Rotor for kabinetemperatur - lexia
-
- Indlæg: 44
- Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
- Geografisk sted: Randers NV
- Diagbox: Ja
- Version: v/8.55
- Kontakt:
Rotor for kabinetemperatur - lexia
jeg har gennem det sidste "lange" stykke tid haft problemer med at få rigtig varme i kabinen.....jvf. tidligere tråde :-)
Forleden havde jeg Lexia/diagbox tool tilsluttet og jeg fandt en fejl "rotor for kabinetemperaturføler blokeret". Jeg har googlet men det hjælper mig ikke I centerkonsollen til regulering af temperatur/blæs/elbagrude m.v. er der nogle små ribber/riller og der kører et lille blæserhjul rundt når kabineblæseren er tændt. Hjulet render fint rundt og jeg har med alt slukket blæst med trykluft for at fjerne evt. støv....og det samme i ribberne ved loftlampen, da jeg antog at der også sad en føler.
Jeg har skiftet den lange temperaturføler i varmeapparatet (se vedhæftede billede) men det gør ikke den store forskel.
Andre ting der er på plads:
Køler slanger til kabinen og fra kabinen er væsentlig varmere end en mine hænder synes er behageligt
Termostaten er skiftet og fungerer
Motortemp er fin
Der er perfekt med kølevand og der kommer kølevand når udluftningsproppen fra kabineslangerne løsnes
Varmeapparatet er afkalket indtil flere gange og der er fint gennemløb.
Jeg har længe mistænkt "varmeveksleren" i varmeapparatet for synderen men når Lexia/diagbox skriver således bliver jeg skeptisk på min diagnose. Er der gode bud?
Martin
Forleden havde jeg Lexia/diagbox tool tilsluttet og jeg fandt en fejl "rotor for kabinetemperaturføler blokeret". Jeg har googlet men det hjælper mig ikke I centerkonsollen til regulering af temperatur/blæs/elbagrude m.v. er der nogle små ribber/riller og der kører et lille blæserhjul rundt når kabineblæseren er tændt. Hjulet render fint rundt og jeg har med alt slukket blæst med trykluft for at fjerne evt. støv....og det samme i ribberne ved loftlampen, da jeg antog at der også sad en føler.
Jeg har skiftet den lange temperaturføler i varmeapparatet (se vedhæftede billede) men det gør ikke den store forskel.
Andre ting der er på plads:
Køler slanger til kabinen og fra kabinen er væsentlig varmere end en mine hænder synes er behageligt
Termostaten er skiftet og fungerer
Motortemp er fin
Der er perfekt med kølevand og der kommer kølevand når udluftningsproppen fra kabineslangerne løsnes
Varmeapparatet er afkalket indtil flere gange og der er fint gennemløb.
Jeg har længe mistænkt "varmeveksleren" i varmeapparatet for synderen men når Lexia/diagbox skriver således bliver jeg skeptisk på min diagnose. Er der gode bud?
Martin
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Indlæg: 472
- Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
- Geografisk sted: Aalborg
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
Har du prøvet at skifte føleren inde bag de 3 riller.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
Du kan klikke på fejlen, så får du fejlkoden at se. Den giver ofte noget mere mening. Der er nogen mildest talt spøjse oversættelser i Lexia til tider.
Hvad siger den under parametermålinger? Der kan du se aktuel kabinetemperatur, osv.
Hvad siger den under parametermålinger? Der kan du se aktuel kabinetemperatur, osv.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
- Indlæg: 44
- Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
- Geografisk sted: Randers NV
- Diagbox: Ja
- Version: v/8.55
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
jeg er ikke sikker på at der er en føler bag de ribber til klimastyringen men ret mig gerne hvis jeg tager fejl Der kører bare et lille hjul rundt og enheden er ikke umiddelbart til at skille ad. (se billede nr. 1)
Har haft computeren på bilen i dag og fejlen kan ikke findes mere. Faktisk kan jeg kun bruge Scantool og Lexia applicationen......jeg synes ikke, at fanebladet "parametermålinger" virker (og det gør den andre faneblade heller ikke).
Sidder indetemperaturføleren i ribberne ved loftslampen? hvis den gør er det bare at skille ad og google nummeret på dimsen
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
Paremetermålinger ligger inde i Lexia, under de forskellige styrebokse, feks. klimastyringen.malone skrev: ↑tirs 15. jan 2019 21:23Har haft computeren på bilen i dag og fejlen kan ikke findes mere. Faktisk kan jeg kun bruge Scantool og Lexia applicationen......jeg synes ikke, at fanebladet "parametermålinger" virker (og det gør den andre faneblade heller ikke).
Sidder indetemperaturføleren i ribberne ved loftslampen? hvis den gør er det bare at skille ad og google nummeret på dimsen
Jeg vil tro det er nummer 3 du skal ha' fat i.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
- Indlæg: 44
- Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
- Geografisk sted: Randers NV
- Diagbox: Ja
- Version: v/8.55
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
super.....jeg tjekker både dims nr. 3 og om jeg kan finde parametermålinger i Lexia.
Tak for hjælpen
Tak for hjælpen
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
Bare et tip.. Lexia og Diagbox har ofte mærkværdige "tekster" Især når programmet står til dansk.
Prøv at skifte sproget til engelsk.. Måske kommer der et mere logisk svar ???
Prøv at skifte sproget til engelsk.. Måske kommer der et mere logisk svar ???
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Indlæg: 44
- Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
- Geografisk sted: Randers NV
- Diagbox: Ja
- Version: v/8.55
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
Update:
Dims nr. 3 på tegningen er en lyssensor - placeret ved siden af regnsensoren. Under loftslampen er der ingen følere....kun luft. Til gengæld lærte jeg nyt om Lexia
Udvendig temperatur under testen var 8 grader og med blæseren på trin 3 når varmeniveauet max. 27/28 grader.....når frosten bider og fartvinden køler falder indetemperaturen en smule og så er det koldt for en frossenpind . Kølerslangerne frem/retur til kabinen er på ca. 67/47 grader, så der er ca. 20 graders varmetab fra motorrum til det målte med Lexia.
I de andre biler jeg normalt kører i er varmen meget mere intens (og hurtigere) og det kan den gamle dame her slet ikke levere. Nuvel - den varmer - men det tager tid og i følge min mening for lidt.
Tak for de gode råd - jeg indstiller arbejdet indtil videre.
Dims nr. 3 på tegningen er en lyssensor - placeret ved siden af regnsensoren. Under loftslampen er der ingen følere....kun luft. Til gengæld lærte jeg nyt om Lexia
Temperatursensorene ser ud til at virke som de skal, så min første diagnose med "varmeveksleren" er måske god nok.
Udvendig temperatur under testen var 8 grader og med blæseren på trin 3 når varmeniveauet max. 27/28 grader.....når frosten bider og fartvinden køler falder indetemperaturen en smule og så er det koldt for en frossenpind . Kølerslangerne frem/retur til kabinen er på ca. 67/47 grader, så der er ca. 20 graders varmetab fra motorrum til det målte med Lexia.
I de andre biler jeg normalt kører i er varmen meget mere intens (og hurtigere) og det kan den gamle dame her slet ikke levere. Nuvel - den varmer - men det tager tid og i følge min mening for lidt.
Tak for de gode råd - jeg indstiller arbejdet indtil videre.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
-
- Indlæg: 44
- Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
- Geografisk sted: Randers NV
- Diagbox: Ja
- Version: v/8.55
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
Nix det havde jeg ude i samme ombæring....og det bliver normalt skiftet minimum 1 gang om året sammen med airconservice.
Luftkassen var fin/ren og blev for en sikkerheds skyld blæst rent med trykluft
Luftkassen var fin/ren og blev for en sikkerheds skyld blæst rent med trykluft
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
Kører stepmotorer til ventilationsklapperne, når du regulerer varmen - og bevæger klapperne sig fysisk?
Du kan evt. stikke et endoskop ind via ventilationskanalerne i midten af instrumentbordet og se hvad der sker derinde.
Du kan evt. stikke et endoskop ind via ventilationskanalerne i midten af instrumentbordet og se hvad der sker derinde.
-
- Indlæg: 44
- Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
- Geografisk sted: Randers NV
- Diagbox: Ja
- Version: v/8.55
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
Hej Søren,
efter min bedste overbevisning er både spjæld og spjældmotorer i orden. Den i førersiden skiftede jeg for 1-2 år siden til modellen med den længere aksel. Jeg kan hører motorene arbejder og sætter jeg den på kold er det pivkoldt.....det var det også i sommer med aircon kørende, så ingen problemer med at skrue op og ned. Ideen med endoskopet har jeg ikke tænkt på - god ide - det er forsøget værd og ganske gratis
efter min bedste overbevisning er både spjæld og spjældmotorer i orden. Den i førersiden skiftede jeg for 1-2 år siden til modellen med den længere aksel. Jeg kan hører motorene arbejder og sætter jeg den på kold er det pivkoldt.....det var det også i sommer med aircon kørende, så ingen problemer med at skrue op og ned. Ideen med endoskopet har jeg ikke tænkt på - god ide - det er forsøget værd og ganske gratis
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
Hvis der kommer varmt vand i slangerne ind i kabinen - burde også kunne føles/måles i kabinen ved førersæde/under rattet - så burde det jo kun være et spørgsmål om blandingsforholdet mellem kold og varm luft, men kan der være luft i varmelegemet?
Der kan være gået en toppakning på bilen - det giver ofte symptomer med manglende varme i kabinen.
- også det kan testes, f.eks. med en "kemisk tester" der reagerer på CO2 i kølevandet - jeg mener fortsat, at Biltema har netop det udstyr.
Der kan være gået en toppakning på bilen - det giver ofte symptomer med manglende varme i kabinen.
- også det kan testes, f.eks. med en "kemisk tester" der reagerer på CO2 i kølevandet - jeg mener fortsat, at Biltema har netop det udstyr.
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
PS. Hvis fejlen på den nævnte fejludlæsning ikke kommer igen, så tror jeg ikke du skal lede mere der - blot lige tjekke hvad den rent faktisk viser - hvis den måler 25 grader C, men det er iskoldt kan der jo godt ske en fejljustering af varmeanlægget - der forsøger at køle kabinen ned.
-
- Indlæg: 44
- Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
- Geografisk sted: Randers NV
- Diagbox: Ja
- Version: v/8.55
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
Hej Søren, tak for dine rigtig gode råd. Jeg har arbejdet en del på projektet og er endt med den konklusion at køleren/varmeveksleren i kabinen (varmeapparatet) ikke har fuldt flow og gennemgang. Det var Lexia udlæsningen med "rotor for kabinetemperatur blokeret -periodisk" der bragte mig i tvivl. Varmen kommer fint ind i aluminiumsrørene ved speederen og retur er naturligt lidt koldere.
Jeg må nok konkludere at mit problem må være en semi-tilstoppet varmeveksler hvor blæseren kan fjerne varmen hurtigere end nyt varmt vand kan rende igennem. Jeg har haft kølevandet af bilen minimum 3-4 gange det sidste års tid. Dels for at koble slanger på frem/retur hvorpå jeg har haft en boremaskinepumpe + en spand kogende vand med afkalker til at rende igennem. Det er gjort et par gange og alt er gennemskyllet med vandslangen - længe....Flowet fra vandslangen er anstændigt men det kan det jo også være selvom den nederste del af varmeveksleren er stoppet af kalk og/eller slam.
Efterfølgende havde jeg en utæthed ved vandpumpehuset hvor røret på bagsiden af motoren fra termostathuset+retur fra kabine løber. De 3 o-ringe er skiftet og låget på kølervæskebeholderen er udskiftet. Alt er tæt, der er vand nok på og når de mange udluftningsskruer løsnes er der vand med det samme.
Jeg har absolut ingen indikationer på en defekt toppakning. Ingen olieforbrug, vandforbrug eller vand i olien, boblen i kølervæskebeholderen.
Jeg sætter stor pris på alle tilbagemeldinger - men jeg tror min første diagnose stadig er den rigtige. Tilstoppet varmeveksler som åbenbart ikke er nok at afkalke. Når varmeveksleren ikke er skiftet er det fordi jeg længe har overvejet et bilskifte og ikke er parart til pille instrumentbordet ud for at få mere varme.
Tak for din indsats - den er værdsat
Jeg må nok konkludere at mit problem må være en semi-tilstoppet varmeveksler hvor blæseren kan fjerne varmen hurtigere end nyt varmt vand kan rende igennem. Jeg har haft kølevandet af bilen minimum 3-4 gange det sidste års tid. Dels for at koble slanger på frem/retur hvorpå jeg har haft en boremaskinepumpe + en spand kogende vand med afkalker til at rende igennem. Det er gjort et par gange og alt er gennemskyllet med vandslangen - længe....Flowet fra vandslangen er anstændigt men det kan det jo også være selvom den nederste del af varmeveksleren er stoppet af kalk og/eller slam.
Efterfølgende havde jeg en utæthed ved vandpumpehuset hvor røret på bagsiden af motoren fra termostathuset+retur fra kabine løber. De 3 o-ringe er skiftet og låget på kølervæskebeholderen er udskiftet. Alt er tæt, der er vand nok på og når de mange udluftningsskruer løsnes er der vand med det samme.
Jeg har absolut ingen indikationer på en defekt toppakning. Ingen olieforbrug, vandforbrug eller vand i olien, boblen i kølervæskebeholderen.
Jeg sætter stor pris på alle tilbagemeldinger - men jeg tror min første diagnose stadig er den rigtige. Tilstoppet varmeveksler som åbenbart ikke er nok at afkalke. Når varmeveksleren ikke er skiftet er det fordi jeg længe har overvejet et bilskifte og ikke er parart til pille instrumentbordet ud for at få mere varme.
Tak for din indsats - den er værdsat
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
-
- Indlæg: 44
- Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
- Geografisk sted: Randers NV
- Diagbox: Ja
- Version: v/8.55
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
Jeg er nogenlunde hjemme i service/pleje af en Citroen/Peugeot...og jeg syns at bilerne, udstyret og priserne er gode. Nu er det ikke for at starte en debat eller religionskrig på en Citroenforum men formentlig en Volvo V60
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
Man skal jo køre i den bil man ønsker - uagtet hvilke mærke det end er. Der er jo bygget man forskellige biler og hvad der tiltaler den ene, frastøder en anden.
Har du så købt en V60? - eller kigger du endnu? Diesel eller benzin?
Har du så købt en V60? - eller kigger du endnu? Diesel eller benzin?
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
En V60 har jeg ikke prøvet. Men har kørt både S40 og V50, de kører dælme godt.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Rotor for kabinetemperatur - lexia
Om folk kører det ene eller det andet er jo en temperamentssag, så ingen religionskrig herfra :-)
Har kørt i en V70 med en D5 (163 HK) maskine i - samt automatgear. Lækker og behagelig øse at køre i.
- også ok at skrue på.
Har kørt i en V70 med en D5 (163 HK) maskine i - samt automatgear. Lækker og behagelig øse at køre i.
- også ok at skrue på.