1.6 hdi sætter ud ved 12-1500 omdr. i lave gear

Besvar
renel
Indlæg: 180
Tilmeldt: tirs 27. nov 2018 22:59
Kontakt:

1.6 hdi sætter ud ved 12-1500 omdr. i lave gear

Ulæst indlæg af renel » man 13. maj 2019 22:13

Lidt historik...Jeg havde ESP/ASR fejl et stykke tid, og med megen hjælp herinde fra, selvom at jeg har en Diagbox så lykkedes det ikke at finde fejlen. Bilen skulle synes om lidt, så jeg måtte køre til forhandleren, "det er EGR ventilen" sagde forhandleren...måske tænkte jeg, købte en ny og satte den på, med Diagbox procedure......fejl var der stadig og kunne ikke slettes, men lampen på instrumentbord var slukket, så til syn, alt ok.

Satte Diagbox på igen, fejlen var væk..hurra! men nu sætter den ud ved 12-1500 omdr., kun ganske kort men meget generende i 1. og 2nd. gear... det kan forekomme også i de højere gear men her selvfølgelig ikke så mærkbart. Jeg tænker krumtapføler og/ eller ledning, det er jo kendt men det er jo lidt periodisk og jeg mærker det ikke på motorvej, dog er det der hvergang jeg kører en tur.

Er der nogen der har nogen ideer til dette?? Ellers kører bilen fint.
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: 1.6 hdi sætter ud ved 12-1500 omdr. i lave gear

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 14. maj 2019 08:03

Da du selv har diagbox, så ville jeg lave lidt parameter/live målinger under kørslen..
Få en anden til at køre bilen, mens du fra passagersædet aflæser parameter/live målingerne.

Med lidt held kan du finde årsagen, når fejlen viser sig så tit.. ;)

Jeg formoder, at du allerede HAR tjekket, om der skulle være lagret nye fejlkoder ???
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

renel
Indlæg: 180
Tilmeldt: tirs 27. nov 2018 22:59
Kontakt:

Re: 1.6 hdi sætter ud ved 12-1500 omdr. i lave gear

Ulæst indlæg af renel » tirs 14. maj 2019 12:06

Hej Mikael, ja har tjekket, ingen lagrede fejlkoder. Hvor og hvordan sætter jeg den til "Live", kan den logge en periode f.eks. 10min. og afspille den bagefter, det ville være nok tænker jeg.
Var ellers lidt spændt ang. røggas ved syn...max. 0,70 tilladt, den var 0.18..super.;-)
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: 1.6 hdi sætter ud ved 12-1500 omdr. i lave gear

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 14. maj 2019 14:52

Du kan ikke direkte logge/optage kørende liv/parametermålinger.. Eller rettere ikke noget du får meget ud af ;)

Der findes programmer som kan optage skærmen, men de kræver meget af den bærbare.. Så næppe løsningen ??
Men jeg kan et par trick som evt kan bruges.. Prøv at kontakte mig for nærmere ;)

Live/parameter målinger finder du flere steder.. Alt efter hvad du vil se.
Fx. har du "parameter" lidt længere nede, under hvor du normalt udlæser/sletter fejl..

Mvh Mikael
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: 1.6 hdi sætter ud ved 12-1500 omdr. i lave gear

Ulæst indlæg af posh » tirs 14. maj 2019 16:51

når du skriver lave gear mener du så første og andet gear ??? jeg kan være helt på vildspor, men hvad sker der når du skifter op i gear og udnytter motorens bundstræk, det jeg tænker er at du på feks. lige vej eller lidt ned ad bakke ikke har noget reelt træk fra motoren og at den derfor ligesom lige sluger en skrå, i så fald kunne et gæt være at den er lige præcis i det område hvor fuel cut sætter ind ( der hvor den afbryder for brændstof normalt under påløb, men det kan altså provokeres frem sådan som du beskriver det)

jeg kan i hvertfald provokere min til også lige at synke engang med meget let følsom for på speederen, og min bil fejler ikke det mindste det er helt normalt at den gør det lige i det område hvor fuel cut slår til fra, det opdager man bare sjældent da man enten træder til eller slipper helt
det passer ikke helt dårligt med omdrejningstallet som du nævner, og i så fald leder du efter fejl der ikke er der

men men, dette er ikke en diagnose (for dem som måtte blive sure over denne udredning) bare et forsigtigt gæt
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

renel
Indlæg: 180
Tilmeldt: tirs 27. nov 2018 22:59
Kontakt:

Re: 1.6 hdi sætter ud ved 12-1500 omdr. i lave gear

Ulæst indlæg af renel » ons 15. maj 2019 12:15

Posh
Nej, det er en ny ting, som jeg også nævner i det oprindelige indlæg. Hvis jeg startet lidt mere friskt så glider den, for det meste forbi, men det kan så komme igen i et højere gear..ved samme omdrejninger..men det føles jo mindre i et højere gear.
Ved let igangsætning fra lyssignal, og specielt når man drejer om hjørnet, så vil den gerne skifte til 2nd gear lige i svinget (husk det er en E6G) og lige i dette skift, i lavt gear, mærkes det voldsomt. Som nævnt KAN det også forekomme på motorvej, men det ser ud til at det ikke kommer, eller er maskeret, ved en god acceleration.
Det ville være så godt hvis man kunne sætte et oscilloskop på og se/optage tændingsimpulser eller knast/krumtapimpulser for at se om der er udfald;-)
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: 1.6 hdi sætter ud ved 12-1500 omdr. i lave gear

Ulæst indlæg af posh » ons 15. maj 2019 12:25

aha nå sådan, ja det ændrer jo noget at den er mede E6G så kan motoren jo udelukkes, så skyldes fejlen næsten helt sikkert samspillet mellen skifterobotten og motoren, så jeg ville starte med at lave en 0 stilling (det virker somme tider og koster ingenting)
du ved lukke døre og vinduer og pille den ene batteripol fra i 2 minutter, sætte polen på igen og igen vente 2 minutter, for så at nøglen i tændingen og dreje til lamperne lyser og igen vente 2 minutter for så først at starte og derefter køre nogle cyklussser hvor du manuelt lærer bilen at skifte gear som du vil have det
du kan jo ikke se noget tændingstidspunkt på en diesel, og jeg tvivler stadig stærkt på at motoren er årsagen
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

renel
Indlæg: 180
Tilmeldt: tirs 27. nov 2018 22:59
Kontakt:

Re: 1.6 hdi sætter ud ved 12-1500 omdr. i lave gear

Ulæst indlæg af renel » ons 15. maj 2019 15:55

Posh
Det er ikke et gearskifteproblem, det er moren der sætter ud.. først kommer udsætteren så fortsætter omdrejningerne til måske 2000, så skifter den gear osv.
Naturligvis kan man se tændingstidspunkt på en diesel, har du lagt mærke til de små ledninger der sidder på dysen..;-) de bestemmer hvornår.
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: 1.6 hdi sætter ud ved 12-1500 omdr. i lave gear

Ulæst indlæg af posh » ons 15. maj 2019 16:10

åh ja, vi skyderr lidt forbi hinanden med begreberne men jeg forstår hvad du mener, mit skud går nu også mere på at det er signaler fra gearskiftet der griber ind i motorgangen, der må jo gå en kommando fra den elektroniske gearskifterkontrol til motoren om ikke bar rykke viddere i det øjeblik gearskiftet sker, lidt på samme måde som når man skifter i en bil uden automatik, der slipper man jo også speederen mens gearet skiftes, og på samme måde arbejder en E6G gearkasse jo dan den ret beset er ganske almindelig med almindelig kobling bare med den tilføjelse at der er sat en robot på til så at sige træde koblingen og flytte gearstangen, for at få en helt glidende skift skal der jo en gearkasse med dobbeltkobling til, der behøver mototren ikke slippe gas ved skift
det er da godt nok lidt tricy at forklare meningen, men dette da et forsøg på hvordan jeg har fået det twistet.
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

renel
Indlæg: 180
Tilmeldt: tirs 27. nov 2018 22:59
Kontakt:

Re: 1.6 hdi sætter ud ved 12-1500 omdr. i lave gear

Ulæst indlæg af renel » ons 22. maj 2019 21:18

Efter at have pillet lidt med diverse kabler, syntes jeg at mitne udsættere var væk MEN så kom mit "hakkeri" tilbage. Jeg skal have målt ledninger igennem til krumtapføler og knastføler. Og så skal jeg se nærmere på ledninger til egr ventilen, kan NOGEN hjælpe med et par diagrammer?
Jeg har testet egr ventilens funktion med diagbox, den skal sige "klik" 2 gange, det er ok, men jeg kunne godt tænke mig også at teste den gamle manuelt i hånden, har nogen prøvet det?, jeg mener at den går på 5 volt og 1 af ledningerne er vist ikke forbundet?
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København

renel
Indlæg: 180
Tilmeldt: tirs 27. nov 2018 22:59
Kontakt:

Re: 1.6 hdi sætter ud ved 12-1500 omdr. i lave gear

Ulæst indlæg af renel » tors 23. maj 2019 16:08

Er der virkelig ikke nogen der har adgang til nogle diagrammer...? Hjælper det med et serienummer: VF7UA9HZH45070380
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København

Besvar