Problemer med hydraulik

Besvar
Jeswal
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 14. mar 2019 22:35
Kontakt:

Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af Jeswal » tors 14. mar 2019 23:07

Hej

Min "hjemme-mekaniker" har haft C5' eren på liften og kørt ned af den med undervognen i normal-stilling. Efterfølgende er der problemer med hydraulikken, billedet er bare ikke helt entydigt

Forløb : kunne langsomt ( ift. Normalt) komme fra "neutral" til høj og ned igen. Tog "chancen" og sænkede helt ned. Nu vil den så ikke hæve sig igen. En enkelt gang har hydraulik motoren kørt da fordøren blev åbnet, en anden gang har den kørt et par min. uden effekt. Den melder ingen fejl, display skifter imellem de forskellige højder, men der sker intet med undervognen. Sikringer iorden (pumpen er hørt køre indimellem) og der er kigget til sikringen. Der er godt med olie på. Har prøvet med lidt overtryk på hydrauliktanken.

Har læst andre tråde hvor fejl på højdekorrektør udelukkes hvis display skifter, men kunne det alligevel være en mulighed?
Periodisk virkende hydraulik-pumpe?

Nogen forslag til afhjælpning?
VH
JW

citroenole
Indlæg: 44
Tilmeldt: lør 16. feb 2019 10:48
Geografisk sted: 4900 Weestlolland
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af citroenole » ons 20. mar 2019 13:30

Hvordan har du lavet overtryk i hydrauliktanken?
Har den sendt meget olie retur til beholderen?

Der skal luft i hydrauliktanken med 0,5 bar fordi den har sikkert skubbet til olien.

Inden man løfter bilen på liften, SKAL den være i højeste stilling!

vh. citroenole

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af SRO » fre 22. mar 2019 16:37

citroenole skrev:
ons 20. mar 2019 13:30
Hvordan har du lavet overtryk i hydrauliktanken?
Har den sendt meget olie retur til beholderen?

Der skal luft i hydrauliktanken med 0,5 bar fordi den har sikkert skubbet til olien.

Inden man løfter bilen på liften, SKAL den være i højeste stilling!

vh. citroenole
Hej citroenole

Jeg vil gerne forstå hvorfor den SKAL være i højeste stilling? - kan ikke umiddelbart forstå hvad der skulle tale for det.
Det burde vel være underordnet i hvilken stilling affjedringen står når den løftes.

"....skubbet til olien": hvad menes?

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af posh » fre 22. mar 2019 18:31

SRO skrev:
fre 22. mar 2019 16:37
citroenole skrev:
ons 20. mar 2019 13:30
Hvordan har du lavet overtryk i hydrauliktanken?
Har den sendt meget olie retur til beholderen?

Der skal luft i hydrauliktanken med 0,5 bar fordi den har sikkert skubbet til olien.

Inden man løfter bilen på liften, SKAL den være i højeste stilling!

vh. citroenole
Hej citroenole

Jeg vil gerne forstå hvorfor den SKAL være i højeste stilling? - kan ikke umiddelbart forstå hvad der skulle tale for det.
Det burde vel være underordnet i hvilken stilling affjedringen står når den løftes.

"....skubbet til olien": hvad menes?
problemet er, hvis ikke bilen står i høj service (som det også hedder) men i lav eller kørestilling sker der det simple at når bilen løftes og hjulene svæver så trækker vægten af hjulene dem ned og dermed væsken baglæns (så at sige) i systemet og så kan den ikke finde ud hvor høj/lav den er
der kan ske det at den trækker luft ind i det lukkede system, og det er ikke godt
dette selvfølgelig kun hvis liften ikke er en brolift
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af SRO » fre 22. mar 2019 21:34

Du kalder dig da vist ikke citroenole som jeg forsøgte at få en dialog i gang med...

citroenole
Indlæg: 44
Tilmeldt: lør 16. feb 2019 10:48
Geografisk sted: 4900 Weestlolland
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af citroenole » lør 23. mar 2019 10:21

SRO skrev:
fre 22. mar 2019 21:34
Du kalder dig da vist ikke citroenole som jeg forsøgte at få en dialog i gang med...
----------------------------------------------------------
Hej SRO
Jeg er her :)
Jeg skal ikke udtale mig om hvad der sker, men man kan risikere olien løber tilbage til tanken og bilen ikke vil hæve sig.
det har jeg selv været ude for, da jeg hentede en C5 fra et værksted hvor den var på lift!
Et citroen værksted har fortalt mig,.. at hydraulik tanken kan blive ødelagt eller de 2 baghæve cylindre kan blive utætte.
Det var bare det jeg mente. :handgestures-thumbupright:
PS. det er ikke det samme system som på Xantia, og det er noget af en opgave du har med din Xantia har jeg læst.... :handgestures-thumbupright:
Så held og lykke. :auto-driving:
Jeg har selv 2 X Xantia 3,0 V6 aut. + en Aktiva 3,0 V6 man. til reservedele

vh. citroenole

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af SRO » søn 24. mar 2019 19:44

Jeg betvivler som sådan ikke det du skrev - jeg synes bare ikke det gav mening ud fra min viden om hydraulik og ville gerne trække emnet op i plenum i håb om en faglig diskussion, hvor der kunne nørdes lidt i "Citroënteknik" :-)

Meldingen fra Citroën lyder som en and, men igen; jeg skal ikke kloge mig på noget jeg ikke med sikkerhed kan udtale mig om, men det lyder unægtelig meget spøjst. Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvad man så ville gøre, hvis et rør lækker - er bilen så færdig? :-)

Jeg har kigget i org. dokumentationen for C5 for job som kræver/typisk udføres fra lift - intet sted har jeg kunne finde noget (advarsel eller lignende) om at der kræves en særlig stilling i affjedringen inden hæve/sænke på lift. Det er muligt, at jeg tager fejl, men det giver altså heller ingen mening, men i min søgen efter facts, må jeg blot konstatere, at jeg ikke har kunne findet nogen. Tænk hvis hr. og fru Jensen kom til at løfte bilen forkert, hvis de skifter reservehjul – desværre hr. og fru Jensen – de har ødelagt affjedringen på deres bil, det bliver lige kr. 30.000 :-)
Nogle mekaniske opgaver ville da også klart besværliggøres i helt urimeligt grad, hvis det kun var "tilladt" at løfte bilen med fuldt udskudte affjedringscylindre. God fornøjelse med at udskifte en bærearm :-)

Idet højden "aflæses" via elektriske sensorer bør affjedringscomputeren ret nemt kunne afgøre om bilen er hævet eller sænket - eller midt imellem - og åbne/lukke relevante ventiler samt starte/stoppe pumpen.

Måske der er nogen som kan byde ind her og henvise til relevant dokumentation. Jeg kunne faktisk godt tænke mig at udvide min horisont, hvis der er noget om snakken.... som jeg ser det lige nu, virker det mest som ammestuehistorier og et forsøg på at mystificere Citroëns affjedringssystem.

Om hydraulikpumpen er mekanisk drevet af motoren (Xantia) eller om den er elektrisk (C5) giver som sådan ikke forskel ud over hvor energien til at oparbejde tryk kommer fra, men der er forskel i opbygning af Xantia og C5 affjedring i relation til højdereguleringen.

Jeg kan dog ikke få ind i mit hoved, hvordan man skulle kunne ødelægge et hydraulisk affjedringssystem ved at løfte bilen fra jorden og sænke den igen – helt ærligt; det giver da ingen mening. At affjedringscylinderne skulle blive utætte af den øvelse giver slet ingen mening i mit hoved. Jeg kan ganske enkelt ikke se, hvad der skulle blive ødelagt.

Jeg tror da heller ikke at et forsikringsselskab ville hive pungen op til at erstatte et komplet affjedringssystem på en C5, hvis enten værkstedet eller et bugseringsfirma måtte have hævet/sænket en C5.

Xantia? - hvilken opgave tænker du på?

citroenole
Indlæg: 44
Tilmeldt: lør 16. feb 2019 10:48
Geografisk sted: 4900 Weestlolland
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af citroenole » man 25. mar 2019 11:27

Hej SRO
Nu er det når C5 skal løftes på LIFT med alle 4 hjul dinglene frit
og jeg kan ikke huske hvor jeg har lært det,...........at
den først SKAL i højeste stilling ........ellers=
ifg. citroen værksted.....KAN det give problemer!

selfølgelig kunne det være sjovt, hvis nogen havde en beskrivelse
af HVORFOR ????

Jeg så nogle foto du havde lagt ind her, af Xantia,
så har du ikke fingerne i en Activa 3,0 V6 ??

vh. citroenole

Hvorfor betale for en Ferrari hest når man kan få hestehale i Citroen.

Orla Pedersen
Indlæg: 213
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » man 25. mar 2019 17:43

Og så lige et par fakta:
Affjedringen på C5 er beregnet til at kunne bevæge sig fra stop til stop, altså hele vejen fra topstop og til bundstop med hjulene hængende i luften. Det sker der ikke noget ved. Hjulene kan aldrig trække olie baglæns i systemet, sådan er mekanikken opbygget. I øvrigt har en C5 altid overtryk i affjedringen, selv i stilling lav, det overrasker af og til folk, der vil skifte glaskugler. Trykket kan angiveligt lukkes ud med Lexia.
Rent praktisk kan det give mening at sætte i høj før man løfter en C5 på lift, og løfter du med donkraft er det farligt ikke at sætte i høj inden donkraften tages i brug. Årsagen til eventuelt bøvl er den elektriske højderegulering. Reguleringen er inaktiv når bilen er i dvale, men så snart der åbnes en dør, så er affjedringen aktiv, og vil regulere højden efter højdefølerne, (det kan være fatalt hvis den ene side er understøttet kun af en donkraft), på lift, med hjulene hængende, vil højdefølerne fortælle at affjedringen skal sænke bilen, men da højdefølerne ikke mærker nogen forandring, (hjulene flytter sig jo ikke), så er resultatet kun at olie lukkes ud af gaskuglerne. Åbner du dørene flere gange mens bilen hænger på liften, så vil affjedringen hver gang lukke mere og mere olie ud af gaskuglerne. Når du senere sænker liften vil bilen stå så lavt som den kan, og kan normalt ikke køre af liften. Nu kommer elpumpen virkelig på arbejde, det tager evigheder at først genfylde olie i gaskuglerne, siden hæve bilen af liften. Den opgave kan let tage livet af en i forvejen ikke alt for stærkt dimensioneret pumpemotor, der i grunden har det bedst kun med de små korte korigeringer af højden under kørsel.

Kun hvis man sætter affjedringen i stilling høj vil højdereguleringen være sat ud af drift, og man undgår at tømme olien ud af gaskuglerne.
--
O. Pedersen

allanbojko
Indlæg: 71
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 09:38
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af allanbojko » man 25. mar 2019 18:03

Jeg har tit skiftet fra vinterhjul til sommerhjul og omvendt uden at sætte den i høj og uden problemer i det.
Alle de gange jeg har været til syn gør de det heller ikke.
C5 3.0 2001 Sedan til stumper
C5 3.0 2003 Aut.
Fiat Panda 2010
Suzuki gsx1100 1991

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af SRO » man 25. mar 2019 21:25

citroenole skrev:
man 25. mar 2019 11:27
Hej SRO
Nu er det når C5 skal løftes på LIFT med alle 4 hjul dinglene frit
og jeg kan ikke huske hvor jeg har lært det,...........at
den først SKAL i højeste stilling ........ellers=
ifg. citroen værksted.....KAN det give problemer!

selfølgelig kunne det være sjovt, hvis nogen havde en beskrivelse
af HVORFOR ????

Jeg så nogle foto du havde lagt ind her, af Xantia,
så har du ikke fingerne i en Activa 3,0 V6 ??

vh. citroenole

Hvorfor betale for en Ferrari hest når man kan få hestehale i Citroen.
Nå, sådan :) ja, jeg har nogle activa V6'ere holdende - skulle have været i gang med et større projekt for længst, men det er af forskellige årsager udsat. Det bliver måske en 2035-plan :D Hvis benzin eksisterer til den tid 8-)

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af SRO » man 25. mar 2019 21:39

Orla Pedersen skrev:
man 25. mar 2019 17:43
Og så lige et par fakta:
Affjedringen på C5 er beregnet til at kunne bevæge sig fra stop til stop, altså hele vejen fra topstop og til bundstop med hjulene hængende i luften. Det sker der ikke noget ved. Hjulene kan aldrig trække olie baglæns i systemet, sådan er mekanikken opbygget. I øvrigt har en C5 altid overtryk i affjedringen, selv i stilling lav, det overrasker af og til folk, der vil skifte glaskugler. Trykket kan angiveligt lukkes ud med Lexia.
Rent praktisk kan det give mening at sætte i høj før man løfter en C5 på lift, og løfter du med donkraft er det farligt ikke at sætte i høj inden donkraften tages i brug. Årsagen til eventuelt bøvl er den elektriske højderegulering. Reguleringen er inaktiv når bilen er i dvale, men så snart der åbnes en dør, så er affjedringen aktiv, og vil regulere højden efter højdefølerne, (det kan være fatalt hvis den ene side er understøttet kun af en donkraft), på lift, med hjulene hængende, vil højdefølerne fortælle at affjedringen skal sænke bilen, men da højdefølerne ikke mærker nogen forandring, (hjulene flytter sig jo ikke), så er resultatet kun at olie lukkes ud af gaskuglerne. Åbner du dørene flere gange mens bilen hænger på liften, så vil affjedringen hver gang lukke mere og mere olie ud af gaskuglerne. Når du senere sænker liften vil bilen stå så lavt som den kan, og kan normalt ikke køre af liften. Nu kommer elpumpen virkelig på arbejde, det tager evigheder at først genfylde olie i gaskuglerne, siden hæve bilen af liften. Den opgave kan let tage livet af en i forvejen ikke alt for stærkt dimensioneret pumpemotor, der i grunden har det bedst kun med de små korte korigeringer af højden under kørsel.

Kun hvis man sætter affjedringen i stilling høj vil højdereguleringen være sat ud af drift, og man undgår at tømme olien ud af gaskuglerne.
:handgestures-thumbupright: :D :dance:

Se det giver meget mere mening :D

Så fik vi et mere teknisk indlæg :auto-driving:

Ja, der skal en tester på, hvis du ønsker at gøre systemet helt trykløst.

Affjederingen bliver allerede aktiv i det øjeblik du låser dørene op med fjernbetjeningen - så hæver bilen sig typisk og byder velkommen :drool:

I forhold til Xantia synes affjedringen at være langt hurtigere til at reagere - og en tur op/ned klares ganske hurtigt i forhold til f.eks. en Activa, men ok; der skal også flyttes en del mere olie.

En ny hydraulikpumpe koster jo kassen og med udskiftning ligger det i nærheden af de kr. 15.000 på aut. værksted. De fås til helt andre priser brugt hos f.eks. skovgaard-schmidt, der ligeledes oplyser, at der kun findes to typer og at der ved ombytning til samme type ikke skal kodes med tester, så den er altså kun typespecifik.

Jeg har indtryk af, at hydraulikpumpen/-motor er ganske driftsstabil, men selvfølgelig give op på et tidspunkt....

Man kan jo forgribe begivenhederne gang ved at adskille og rense el-motoren der jo er den del der typisk dør. Er man "derinde" kan man jo lige så godt udskifte kullene, hvis man altså kan finde sådan et sæt. Det har jeg så ikke fundet. Faldt på et tidspunkt over en udenlandsk hjemmeside, der forhandlede kul til alt inden for auto, men jeg har ikke kunne genfinde siden.

Det at lave sådan et forbyggende vedligehold orker de færreste bilejere jo, men det ville nok være en god ide på en bil som min (årgang, km).... hvis man lige står og ikke ved hvad man skal bruge sin søndag til :-)

citroenole
Indlæg: 44
Tilmeldt: lør 16. feb 2019 10:48
Geografisk sted: 4900 Weestlolland
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af citroenole » man 25. mar 2019 23:21

Orla Pedersen skrev:
man 25. mar 2019 17:43
Og så lige et par fakta:
Affjedringen på C5 er beregnet til at kunne bevæge sig fra stop til stop, altså hele vejen fra topstop og til bundstop med hjulene hængende i luften. Det sker der ikke noget ved. Hjulene kan aldrig trække olie baglæns i systemet, sådan er mekanikken opbygget. I øvrigt har en C5 altid overtryk i affjedringen, selv i stilling lav, det overrasker af og til folk, der vil skifte glaskugler. Trykket kan angiveligt lukkes ud med Lexia.
Rent praktisk kan det give mening at sætte i høj før man løfter en C5 på lift, og løfter du med donkraft er det farligt ikke at sætte i høj inden donkraften tages i brug. Årsagen til eventuelt bøvl er den elektriske højderegulering. Reguleringen er inaktiv når bilen er i dvale, men så snart der åbnes en dør, så er affjedringen aktiv, og vil regulere højden efter højdefølerne, (det kan være fatalt hvis den ene side er understøttet kun af en donkraft), på lift, med hjulene hængende, vil højdefølerne fortælle at affjedringen skal sænke bilen, men da højdefølerne ikke mærker nogen forandring, (hjulene flytter sig jo ikke), så er resultatet kun at olie lukkes ud af gaskuglerne. Åbner du dørene flere gange mens bilen hænger på liften, så vil affjedringen hver gang lukke mere og mere olie ud af gaskuglerne. Når du senere sænker liften vil bilen stå så lavt som den kan, og kan normalt ikke køre af liften. Nu kommer elpumpen virkelig på arbejde, det tager evigheder at først genfylde olie i gaskuglerne, siden hæve bilen af liften. Den opgave kan let tage livet af en i forvejen ikke alt for stærkt dimensioneret pumpemotor, der i grunden har det bedst kun med de små korte korigeringer af højden under kørsel.

Kun hvis man sætter affjedringen i stilling høj vil højdereguleringen være sat ud af drift, og man undgår at tømme olien ud af gaskuglerne.
---------------------------------------------------------
Hej Orla Pedersen
Vil det sige at du giver mig ret i, at C5 skal i højeste stilling, før den skal på lift ?

MEN lad os ikke glemme bilen med problemet.
jeswal.......kunne du bruge det til noget??
vh. citroenole

Orla Pedersen
Indlæg: 213
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » tirs 26. mar 2019 06:56

citroenole skrev:
man 25. mar 2019 23:21

---------------------------------------------------------
Hej Orla Pedersen
Vil det sige at du giver mig ret i, at C5 skal i højeste stilling, før den skal på lift ?
vh. citroenole
Nej, ikke generelt, hvis bilen skal på liften for at arbejde med affjedringen, så giver det ingen mening at sætte i høj.
--
O. Pedersen

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 26. mar 2019 07:25

allanbojko skrev:
man 25. mar 2019 18:03
Jeg har tit skiftet fra vinterhjul til sommerhjul og omvendt uden at sætte den i høj og uden problemer i det.
Alle de gange jeg har været til syn gør de det heller ikke.
Jeg sætter den altid i høj når hjulene skiftes - bilen er langt nemmere at løfte fordi den er "stiv i det", hjulene kommer hurtigere fri fra jorden
- hvis den holder på ujævn overflade kan du faktisk opleve at den letter ben - har flere gange haft det ene baghjul hængende frit i luften hvis jeg har parkeret på en ujævn græsmark feks.

Mht syn - sidst jeg fik min synet, der løftede han med en saxdonkraft fortil - og bagenden løfter sig jo tilsvarende - bilen stod vandret stadigvæk
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

allanbojko
Indlæg: 71
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 09:38
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af allanbojko » tirs 26. mar 2019 18:46

Lars4733 skrev:
tirs 26. mar 2019 07:25
allanbojko skrev:
man 25. mar 2019 18:03
Jeg har tit skiftet fra vinterhjul til sommerhjul og omvendt uden at sætte den i høj og uden problemer i det.
Alle de gange jeg har været til syn gør de det heller ikke.
Jeg sætter den altid i høj når hjulene skiftes - bilen er langt nemmere at løfte fordi den er "stiv i det", hjulene kommer hurtigere fri fra jorden
- hvis den holder på ujævn overflade kan du faktisk opleve at den letter ben - har flere gange haft det ene baghjul hængende frit i luften hvis jeg har parkeret på en ujævn græsmark feks.

Mht syn - sidst jeg fik min synet, der løftede han med en saxdonkraft fortil - og bagenden løfter sig jo tilsvarende - bilen stod vandret stadigvæk
Den hæver sig ikke i bagenden når man løfter den foran og omvendt kun hvis man åbner en dør
C5 3.0 2001 Sedan til stumper
C5 3.0 2003 Aut.
Fiat Panda 2010
Suzuki gsx1100 1991

Besvar