede, fandt jeg ud af at det var nøglen.

Bilen nægtede pure at starte, da svigermor havde været til et arrangement med ungerne, hvor vi var kørt i to biler.
Mig hjem med dem, snuppe Diagbox pc og ned til bilen igen.
Nu var det tydeligt at bilen aflæste chippen forkert og startspærre derfor ikke gav lov til start.
Efter en del forsøg, kunne den pludselig godt aflæse nøglen korrekt igen.
Jeg kodede en ny nøgle og flyttede bladet over og siden var der ikke noget med den igen.

Synsmanden hakkede den fuld af huller 1½år senere og så blev den skiftet.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)

Besvar