Bærearmsbøsninger

Besvar
jubbas
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors 6. sep 2018 07:43
Kontakt:

Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af jubbas » tirs 12. feb 2019 16:26

Værkstedet siger at bærearmsbøsningerne er ved at være færdige - er der noget der ved hvad jeg står over for?

SRO
Moderator
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af SRO » tirs 12. feb 2019 17:36

Nu er du lidt fedtet med oplysninger om bilen, så opslag på en tilfældig C4:
https://www.bildeleshop.dk/citroen/c4-g ... g-rep-saet

Et værksted vil formentlig udskifte hele bærearmen frem for bøsningerne. Arbejdslønnen er høj og det kan formentlig ikke betale sig at lade en mekaniker udskifte bøsningerne i bærearmen.

Reservedelene er dog generelt dyrere i DK, desværre - langt ud over forskellen i moms.

Dertil skal du regne med at blive faktureret for omkring 1,5 times arbejde pr. side.

Var det noget i den stil du søgte?
/Søren
:think: :pray: :doh: :dance: :clap:

Nuværende biler: C5 II årgang 2006 - 2,0 (EW10A), div. Peugeot

jubbas
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors 6. sep 2018 07:43
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af jubbas » ons 13. feb 2019 07:58

Noget i den retning - tak for info

Vesterdk
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 11. mar 2019 11:50
Geografisk sted: Als
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af Vesterdk » ons 13. mar 2019 09:09

Jeg fik et tilbud på bærearmsøsninger hos sds. De sagde skift begge bære arme da det er hurtigst. Pris ca 3500 dkr med sporing
C4 GP 2007 1,6 hdi med 250k på uret
C5 2005 1,6 hdi med 255k på uret
307 2003 1,6 benzin med 320k på uret

Alt i alt 3 dejlige franske biler

Englewood
Indlæg: 141
Tilmeldt: lør 4. mar 2017 09:06
Geografisk sted: Overlade 9670 Løgstør
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af Englewood » tors 18. apr 2019 08:32

Selv Thansen har disse boomeranger.

https://www.thansen.dk/bil/autoreserved ... =1400-2404
Tommy Nielsen
Citroën C4 1,6i 16V VTR 109 hk 22/8 2006
BE 12 265
VF7LCNFUC74528344

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1316
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af posh » tors 18. apr 2019 12:53

Vesterdk skrev:
ons 13. mar 2019 09:09
Jeg fik et tilbud på bærearmsøsninger hos sds. De sagde skift begge bære arme da det er hurtigst. Pris ca 3500 dkr med sporing

så er det da betalt, spørg et andet sted hvis du ikke kan selv, det er ikke en operation der kræver meget, og normalt er det unødvendigt at spore bilen da den jo kommer tilbage til den oprindelige indstilling (hvis ikke der er stillet på det i mellemtiden) i øvrigt er det marginalt hvad bærearmene og kuglen flyttet, det ændrer i store træk ikke sporingen men kun hjulhældningen, det er først når der laves styrekugler det er absolut nødvendigt med sporing

du kan se der er reservedel for rundt 5-700,-kr med moms, så værkstedet får helt sikkert napoleonskager til kaffen med cognag den dag du henter bilen, og alle på værkstedet går hjem en time før normalt
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 72319 km stadig uden en eneste rep. ud over en sprungen pære til nummerpladelys, ellers kun udgifter til brændstof olie filtre og syn og vask.
dog er radio udskiftet til en djævelsk god en fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 7" skærm


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

pug407aut
Indlæg: 252
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af pug407aut » tors 18. apr 2019 22:28

posh skrev:
tors 18. apr 2019 12:53
Vesterdk skrev:
ons 13. mar 2019 09:09
Jeg fik et tilbud på bærearmsøsninger hos sds. De sagde skift begge bære arme da det er hurtigst. Pris ca 3500 dkr med sporing

så er det da betalt, spørg et andet sted hvis du ikke kan selv, det er ikke en operation der kræver meget, og normalt er det unødvendigt at spore bilen da den jo kommer tilbage til den oprindelige indstilling (hvis ikke der er stillet på det i mellemtiden) i øvrigt er det marginalt hvad bærearmene og kuglen flyttet, det ændrer i store træk ikke sporingen men kun hjulhældningen, det er først når der laves styrekugler det er absolut nødvendigt med sporing

du kan se der er reservedel for rundt 5-700,-kr med moms, så værkstedet får helt sikkert napoleonskager til kaffen med cognag den dag du henter bilen, og alle på værkstedet går hjem en time før normalt
Nu ændre skift af bærearme meget, og kræver altid en 4 hjuls udmåling
Hvis hjulhældningen/Camber ændres, så sker der også ændring på Toe, det er grunden til at man altid indstiller Camber før Toe på de biler hvor det er muligt

Så du må længere ud på landet med de udtagelser.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 595.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner og små reparationer mm
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Chef mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1316
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af posh » fre 19. apr 2019 07:31

pug407aut skrev:
tors 18. apr 2019 22:28
posh skrev:
tors 18. apr 2019 12:53
Vesterdk skrev:
ons 13. mar 2019 09:09
Jeg fik et tilbud på bærearmsøsninger hos sds. De sagde skift begge bære arme da det er hurtigst. Pris ca 3500 dkr med sporing

så er det da betalt, spørg et andet sted hvis du ikke kan selv, det er ikke en operation der kræver meget, og normalt er det unødvendigt at spore bilen da den jo kommer tilbage til den oprindelige indstilling (hvis ikke der er stillet på det i mellemtiden) i øvrigt er det marginalt hvad bærearmene og kuglen flyttet, det ændrer i store træk ikke sporingen men kun hjulhældningen, det er først når der laves styrekugler det er absolut nødvendigt med sporing

du kan se der er reservedel for rundt 5-700,-kr med moms, så værkstedet får helt sikkert napoleonskager til kaffen med cognag den dag du henter bilen, og alle på værkstedet går hjem en time før normalt
Nu ændre skift af bærearme meget, og kræver altid en 4 hjuls udmåling
Hvis hjulhældningen/Camber ændres, så sker der også ændring på Toe, det er grunden til at man altid indstiller Camber før Toe på de biler hvor det er muligt

Så du må længere ud på landet med de udtagelser.
hvad pokker skulle udskiftning af bærearme ændre, de er jo ikke justerbare, den eneste ændring er da at det slid der var i de gamle bliver udlignet med de nye, som allerede nævnt er det en anden sag med styrekugler/stænger og andet justerbart, ingen kan jo justere noget som helst på de bærearme, så er vi vist ude på landet..........god påske
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 72319 km stadig uden en eneste rep. ud over en sprungen pære til nummerpladelys, ellers kun udgifter til brændstof olie filtre og syn og vask.
dog er radio udskiftet til en djævelsk god en fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 7" skærm


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1079
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af mikhan » fre 19. apr 2019 08:18

Er helt enig med pug407aut.. Skift af bærearme/bøsninger BØR altid afsluttes med en 4 hjuls udmåling..
Der skal ikke være mange millimeters forskel på ny og gammel, før end indstillingerne bliver "helt ude i skoven"

Har lige set et eksempel:
En bil rystede i rattet.. Bremser/skiver blev skiftet. Hjalp ikke.
Så blev begge bærearme udskiftet. Hjalp ikke.
Nye bremser/skiver endnu engang. Hjalp ikke.

Jeg foreslog en 4 hjuls udmåling/justering. Problemet forsvandt.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1048
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af Carsten S » fre 19. apr 2019 08:49

Jeg har heller ikke fået sporet mine biler efter skift af bærearme. Det har aldrig resulteret i slidte dæk, eller lign.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Volvo VIDA, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1316
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af posh » fre 19. apr 2019 09:02

mikhan skrev:
fre 19. apr 2019 08:18
Er helt enig med pug407aut.. Skift af bærearme/bøsninger BØR altid afsluttes med en 4 hjuls udmåling..
Der skal ikke være mange millimeters forskel på ny og gammel, før end indstillingerne bliver "helt ude i skoven"

Har lige set et eksempel:
En bil rystede i rattet.. Bremser/skiver blev skiftet. Hjalp ikke.
Så blev begge bærearme udskiftet. Hjalp ikke.
Nye bremser/skiver endnu engang. Hjalp ikke.

Jeg foreslog en 4 hjuls udmåling/justering. Problemet forsvandt.
du har helt ret hvis der er stillet på de justerbare dele med de halv eller helslidte bærearmsbøsninger så er det klart at tingene ikke passer sammen, men ikke sjældent vil udskiftning af bærearme kun bringe hjulstillinge så at sige på plads så hjulene står præcis der hvor de skal, der er jo ingen justeringsmulighed i forbindelse med bærearme, at man så måske nok skulle skifte toplejerne på fjederbenet samtidig er da absolut relevant da de jo også slides, gør man det er der kun sporingen tilbage at justere, og ja måske skal den så justeres, men jeg ville lade det komme an på en prøve og gøre det hvis der som du beskriver opstod rystelser eller andet, jeg påstår ikke at det er unødvendigt, jeg ville sådan set kun rette opmærksomheden på at den pris Vesterdk skriver er lidt til den gode side, og at jeg ville spørge et andet værksted, eller gøre det selv (man kunne sige at de 2,500,- kr for at skifte de arme er betalt selv med udmåling, hvis så både toplejer og styrekugler var med i prisen ville det passe bedre, i min optik
det er såmænd bare derfor, ikke et forsøg på at springe over en nødvendig justering
men en ting er jo hvad men mener når det skrives, en anden hvordan det læses, dette kan nemt gå galt, og her har jeg nok selv skylden da jeg burde have begrundet tydeligere hvad meninger med galskaben er.... fortsat god påske....
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 72319 km stadig uden en eneste rep. ud over en sprungen pære til nummerpladelys, ellers kun udgifter til brændstof olie filtre og syn og vask.
dog er radio udskiftet til en djævelsk god en fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 7" skærm


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

pug407aut
Indlæg: 252
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af pug407aut » fre 19. apr 2019 12:25

Biler er ligesom gamle mennesker, de falder også sammen med alderen, så her ændre toe sig med alderen
Og nu er det sådan at uoriginale komponenter ikke altid har de samme dimensioner, fx så har jeg sporet en vw Passat hvor kunden havde skiftet de bagerste bærearme her kunne toe ikke komme ind på de korrekte værdier, fordi at bærearmen var ca 1cm for kort, så derfor sporing nødvendig.

Og jeg tror nok jeg ved hvad jeg snakker om, da jeg spore mellem 200-250 køretøjer om året.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 595.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner og små reparationer mm
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Chef mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

pug407aut
Indlæg: 252
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af pug407aut » fre 19. apr 2019 12:28

Men selvfølgelig hvis man skifter bærearmene parvist, så ændre det i de fleste tilfælde ret positionen, men spidsningen vil ændre sig
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 595.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner og små reparationer mm
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Chef mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1316
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af posh » fre 19. apr 2019 13:56

pug407aut skrev:
fre 19. apr 2019 12:28
Men selvfølgelig hvis man skifter bærearmene parvist, så ændre det i de fleste tilfælde ret positionen, men spidsningen vil ændre sig
jeg betvivler skam ikke hvad du skriver, men hvad er ret positionen ?????b, og 250 sporinger om året, ja det giver unægtelig erfaring men der bliver da ikke plads til meget andet med 252 årbejdsdage om året :handgestures-thumbupright:
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 72319 km stadig uden en eneste rep. ud over en sprungen pære til nummerpladelys, ellers kun udgifter til brændstof olie filtre og syn og vask.
dog er radio udskiftet til en djævelsk god en fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 7" skærm


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

pug407aut
Indlæg: 252
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af pug407aut » fre 19. apr 2019 15:10

Så rat positionen.
250 sporinger om året, efter som at jeg på en god dag har op mod 6 sporinger, så er det ikke noget problem.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 595.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner og små reparationer mm
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Chef mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1316
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af posh » fre 19. apr 2019 17:41

pug407aut skrev:
fre 19. apr 2019 15:10
Så rat positionen.
250 sporinger om året, efter som at jeg på en god dag har op mod 6 sporinger, så er det ikke noget problem.
skide godt, jeg er jo ikke uenig med dig :handgestures-thumbupright:
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 72319 km stadig uden en eneste rep. ud over en sprungen pære til nummerpladelys, ellers kun udgifter til brændstof olie filtre og syn og vask.
dog er radio udskiftet til en djævelsk god en fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 7" skærm


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1079
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af mikhan » fre 19. apr 2019 17:47

Og nu vi er igang med bærearme..

Man strammer ikke bolte/møtrikker til bærearmsbøsningerne FØR END begge forhjul står på jorden.

Ellers bliver de bøsninger en kort fornøjelse ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1048
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af Carsten S » fre 19. apr 2019 17:54

mikhan skrev:
fre 19. apr 2019 17:47
Og nu vi er igang med bærearme..

Man strammer ikke bolte/møtrikker til bærearmsbøsningerne FØR END begge forhjul står på jorden.

Ellers bliver de bøsninger en kort fornøjelse ;)
Hvis de er i bilens længderetning, vel at mærke.. De ses ikke så ofte mere.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Volvo VIDA, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1079
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Re: Bærearmsbøsninger

Ulæst indlæg af mikhan » fre 19. apr 2019 18:08

Kan da nævne fx. en Partner/Belingo ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Besvar