Fejl på fartpilot C3 Picasso

Besvar
Trikker
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 12. feb 2018 16:55
Kontakt:

Fejl på fartpilot C3 Picasso

Ulæst indlæg af Trikker » ons 15. maj 2019 21:10

Hej Alle.

Jeg har et mærkeligt problem med fartpiloten på min C3 Picasso fra Juli 2009.
Når bilen er nystartet, dvs. kold, kan jeg for det meste slå fartpiloten til.

Hvis motoren har kørt i ganske kort tid, 5-10 minutter, så vil den som regel ikke slå til.
Når jeg prøver, blinker de to streger, hvor den indstillede hastighed skulle stå, ca 6-7 gange.

Har jeg været så heldig, at få slået fartpiloten til, og jeg kobler den ud (ved kø-kørsel osv.), så går der nogle minutter, så forsvinder den sidst indstillede hastighed fra displayet, og så er der bare 2 streger.

Er der nogen herinde, der ved hvad problemet kan skyldes?

Jeg skal lige nævne, at fartbegrænseren virker upåklageligt, og har hele tiden gjort det.

Mvh. Torben

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Fejl på fartpilot C3 Picasso

Ulæst indlæg af posh » tors 16. maj 2019 08:38

det kunne lyde lidt efter at kontakten driller dig, nornmalt ville man jo sige kontakt i bremsepedal men da begrænseren virker så er jo nok ikke der, men hvorfor slår du piloten fra overhovedet, den slukker jo selv så snart du bremser eller kobler ud, og træder først ind igen når du aktiverer den og du skal så bare regulere for evt. ændret fartgrænse (sidder reguleringen i rattet eller på en stilk på din model ?? hvis den sidder på stilk ville jeg gætte på defekt com2000 modul, i så fald kunne løsningen være at afmontere modulet og adskille det for ar rense strømbanerne der hvor stilken tilsuttes, det er ikke svært hvis du er lidt fix på fingrene)
men det er ikke nogen 100% diagnose, bare et skud, da det var årsagen på juniors pegøj
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Trikker
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 12. feb 2018 16:55
Kontakt:

Re: Fejl på fartpilot C3 Picasso

Ulæst indlæg af Trikker » tors 16. maj 2019 15:30

Den sidder ganske rigtigt på en stilk.
Jeg slår den normalt heller ikke fra, den står altid "slået til", men det gør nu ikke den store forskel, den virker stort set aldrig.
Jeg prøvede at tænde den, for derefter hurtigt at trykke på "set"-knappen. Så skriver den hastigheden i ca. 0,5 sekund, og derefter de to føromtalte streger, som blinker.
Sidder det nævnte com2000 modul ved rattet, eller gemmer det sig et andet sted?

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Fejl på fartpilot C3 Picasso

Ulæst indlæg af posh » tors 16. maj 2019 17:12

ja com 2000 mudulet er det stilken sidder i, der er nogle kontaktpunkter som forbinder stilk og så at sige bilen og de kan godt blive lidt irrede, de er af en slags messing materiale, du kunne prøve og måske være heldig at spraye ind ved soklen af stilken med elrens og en tynd slange på dysen at forbindelsen genoprettes, ellers er det den hårde vej, af med rattet og modulet, ind til spisebordet og forsigtigt åbne modulet så du kan tilgå messingbanerne og så rense dem omhyggeligt og samle det igen, det kræver lidt snilde at få låget af modulet men kan fint gøres og så er der fri adgang, jeg har brugt en smal spartel til at frigøre låget af de låsetapper der holder det og det gik fint når man sådan lister rundt langs kanten og vipper lidt op uden vold
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Fejl på fartpilot C3 Picasso

Ulæst indlæg af mikhan » tors 16. maj 2019 17:21

Inden du hiver "muldvarpen" frem til nye stumper, så få bilen udlæst med en egnet tester.. Diagbox er et godt forslag ;)

Årsagen til ovennævnte er, at funktion af fartpiloten KRÆVER, at bilen ikke har andre "fejl" registeret.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Trikker
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 12. feb 2018 16:55
Kontakt:

Re: Fejl på fartpilot C3 Picasso

Ulæst indlæg af Trikker » tors 16. maj 2019 22:49

Hmmm, så er der jo ikke andet for, end at begynde fra en ende af.....
Jeg prøvede i dag at trykke febrilsk & i vildskab på alle knapper på stilken, med varierende resultat.
Nogle gange gav den sig, og slog til, men ikke nødvendigvis på den hastighed jeg kørte, men 5-10 km/t under den aktuelle hastighed. Andre gange var den fløjtende ligeglad med hvad jeg foretog mig.....
Måske man skulle finde en, der kan udlæse den for mig.
Har I kendskab til nogen, der kan gøre det, uden det koster en herregård?

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Fejl på fartpilot C3 Picasso

Ulæst indlæg af mikhan » fre 17. maj 2019 11:05

Trikker skrev:
tors 16. maj 2019 22:49
Hmmm, så er der jo ikke andet for, end at begynde fra en ende af.....
Jeg prøvede i dag at trykke febrilsk & i vildskab på alle knapper på stilken, med varierende resultat.
Nogle gange gav den sig, og slog til, men ikke nødvendigvis på den hastighed jeg kørte, men 5-10 km/t under den aktuelle hastighed. Andre gange var den fløjtende ligeglad med hvad jeg foretog mig.....
Måske man skulle finde en, der kan udlæse den for mig.
Har I kendskab til nogen, der kan gøre det, uden det koster en herregård?
Har besvaret din mail ;)

Mvh Mikael
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Trikker
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 12. feb 2018 16:55
Kontakt:

Re: Fejl på fartpilot C3 Picasso

Ulæst indlæg af Trikker » man 3. jun 2019 17:50

UPDATE:

Så virker fartpiloten igen.
Med kyndig vejledning fra Mikhan fandt jeg fejlen i kontakten på bremsepedalen.
Den fik en gang Kontaktrens med smøring, og en let justering af pinden, og så var fejlen væk !!!

Tusind tak for hjælpen

Besvar