Taber pusten

Besvar
Brugeravatar
møffe
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
Diagbox: Nej
Kontakt:

Taber pusten

Ulæst indlæg af møffe » søn 21. apr 2019 21:37

Hej...
Nu er det min tur med et nyligt opstået problem på min trofaste 2CV.
Den har problemfrit drønet til Syd Frankrig flere gange, efter frorudgående tjek af ventiler/justering, tændrørskift, olie, filtere m.v.
Der er for år tilbage monteret DG-nition tænding. (den med magnetisk aftastning af omdr.) Kræver ikke yderligere justering end ved montage.
Der har aldrig været problemer med at ræse der ud af'...
Før nu.
På motorvej ved langstragte bakker eller ved høj hastighed (110Km/t) , eller landevej i piv modvind, begynder den at tikke, hvorefter den taber fart, til den har kølet lidt ved moderate omdrejninger, med let fod, i et lavere gear. Så kan den lidt igen.
kompression ved varm motor 11Bar, begge cyl. Ventiljustering er som jeg plejer: 0,2 Indsugning og 0,25 udstødning.
Der er ikke pillet ved tændingstidspunkt siden modulet blev monteret for 6 år siden. Der er ikke fumlet ved kaburator.
Nye pakninger mellem motor og manifold. Startet fint med varm motor.
Gad vide om OK-benzin har lavet om på noget kemi i deres Blyfri95, efter indførselen af "Oktan100"...?
Hvis tændingsmodulet laver en periodisk fejl, relateret til omdrejninger, burde det jo være uafhængit af belastning, eller hva...?
Kabler skiftet.
Kaburator giver for mager blanding ?... en mulighed...?
Luftfilter renset.

Jeg aner snart ikke mine levende råd...

Bud modtages, og Ja- jeg har fjernet vinterafskærming af køler...

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Taber pusten

Ulæst indlæg af SRO » man 22. apr 2019 08:35

Kan du have vand i tanken og at der dermed kan opstå karburatoris fra tid til anden?

Det var jo noget man kunne døje lidt med i "gamle dage" og i dag er det næppe noget man fra benzinselskabernes side gøre noget for at undgå (læs: tilsætter additiver).

Det med at den tikker lyder dog måske mere som noget mekanisk der driller eller en gnist som springer det forkerte sted (defekt tændspole? - overgang til stel) - og det er kun når den ikke kan trække eller hvordan?

Har du en anden tændspole du kan prøve at køre med eller have med i bagagerummet til når det sker?

Det med periodisk problemer og tænding - jo, der vil jeg mene at du har ret, men elektronik kan jo overraske på irriterende vis.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Taber pusten

Ulæst indlæg af posh » man 22. apr 2019 09:33

det er godt nok længe siden jeg selv kørte sådan et vidunder, men vil dog forsøge med et par ukvalificerede gæt, du er selv inde på karburator og måske er der koks i blandingsforholdet, hvis den bare ligesom dør er det nok fordi den får for lidt benzin, begynder den derimod ligesom at tøffe er der for meget benzin til den mængde luft den har til rådighed, herudover ville gættet gå på manglende udluftning i tankdækslet, prøv bare som en test at køre en med "løsnet dæksel" det kan tage pippet fra de fleste motorer hvis benzinpumpen skal kæmpe mod udertryk i tanken, grunden til den mistanke er at du skriver den taber pusten når der skal arbejdes lidt ud over promenade kørsel.

men som nævnt bare skud i tågen efter en efterhånden slidt hukommelse... :snooty:
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Taber pusten

Ulæst indlæg af mikhan » man 22. apr 2019 10:03

Taber pusten ??? Gjorde de ikke det allerede fra nye af ??? ;) ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
møffe
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Taber pusten

Ulæst indlæg af møffe » man 22. apr 2019 14:36

Det opstår kun når den skal knokle. Lyder som tændingsbanken. Derefter symtomer på overophedning = taber pusten. Alt virker normalt eftr lidt ro/ nedkøling.
Problemet er opstået for et par mdr. siden.
Jeg har tjekket alt som først beskrevet i mit "nødråb"...

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Taber pusten

Ulæst indlæg af SRO » man 22. apr 2019 14:42

For lidt brændstof/mager blanding øger temperaturen i forbrændingskammeret. Ud over din tændspole tror jeg du skal rette fokus mod din karburator.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Taber pusten

Ulæst indlæg af SRO » man 22. apr 2019 14:43

mikhan skrev:
man 22. apr 2019 10:03
Taber pusten ??? Gjorde de ikke det allerede fra nye af ??? ;) ;)
0-100 km/h på 34 sek. er da ganske pænt :)

Meharidude
Indlæg: 16
Tilmeldt: tors 9. mar 2017 22:50
Kontakt:

Re: Taber pusten

Ulæst indlæg af Meharidude » fre 17. maj 2019 01:44

Ingen tvivl, den har tændingsbanken, stil tændingen to-tre grader tilbage.

Brugeravatar
møffe
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Taber pusten

Ulæst indlæg af møffe » tirs 21. maj 2019 16:22

Mange tak, alle sammen.
Alt bliver gennemgået og justeret igen. Denne gang på 2cv Clinikken.
Håber at denne ekstra håndspålæggelse giver pote.

Brugeravatar
møffe
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Taber pusten

Ulæst indlæg af møffe » ons 23. okt 2019 09:03

Bøøh.....!
Der sker ikke meget på dette forum.
Men for de to - tre stykker der evt. kikker med, kan jeg nu, efter to ture til Provence i før nævnte 2CV meddele at fejlen var et sammensurium af uheldige omstændigheder.
Da motoren var oppe på værkstedsbordet, omgivet af naboer, "C. Tyksak", og andre varmestue gæster, gik der kuk i ventil justering.
Også er der mulighed for fejl justering af tænding, selvom at "pind i hul" er på plads.
Hvis man som jeg bare et par gange har startet motoren med låsepind, bliver hullet i blokken ovalt, hvilket giver halvanden tand's fejl mulighed, allerede der.
Sammenholdt med for snæver ventil justering på ene indsugning ventil, og det faktum at min karburator indtog rigelige mængder falsk luft omkring spjældaksler, gjorde tilsammen at intet fungerede optimalt, slet ikke hvis den fik bare det mindste klø...
Og det er det den får, både til hverdag og ferie.
Ny karburator.
Motor justeringer optimeret.

Hverdags kørsel : 16.2 km/l
Ferie der ud af : mellem 17,5 & 20 km/l, afhængig af kørsel, læ af lastvogne på autobahn, bjergkørsel m.v.
fsa. Bjergkørsel: bruger en del på opturen, men forbrug er næsten ikke eksisterende på nedturen. Således har jeg kørt en giftig bjergrute i Sydfrankrig (D4) med et samlet forbrug på 19 km/l.

.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Taber pusten

Ulæst indlæg af SRO » man 28. okt 2019 20:53

Herligt at du har fået dyret til at spille igen.

Der er måske ikke så stor interesse for 2CV for tiden eller gang i projekterne - de fleste vil sikkert gerne kigge med på andres projekter og lignende, men har ikke selv så meget at byde ind med.

Byd ind med nogle ting, så kommer der måske mere gang i ligestillede 2CV ejere.

Meharidude
Indlæg: 16
Tilmeldt: tors 9. mar 2017 22:50
Kontakt:

Re: Taber pusten

Ulæst indlæg af Meharidude » søn 22. dec 2019 04:12

folk er muligvis samlet andre steder på nettet..

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Taber pusten

Ulæst indlæg af SRO » søn 22. dec 2019 14:13

Muligvis - i så fald kunne du jo linke til hvor vedkommende skal søge hen for at finde ligesindede 2CV interesserede.

Der er højt til loftet her på sitet, så du kan roligt linke...

Besvar