Indkøb af C5

Besvar
SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Indkøb af C5

Ulæst indlæg af SRO » tirs 25. dec 2018 21:38

Hej med Jer

Jeg overvejer en "ny" bil, herunder en C5. Har kig på nogle stykker i årgangen 2004-2006 med dertil hørende km-tal på +180.000.
Privat handles de jo til overkommelige penge, fra omkring de kr. 15.000.

Hvad er forskellen mellem de forskellige varianter Elegance osv.? :-)

Hvad med rust - problemerområder?

Automatgear - er der den "magiske" problemgrænse på ca. 200.000 km, hvorefter man skal holde sig væk - eller hvordan?
- er det en sløv fætter, hvis man vælger den med automatgear?

Noget jeg ellers skal være obs på?

Der er vist noget med tandhjul til ventilationsklapperne der har det med at gå i stykker. Hvordan testes det og hvad er reservedelsudgiften ved udskiftningen?

Har også fået anbefalet en Ford Mondeo, som man får lige i nakken, men det bliver nok en fransk bil som sædvanlig :-)

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af Carsten S » tirs 25. dec 2018 22:33

Umiddelbart er den ganske som alle andre brugte biler - Man skal selv holde øje med alt, og jeg mener virkelig alt.

Har været med ude at kigge på et par stykker i 30K klassen, de havde alle defekter. Så som varmespjæld, bagruder der ikke kunne åbnes, defekte bagrudeviskere, AC der ikke virkede, defekte svingarmslejer. Rust er de ikke så ramt af. Det er mere eller mindre kun bagklappen, som på mange andre biler.

Meget er GDS-arbejde, og koster ikke alverden - Varmespjældene bør du dog teste. De koster ikke alverden, men instrumentbordet skal ud for at skifte dem.
Det er ganske nemt (Med varm motor) - Sæt på kold i begge sider, så skal den selvfølgelig blæse koldt ind. Ditto med varme i begge sider. Blæser den ene side altid "lunkent", eller er helt kold eller varm, så er der fejl.

Som nævnt, hvis det er en Weekend, så se om bagrude, visker mv. virker. Det gør det uhyre sjældent.

Nu nævner du ikke hvilken motor du går efter. Den bestemmer lidt, hvilken automatkasse der ligger i dem.. Jeg har selv en af de "problematiske", den har kørt ~275, og skifter stadig rigtig pænt (efter den fik det rigtige olie), og den føles ikke sløv som sådan. Er det en V6 i den nye aftapning, er den med 6-trins Aisin, det kører ret fornuftigt.

God jul Søren :)
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af SRO » tirs 25. dec 2018 23:25

Hej Carsten

God jul til dig også.

Ja, det er jo lidt ambivalent....

Er generelt mest til weekend/st.car, men er ret åben for en sedan, hvis den har træk og prisen er super. Mange sedan-modeller har jo desværre temmelig store blinde vinkler, men ved ikke lige med C5 på det punkt.

Har pt. nok mest behov for en bil i mini-klassen, sådan en med +25 på literen, men kan ikke lide tanken om at sidde i en lille blikkasse, hvis jeg skulle køre sammen med en større bil.

Vil på den anden side helst have en med V6'er, men kan bedre lide ejerafgiften på en 2,0. Det ser ud til, at der kun findes en 2,0 i nævnte årgang.

Vil ikke have en 1,8'er - den er formentlig lige så sløv som den 1,8 16V Xantia jeg havde på et tidspunkt - kørte fint, men det var jo decideret farligt at forsøge at foretage en overhaling i den bil.

Tænker at finde en der er relativt nysynet, men ellers er jeg generelt ligeglad med om der skal skrues lidt nye stumper på den. Vil dog helst slippe for at skifte de omtalte vent.klapper lige pt.
Svingarmslejer - er det ikke lige ud ad landevejen som på Xantia? - det kan da umuligt være en uoverkommelig opgave og heller ikke noget man bliver vildt fattig af at udskifte eller hvad?

Kører alle V6'er med nævnte Aisin gearkasse og taler vi så C5 model III - og er den til at servicere med filter mv.

Tænker at det skal være en C5 II - overkommelig i indkøbspris og knap så grim som C5 I, men det er jo en smagssag :-) C5 III er en ganske nydelig bil, men vil helst have noget i kr. 15.000-20.000 klassen, altså privat handel.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af Carsten S » ons 26. dec 2018 10:55

Der findes V6'ere i alle årgange så vidt jeg ved. Der er dog langt imellem dem.

Svingarmslejer er lige til, ganske som på Xantia'en. Men der er da ingen grund til at finde et helt defekt eksemplar, når der er gode imellem.

Jeg er ikke helt klar over, hvornår de får den anden gearkasse - Et god fingerpeg er at kigge efter om den er 6-trins. ZF 4HP20 er kun 4-trins, men gør det nu egentlig meget godt. De findes nede i de årgange.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af posh » ons 26. dec 2018 12:04

ja grundlæggende er den model en fin bil nåre du vælger lidt oppe i årene altså den der kaldes model 2, og handler du privat så er der en rigtig god metode, mavefornemmelse og mavefornemmelse, men hvorfor nævner du ikke diesel ?? den maskine er nærmest uopslidelig og har et stærkt vanedannende bundtræk og så sparer den ikke bare på brændstoffet men også på forsikringspræmien i hverft fald i forhold til V6
2,0-16V benzin er jo også en perle af en maskine, ellers er der ikke så meget at sige ud over hvad i har nævnt
bare dette at den skal være billig som privat køb, husk ham der sælger får ikke budt meget mere end skrotprisen ved en forhandler, modellen er alt for dyr at sælge for en forhandler der skal yde reklamationsret ved gensalg når bilen koster over 10 kg.
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af SRO » ons 26. dec 2018 14:36

Mit kørselsbehov er ikke rigtig til diesel, det forurener og så er det pokkers dyrt at reparere på, men skulle det helt rigtig tilbud dukke op, kan det da godt ske, at det bliver disella :-)

Netop prisen/"skrotpræmiefilosofien" er netop derfor jeg ønsker at købe privat. Selv "halvnye" biler er ikke en krone værd ved salg til en forhandler - hvis man så "deler" skaden med lidt overvægt til køber, bliver begge parter jo nogenlunde tilfredse :handgestures-thumbupright:

Nå, det haster ikke og jeg har god tid til at finde en værdig afløser for min Activa V6, der egentlig gerne vil køres mere i, men som lige skal have besøg af et svejseværk samt en ny venstre bagskærm :) men jeg får ikke tid til det forinden syn og kan ikke undvære en bil i hverdagen. De(n) blev købt som projektbil(er), men kører jo herligt.

Skulle der være en som er brændt inde med en ny venstre bagskærm til en Xantia X2, kan jeg godt være interesseret. Har andre biler jeg kan nappe en fin skærm fra, men en ny vil da være at foretrække.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af SRO » ons 26. dec 2018 22:03

Hvis jeg skulle overveje en diesel, er det så 1,6, 2,0 eller 2,2 jeg bør gå efter? - kan se at kædekit mv. er noget pebret.

Er 1,6'eren ikke lige i underkanten til en bil af den størrelse?

Hvordan er det med partikelfilter og pris for valg af samme. Er der ikke noget med at der skal betales et eller andet afgift ud over den grønne ejerafgift? - har ikke rigtig fulgt med på dieselfronten og afgiftssystemet.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af posh » ons 26. dec 2018 23:12

1,6 er ikke tam, tværtom, og med partikelfilter er den også til at betale for i afgift, for mig at se et økonomisk godt valg, selv om verdens miljøfrelsere helst ser alle der vover at køre diesel sendt direkte til det store hul 🐈
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 27. dec 2018 08:21

posh skrev:
ons 26. dec 2018 23:12
1,6 er ikke tam, tværtom, og med partikelfilter er den også til at betale for i afgift, for mig at se et økonomisk godt valg, selv om verdens miljøfrelsere helst ser alle der vover at køre diesel sendt direkte til det store hul 🐈
-1.6hdi 16v er noget sløv i C5/407, da det er tunge biler. I de mindre biler er den helt fin. Har selv en 407SW 1.6hdi og den er dælme ikke kvik. Selv svigermors 1.4hdi trækker med lethed fra den. Til gengæld er den super økonomisk. Ligger på 20km/l og kører en stor del på motorvej, hvilket trækker meget ned på 1.6hdi, da den "kæmper" på motorvejen.
Kører ofte med (mindst) 1500kg på krogen, så er 1.6hdi dælme tæmmet :-)

2.0hdi er væsentlig kvikkere, men desværre også væsentlig dyrere i ejerafgift og går væsentlig kortere på literen.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af SRO » fre 28. dec 2018 15:49

Takker :-)

Hvor meget skal man bøde for at køre 2,0 HDi?

Med mit nuværende kørselsbehov, bliver det nok en benzin jeg går på jagt efter - hvis ikke fruen, der kører længere til hverdag, vil over på diesel.

Mht. gearkasse og Aisin - faldt over denne oversigt, hvor det fremgår, at 6-trinskassen kun ligger i 3,0 benzin og et par "diesellaer":
https://da.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C5

Så slipper jeg da for at lede forgæves efter en 2,0 med 6-trins automatgear :-)

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af Carsten S » fre 28. dec 2018 16:48

Jep, 2,0 benzin er med AL4 kasse, ganske som Xantia var - Synes det er en lidt tam oplevelse.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af SRO » fre 28. dec 2018 23:28

Ja, det er jo nok vanedannende - og lidt dyrt at køre V6 :-)

Nu kører jeg hverken "briankørsel" eller "dørtræk", men det er en stor fornøjelse at trille afsted uden at skulle skifte gear konstant - og naturligvis have en vist kraftoverskud til at lave en frisk overhaling.

Onkelmorfar
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 6. okt 2018 09:56
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af Onkelmorfar » tirs 8. jan 2019 08:20

Jeg har kørt 2011 2.0 Hdi 163hk manuel i 5 år. Det var en glimrende oplevelse. Grundet opgivelsen på 19.6km/l var den årlige afgift 4500kr i runde tal. I praksis kørte jeg i gennemsnit 17.5km/l gennem de 5 år. For tre måneder siden skiftede jeg den ud med en nyere C5. Denne gang med 2.2 Hdi og EAT6 autokasse. Den er opgivet 16.9km/l hvilket heller ikke holder i praksis. Den triller omkring 14.5km/l. Det er i grunden ok når man tager i betragting at ekvipagen vejer 1895kg. Med 205hk og 450nm kan den godt flytte sig, men det fedeste er i mellemaccelerationerne. Overhalinger er hurtigt overstået. Iøvrigt er momentet det samme som i V6'eren men min har så lige 35 færre heste i stalden. Årlige afgift er omkring 6000kr.

Den må trække 1800kg. Hvis du skal bruge den som trækker, skal du nok genoverveje EAT6 kassen. Det er samme gearkasse der ligger i den tidligere generation af Volvo XC90 og hvis du læser på diverse Volvofora eller campingfora, så er der mere end een person, der har måtte bløde en ny gearkasse fordi skidtet døde af tunge trækopgaver. Så vidt jeg har læst mig frem til har løsningen været større oliekøler monteret samt regelmæssige olieskift på kassen. Både Citroen og Volvo påstår at gearkassen er "sealed for life" men det holder ikke i praksis.
Nuværende bil 2015 C5 CrossTourer Exclusive 2.2 Hdi
Tidligere: 2011 C5 Tourer Exclusive 2.0 Hdi, 2000 Xantia Break Exclusive 2.0 Hdi, 1992 XM 2.1 D12, 1993 Xantia Berline 1.8 8v

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 8. jan 2019 19:32

"...Både Citroen og Volvo påstår at gearkassen er "sealed for life" men det holder ikke i praksis....."

Det passer da 100%. Den holder lige indtil den dør. -hvilket er tidligt, hvis man ikke skifter olie på den.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

LKA
Indlæg: 140
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 16:20
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af LKA » fre 11. jan 2019 08:19

Ville helt klart holde mig til benzin, hvis ikke kørselsbehovet er til det.
De fås som regel med mindre km til samme pris, hvilket gør at de er pænere.
Det er ihvertfald erfaringen fra serie1.
Var tæt på at købe benzin denne gang, men så blev jeg lokket af en 2.2HDi med læder. :)
C5 2005 2.0 RFJ stc, C5 2.0 RFJ hatch

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af SRO » lør 12. jan 2019 19:39

Nå, jeg kom til at købe en C5, 2,0 16V fra 2006 med 180.000 på uret, manuelt gear, standardkabine og Bilkabuler :-) Defekt varmespjæld i passagerside, men sådan er det. Nu må jeg se om jeg vil skære mig ind til det eller skille det hele ad.
Spjældene synes ikke at fremgå af Servicebox, men ebay vrimler med dem.

En ny sædepude i førersædet kunne måske komme på tale på et tidspunkt - er "faldet sammen" i venstre side - helt standard :-)

Det virker til, at der er passet på den, alle service er udført hos Citroën og har en del nyere dele, så alt i alt virkede det fornuftigt nok. Bilen kører fremragende.

Jeg formoder, at den har samme problemstilling med varmeapparat som de øvrige biler, så måske jeg graver mig ind og tager det hele i samme moment, rent forebyggende, meeeeeen da der er fint med varme i den kommer det til at vente til varmere tider.

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 353
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af JensNo » søn 13. jan 2019 12:16

SRO skrev:
lør 12. jan 2019 19:39
Nå, jeg kom til at købe en C5, 2,0 16V fra 2006 med 180.000 på uret, manuelt gear, standardkabine og Bilkabuler :-) Defekt varmespjæld i passagerside, men sådan er det. Nu må jeg se om jeg vil skære mig ind til det eller skille det hele ad.
Spjældene synes ikke at fremgå af Servicebox, men ebay vrimler med dem.

En ny sædepude i førersædet kunne måske komme på tale på et tidspunkt - er "faldet sammen" i venstre side - helt standard :-)

Det virker til, at der er passet på den, alle service er udført hos Citroën og har en del nyere dele, så alt i alt virkede det fornuftigt nok. Bilen kører fremragende.

Jeg formoder, at den har samme problemstilling med varmeapparat som de øvrige biler, så måske jeg graver mig ind og tager det hele i samme moment, rent forebyggende, meeeeeen da der er fint med varme i den kommer det til at vente til varmere tider.
Tillykke med den Søren, tjah hvis du er lige så heldig som vi var med Xantiaen, så har du jo bil de næste 8 år uden omkostninger, udover normalt vedligehold :handgestures-thumbupright:
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 13. jan 2019 17:40

Tillykke med vognen - C5 døjer mig bekendt ikke med varmeapparatet, så det skal du ikke ligge søvnløs over ;)
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Indkøb af C5

Ulæst indlæg af SRO » ons 16. jan 2019 23:15

Jo tak skal I ha' :-)

Varmeapparat var også kun tiltænkt som et forebyggende vedligehold, hvis jeg vælger at skrue instrumentbordet ud frem for at skære mig ind til klapperne. Selve "flap-kittet" koster jo ikke alverden: https://www.ebay.co.uk/itm/PEUGEOT-407- ... :rk:2:pf:0

Sjovt at man ikke kan finde dette sæt på Servicebox, men sådan er det jo med flere af de dele man åbenbart kan købe som rep. sæt i udlandet.
Der står dog ikke noget om at klapperne skulle være forstærket, som jeg synes at have læst et sted på nettet, at Citroën kan levere.

Den blæser således kold luft ind i passagersiden, men er pt. ikke generende til mit brug af bilen, men det skal da nok fikses på et tidspunkt til den pris og udsigten til øget komfort.

Bortset fra denne fejl og defekt aircon virker det til at være et ganske fint køretøj jeg har fået fat i. Den kører således rigtig fint og trækker da også ok med sine 143 HK. Ikke nogen racer, men ok.
Aircon skal også fikses, men skal lige have en tester på for at se om det kunne være BSM-modulet - der var dog ikke megen tryk på systemet, så kondenser eller kompressor mv. kan jo også være årsagen.

Den har fået ny kobling for ca. fire år siden og tandrem er også udskiftet - formentlig ved omkring de 120.000 km. Den har kørt 180.000 km, men får nok også et tandremssæt, når temperaturen igen bliver mere indbydende. Det koster jo ikke alverden og er jo heller ikke det mest avancerede vedligehold.

Jeg synes dog, at den er lidt levende i styretøjet på motorvej - eller måske rettere lidt sidevindsfølsom. I hvert fald mere end forventet.

Den har endnu ikke været løftet op, men fik en større gennemgang hos Citroën, ultimo 17 og er synet 03/18. Det er nok bare nogle bøsninger, tænker jeg. Ingen knirken eller tegn på defekt "bagperron", men måske nogen kan byde ind med fejlårsager?

Håndbremsen går lidt trægt, men i '17 fik den udskiftet såvel kabler som føringsrør, så det er formentlig ikke årsagen, men måske nogle træge calipre. Har lidt svært ved at trække håndbremsen med mindre jeg træder på bremsepedalen først. Den skal i hvert fald trækkes med langt mere kraft end Xantia.

Endelig er jeg lidt overrasket over den relativt lave gearing i 5.gear- synes omdrejninger er (for) høje og at der som følge deraf er mere motorstøj end forventet ved f.eks. 130 km/h - men igen; blot knap så lydløs som jeg havde forventet. Ved høj landevejsfart er den ganske lydløs og flyder bare
derudaf. Der er således rigtig fin Citroën komfort i den og synes ikke umiddelbart at have brug for nye kugler lige pt. :-)
Overvejer om jeg på et tidspunkt skal have sådan et "kuglepumpesæt": http://www.tecnosirstore.com/attrezzatura.html men så skal der også investeres i en ejerflaske mv. - det kan måske være meget fornuftigt, da det jo nok ikke bliver den sidste Citroën jeg skal have fingre i.

Hmmmm, nu er jeg så i tvivl om jeg skal droppe mit Xantia projekt eller om det blot skal "modne" - har jo så tre Activa V6 på lager, en del nye dele, herunder spritnye activacylindre og originale slanger til samme.... Nå, det løber jo ingen vegne, men tre biler på grunden fylder alligevel lidt i landskabet og pt. er tiden ikke til det - og kommer nok heller ikke lige foreløbig :-)

Besvar